Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe HDD mag geen ntfs zijn?  (gelezen 3634 keer)

Offline Ploffie

  • Lid
Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Gepost op: 2009/02/13, 22:11:48 »
Ik wilde mijn externe drive gebruiken voor zowel mijn backups voor XP als voor Ubuntu.
Als ik deze aanzet krijg ik echter de melding zoals het schermafdruk laat zien.

Kan dit dus niet zomaar?

En ik kan dit op eigen risico aanpassen zegt de tekst in het kader, nou, das lekker, want er staan belangrijke backups op...
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/13, 22:15:39 »
Ik wilde mijn externe drive gebruiken voor zowel mijn backups voor XP als voor Ubuntu.
Als ik deze aanzet krijg ik echter de melding zoals het schermafdruk laat zien.

Kan dit dus niet zomaar?

En ik kan dit op eigen risico aanpassen zegt de tekst in het kader, nou, das lekker, want er staan belangrijke backups op...
Het kan wel, ik gebruik ook een NTFS geformatteerde voor zowel windwos als ubuntu.
Heb je soms vergeten om onder Windows de externe HD veilig af te sluiten? Dan pakt Ubuntu hem niet. Dus even terug naar Windows, aansluiten en via Hardware verwijderen afsluiten.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/13, 22:18:12 »
Mooi hé, in plaats van een cryptische foutmelding; "exception 0xc000008 has happened, ask your manufacturer"
in egaal blauw en witte tekst,  staat de oplossing er netjes (in het engels weliswaar) in.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/13, 22:19:00 »
Tja, dat weet ik niet meer...
Onder windows gooi ik de boel altijd gewoon uit, usb stikkies trek ik er ook altijd zo uit, schijnt te mogen.

Maar ik zal windows eens even (nou ja, even...) opstarten en de drive netjes afsluiten, kijken of dat helpt.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Dave

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/13, 22:19:04 »
Ik doe enkel NTFS op m'n usb backup schijven.
Zo kun je altijd op elke machine er mee uit de voeten.
Aangezien NTFS ook maar een door MS gepikt en aangepast iets is voel ik me daar niet mee bezwaard verder.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/13, 22:20:19 »
Tuurlijk wel, maar hij is gewoon niet netjes afgesloten. Dat wil zeggen, de USB kabel is gewoon uit het systeem getrokken zonder netjes te ontkoppelen in windows.

Je kunt het forceren met vanuit de console:

sudo ntfs-3g /dev/sd[xx] /mnt/[mountpoint] -o force

Wel even xx en mountpoint aanpassen aan jouw situatie.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/13, 22:22:16 »
USB kabel is nergens uitgetrokken hoor, don't jump to conclusions...
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline siegi

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/13, 22:23:28 »
Onder windows gooi ik de boel altijd gewoon uit, usb stikkies trek ik er ook altijd zo uit, schijnt te mogen.
De optie veilig verwijderen is er niet voor niets. In de meeste gevallen loopt het goed, maar soms loopt het mis.
Linux eist dat de schijf in windows goed is ontkoppelt voordat hij gaat mounten. Om zo fouten te voorkomen.

Offline Dave

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/13, 22:27:43 »
Ben daar ook tegen aan gelopen en andersom ook.
Voorheen ook altijd zo eruit en erin.
Maar dra je verschillende systemen gebruikt met zoiets gaat het mis.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/13, 23:11:37 »
Als ik me niet vergis kun je in XP een instelling doen waardoor je usb-stokjes er zo uit mag trekken, onder Linux dus niet begrijp ik.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

DarkEra

  • Gast
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/13, 23:18:40 »
Gewoon altijd veilig verwijderen ongeacht welk OS. Ik heb dat ook een keer aan de hand gehad en kon mijn externe hdd niet meer onder XP of Ubuntu aankoppelen. Mijn laatste redmiddel was om het op mijn iMac te proberen. Die zag hem gelukkig en heb de hdd daarop maar geformateert. Hierna dus vielig verwijdert en hij werkte weer op alle systemen.
Gelukkig had ik nog een extra backup van alle bestanden die daar op stonden.

Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/13, 23:19:04 »
Windows laat het toe en iedereen doet het gewoon (met de kans op een corrupt systeem)
Linux zegt als je makkelijk doet bij het uittrekken dan mag je het wat moeilijker doen bij aankoppelen  XD

Eigenlijk een geheugensteuntje van linux je zal het waarderen als je hem er eens uittrekt en de data corrupt is :P

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/13, 23:38:29 »
Ik herinner me toch zo'n instelling en ik heb in al die jaren XP nimmer problemen hier mee gehad.
Maar goed, beetje off topic.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline siegi

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/13, 23:49:17 »
Ik herinner me toch zo'n instelling en ik heb in al die jaren XP nimmer problemen hier mee gehad.
Maar goed, beetje off topic.
Toch nog nooit van gehoord.
Lijkt me ook vreemd, als het zou bestaan. En bovendien nog steeds onveilig.
Elke schrijf actie naar de usb stick moet gestopt zijn, dus ook bijvoorbeeld een document dat je opent vanaf de usb stick in een bepaald programma.
Veilig verwijderen zal je melden dat er nog een programma actief is naar de usb stick.
Dan zou je denken ik zie toch welk programma er draait, maar sommige programma's blijven in de achtergrond draaien.

Dus steeds veilig verwijderen...
Ik zie trouwens zelf alleen maar beginners of semi gevorderden hun usb stick zomaar uittrekken...


Offline Ploffie

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/13, 23:51:29 »
Bedankt voor het compliment, maar nu moet ik nog uitvogelen of ik een beginner ben of een semi-gevorderde..
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/14, 16:39:39 »
Als ik me niet vergis kun je in XP een instelling doen waardoor je usb-stokjes er zo uit mag trekken, onder Linux dus niet begrijp ik.

Nooit van gehoord. Kan je er meer over vinden?

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/14, 16:45:34 »
Bedankt voor het compliment, maar nu moet ik nog uitvogelen of ik een beginner ben of een semi-gevorderde..

Geen van beide, gewoon een waaghals.  XD XD XD

Ik denk te begrijpen wat hij bedoelt. De meeste mensen die ik ken en dit doen, weten niet dat je veilig moet ontkoppelen of hebben niet veel te verliezen. Wie echt belangrijke data of veel arbeid op zo iets heeft staan doet dit over het algemeen niet. Die paar seconden winst zijn mij in ieder geval het risico niet waard. Ik heb vannacht van 22.00 tot 03.00 uur zitten vertalen en een how to zitten schrijven. Ik moet er niet aan denken dat ik dat dan zomaar er uit trek met alle risico van dien.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/14, 16:52:27 »
Ik heb even teruggezocht, maar ik kon het zo niet weervinden.
Maar ik was er echt van overtuigd dat het geen kwaad kon zolang de stick niet maar meer knipperde.

Evil Knievel.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Dave

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/14, 17:27:10 »
Dat klopt. Als je niet te snel na data overdracht dat ding eruit trekt is er geen probleem.
Dat komt er pas dra je het op een ander systeem wilt gebruiken.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/14, 23:03:00 »
Ik heb even teruggezocht, maar ik kon het zo niet weervinden.

Als ik het me goed herinner, staat er op een van de tabbladen (het tweede?) van de Eigenschappen van een harde schijf zo'n optie.

Edit: ik moet toch eens leren een bericht wat minder snel te posten, want het gebeurt me te vaak dat ik iets vergeet.  =D 
Die optie in de Eigenschappen van een harde schijf heeft uiteraard niets te maken met de usb-stick waarover jij het hebt Ploffie, maar ik denk dus dat dát de optie is waar je het over had. ^-^  Ik geloof dat ik hem eens gezien heb in de Eigenschappen van een externe schijf, maar dat komt qua aansluiting bijna op hetzelfde neer als een usb-stick.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/14, 23:10:37 door Mikkel »

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Externe HDD mag geen ntfs zijn?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/14, 23:22:09 »
..en die usb stok mag je er dan gewoon uitrukken.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