Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zien welke programma's open staan.  (gelezen 1197 keer)

Offline jos34

  • Lid
Zien welke programma's open staan.
« Gepost op: 2014/06/20, 17:30:19 »
Hoe kan ik in Ubuntu gemakkelijk zien welke programma's open staan?? Oké ik ken al ALT + TAB.
Maar ik zou hier graag een applet indicator willen hebben.
Ik heb al Windows List Indicator gevonden echter krijg ik hierbij een E: Kan pakket window-list niet vinden.
Iemand idee?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zien welke programma's open staan.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/20, 17:47:31 »
Als je de standaard Ubuntu versie hebt met de Unity desktop, dan staat je applet er al, links: naast iconen van frequent gebruikte programma's zie je alle iconen van lopende programma's: je herkent de lopende programma's aan de gekleurde achtergrond en het witte pijltje links.

Offline jos34

  • Lid
Re: Zien welke programma's open staan.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/20, 18:49:21 »
Als je de standaard Ubuntu versie hebt met de Unity desktop, dan staat je applet er al, links: naast iconen van frequent gebruikte programma's zie je alle iconen van lopende programma's: je herkent de lopende programma's aan de gekleurde achtergrond en het witte pijltje links.

Noem je dat duidelijk??? Buiten dat meestal staat er een gedeelte van de iconen buiten het dock.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zien welke programma's open staan.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/20, 18:58:43 »
Dat komt omdat jij waarschijnlijk vreselijk veel iconen op die dock staan hebt. Ik heb er maar vier, van die programma's die ik echt veel gebruik. De rest wordt opgestart door dubbelklikken op een bestand of via de dash. Is het die applet die je geprobeerd hebt?

Offline jos34

  • Lid
Re: Zien welke programma's open staan.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/20, 19:21:09 »
Dat komt omdat jij waarschijnlijk vreselijk veel iconen op die dock staan hebt. Ik heb er maar vier, van die programma's die ik echt veel gebruik. De rest wordt opgestart door dubbelklikken op een bestand of via de dash. Is het die applet die je geprobeerd hebt?

Ja, die Applet is het ja.
Ik ben nog niet zo lang over van Windows, moet ook nog wennen denk ik.

En waar staat die bestanden bij jou op de dekstop of enkel in /usr/share/applications???
« Laatst bewerkt op: 2014/06/20, 19:24:35 door jos34 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zien welke programma's open staan.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/20, 19:54:49 »
Ja, die Applet is het ja.
Onderaan die site zal je zien dat hun softwarebron (ppa, personal package archive)  nog niet bijgewerkt is voor de laatse Ubuntu versie, 14.04. "Inschrijven" op de ppa is daarom niet aangewezen. Het pakket is echter wel installeerbaar. Dat kan je dan doen op een meer MS Windows achtige manier: je gaat naar https://launchpad.net/~jwigley/+archive/window-list/+packages en onder "window-list - 0.05~saucy" (saucy is de codenaam voor de vorige Ubuntu versie) download je window-list_0.05~saucy_all.deb Dat is een installatieprogramma (van Debian, waar vele linuxdistributies op gebouwd zijn) Je dubbelklikt dat bestand. Software centrum zal opstarten en aanbieden om het programma te installeren, en automatisch eventuele noodzakelijke programmabibliotheken mee installeren. Je zal wellicht moeten uit- en weer inloggen om de indicator in je statusbalk te zien verschijnen.

En waar staat die bestanden bij jou op de dekstop of enkel in /usr/share/applications???
Voor programma's die je installeert via het softwarecentrum worden de starters inderdaad geplaatst onder /usr/share/applications. Starters voor programma's die alleen voor jou, maar niet voor andere gebruikers moeten beschikbaar zijn, kunnen geplaatst worden in je thuisfolder, in .local/share/applications. Beide plaatsen worden doorzocht als je een programma wil starten door de Windows toets in te drukken, los te laten en een programmanaam (of iets wat het programma doet zoals "tekst", "foto") in te typen.

Offline jos34

  • Lid
Re: Zien welke programma's open staan.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/20, 21:49:07 »
Gelukt! Dankje!

Offline Henkp

  • Lid
Re: Zien welke programma's open staan.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/20, 22:01:49 »
@vanadium, Bedankt dat progje werkt ook goed op Linux Mint 17 LTS 64 bit, net geïnstalleerd.