Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.  (gelezen 23006 keer)

Offline KeesS

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Gepost op: 2008/07/07, 19:51:19 »
Ik wil een thuis-netwerkje maken via mijn ADSL-modem.
Het bevat de volgende onderdelen:
1, = Mijn Desktop-PC met Ubuntu 8.04
2, = Mijn Laptop-PC met Ubuntu 8.04
3, = Mijn HP-C5180 printer/scanner
4, = Mijn Iomega Home Netwerk Hard Drive.
(alle 4 zijn met ethernetkabel verbonden met het ADSL-modem)

De bedoeling is dat de 2 computers gebruik maken van de printer/scanner en de Netwerk-schijf gebruikt wordt voor opslag van ALLE bestanden.
Op beide computers moet ik dus kunnen werken met de bestanden die op de Netwerk HD zijn opgeslagen.

Als beginner met Ubuntu zoek ik daarom informatie in dit forum.
Daar is veel, zeg maar TE-veel, te vinden.
Ik word overdonderd met informatie, maar snap de meest eenvoudige dingen daarvan (nog) niet.

Wat voor netwerk moet/kan ik nu maken?
Ik lees over een "Web-server" , wat is dat?
Ik lees over een "Apache webserver", wat is dat?
Ik lees over een "LAMP-server", wat is dat?
Ik lees over een "FTP-server", wat is dat?

Kortom, er zijn zoveel verschillende, voor mij onbegrijpelijke zaken, ik weet het niet meer.

Wie kan mij vertellen wát voor netwerk of server ik moet maken?
En wie kan mij met eenvoudige taal vertellen hoe ik dat moet/kan doen?
Bij voorbaat dank.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Drummies

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/07, 19:56:57 »
KeesS



http://www.minwin.nl/Printen+over+het+thuisnetwerk+met+Ubuntu+met+en+zonder+print+server

edit:in je andere topic had je samba toch al geinstalleerd of niet

http://tweakers.net/reviews/171/1 site voor netwerk thuis
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/07, 20:25:43 »
Wat servers betreft er zijn er genoeg dit is een link in het engels:
http://doc.ubuntu.com/ubuntu/serverguide/C/
Even in het kort:
Ik lees over een "Web-server" , wat is dat? Een server die aan het internet hangt met je eigen gemaakte websites
Ik lees over een "Apache webserver", wat is dat? Dit is dus een van de meest gebruikte webservers
Ik lees over een "LAMP-server", wat is dat? LAMP is Linux Apache MySQL en PHP, de laatste twee zijn een database en een scripttaal
Ik lees over een "FTP-server", wat is dat? File Transfer Protocol voor het uploaden en downloaden van bestanden tussen twee PC's.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/07, 22:40:22 »
Als je alleen bestanden wil delen tussen de computers, dan heb je genoeg aan Samba (ook voor Windows) of NFS (alleen tussen Linux machines).

Offline KeesS

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/07, 23:59:51 »
Johanvd; ik heb de Nederlandstalige wiki van Samba instellen gevonden en Samba geïnstalleerd.

Daaronder staat:
"Het testen van de Gedeelde Mappen"

Moet ik nu gewoon verder gaan en al die commando's daarna ook uitvoeren in de terminal?

Dat NFS, moet ik dat ook installeren via Synatic-pakketbeheer?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/08, 01:14:29 »
Helaas is deze welliswaar niet in het Nederlands en gaat het over een oudere ubuntu versie:

http://www.howtoforge.com/samba_setup_ubuntu_5.10

maar deze handleiding + tijd + een oude PIII 500 Mhz computer met extra 500 GB schijf + ubuntu leverden mij na 2 midagen prutsen een prima bestandsservertje op. De printer hangt ook aan die machine en is op het netwerkje gedeeld via Common UNIX Printing System (CUPS) Een veelgebruikt printsysteem voor UNIX-computer, waaronder Linux valt. Voordeel is dat alles zowel onder ubuntu als Windows vlot benaderbaar is.

(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/08, 02:18:04 »
even resume want er word niet goed gelezen vrees ik ??

Citaat
Ik wil een thuis-netwerkje maken via mijn ADSL-modem.
Het bevat de volgende onderdelen:
1, = Mijn Desktop-PC met Ubuntu 8.04
2, = Mijn Laptop-PC met Ubuntu 8.04
3, = Mijn HP-C5180 printer/scanner
4, = Mijn Iomega Home Netwerk Hard Drive.
Jouw ADSL modem heeft 4 uitgangen wat inhoud dat er een router inzit.
Dit is mooi want dan regelt hij alles voor je netwerk.

BTW je hebt nu al een thuis-netwerk op deze manier dus dit hoef je niet meer te maken.
En Samba is voor PCtjes waar Linux en MS op staat op een netwerk, en niet voor Linux PCtjes onderling...

