Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Neverware  (gelezen 2050 keer)

Offline midas

  • Lid
Neverware
« Gepost op: 2020/09/16, 21:33:24 »
Onlangs een nieuwe budgetlaptopje aangeschaft nadat de oude het na 11 jaar eindelijk opgegeven heeft. Het betreft een Lenovo S145 Ideapad met AMD-processor en geintegreerde grafische kaart. Jawel, er zat Windows 10 in S-mode op en dat ging na een paar maandjes vervelen. Met name de maandelijkse updateronde, voor de rest liep het wel maar niet erg vlot. Natuurlijk door de magere specs van de laptop.

Daarom heb ik mij verdiept hoe een chromebook te maken en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Mijn oog viel toen op Neverware. De iso moet op usb-stick gezet worden via een eigen tooltje (alleen op windows). Even gefreubeld hoe UEFI aan de gang te krijgen dat de usb-stick daadwerkelijk kon starten. Het resultaat een heus chromebookje met 128 GB SSD dus ik kan ook veel lokaal doen. Het draait heel snel en vlot en ben er eigenlijk wel blij mee.

Dus misschien een tip voor anderen die ook soort van chromebook willen?
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Neverware
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/16, 21:57:10 »
ChromeOS is in wezen Google Drive, Gmail enzoverder.

Ik lees bij Neverware dat er in de Home-edition geen beheerrechten aanwezig zijn. Dus te gebruiken, een gratis pakket van een commercieel pakket, op eigen risico en ook zeker niet te combineren met een Google Suite Drive .... of je zou je misschien er kunnen overzetten of privacyschending een feit is of niet. Té veel risico op een derde in je Cloudbestanden.

Gewoon Ubuntu - hoofdversie , deze helemaal ontdoen van overbodige software , Google Chrome installeren, het thema pakket ChromeOS gebruiken in het detail, accounts toevoegen en je hebt een volwaardige Chromuntu-book die alles kan en méér.

Of je kan opbouwen vanuit de minimal ISO naar een Chromuntu , maar voor mij is dat een onduidelijke materie en ongekend terrein.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/16, 21:58:52 door Joshua Orbit »

Offline midas

  • Lid
Re: Neverware
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/17, 09:52:52 »
Neverware is in feite gebaseerd op het opensource Chromium-OS. Net als Chrome-OS van Google trouwens. Je bent inderdaad het meest flexibel wanneer je op een kale Ubuntu-versie de chrome-elementen kunt toevoegen. Hoe dat in de praktijk uitpakt heb ik ook geen ervaring mee. Ik heb wel KDE-Neon uitgeprobeerd om dezelfde reden. Een kaal systeem en zoveel als mogelijk met webapplicaties werken. Maar lange opstarttijden en draaide toch zwaar op mijn toenmalig systeempje.

De windowmanager zal een flink woordje meespelen. Wil je dezelfde snelle ervaring als Chromium-OS of Neverware dan zal je zoiets als Bodhi of Enlightenment als windowsmanager moeten gebruiken.

Overigens is Ubuntu ook bezig met het ontwikkelen met een versie die voornamelijk web-applicaties kan draaien. En Windows komt met Windows 10X . Allemaal als tegenhanger van Chromebook. Er zit kennelijk brood in. Jammer dat het nooit iets is geworden met Firefox OS. Maar ik ga nog even door met Neverware, even ervaren hoe dat blijft functioneren....
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Neverware
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/17, 14:35:47 »
Kunnen we dat ook vanuit Linux, Ubuntu, installeren (met opstartschijven b.v. of zoiets) dat Neverware ? Of Dual Boot zetten ?

Lijkt me een enorm interessant project ..... alleen het gebrek aan beheersrechten in de gratis versie houdt me wat tegen om aan de slag te gaan ...

Offline midas

  • Lid
Re: Neverware
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/17, 17:10:57 »
Wanneer je chromebrowser draait binnen linux dan moet het lukken:

https://guide.neverware.com/build-installer/working-mac-os/#install-and-launch-the-chromebook-recovery-utility

Je kunt dan de ' Chromebook Recovery Utility'  downloaden en van daaruit de USB-stick maken.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Neverware
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/18, 09:42:00 »
Wanneer je chromebrowser draait binnen linux dan moet het lukken:

https://guide.neverware.com/build-installer/working-mac-os/#install-and-launch-the-chromebook-recovery-utility

Je kunt dan de ' Chromebook Recovery Utility'  downloaden en van daaruit de USB-stick maken.

Ok bedankt! Ik ga eens aan de slag.

Offline midas

  • Lid
Re: Neverware
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/18, 13:20:15 »
Hierbij ook een link met bewegingen van Ubuntu in deze richting:

https://liliputing.com/2020/07/ubuntu-web-is-an-upcoming-firefox-based-web-os-to-rival-chrome-os.html

Dat ding gaat Ubuntu Web Remix genoemd worden...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Neverware
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/18, 18:22:13 »
Hierbij ook een link met bewegingen van Ubuntu in deze richting:

https://liliputing.com/2020/07/ubuntu-web-is-an-upcoming-firefox-based-web-os-to-rival-chrome-os.html

Dat ding gaat Ubuntu Web Remix genoemd worden...
Klopt maar tot nu toe blijft het stil rond Ubuntu Web, ik heb er sinds eind Juli niks meer van vernomen. Dit is het laatste bericht van Rudra op twitter.: https://twitter.com/ubunweb/status/1287342245134262274

Momenteel gaat de focus naar onze Ubuntu Unity Remix.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline midas

  • Lid
Re: Neverware
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/19, 17:59:11 »
Ja, die jongen is druk. Zal te maken hebben met de Unity-release komende oktober.

