Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Phishing  (gelezen 1227 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Phishing
« Gepost op: 2015/06/24, 17:29:58 »
Gisteren kreeg ik de volgende mail:
Citaat
TAN-Functie Geblokkeerd

Waarom blokkeren?
Wij blokkeren de TAN-functie om misbruik te voorkomen. Wij begrijpen dat deze blokkade vervelend is. Maar we zorgen er graag voor dat uw gegevens veilig zijn.

Hoe ontvangt u weer TAN-codes?
Maak uw computer virusvrij.
Kilk hier om uw account te activeren

Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Wij zorgen er direct voor dat u uw TAN-codes voor Mijn ING weer ontvangt.
Met vriendelijke groet,

ING B.V.
Administratie.

De mail direct verwijderd natuurlijk, maar dan lees je vandaag dat er toch nog duizenden mensen de site bezocht hebben  :rolleyes:
https://www.security.nl/posting/433369/Duizenden+ING-klanten+bezoeken+phishingwebsites

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Phishing
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/24, 17:35:50 »
Zowaar een visbericht in correct Nederlands.... Meestal zit zoiets vol taalfouten. De misdadigers worden blijkbaar professioneler.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Phishing
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/24, 17:40:48 »
Zowaar een visbericht in correct Nederlands.... Meestal zit zoiets vol taalfouten. De misdadigers worden blijkbaar professioneler.
Niet goed gelezen: Kilk hier  ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re:
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/24, 17:54:22 »
Zowaar een visbericht in correct Nederlands.... Meestal zit zoiets vol taalfouten. De misdadigers worden blijkbaar professioneler.
Niet goed gelezen: Kilk hier  ;)

niet goed gelinkt, link doet het niet.
Die link wil je helemaal niet, het is namelijk een Phishinglink...het ging me om de taalfout  ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Phishing
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/24, 17:56:49 »
Citaat
Of te wel, we weten het toch onderhand wel dat dit phising mail is.
We? of jij?
Citaat
Duizenden ING-klanten bezoeken phishingwebsite
staat in de link.

Re: Phishing
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/25, 12:24:28 »
Zowaar een visbericht in correct Nederlands.... Meestal zit zoiets vol taalfouten. De misdadigers worden blijkbaar professioneler.

Volgens Opgelicht (TV-programma) zijn die mails steeds vaker in correct Nederlands, dus zo verwonderlijk is deze niet...

Re: Phishing
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/26, 10:22:43 »
Ja joh, ze blijven opduiken.
Ik kreeg vorige week een erfenis van nog geen twee tientje. Of ik even contact op wilde nemen. Dat zal dan wel zijn over hoe de notariskosten en dergelijke te betalen.  :P
Pfoe, twee tientjes. Dan was die van wat jaartjes terug over tientallen miljoenen waar er een paar van mochten blijven hangen voor het even je rekening mogen lenen toch indrukwekkender.

Werkt mooi hoor, die ongewenst knop in Thunderbird.  8-)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RikRik

  • Lid
Re: Phishing
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/26, 10:40:19 »
Ja joh, ze blijven opduiken.
Ik kreeg vorige week een erfenis van nog geen twee tientje. Of ik even contact op wilde nemen. Dat zal dan wel zijn over hoe de notariskosten en dergelijke te betalen.  :P
Pfoe, twee tientjes. Dan was die van wat jaartjes terug over tientallen miljoenen waar er een paar van mochten blijven hangen voor het even je rekening mogen lenen toch indrukwekkender.

