Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST}(herinstal)ubuntu ziet windows niet.  (gelezen 3740 keer)

Offline jolo

  • Lid
Re: ubuntu ziet windows niet.
« Reactie #25 Gepost op: 2011/05/29, 13:10:20 »
Als je een normale Vista installatie DVD hebt, kun je inderdaad het beste zoals heir4c zei 'm partitioneren via GParted. Die staat onder andere de Parted Magic Live CD. Voor Vista zou je een primaire NTFS partitie van zestig- tot honderd GB kunnen aanmaken. Daarnaast eventueel een logische NTFS data partitie. Daarnaast zou je één of meerdere Linux EXT4 partities kunnen aanmaken en één Linux swap partitie. Of je laat het Linux gereserveerde gedeelte van de harde schijf ongepartitioneerd.

Als je Vista geïnstalleerd heb met Service Pack 2, dan update je en installeert antivirussoftware. Zodra deze minimaal één week goed heeft gefunctioneerd activeer je 'm, en maak je daarvan een image naar een externe harddisk. Het terugzetten van een image gaat doorgaans sneller, dan opnieuw installeren. En helemaal als je Vista installatie DVD geen of alleen Service Pack 1 heeft. Het installeren van een Service Pack kan al een uur duren.    
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: ubuntu ziet windows niet.
« Reactie #26 Gepost op: 2011/05/29, 18:44:12 »
Om de beste installatievolgorde te kunnen bepalen moet je altijd kijken naar het volgende:

welke versie van windows er gebruikt word en nog belangrijker wat voor installatie medium je daarvoor hebt.
 
Veel mensen hebben een pc met OEM installatie (voorgeinstalleerd) en hebben dus vaak een speciaal recovery programma wat in sommige gevallen een complete partitietabel met C, D (backup/restore) en een gereserveerde ruimte voor een boot partitie aanmaken. Dit kan het verhaaltje vaak erg ingewikkeld maken want in sommige gevallen (win vista/7) kan het beter zijn om Linux eerst te installeren en dan windows als laatst te doen.

Voorbeeld:
Mijn oude pc (Vista home basic van HP) had een OEM versie met "brand het zelf" recovery cd's. Vanaf de cd's was er geen mogelijkheid om te herstellen naar een partitie. Dat was heel leuk toen ik na het herstellen van de WINDOWS partitie zoals deze werd aangeduid ineens geen linux kernels kon vinden met grub op mijn livecd  :o :( :'( >:( :evil: en ook mijn storage partitie was vervangen door een systeemherstelprogramma wat ik alleen kon booten met GRUB en niet vanuit de bios optie of bijgeleverde bootcd  XD
Oplossing: Maak een backup van je windows partitie met 7zip, ghost4Linux of iets dergelijks en gebruik deze ipv de recovery cd's. Dit doe je het beste van een verse install van Windows en zorg ook voor een backup van je MBR

Voorbeeld 2:
Mijn nieuwe laptop heeft een OEM windoos7 (Packert Bell dual-boot edition) waarvan ik ook zelf de herstel dvd's heb moeten branden. Deze kan wel installeren naar een partitie. Wanneer hij als eerste word geinstalleerd in een ongepartitioneerde ruimte maakt hij een apparte boot partitie, een backup partitie en een partitie voor C, je kan hier dus alleen nog maar 1 partitie of 1 extended partitie bijmaken. Natuurlijk volstaat dit voor velen maar niet ieder OS kan booten of geinstalleerd worden op een extended partitie (bv BSD), dit kan dus een probleem worden.

Wanneer ik win herstel in een voorgepartitioneerde ruimte laat hij alle andere partities gewoon met rust. MAAR.... wanneer windows als eerste geinstalleerd word schrijft hij zijn cruciale boot bestanden naar het MBR van de schijf, installeer je dan vervolgens Linux ofzo met een andere bootlader dan heb je een probleem als je windows wil gaan opstarten.

Oplossing:

verplaats het MBR naar de win partitie

Betere optie:
weet je van tevoren van het bootlader probleem dan installeer je Windows beter pas als laatste. Op deze manier schrijft win al zijn belangrijke boot bestanden naar zijn eigen partitie en laat zelfs grub met rust. Een simpele update-grub in de terminal en op naar de 37 reboots voordat alle rotzooi die je toch weer meteen verwijdert is geinstalleerd en je bent weer helemaal klaar om virussen op te gaan lopen.

Kijk altijd voor je de herstelschijven gebruikt op de site (liefst forum of ander gemeenschaps dingetje) van de fabrikant voor de uitgebreide handleiding van je herstelprogramma of vraag dat aan bij de klantenservice. Helaas is er verder nog maar 1 manier om er achter te komen hoe je herstelschijven werken icm andere partities/schijven/OS' en dat is de terror manier; Gewoon proberen en kijken wat t doet (kost helaas wel erg veel tijd)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/29, 18:52:55 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: ubuntu ziet windows niet.
« Reactie #27 Gepost op: 2011/05/30, 11:05:20 »
Hartelijke dank voor de vele adviezen.
Ik heb nu even alleen 10.10.
Het geemmer met 11.04 en dualboot even spugzat.
Helaaskrijg ik met virualbox windows niet aan de praat,ose ziet de installatie schijf niet.


Even een week iets anders als uren achter de pc.
Dan ga ik het weer een proberen

Ronald