Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lage grafische prestaties  (gelezen 3697 keer)

Vorstvingers

  • Gast
Lage grafische prestaties
« Gepost op: 2007/04/12, 16:54:35 »
Ik zit met een vaag probleem. Op zich werkt mijn Ubuntu-installatie prima, op één dingetje na: het lijkt alsof hij het grafisch gezien niet aan kan.

Een voorbeeld: als ik een video wil afspelen gaat dit prima zolang ik het in een klein venstertje doe; zet ik hem op full screen, dan gaat-ie ineens heel schokkerig afspelen. Ook screensavers gaan alles behalve vloeiend.

Toen ik enkele maanden geleden alleen Windows XP draaide was er nog niks aan de hand. Toen heb ik heel even een dual-bootsysteem gehad met WinXP en Ubuntu, en toen was bovengenoemde het geval in Ubuntu, maar ook in Windows was er iets vergelijkbaars aan de hand. Daar was het zelfs nog erger: als ik een venstertje zoals Verkenner oppakte en heen en weer sleepte, zag ik hem opgebouwd worden, op deze manier (het rechter venstertje wordt versleept):

 __  __         __    __        __    __
|  ||  |  =>   |  |  |  |   => |  |  |  |
|__||__|       |__||__|        |__|  |__|
Dit is ook een beetje zo in Ubuntu, maar veel minder zodat het niet zo heel storend is.

Momenteel draai ik nog enkel Ubuntu, maar is dat probleem er dus nog wel. Ik zou zelf denken dat het een driverprobleem is, maar ik begrijp niet echt hoe dit in Linux geregeld is. Iemand een idee?

Guus

  • Gast
Lage grafische prestaties
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/12, 17:09:46 »
wat zijn de specificaties van je pc?

Vorstvingers

  • Gast
Lage grafische prestaties
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/12, 17:14:19 »
512 mb geheugen, en geen aparte grafische kaart. Zou dit laatste een probleem zijn? Beetje vreemd dan dat het eerst in Windows wel prima ging (ook filmpjes).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Lage grafische prestaties
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/12, 18:21:01 »
Welke chipset is je aan-boord-videokaart dan? ATI, Intel, Nvidia, ....?

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Lage grafische prestaties
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/12, 18:35:27 »
Voer ook eens het volgende commando in in het Terminalvenster (Toepassingen => Hulpmiddelen => Terminalvenster)
glxinfo|grep directDit controleert of er 3d-drivers geinstalleerd en actief zijn.

Vorstvingers

  • Gast
Lage grafische prestaties
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/12, 19:19:50 »
@pjotr: VIA, als ik me niet vergis.

@Sander: dan zegt-ie
Xlib:  extension "XFree86-DRI" missing on display ":0.0".
direct rendering: No
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Lage grafische prestaties
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/12, 21:08:15 »
Ok, het is inderdaad een driver probleem, zoals je al vermoedde. Er is geen driver geinstalleerd,
dat kun je zien aan het direct rendering: No. Dit moet dus yes worden.

Om erachter te komen wat voor een grafische kaart je nu precies hebt, voer je het volgende commando in:
lspci | grep VGA

Vorstvingers

  • Gast
Lage grafische prestaties
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/12, 22:49:37 »
Oké:0000:01:00.0 VGA compatible controller: VIA Technologies, Inc.: Unknown device 3230 (rev 11)

Offline woteb

  • Lid
Lage grafische prestaties
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/13, 12:11:30 »
[quoteXlib:  extension "XFree86-DRI" missing on display ":0.0".
direct rendering: No
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect
en

01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Rage Mobility P/M AGP 2x (rev 64)bij mij. Hoe krijg ik die rendering op Yes?
Dan kan ik 3dDesk draaien op mij 8MB kaartje.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Lage grafische prestaties
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/13, 15:02:53 »
@Vorstvingers:

Eerst een backupje maken van het volgende config-bestand:
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backupDan :
gksudo gedit /etc/X11/xorg.confZoek in dat bestand naar de volgende regel:
Driver         "vesa" (het kan zijn dat er iets anders staat dan 'vesa'),
en verander dat in:
Driver         "via"Nu opnieuw opstarten. Ik weet niet zeker of het werkt bij jou (omdat hij 'unknown device' aangeeft), dus als je errors krijgt kun je het volgende commando gebruiken om je oude configuratie terug te zetten:

sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf@woteb: het is miss makkelijker als je even een nieuw topic opent, houdt het overzichtelijk.