Werkt mooi hoor, die ongewenst knop in Thunderbird.  8-)
Ik krijg eigenlijk zelden phisingmailtjes, die ik hier had geplaatst, kwam uit m'n prullenbak, ik had de mail direct verwijderd, ben helemaal geen ING-klant  =D
De volgende dag las ik op security.nl (zie link) dat er duizenden mensen de mail serieus hebben genomen en toch op de link hebben geklikt, daar was ik wel enigszins verbaasd over, vandaar deze topic. Niet elke phishingmail kom je tegen op security.nl

Re: Phishing
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/26, 10:43:43 »
Ze weet dat ze niet moet klikken, maar mijn vrouw (ook geen ing-klant) vroeg toch even aan me waarom ing haar zou mailen.
Ik kan me best wel indenken dat sommige mensen er in trappen. Niet iedereen is zo eigengereid maar goed van vertrouwen dat hij durft te twijfelen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jolo

  • Lid
Re: Phishing
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/26, 16:34:17 »
Hier zag ik op mijn Gmail account dat er op afgelopen 12 – en 19 juni phishingberichten zijn binnengekomen in de Spam map. Alleen bij mij ging het om het eerste voorbeeld op de website van ING. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Tom

  • Lid
Re: Phishing
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/26, 17:07:31 »
Nog nooit 1 phishingbericht bekomen ,wat spam betreft hoogstens 3 x en dat in mijn Gmail ,een andere heb ik ook niet op mijn PC.  =D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Phishing
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/26, 17:36:32 »
Nederland is in december 2014 verdwenen uit de top 4 van populairste doelwitten van phishingaanvallen ter wereld. :D
De meeste phishing sites werden afgelopen maand gehost in de Verenigde Staten, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en China. Vorige maand stond Nederland nog op de vierde plaats. Dat blijkt uit het vandaag verschenen RSA Fraud Report. Dit rapport geeft een overzicht van de belangrijkste trends op het gebied van cybercriminaliteit en geeft details over hoe cybercriminelen te werk gaan.

Schadepost van 453 miljoen dollar  :rolleyes:
RSA ontdekte 46.747 phishingaanvallen in december 2014. Dat is een afname van 24 procent vergeleken met november 2014. Op basis van het aantal phishingaanvallen wordt geschat dat bedrijven wereldwijd zeker 453 miljoen dollar hebben verloren in december vorig jaar.
http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2015/05/nederland-verdwenen-uit-phishing-top-4

Offline Henkp

  • Lid
Re: Phishing
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/26, 18:13:30 »
453 miljoen dollar,
Hoe is dat dan mogelijk als iedereen dat weet.  =D =D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Phishing
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/26, 19:29:21 »
453 miljoen dollar,
Hoe is dat dan mogelijk als iedereen dat weet.  =D =D
We weten het blijkbaar niet allemaal  ;)

Re: Phishing
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/27, 12:41:43 »
Nog nooit 1 phishingbericht bekomen ,wat spam betreft hoogstens 3 x en dat in mijn Gmail ,een andere heb ik ook niet op mijn PC.  =D
Het heeft natuurlijk ook wel wat te maken met het aantal emailadressen wat iemand gebruikt, en in hoever iemand deze met (noodzakelijke) activiteiten verspreidt.

Ikzelf maak hierbij nadrukkelijk onderscheid en diversiteit tussen formele hoofdadressen tot speciale adressen voor rommel. De laatsten laat ik vervallen voor nieuwe zodra ze teveel rommel aantrekken. Al zit daar meestal toch wel de nodige jaren tussen dus het valt op zich best wel mee.
Je ontkomt er soms niet aan een adres door gebruikt te verspreiden. In dat geval een rommeladresje. :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Phishing
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/27, 13:02:17 »
@partyrabbit: Ik ben best open w.b.t. e-mailadressen maar heb al maandenlang geen phishingmails gehad van banken, dus zoveel zegt het niet...

Re: Phishing
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/27, 15:47:51 »
Natuurlijk Vistaus. Het ligt er inderdaad ook maar net aan waar je emailadressen terecht komen. Ik krijg ze ook niet regelmatig hoor.
Maar door de tientallen jaren heen van internetgebruik met vooral ook veelvuldig zakelijk (inclusief legio vermeldingen all around the net) heb ik er al wel een serieus aantalletje ontvangen. En bijna net zo vaak ook gewoon in de brievenbus trouwens ("acceptgiro voor uw advertentie in ons blad, graag betalen...").
Soms ontkom je er simpelweg niet aan.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/27, 15:51:37 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore