Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu, hoe te installeren op deze laptop  (gelezen 896 keer)

Offline hadego

  • Lid
Xubuntu, hoe te installeren op deze laptop
« Gepost op: 2013/02/04, 22:39:35 »
Ik wil voor een vriend Xubuntu op zijn laptop installeren (Dual boot met Windows XP)

Hij heeft echter op zijn hardisk een C en een D partitie, waarbij op de D partitie de meeste ruimte vrij is.

Ik heb nog niet zo veel ervaring met installeren maar wat is in deze situatie de beste oplossing.

Kan ik tijdens de installatie aangeven dat Xubuntu op de D partitie moet komen te staan ? en zo ja hoe hoe en wanneer geef je dat aan ?

Graag tips / advies ( met niet al te technische termen svp)

bvd

alcmaer

  • Gast
Re: Xubuntu, hoe te installeren op deze laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/05, 09:08:19 »
Die C en D partities horen allebei bij Windows XP,  daarbinnen hoort Xubuntu niet.
Bij de installatie krijg je vanzelf de vraag of je voor Xubuntu de hele schijf wilt gebruiken of dat hij naast Windows XP moet komen. Als je dan voor de 2e optie kiest, krijg je de gewenste dualboot.
Zie voor een uitgebreide werkwijze http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop en/of https://sites.google.com/site/computertip/installeren, de daar beschreven manier geldt ook voor Xubuntu.

Offline hadego

  • Lid
Re: Xubuntu, hoe te installeren op deze laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/05, 10:54:42 »
@alcmaer
Dank voor je hulp, maar nog even voor mijn begrip;

Op de laptop is de harddisk 80gb
C partitie 53 gb waarvan 9 beschikbaar
d partitie 35 gb waarvan 23 beschikbaar

Als ik nu Xubuntu ga installeren worden dan die 32GB ( 9 + 23) aan Xubuntu toegewezen ?

Hoor graag
bvd

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu, hoe te installeren op deze laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/05, 11:19:40 »
Jij bent voorlopig nog de baas over je computer, en jij beslist hoe ruimte op je harde schijven toegewezen wordt. Wat er zal gebeuren, hangt af van de keuzes die je maakt in het Ubuntu installatieprogramma.
- Je kan ervoor kiezen een ganse harde schijf te gebruiken: dan wordt uiteraard alles wat er nu op staat, gewist.
- Je kan ervoor kiezen Ubuntu naast een bestaand OS te installeren. Dan komt Ubuntu op dezelfde harde schijf als je bestaande systeem: de partitie van je bestaande systeem wordt verkleind zodat er ruimte komt voor het aanmaken van partities voor Ubuntu.
- Je kan handmatig partitioneren. Aangewezen als je huidige partitionering ingewikkelder is. De beslissing hoe te herpartitioneren is dan minder eenvoudig, en dan laat je dat best niet aan een installatieprogramma over.

Offline hadego

  • Lid
Re: Xubuntu, hoe te installeren op deze laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/05, 14:16:21 »
@Vanadium,
Dank voor de hulp.
Aangezien ik nog weinig ervaring heb zal ik kiezen voor "automatische partitionering " van Xubuntu NAAST het bestaande OS ( Windows xp)
Heb te weinig ervaring om handmatig te partitioneren.


Dus als ik kies voor die manier van partitioneren klopt het dat er dus een Xubuntu partitie wordt aangemaakt van ca 32GB  ?? (zie mijn vorige post)

Hoor graag
bvd


Re: Xubuntu, hoe te installeren op deze laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/05, 14:40:27 »
Dat zou je niet willen want met 32 GB voor Xubuntu heeft Windows 0 GB vrije ruimte op C en D :P. Ik heb geen idee hoe dat automatisch partitioneren gaat als er nog een D-schijf in het spel is, je zou even naar het voorstel kunnen kijken dat de installer doet (zonder direct verder te gaan). Zelf zou ik dan ook wél voor handmatig kiezen, dat moet je toch een keer leren ;) Zorg gewoon voor een goede backup van Windows, dat moet hoe dan ook!