Offline woteb

  • Lid
Lage grafische prestaties
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/13, 15:17:40 »
Is ongeveer dezelfde vraag, alleen heb ik een Ati i.p.v. een Via kaartje. Vandaar dat ik de vraag hier stel.

Overigens:

Section "Device"
   Identifier   "Generic Video Card"
   Driver      "ati"
   BusID      "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Monitor"
   Identifier   "Generic Monitor"
   Option      "DPMS"
   HorizSync   30-67
   VertRefresh   50-75
EndSection

Section "Screen"
   Identifier   "Default Screen"
   Device      "Generic Video Card"
   Monitor      "Generic Monitor"
   DefaultDepth   16
   SubSection "Display"

zijn mijn instellingen.....
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)


Vorstvingers

  • Gast
Lage grafische prestaties
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/23, 21:39:19 »
Citaat van: Sander50
@Vorstvingers:

Eerst een backupje maken van het volgende config-bestand:
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backupDan :
gksudo gedit /etc/X11/xorg.confZoek in dat bestand naar de volgende regel:
Driver         "vesa" (het kan zijn dat er iets anders staat dan 'vesa'),
en verander dat in:
Driver         "via"Nu opnieuw opstarten. Ik weet niet zeker of het werkt bij jou (omdat hij 'unknown device' aangeeft), dus als je errors krijgt kun je het volgende commando gebruiken om je oude configuratie terug te zetten:

sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf
Ik ben er een poosje niet mee beziggeweest, maar heb je tip net geprobeerd. X wilde echter niet meer opstarten, dus ik heb het weer terugveranderd.

Andere tips zijn welkom. :)

Vorstvingers

  • Gast
Lage grafische prestaties
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/01, 22:16:31 »
Ik heb ook nogsudo dpkg-reconfigure xserver-xorggeprobeerd met defaultinstellingen (behalve dan 'via' ipv 'vesa' als chipset) maar ook dit zorgde ervoor dat X niet meer wilde starten. Iemand naar aanleiding hiervan misschien ideeën?

Offline vanadium

  • Lid
Lage grafische prestaties
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/01, 22:40:35 »
Misschien moet je het ook eens proberen je kleurendiepte te verlagen. Bij mijn ingebouwde grafische Intel kaart gaat 3D acceleratie enkel bij 16 bit kleuren en lager. Om de kleurendiepte te verlagen, moet je /etc/X11/xorg.conf editen:

onder
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
....
Defaultdepth 16
Defaultdepth moet je van 24 naar 16 veranderen.

Zorg ervoor, zoals hierboven vemeld, dat je eerst een kopie van je originele xorg.conf maakt zodat je die kan terugplaatsen als de zaken slecht gaan.

Offline Dave

  • Lid
Lage grafische prestaties
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/01, 22:48:24 »
Nvidia, maar hier ook maar traag grafisch gedoe. openen van een map met foto's duurt ook even.
Ligt niet aan de kaart want in dinges doet ie het prima.

Offline Dave

  • Lid
Lage grafische prestaties
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/02, 11:44:36 »
net Feisty geinstalleerd en kweenie wat die standaard voor driver gebruikt maar gaat weer snel nu met openen van een fotomap.

Vorstvingers

  • Gast
Lage grafische prestaties
« Reactie #17 Gepost op: 2007/05/08, 21:54:04 »
@vanadium: dat mocht helaas ook niet baten. Niettemin bedankt voor de tip, en dat geldt natuurlijk ook voor de anderen.

Trouwens, in tegenstelling tot wat Sander50 hierboven beweert lijkt er wel een driver geïnstalleerd te zijn, nl. xserver-xorg-driver-via (staat aangevinkt in Synaptic pakketbeheer). Of zie ik iets over het hoofd?