Als je alles aan je netwerk hangt en aanzet zul je allereerst moeten zorgen dat beide PCtjes de printer zien en ook kunnen printen.

Als je met dit klusje klaar bent ga je proberen die Iomega te mounten op 1 van de 2 PCtjes.

Allereerst is het nou niet 1 van de beste NAS HDtjes die je had kunnen kopen, ze zijn niet zo ergonomisch.

Je moet eerst je Modem/router ingaan en daar de DHCP range instellen.
Stel zijn range is 192.168.1.100 t/m 254 ?
moet je deze terug stellen naar 192.168.1.100 t/m 15
nu is het laatste IP adres wat je router kan toewijzen 192.168.1.115.
als je dit gedaan hebt ga je met de browser naar die Iomega en zet je hier een vast IP adres in buiten de range, dus bijv. 192.168.1.116.
Nu heeft die Iomega een vast IP adres en zullen de problemen al een stuk minder zijn.

Nu ga je eens proberen om vanaf een PC die Iomega te benaderen, via server zoeken.
Op typ daar eens dat IP adres in.
Wanneer je op die Iomega kan komen heb je het doel om met alle PCtjes netwerk opslag je benaderen ook bereikt.

Voor het bestanden delen tussen de PCtjes onderling hoef je geen Samba te installeren want alles is Linux......

Wat je wel moet doen is gedeelde mappen maken waar je bestandjes in kan zetten om met de andere pc te kunnen benaderen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline KeesS

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/09, 14:35:23 »
Citaat van: Gandyman
even resume want er word niet goed gelezen vrees ik ??

BTW je hebt nu al een thuis-netwerk op deze manier dus dit hoef je niet meer te maken.
En Samba is voor PCtjes waar Linux en MS op staat op een netwerk, en niet voor Linux PCtjes onderling...
Ik begreep niet dat het aansluiten van mijn PC-'s, de printer en harde schijf aan mijn modem al een netwerkje vormde.

Citaat van: Gandyman
Als je alles aan je netwerk hangt en aanzet zul je allereerst moeten zorgen dat beide PCtjes de printer zien en ook kunnen printen.
Een bezoekje aan de website:
http://www.digiplace.nl/pivot/entry.php?id=797&w=digiplace_hardware
heeft mij geleerd hoe ik de printer/scanner kan installeren en gebruiken vanaf de beide computers.
In de terminal het commando:  “sudo hp-setup"  invoeren en dan kiezen voor netwerkprinter is voldoende.

***Helaas moet ik dat installatie-commando soms herhalen omdat mijn printer nu en dan spontaan van ip-adres veranderd.
Hoe komt dat, en wat kan ik daaraan doen?


Citaat van: Gandyman
Als je met dit klusje klaar bent ga je proberen die Iomega te mounten op 1 van de 2 PCtjes.

Je moet eerst je Modem/router ingaan en daar de DHCP range instellen.
Stel zijn range is 192.168.1.100 t/m 254 ?
moet je deze terug stellen naar 192.168.1.100 t/m 15
nu is het laatste IP adres wat je router kan toewijzen 192.168.1.115.
als je dit gedaan hebt ga je met de browser naar die Iomega en zet je hier een vast IP adres in buiten de range, dus bijv. 192.168.1.116.
Nu heeft die Iomega een vast IP adres en zullen de problemen al een stuk minder zijn.
Nu begeef ik me op ZEER gevaarlijk terrein gandiman, want hier snap ik niets van en ik ben bang om mijn internetverbinding, die ik heb via dat modem, kwijt te raken als ik hier wat ga experimenteren.

Is het mogelijk om in eenvoudige woorden te vertellen wat wordt bedoeld met:
“Je moet eerst je Modem/router ingaan en daar de DHCP range instellen."
Ik neem aan dat ik niet met een schroevendraaier of zoiets het modem te lijf moet gaan; maar wat/hoe dan wél?

Citaat van: Gandyman
Nu ga je eens proberen om vanaf een PC die Iomega te benaderen, via server zoeken.
Kan dat op dezelfde manier als het benaderen van de HP-printer?
Daar zit ook alleen Windows-software bij, maar via DigiPlace leerde ik dat het terminal-commando : “HP-setup" voldoende was om die HP-machine te vinden en te gebruiken.
Moet ik voor die Iomega-schijf bijvoorbeeld “Iomega-setup" invoeren in de terminal?
Angst om alles op mijn computer te vernielen weerhoud mij ervan om dit uit te proberen. Ik ben bang om door ondoordacht uitproberen mijn computer zo te “vervuilen"  dat ik hem straks misschien nieteens meer aan de praat kan krijgen.

Citaat van: Gandyman
Op typ daar eens dat IP adres in.
Wanneer je op die Iomega kan komen heb je het doel om met alle PCtjes netwerk opslag je benaderen ook bereikt.

Voor het bestanden delen tussen de PCtjes onderling hoef je geen Samba te installeren want alles is Linux......

Wat je wel moet doen is gedeelde mappen maken waar je bestandjes in kan zetten om met de andere pc te kunnen benaderen.
Moet ik nu alles wat ik al geïnstalleerd heb, zoals Samba weer verwijderen?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/09, 21:51:22 »
Citaat
Een bezoekje aan de website:
http://www.digiplace.nl/pivot/entry.php … e_hardware
heeft mij geleerd hoe ik de printer/scanner kan installeren en gebruiken vanaf de beide computers.
In de terminal het commando:  “sudo hp-setup"  invoeren en dan kiezen voor netwerkprinter is voldoende.

***Helaas moet ik dat installatie-commando soms herhalen omdat mijn printer nu en dan spontaan van ip-adres veranderd.
Hoe komt dat, en wat kan ik daaraan doen?
Dit komt wederom omdat je printer geen statisch IP adres heeft.
En dus bij het aan en uit zetten van apparaten of PCtjes deelt de DHCP van je modem IP adressen uit.
Zeker wanneer de lease tijd heel kort is kan dit van dag tot dag anders zijn, en dus zoals ik al voorstelde voor die iomega, zorg ervoor dat alles een vast IP adres heeft.
Heb zelf niet zo'n HP ( ben nu eenmaal Epson fan omdat ik geen geld als water heb ..) maar heb inmiddels een handleiding gevonden van dat ding.
http://www.retrevo.com/d/df/c00737535.pdf?doc=029b5777f681ba6142f655a64eddffe8&ts=1215632408685

Dit leerde mij dat je een proggie nodig hebt van hun om de boel in te stellen, en waarschijnlijk ook dat het IP adres vast moet zijn.
Jammer, want ook hiermee had ik dan een IP adres willen geven buiten de DHCP range.

Mooi dan rest ons nog maar 1 ding en dat is de lease tijd zo lang mogelijk maken in je modem.

Nee ik raaskal niet ben alleen een paar stappen verder gegaan en ga nu weer terug naar het begin.

Je modem.
Citaat
Nu begeef ik me op ZEER gevaarlijk terrein gandiman, want hier snap ik niets van en ik ben bang om mijn internetverbinding, die ik heb via dat modem, kwijt te raken als ik hier wat ga experimenteren.

Is het mogelijk om in eenvoudige woorden te vertellen wat wordt bedoeld met:
“Je moet eerst je Modem/router ingaan en daar de DHCP range instellen."
Ik neem aan dat ik niet met een schroevendraaier of zoiets het modem te lijf moet gaan; maar wat/hoe dan wél?
hehe nee we gaan niet met hamer en beitels je modem te lijf, maar we moeten erin komen via het netwerk.
Volkomen veilig en je hoeft ook geen helm te dragen..

In een modem of Router zit software oftewel de Firmware.
Daarbij zit een stukje software wat je kan vergelijken met een website en het apparaat werkt als een webserver.

Het volstaat dus om je internet-browser te openen en daar de URL van je modem in te typen.
NOTE: normaal gesproken is dat de gateway die je bij je netwerk verbinding ziet staan.
dit kan dus bijv. zijn http://192.168.1.1
of zoiets.

(( het zou makkelijk zijn als je precies verteld welk merk + model je hebt ?? ))

Zolang we blijven prutsen aan de LAN zijde kan je niet je internet verbinding verliezen.
Dit kan alleen als je dingen zou gaan veranderen aan de WAN zijde.
Echter hier valt meestal nix of weinig te rommelen.

nogmaals voor een juiste uitleg merk + model.

Citaat
Moet ik nu alles wat ik al geïnstalleerd heb, zoals Samba weer verwijderen?
Nee hoor, zit niet in de weg en vreet geen brood, dus lekker laten voor wat het is.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline KeesS

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/09, 23:28:43 »
Citaat van: Gandyman
Heb zelf niet zo'n HP ( ben nu eenmaal Epson fan omdat ik geen geld als water heb ..) maar heb inmiddels een handleiding gevonden van dat ding.
http://www.retrevo.com/d/df/c00737535.pdf?doc=029b5777f681ba6142f655a64eddffe8&ts=1215632408685
Het aanklikken van bovenstaande link gaf het volgende resultaat: "Download Failed"

Citaat van: Gandyman
Dit leerde mij dat je een proggie nodig hebt van hun om de boel in te stellen, en waarschijnlijk ook dat het IP adres vast moet zijn.
Jammer, want ook hiermee had ik dan een IP adres willen geven buiten de DHCP range.

Mooi dan rest ons nog maar 1 ding en dat is de lease tijd zo lang mogelijk maken in je modem.
Nee ik raaskal niet ben alleen een paar stappen verder gegaan en ga nu weer terug naar het begin......Je modem.

In een modem of Router zit software oftewel de Firmware.
Daarbij zit een stukje software wat je kan vergelijken met een website en het apparaat werkt als een webserver.

Het volstaat dus om je internet-browser te openen en daar de URL van je modem in te typen.
NOTE: normaal gesproken is dat de gateway die je bij je netwerk verbinding ziet staan.
dit kan dus bijv. zijn http://192.168.1.1
of zoiets.

(( het zou makkelijk zijn als je precies verteld welk merk + model je hebt ?? ))
Mijn modem is een "SpeedTouch 780(WL)" Thomson-modem.
(Het kan ook draadloos werken en je kunt er mee telefoneren, maar dat gebruik ik niet.)

In een foldertje staat vermeld:
4 Ethernet poorten  (10/100Base-T HD/FD)
Service:  router
Vpi/vci:    8/48
Protocol: ppoA
IP-adres voor instellen modem via browser: 10.0.0.138 of 192.168.1.254
Home Network Management
UPnP gecertificeerde Internet Gateway

Ik snap niets van die gegevens, maar mogelijk kom jij er verder mee.
Citaat van: Gandyman
Zolang we blijven prutsen aan de LAN zijde kan je niet je internet verbinding verliezen.
Dit kan alleen als je dingen zou gaan veranderen aan de WAN zijde.
Echter hier valt meestal nix of weinig te rommelen.
Gandiman, het woord "prutsen" dat snap ik, maar LAN en WAN is voor mij Chinees of abacadabra ;-))
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/10, 01:46:40 »
Ah mooi, dat is een goed apparaatje.
hier is de gebruiksaanwijzing: http://www.gradwell.com/voip/datasheets/780wl_userguide.pdf

1 piepklein nadeel is dat ze een beetje moeilijk in te stellen zijn, je zoekt je meestal te pletter en of de webbrowser geeft je minder mogelijkheden waardoor je via een telnet sessie de boel moet in stellen.
Andere merken hebben dit weer beter geregeld, maagoe we gaan het proberen.

Open deze link eens in een nieuw venster ??
http://192.168.1.254
Blijkbaar ben je hier nog nooit geweest dus de
gebruikersnaam = administrator
wachtwoord = blank oftewel nix gewoon doorklikken.

nu krijg je zoiets voor je neus in de browser.

In principe moet je bij de onderste optie zijn "Home Network"

Zoek nu eens naar "Device Settings" ?
Hier staat namelijk de lease tijd ( DHCP lease Time) en die willen we zolang mogelijk hebben.

nu de DHCP pool settings.
Misschien hebben we mazzel en hoeven we nix te veranderen..
Ik zie in de handleiding dat zij de pool aanhouden tussen 192.168.1.64 t/m 192.168.1.253.
Waarbij 192.168.1.254 als gateway word gebruikt door hemzelf.

Dus in theorie zouden we nog 63 computers of apparaten een vast ipadres kunnen geven buiten de pool.
dus van 192.168.1.1 t/m 192.168.1.63 .

Als je in de PDF kijkt van de link die ik hierboven gaf zie je dit op pagina 111.
beetje verwarrend want de PDF reader zegt pagina 119.

Tis in ieder geval Chapter 5.6.8

bekijk dit eens en vergelijk het met je modem wat daar in staat.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline KeesS

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/10, 16:59:40 »
Citaat van: Gandyman
Ah mooi, dat is een goed apparaatje.
hier is de gebruiksaanwijzing: http://www.gradwell.com/voip/datasheets/780wl_userguide.pdf
Ik heb de gebruiksaanwijzing nu op mijn PC staan, maar die is helaas in het Engels.
Maar sommige dingen worden me toch wel duidelijk ermee.

Citaat van: Gandyman
1 piepklein nadeel is dat ze een beetje moeilijk in te stellen zijn, je zoekt je meestal te pletter en of de webbrowser geeft je minder mogelijkheden waardoor je via een telnet sessie de boel moet in stellen.
Andere merken hebben dit weer beter geregeld, maagoe we gaan het proberen.
Wat is een telnet sessie?

Citaat van: Gandyman
Open deze link eens in een nieuw venster ??
http://192.168.1.254
Blijkbaar ben je hier nog nooit geweest dus de
gebruikersnaam = administrator
wachtwoord = blank oftewel nix gewoon doorklikken.

nu krijg je zoiets voor je neus in de browser.
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomson-Alcatel/Speedtouch780v6/Speedtouch780v62.jpg
In principe moet je bij de onderste optie zijn "Home Network"
Ik krijg nu een plaatje met "Lokale Netwerkapparaten"
Ik zie o.a. het modem; mijn desktop; mijn laptop en mijn printer.
Dit alles met erachter de ethernetpoort en het IP-adres.
(de Iomega harddisk, die ook is aangesloten, zie ik niet hierbij)

Citaat van: Gandyman
Zoek nu eens naar "Device Settings" ?
Hier staat namelijk de lease tijd ( DHCP lease Time) en die willen we zolang mogelijk hebben.
doorklikken naar een volgende pagina of onderdeel geeft:
Toewijzing IP-adres:   DHCP
Gebruik altijd hetzelfde adres:   Nee (kan ik dat ook veranderen in "Ja"?)
DHCP-leasetijd:   0 dagen, 23:16:17

Citaat van: Gandyman
nu de DHCP pool settings.
Misschien hebben we mazzel en hoeven we nix te veranderen..
Ik zie in de handleiding dat zij de pool aanhouden tussen 192.168.1.64 t/m 192.168.1.253.
Waarbij 192.168.1.254 als gateway word gebruikt door hemzelf.
Ik zie wel IP-adressen op dat plaatje, maar DHCP-pools (?) staan er niet op zoals in de PDF-handleiding.
Bij mij gebruikte IP-adressen zitten tussen 192.168.1.64 en 192.168.1.67
Het Speedtouch-modem staat op 192.168.1.254
(ik weet eigenlijk niet of het wel verstandig is dit hier te publiceren)?

Citaat van: Gandyman
Dus in theorie zouden we nog 63 computers of apparaten een vast ipadres kunnen geven buiten de pool.
dus van 192.168.1.1 t/m 192.168.1.63 .
Als je in de PDF kijkt van de link die ik hierboven gaf zie je dit op pagina 111.
beetje verwarrend want de PDF reader zegt pagina 119.
Tis in ieder geval Chapter 5.6.8

bekijk dit eens en vergelijk het met je modem wat daar in staat.
Verwarrend voor mij is, dat die PDF-reader in het Engels is en iets afwijkt van hetgeen ik in mijn scherm zie. Dat is namelijk wél (gedeeltelijk) in het Nederlands.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/10, 21:30:38 »
Dus wanneer je deze url http://192.168.1.254 in je browser opent zie je
Citaat
Ik krijg nu een plaatje met "Lokale Netwerkapparaten"
Ik zie o.a. het modem; mijn desktop; mijn laptop en mijn printer.
Dit alles met erachter de ethernetpoort en het IP-adres.
(de Iomega harddisk, die ook is aangesloten, zie ik niet hierbij)
Hmz??
moet er een beetje naar gokken omdat ik er niet zelf achter zit maar denk dat dit wel goed is en je dus op je modem zit.

Mooi dan weten we dus dat dit je lukt !

volgende onderdeel:
Citaat
doorklikken naar een volgende pagina of onderdeel geeft:
Toewijzing IP-adres:    DHCP
Gebruik altijd hetzelfde adres:    Nee (kan ik dat ook veranderen in "Ja"?)
DHCP-leasetijd:    0 dagen, 23:16:17
Kijk dit is dus het probleem je leasetijd is dus 0 dagen en op de meeste merken is dit te verlengen naar 7 dagen, waarbij je meestal de uren moet invullen eg "168 uur"
Let wel dit is dus niet altijd zo.
Die andere optie is ook interesant "Gebruik altijd hetzelfde adres"
Uiteraard is het mooi om hiermee te beginnen en dit op "Ja" te zetten.

Misschien blijft dan ook al je printer 1 IP adres houden..

Dat je de Iomega harddisk niet ziet kan 2 dingen betekenen.
1e hij staat uit ?
2e hij heeft al een vast IP adres. !

volgende onderdeel:
Citaat
Ik zie wel IP-adressen op dat plaatje, maar DHCP-pools (?) staan er niet op zoals in de PDF-handleiding.
Bij mij gebruikte IP-adressen zitten tussen 192.168.1.64 en 192.168.1.67
Het Speedtouch-modem staat op 192.168.1.254
(ik weet eigenlijk niet of het wel verstandig is dit hier te publiceren)?
De DHCP pool die jij nu aangeeft eg "192.168.1.64 en 192.168.1.67" zorgt ervoor dat er maar 4 computers of apparaten een IP adres toebedeeld kunnen krijgen.

Het zorgt er tevens voor dat je verder niets hoeft in te stellen aan je modem omdat we genoeg IP adressen hebben om aan apparaten toe te wijzen als vast IP adres.
Alle IP adressen vanaf 192.168.1.68 t/m  192.168.1.253 mag je geheel naar eigen inzicht gebruiken voor vaste IP adressen.

Dit houd dus in dat je een IP adres hard intypt in een computer of een apparaat.

Je zou dus zowiezo eens kunnen kijken of je een IP adres hard in je iomega kan zetten om te voorkomen dat hij aldoor een andere IP adres krijgt.

Je mag al die IP adressen gewoon hier op het forum neerzetten omdat die van alle modems en routers bekend zijn, het staat immers in de handleidingen.
Deze IP adressen zijn van je LAN ( Local Area Network)  en daar heeft een ander buiten je netwerk niets aan.

BTW : Vergeet die telnet sessie maar, dit is vrij ingewikkeld en lastig..

Tot slot
Ik ga nog niet in om die pool te veranderen, want blijkbaar wijkt de handleiding af van jouw apparaat.

* Kijkt eerst nu maar eens of die Iomega een vast IP adres kan krijgen.
* Verander in je modem die Nee naar een Ja.

Stap voor stap werken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline KeesS

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/12, 23:01:38 »
Citaat van: Gandyman
Dus wanneer je deze url http://192.168.1.254 in je browser opent zie je....
Als ik deze url in mijn browser open, krijg ik een installatie-handleiding van mijn Thomson ST780 = SpeedTouch ADSL-modem.

Citaat van: Gandyman
Hmz??
moet er een beetje naar gokken omdat ik er niet zelf achter zit maar denk dat dit wel goed is en je dus op je modem zit.
Als ik daar kies voor Thuisnetwerk dan krijg ik nu een plaatje met "Lokale Netwerkapparaten"

Ik zie o.a. het modem; met IP-adres: 192.168.1.254
mijn desktop; met IP-adres: 192.168.1.64
mijn laptop; met IP-adres: 192.168.1.67
mijn printer; met IP-adres: 192.168.1.66
en; Unknown-00-0a-d8-01-a1-1d; met IP-adres: 192.168.1.65
(dit laatste moet volgens mij de Iomega Network Hard Drive zijn.)

Gandyman, je hebt in een van je reacties zo'n plaatje, een schermafdruk van die Engelse handleiding geplaatst.
Kan jij mij uitleggen hoe ik zoiets hier in het forum kan plaatsen.
Het lijkt me namelijk veel makkelijker en duidelijker voor jou en mij als ik de dingen die ik hier op mijn beeldscherm krijg ook voor jou zichtbaar kan maken. Hoe ik zoiets via e-mail kan doen weet ik wel, maar hoe ik dat in een forum moet krijgen is mij een raadsel.


Citaat van: Gandyman
volgende onderdeel:..........
Die andere optie is ook interesant "Gebruik altijd hetzelfde adres"
Uiteraard is het mooi om hiermee te beginnen en dit op "Ja" te zetten.
Misschien blijft dan ook al je printer 1 IP adres houden..
Onder dat plaatje met Lokale Netwerkapparaten staat o.a.   
"Kies een taak ..."
"Een spel of toepassing aan een lokaal netwerkapparaat toewijzen"
"Het openbare IP-adres van een verbinding aan een apparaat toewijzen"

Als ik een van die opties aanklik kom ik weer op een pagina met overwegend Engelse tekst.
Hier durf ik niet verder te gaan omdat ik uit die tekst meen te begrijpen, dat ik dan mijn modem en de computers voor iedereen toegankelijk maak.

Citaat van: Gandyman
Dit houd dus in dat je een IP adres hard intypt in een computer of een apparaat.
Je zou dus zowiezo eens kunnen kijken of je een IP adres hard in je iomega kan zetten om te voorkomen dat hij aldoor een andere IP adres krijgt.
Als ik "192.168.1.66" als adres in mijn browser intype opent een scherm van HP met allerlei printer-informatie. Dus dit IP-adress hoort duidelijk bij mijn printer (althans nú!)

Citaat van: Gandyman
Tot slot
Ik ga nog niet in om die pool te veranderen, want blijkbaar wijkt de handleiding af van jouw apparaat.

* Kijkt eerst nu maar eens of die Iomega een vast IP adres kan krijgen.
* Verander in je modem die Nee naar een Ja.

Stap voor stap werken.
IK heb "Iomega-ondersteuning" via het internet benaderd voor hulp bij de installatie van de harddisk onder Linux, maar daar kom ik tot nu toe niet veel verder mee.
De eerste keer kreeg ik te horen dat Linux niet werd ondersteund, terwijl het toch aan 6 kanten op de doos staat. Er zit ook alleen maar installatie-software bij voor Windows.

De volgende keer kreeg ik als oplossing:
"U kunt de Home Network Hard Drive benaderen via het commando: "Find SMB"
"Verder zou het met de Discovery tool allemaal in te stellen moeten zijn."

Die Discovery tool staat waarschijnlijk op die Windows-installatie CD; dus daar heb ik niets aan.
Het commando "Find SMB" heb ik in een terminalscherm ingevoerd, met het volgende resultaat:
   ca@ca-desktop:~$ Find SMB
   bash: Find: opdracht niet gevonden
   ca@ca-desktop:~$

Ik heb dat resultaat maar weer naar Iomega gemaild en gevraagd of er in dat bedrijf nu helemaal niemand is die verstand heeft van Linux en mij kan helpen de Iomega Network Hard Drive te installeren en te gebruiken.
Ben zeer benieuwd wat/of daar voor reactie op komt.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/12, 23:11:07 »
Kees,

ik kan je niet helpen met die modem, maar om een plaatje te kunnen zetten, moet je het ergens eerst op het internet zetten.  Dat kan bvb bij http://my.imageshack.us/registration/
Maak daar een gebruikersnaam en wachtwoord aan.
Vervolgens kun je kiezen voor "upload image".
Je krijgt dan zo'n navigeermenu om in je eigen bestanden naar de foto of schermafdruk te gaan.  Aanklikken en OK.
Vervolgens, na het uploaden, zoek je naar "Get code for forums".  Je kopieert die boel en plakt dat hier.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/13, 03:27:14 »
Niet alleen zomaar plakken maar stukje HTML gebruiken.
Dus een plaatje heet image en dat gebruiken we hier op het forum afgekort als img.
dan moet je de URL tussen de tags zetten.
Dus als volgt
[img ] http://linknaarjeplaatje[ /img]
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline iceman564

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/13, 10:18:17 »
Het juiste commando is niet Find SMB , maar : findsmb

Offline KeesS

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/13, 17:50:10 »
Het commando "findsmb" in de terminal geeft dit resultaat:
ca@ca-desktop:~$ findsmb

                                *=DMB
                                +=LMB
IP ADDR         NETBIOS NAME     WORKGROUP/OS/VERSION
---------------------------------------------------------------------
192.168.1.64    CA-DESKTOP     [WORKGROUP] [Unix] [Samba 3.0.28a]
192.168.1.65    STORAGE-A11D   [WORKGROUP] [] []
192.168.1.67    CA-LAPTOP      [WORKGROUP] [Unix] [Samba 3.0.28a]

ca@ca-desktop:~$
-------------------------------------------------------------------------------
Mijn HP-printer/scanner op IP-adress 192.168.1.66 die ook aangesloten is wordt met dit commando niet gevonden.
Vind ik vreemd, want hij is op hetzelfde modem aangesloten, staat aan en werkt ook vanaf beide computers.
-------------------------------------------------------------------------------
Als ik het IP-adress: 192.168.1.65 van de Iomega Network Hard Drive in mijn browser invoer krijg ik het volgende schermpje:


Het maakt niet uit wat ik bij "Gebruikersnaam en Wachtwoord" invul, het scherm hehaald zichzelf en klik ik op annuleren; dan verschijnt dit scherm:



*** hoe kan ik deze plaatjes verkleinen voor het forum, zodat ze bij aanklikken later weer groter worden?
Zoals het nu is met dat grote paarse beeld ben ik niet echt tevreden; dit vind ik forum-vervuiling.
Maar, sorry, ik weet even niet hoe dat anders moet/kan.***


Ik kan nu dus door invoeren van het IP-adress in mijn browser de "Iomega Network Harde Drive" vinden; maar hoe kan ik er nu in- of op-komen en hem vanaf mijn desktop-PC en vanaf de Laptop-PC gebruiken?
De installatie-CD die erbij zit is alleen voor Windows, dus daar kan ik niets mee beginnen.

Hoe kan ik zien of die Network-schijf wel geformatteerd is en zoja hoe; is dat ntfs of fat16/32 of ext2/3 of zijn er nog meer mogelijkheden?

Als ik hem voor mijn Ubuntu-bestanden wil gebruiken moet ik hem, denk ik, toch als ext3 formatteren?
Of moet het met fat32 gebeuren omdat ik op mijn desktop ook nog Windows-bestanden heb staan?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Drummies

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/13, 17:56:00 »
KeesS

probeer bij gebruikersnaam en wachtwoord admin--admin

                                                    of  user---user
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline KeesS

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/13, 19:10:43 »
Citaat van: drummies
KeesS

probeer bij gebruikersnaam en wachtwoord admin--admin

                                                    of  user---user
drummies, dit geeft zowel bij "admin" als bij "user" hetzelfde resultaat.
Het schermpje verschijnt opnieuw, en als ik het wegklik of annuleer krijg ik weer dat afschuwelijke paarse scherm met:
"401 Unauthorised" en daaronder "Authorization required."
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline iceman564

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/13, 19:40:54 »
Als je je voor het eerst aanmeld laat je alle velden leeg. (volgens iomega)


welk type van iomega heb je eigenlijk ?

Offline KeesS

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/13, 20:52:25 »
iceman564, het is de:
Iomega "Home Network Hard Drive" 500GB
Ethernet  voor PC / Mac / Linux

Waar vind je die informatie dat ik de velden leeg moet laten?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline iceman564

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/13, 21:06:21 »
Op de site van iomega.

maar heb nog ff door zitten lezen en het volgende gevonden op de iomegasite :

Linux-gebruikers

U vindt een Linux-versie van de opdrachtregel voor de Iomega Discovery Tool-software in de map "Linux Tools" op de cd Solutions, die wordt meegeleverd met uw Iomega StorCenter-netwerkdrive.

