Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Venstergrootte van Nautilus  (gelezen 394 keer)

Offline badgans

  • Lid
Venstergrootte van Nautilus
« Gepost op: 2017/01/14, 16:11:39 »
Onlangs ben ik overgestapt van een oudere versie van Ubuntu naar 16.04
Al eerder (30-5-2013) is door RKERKLAAN het probleem van de venstergrootte van Nautilus aangekaart:

"vensters (zoals thunderbird en nautilus) openen kleiner dan anders en ik kan ze niet veranderen door op de rand v.e. venster te gaan staan en die te slepen naar een ander formaat (cursor wordt geen dubbele pijl). ook openen ze links boven in het scherm, zodanig dat het linker deel "onder" de starter-balk zit en de bovenkant "onder" de grijze systeem-menubalk, zodat ik niet bij de sluit/vergroot/verklein buttons kan".

In mijn geval betreft het alleen het Nautilus venster (het venster dat verschijnt als je "locaties" oproept). Alle overige vensters werken normaal.
Verplaatsen gaat nog wel, Maar smaller/breder of hoger/lager maken lukt niet. Ook met de cursor op een van de hoekpunten gaan staan en slepen werkt eveneens niet. In één geval wanneer ik uiterst voorzichtig een muis gebruik met een hele trage verschuiving dan verschijnt er bovenaan de vensterrand het "T" symbool. Daarmee kan wel omhoog/omlaag geschoven worden.
De alt- of ctrl toets indrukken bij het bedienen van de muis werkt ook niet.
Hans
« Laatst bewerkt op: 2017/01/14, 16:17:10 door badgans »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Venstergrootte van Nautilus
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/14, 17:43:44 »
Het Ubuntu thema maakt de vensterranden zeer dun en maakt het zo moeilijk met de muis op de juiste plaats te komen om de grootte aan te passen. Als het wat moeilijk is (misschien heb je een hoge resolutiescherm waardoor het nog moeilijker wordt), dan kan je je behelpen met de toetsencombinatie <Alt+Spatie>, kies in het pop-up menu "Resize" (weet niet wat het in het Nederlands zal zijn). Nu kan je met de pijltjestoetsen de grootte aanpassen.

Dat die vensters onder de bovenste balk en/of de laucher (linker balk) terechtkomen, is evenwel niet normaal. Ben je overgestapt via een installatie bovenop je bestaande installatie, of heb je voor het opwaarderen je systeempartitie gewist en opnieuw geïnstalleerd?

Offline badgans

  • Lid
Re: Venstergrootte van Nautilus
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/16, 11:05:22 »
Inderdaad ben ik via 14.04 overgestapt van een nog oudere versie naar 16.04.
Zoals ik  schreef werkt het bij alle vensters behalve Nautilus. De dunne lijntjes kan ik in het zwarte gedeelte van het venster zowel aan de bovenzijde als aan de zijkant te voorschijn halen met de muis in de trage stand. Dat heb ik verzuimd te melden. Het werkt wel omslachtig. Via de hoekpunten is natuurlijk veel aantrekkelijker. Zou er nog een andere oplossing zijn, of wordt het opnieuw installeren? Met total commander houd ik te weinig werkruimte over op het scherm.
Hans

Offline sidonia

  • Lid
Re: Venstergrootte van Nautilus
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/16, 15:46:58 »
Je kunt de venster grootte van nautilus wel standaard wijzigen.

ga naar Bewerken, Voorkeuren, Profielen, Bewerken, Algemeen, Oorspronkelijk afmeting van de terminal. Hier pas je breedte en hoogte aan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Venstergrootte van Nautilus
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/16, 16:29:17 »
Die hoeken verslepen is voor mij ook niet zo gemakkelijk. Ik werk op een HD scherm: 1900x1080. Wat is uw resolutie? Indien HDPI, dan moet je mogelijk je interface "schalen" (Instellingen: "Displays", Scale for menu and title bars). Ik vermoed dat dan ook de windowsdecoratie meegeschaald worden zodat de vensterranden iets dikker worden.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Venstergrootte van Nautilus
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/16, 16:48:29 »
Sorry, voor mijn antwoord. IK heb me vergist met het terminalvenster.

FOUTJE.

Offline Nero

  • Lid
Re: Venstergrootte van Nautilus
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/17, 13:28:47 »
Zorg dat de muis ergens op het venster staat. Druk op Alt+spatietoets, daarna G. Je kan nu de grootte wijzigen door de muis te verplaatsen. Vastleggen met een muisklik.

Offline badgans

  • Lid
Re: Venstergrootte van Nautilus
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/18, 17:13:07 »
Nero,
"Alt+spatietoets, daarna G" werkt niet op mijn systeem. Het bracht me wel op een ander idee. Na enig gepruts blijkt Alt+F8 verschillende mogelijkheden te bergen. Zet de muis midden in het venster druk Alt+F8 in en beweeg de muis naar de linker- of rechterbovenhoek. Dan verschijnt eerst het "handje"  beweeg dan de muis naar links boven en het hoekteken verschijnt. Door nu de muis heen en weer of omhoog en omlaag te bewegen verklein resp. vergroot je het venster. Klik dan op de muistoets bij de gewenste grootte.
Door de muis na  Alt+F8 naar direct links of rechts, omhoog of omlaag te bewegen komt het "T"teken te voorschijn waardoor je het venster ook kunt vergroten resp. verkleinen.
Nog steeds omslachtig, maar tot nu toe de snelste oplossing voor mij.
hans

Offline Nero

  • Lid
Re: Venstergrootte van Nautilus
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/19, 11:57:46 »
Ik weet niet hoe het in de nederlandse Ubuntu/Nautilus omgeving is, maar de engelse versie werkt met Alt+spatie en daarna R van Resize.

Even geprobeerd: Alft-F8 geeft hetzelfde resultaat.