De Ubuntu-web versie blijf ik wel volgen en bij de release zal ik een apart topic starten. Voor nu draait Cloudready (Neverware) goed op mijn kleine bakkie...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Neverware
« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/19, 19:29:39 »
Het heeft niet alleen te maken met de Ubuntu Unity release in Oktober maar ook omdat hij school er nog bij heeft met de bijkomende proefwerken. Hij is pas 10 jaar en begon rond z'n vijfde met programmeren.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline midas

  • Lid
Re: Neverware
« Reactie #10 Gepost op: 2020/12/16, 09:47:24 »
Neverware Cloudready is nu officieel een onderdeel van Chrome OS geworden. Op de langere termijn wordt het dus gewoon Chrome OS dat je op een oudere computer kunt installeren.

Eén en ander valt te lezen op de website Tweakers:

https://tweakers.net/nieuws/175808/google-lijkt-installatie-chrome-os-op-oude-laptops-te-gaan-ondersteunen.html
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Neverware
« Reactie #11 Gepost op: 2020/12/16, 10:43:33 »
Ubuntu Web Remix is inmiddels beschikbaar.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108577.0

Ik vindt het niet veelbelovend.
Heb het in Virtualbox uitgeprobeerd maar had een wat lichtere versie verwacht.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Neverware
« Reactie #12 Gepost op: 2020/12/16, 11:19:43 »
Ubuntu Web Remix is gewoon een aangepaste Ubuntu Gnome desktop versie met "Webapps" en standaard toepassingen die je ook in de gewone Ubuntu terug vindt. Ik was teleurgesteld  omdat er eerst sprake zou zijn dat hij Ubuntu Web op Firefox of zelfs het verlaten Firefox OS zou baseren. Ik was bij die discussie op Telegram maanden geleden.
Verder heeft Ubuntu Web niets te maken met Chrome OS en zal nooit een echte tegenhanger worden. Op het web wordt er teveel gehyped en opgeblazen.

Het is dus een gewone, zoveelste, Ubuntu remix waar al een aantal mensen genoeg van hebben en zich afvragen waar al deze remixes goed voor zijn en wat ze eigenlijk bijdragen aan het ecosysteem van Ubuntu.

Verder komen de andere belangrijkere projecten zoals Ubuntu Unity in het gedrang, gemelde bugs, issues en voorstellen wordt al een tijdje niet naar gekeken. Daarnaast is de laptop van de project lead niet in orde en al een tijdje weg voor reparatie.
Net als Ubuntu Cinnamon Remix heb ik nu sterk mijn twijfels over het voortbestaan van deze projecten. Ze worden gerund door jongere gasten van 11 (Ubuntu unity en Web remix) en 14 (Ubuntu Cinnamon)  jaar oud. Beiden druk met school en verder niemand die hen meehelpt met de ontwikkelingen.
We zullen wel zien of deze "éénmans" projecten blijven bestaan en de officiële ubuntu flavor status ooit zullen halen.

Zelf heb ik de bijl erbij neergegooid omdat er niet echt geluisterd wordt en ben terug Ubuntu gaan gebruik en Ubuntu MATE. Hiervan weet men dat de desktop verder ontwikkeld wordt, er fatsoenlijke ondersteuning voor te krijgen is en Canonical erachter staat.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/16, 11:29:39 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline midas

  • Lid
Re: Neverware
« Reactie #13 Gepost op: 2020/12/16, 11:34:00 »
Over Ubuntu Web Remix is al een ander topic. Neverware Cloudready is een Chromium OS cloon dat nu overgaat in Chrome OS en installeerbaar is op oudere computers   ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Neverware
« Reactie #14 Gepost op: 2020/12/16, 11:37:40 »
Ik heb Cloudready zelf al verschillende keren geprobeerd jaren geleden voordat Google zich ermee ging bemoeien. Was leuk voor even maar niet echt mijn ding, geef mij maar liever een fully fledged Linux distributie. Er zijn zat distro's die geschikt zijn voor oudere computers waar je meer mee kan doen dan zo'n cloud OS.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: Neverware
« Reactie #15 Gepost op: 2020/12/16, 12:54:51 »
Ik probeer Neverware in mijn Virtualbox te krijgen, maar ik zie nergens een iso bestand alleen een ova bestand en dat werkt helaas niet.
Wie kan me helpen aan het iso bestand.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline rico70

  • Lid
Re: Neverware
« Reactie #16 Gepost op: 2020/12/16, 12:58:47 »
Volgens mij moet je een ova bestand importeren in VB

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Neverware
« Reactie #17 Gepost op: 2020/12/16, 13:02:12 »
Ik probeer Neverware in mijn Virtualbox te krijgen, maar ik zie nergens een iso bestand alleen een ova bestand en dat werkt helaas niet.
Wie kan me helpen aan het iso bestand.
Er is geen ISO bestand....
https://neverware.zendesk.com/hc/en-us/community/posts/205451958-Is-an-ISO-format-available-for-the-CloudReady-Image-
« Laatst bewerkt op: 2020/12/16, 13:03:55 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.