Maak van de map "Linux Tools" de hoofdmap en typ "./discoverylx" om de Iomega Discovery Tool-software voor Linux uit te voeren.

De Iomega Discovery Tool-software voor Linux zoekt in uw netwerk naar Iomega StorCenter-drives en geeft dan een lijst weer met gevonden apparaten, zoals:

    We have found 1 Iomega StorCenter Network Drive on your network (Wij hebben 1 Iomega StorCenter-netwerkdrive gevonden in uw netwerk)

    Found Drive 1 at 192.168.1.104 (Gevonden drive 1 op 192.168.1.104)
    Hostname (Hostnaam): Iomega-00C361
    Share Location (Sharelocatie): \\Iomega-00C361\NetHDD

Als u die informatie hebt vastgesteld, kunt u de drive aansluiten met een opdracht als:

    mount -t smbfs -o username=(user),password=(pass) //(Hostnaam)/NetHDD /path/to/mountpoint

U kunt de pagina's voor de apparaatinstellingen van de Iomega StorCenter-netwerkdrive openen in uw webbrowser door het IP-adres van de Iomega StorCenter-netwerkdrive in te voeren als een URL voorafgegaan door "http://", bijvoorbeeld:

    http://192.168.1.103

heeft u wel onder sinaptic het pakket smbfs geinstalleerd,en niet alleen samba?

smbfs moet zijn geinstalleerd,anders krijgt u de schijf niet werkend......



"Wanneer ik Device Settings (Apparaatinstellingen) wil openen, moet ik een wachtwoord invoeren

Uw drive wordt vanuit de fabriek geleverd zonder ingesteld wachtwoord. Als u zich wilt aanmelden, laat u het wachtwoordveld leeg en klikt u op de knop Login (Aanmelden).

U kunt ook op elk gewenst moment het wachtwoord wijzigen met de optie Device Settings ' Password (Apparaatinstellingen ' Wachtwoord).

Als u uw wachtwoord bent verloren of vergeten, stelt u de drive weer in op de fabrieksinstellingen door de aan/uit-knop ingedrukt te houden tot het activiteitslampje rood knippert. Als het activiteitslampje van de drive weer ononderbroken blauw brandt, voert u Iomega Discovery Tool nogmaals uit."

Offline KeesS

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #23 Gepost op: 2008/07/13, 21:45:30 »
iceman564, dat is heel interessante informatie, waar ik eens flink op ga studeren.
Maar ik vrees dat deze info toch een andere Hard Drive betreft; ik heb namelijk geen "Iomega StorCenter-netwerkdrive" maar een:


U schrijft:
"U vindt een Linux-versie van de opdrachtregel voor de Iomega Discovery Tool-software in de map "Linux Tools" op de cd Solutions, die wordt meegeleverd met uw Iomega StorCenter-netwerkdrive."

De bij mij meegeleverde cd Solutions bevat alleen software voor Windows.
En ondanks dat er onder op de doos vermeld staat:
"Met Nederlandse instructies" zit er een heel sumier boekje in met een handleiding in 6 talen behalve Nederlands.
En dat is helaas de enige taal die ik machtig ben; mijn moeders-taal.

Hieronder vind U de inhoud van de 6 talige cd-Solutions; met het Windows-commando "Start.exe" maar daar kan ik in Ubuntu niets mee beginnen voor zover ik weet.

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline iceman564

  • Lid
(Thuis)netwerkje via mijn ADSL-modem.
« Reactie #24 Gepost op: 2008/07/13, 21:53:03 »
heeft u wel onder sinaptic het pakket      SMBFS       geinstalleerd,en niet alleen samba?

is de schijf nieuw? , dus heeft u een ongeopende doos aangeschaft?? , als u daar niet zeker van bent druk dan de resetknopknop in op de schijf , dit zet de febrieksinstellingen terug. dit ivm een mogelijk reeds ingesteld wachtwoord door iemand anders.

heb even de engelse site doorgelezen:

Mac OS X & Linux

   1.  Open a web browser.
   2.Enter the IP address of the Home Network Hard Drive (e.g., http://169.254.0.1). For more information on discovering the Home Network Drive IP address, see Discovery in Mac OS X or Discovery in Linux

   3.Enter the user name admin and password admin, then click OK to enter the configuration tool.

oftewel:

open uw browser , tik in de adresbalk :192.168.1.65 en druk enter.

invullen bij gebruikersnaam:  admin
invullen bij wachtwoord :  admin

nogmaals als u niet zeker bent dat hij nageltje nieuw is reset hem dan eerst.