Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gimp, exif, tags, archivering foto's  (gelezen 9241 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Gepost op: 2010/03/21, 16:25:42 »
Ik heb inmiddels zoveel foto's en ben er ook beroepsmatig steeds meer mee bezig, dat het tijd wordt mijn foto's eens goed op te bergen. Dat opbergen gaat nog wel (twee backups: harde schijf + dvd) en de bestanden hebben allemaal een unieke bestandsnaam (naam+datum+nummer), maar dan...

Ik gebruik nu Geeqie (of gthumb of nautlilus) om de foto's te bekijken, raw therapee om de raw bestanden om te zetten, gimp om de foto's te bewerken. Maar wat ik nu eigenlijk zoek is een manier om trefwoorden/tags toe te voegen aan foto's (exif? iptc? welke software?) en vervolgens een programma dat kan zoeken op deze trefwoorden? Is dat mogelijk of hebben jullie inmiddels zelf een andere manier bedacht?

ps. geen f-spot ofzo...
« Laatst bewerkt op: 2010/03/21, 16:37:07 door moxie »
JackTummers.nl

Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/21, 17:02:17 »
Patch? Ik heb het nooit gebruikt maar het zit in Synaptic. Ik gebruik/te voor foto's en andere bestanden mephisto (ik dacht dat het zo hete) nadeel dit werkt via Wine. En ongetwijfeld zijn er wel meer programma's die direct in Ubuntu werken.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/22, 09:08:51 »
Patch ken ik niet en ook niet gevonden. Er staat wel een programma Patch, maar dat heeft weer een ander doel.

Het probleem met Gimp is nu ook dat als ik een raw bestand opsla als tif of jpeg, alle metadata zo'n beetje verdwenen is.
JackTummers.nl

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/22, 18:28:22 »
Er zijn ongetwijfeld mogelijkheden via de commandolijn. Grafisch kan je wellicht niet om een foto-organiseerprogramma heen voor tags. f-spot is er zo een. jbrout zou als voordeel hebben dat het geen enkele informatie in een eigen databank steekt, zodat je informatie in de toekomst ook door andere programmas kan gebruikt worden. Zie http://ceitl.zanestate.edu/blog/archives/2005/11/photo-organizing-in-linux/ (engelstalig)

Offline MRIG

  • Lid
    • Ger Siemerink
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/22, 20:19:05 »
Voor Raw bewerking zou ik jullie deze software is willen aanbevelen:
http://darktable.sourceforge.net/

Nadat ik de PPA van Pascal de Bruyn had toegevoegd
https://launchpad.net/~pmjdebruijn/+archive/ppa
kon ik het installeren vanuit het synaptic pakketbeheerder.

Kijk voor meer info is bij http://meetthegimp.org/episode-135-darktable/
Uiteraard is dit wel in het Engels. Zelf vind ik het beter dan RawTherapee of UFRaw

Het is een veelbelovend stukje software in ontwikkeling wat lijkt op Adobe Lightroom.
En misschien is DigiKam wat voor je???
« Laatst bewerkt op: 2010/03/22, 20:22:25 door MRIG »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/22, 21:43:16 »
Citaat
Het probleem met Gimp is nu ook dat als ik een raw bestand opsla als tif of jpeg, alle metadata zo'n beetje verdwenen is.
Als een raw bestand ingelezen wordt in gimp via ufraw, dan blijven de metadata bewaard. Niet zo voor tiff echter: ondersteunt dat formaat diezelfde metadata?

Voor raw bewerking groeit het aanbod inderdaad. Rawtherapee is GPL geworden (Vrije Software) en Darktable is inderdaad het onderwerp geweest van de laatste "MeetTheGimp" show.

Probeer ook eens gthumb. Het heeft ook tag mogelijkheden, maar ik weet niet of het opweegt tegen "echte" fotobeheerprogramma's als f-spot en jbrout.

Ik kan voorlopig zelf niet verder helpen, want na het testen van f-spot ben ik voorlopig maar bij mijn handmatig beheer op directoryniveau gebleven (met f-spot kan ik niet eens deftig een diapresentatie geven: traag en schokkerige overgangen tussen fotos die niet kunnen afgezet worden). Met tags werk ik nog niet. Maar ik hou dit draadje in de gaten!

Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/22, 23:06:21 »
Ik heb een 10.00tal foto's op mijn schijf, die ik beheer met Digikam (zit gewoon in het softwarecentrum).  Is wel  niet in een nederlandse versie beschikbaar.  Maar voor wie het engels een beetje machtig is: Digikam is top!
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/23, 09:28:03 »
Dat Darktable ga ik eens proberen.

Probleem met programma's als F-Spot is dat als je achteraf eens directories gaat veranderen/verplaatsen, het niet meer werkt. Je bent dan je gegevens kwijt. Het beste en meest functionele is mijns inziens als info in bestanden zelf worden opgeslagen. Tif en jpeg kunnen metadata opslaan en dus ook tags. Als je dan vervolgens een programma hebt tags - ook massaal - kan toevoegen en dat op tags in die bestanden kan zoeken kun je elke foto makkelijk terugvinden. Gthumb heb ik maar werkt - voor zover ik heb kunnen achterhalen - niet op die manier. De nieuwe aankomende versie van Gthumb misschien wel. Wordt op internet een 'F-Spot killer' genoemd :).
JackTummers.nl

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/23, 09:59:38 »
Probleem met programma's als F-Spot is dat als je achteraf eens directories gaat veranderen/verplaatsen, het niet meer werkt. Je bent dan je gegevens kwijt.

Dit probleem heb je met gThumb niet omdat daar de meta-data als xml-bestand(en) (als verborgen bestand) bij de foto's zelf geplaatst wordt. Verplaats of copieer je die map, dan komen automatisch die tags mee. F-Spot doet dat in een eigen, locale database die losgekoppeld is van de foto's zelf; erg handig: not.

Het beste en meest functionele is mijns inziens als info in bestanden zelf worden opgeslagen. Tif en jpeg kunnen metadata opslaan en dus ook tags. Als je dan vervolgens een programma hebt tags - ook massaal - kan toevoegen en dat op tags in die bestanden kan zoeken kun je elke foto makkelijk terugvinden.

Het is me eigenlijk een raadsel waarom ieder foto-beheer programma weer een eigen methodiek moet uitvinden, terwijl het alternatief, gebruikmaken van exif-tags zo voor de hand ligt?

Gthumb heb ik maar werkt - voor zover ik heb kunnen achterhalen - niet op die manier. De nieuwe aankomende versie van Gthumb misschien wel. Wordt op internet een 'F-Spot killer' genoemd :).

Heb het even nagezocht, maar ook de nieuwe gThumb kan helaas geen exif-tags schrijven; bestaande tags zoals camera-info kunnen wel gelezen worden, maar ja, daar heb je niet zo veel aan.

De nieuwe aankomende versie van Gthumb misschien wel. Wordt op internet een 'F-Spot killer' genoemd :).

gThumb WAS al beter dan F-Spot en WORDT nog veel beter. Dus wat valt er te killen als er niets te killen is?  ;)


Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/23, 10:18:40 »
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens. F-Spot ziet er mooi uit, maar daar heb je dan ook alles mee gezegd.

En dat andere ook: Exif, IPTC. Het is zo handig en er wordt zo weinig gebruik van gemaakt door programma's.
Wat misschien helemaal perfect zou zijn is een programma dat beiden doet: zowel gebruikmaken van exif en iptc, en daarnaast de foto's in lage resolutie opslaan in een plaatselijke database zodat je ook visueel kunt bladeren door de foto's die je verkozen hebt om tot je collectie te behoren. Mocht je een gevonden foto toch niet zo geschikt vinden, kun je altijd nog even naar de betreffende directory om een andere foto te zoeken.

Ik heb Darktable inmiddels geïnstalleerd maar vind het nog niet handig. Geen export van tif-formaat bijvoorbeeld, maar wel het niet zo gangbare .ppm formaat. Nog geen tags kunnen toevoegen en ik heb niet kunnen achterhalen waar ik mijn NEF bestanden nu zou kunnen corrigeren. Het enige dat ik zie is de histogram en verder niks. Mis ik iets?

JackTummers.nl

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/23, 10:47:50 »
Correctie op Darktable...

Ik heb net de nieuwste 0.5 versie binnengehaald en deze kan wel tiff aan en nu zie ik ook de RAW bewerkings vensters...
Ga er dus nu even mee spelen...
JackTummers.nl

Offline wowo

  • Lid
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/13, 22:23:42 »
Correctie op Darktable...

Ik heb net de nieuwste 0.5 versie binnengehaald en deze kan wel tiff aan en nu zie ik ook de RAW bewerkings vensters...
Ga er dus nu even mee spelen...
Ik ben nogal nieuwsgierig naar jouw ervaringen tot nu toe met Darktable. ;)
Zelf ben ik met name geïnteresseerd in de selecties met behulp van de metadata (labels; tags of hoe ze het allemaal noemen).

ps ik heb darktable op een oud laptopje uitgeprobeerd, maar daar kwam ik nogal wat geheugen tekort want de harde schijf was continue bezig. Ik had al geheugen in bestelling, dus ik ga het later no eens een keer proberen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/14, 10:30:56 »
Ik heb Darktable op een bepaald moment links laten liggen. In potentie biedt het veel, maar RawTherapee vond ik toch veel gebruiksvriendelijker voor mijn doeleinden. Ik denk dat Darktable nog even nodig heeft om wat beter te worden, zeker in de bediening.
JackTummers.nl

Offline wowo

  • Lid
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/14, 13:00:07 »
Ik heb Darktable op een bepaald moment links laten liggen. In potentie biedt het veel, maar RawTherapee vond ik toch veel gebruiksvriendelijker voor mijn doeleinden. Ik denk dat Darktable nog even nodig heeft om wat beter te worden, zeker in de bediening.
Bedankt voor je reactie.
Ook ik zal even afwachten.

Offtopic: Ik heb een Canon EOS D40 en wil tzt wel met RAW gaan werken.
Voor het werken met RAW is het meegeleverde windows programma Digital Photo Professional, zeker voor een leek als ik, gebruikersvriendelijk en gemakkelijk te gebruiken.

Waar ik met name bij andere RAW programma's tegenaan liep, was dat de kleuren gewoonweg niet klopten. Waarschijnlijk omdat de icc-profiel niet deugde ?  ???

Overigens heb ik Digital Photo Professional 3.1 (dus de meegeleverde cd-versie) onder Wine 1.1.44 in Ubuntu 10.04 LTS gewoon kunnen installeren en werkend gekregen. Op de "fit to window" bug na en het lukt mij helaas niet om ugrades uit te voeren op dit programma (zit al bij versie 3.8.1).
Voorlopig zal ik dus nog dit programma onder Windows moeten draaien.  :(
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline hns

  • Lid
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/14, 21:17:12 »
fotoxx kan iets met tags

Offline wowo

  • Lid
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/16, 22:25:56 »
fotoxx kan iets met tags
Bedankt.
Zal het gaan bekijken.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline meknoy

  • Lid
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/27, 20:08:29 »
Als je echt een goed programma zoekt om RAW te bewerken neem dan zeker eens een kijkje naar bibble 5 pro. Dit is voor mij het pakket om op linux om mee te werken. Wel een kleine opmerking, betalende soft. Kleine prijs ofzo.. zeker als je prof bezig bent.
Als je een oplossing kan vinden voor het exif probleem in GIMP ben ik zeker geintresseerd. Ik vind dat the gimp een beetje achter blijft spijtig genoeg.
Auto-tagging en back-up los van bibble bestaat zeker maar hier kan ik je niet verder helpen, mischien eens googlen.

Offline ptb

  • Lid
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #17 Gepost op: 2010/05/27, 23:44:13 »
Het in eerste antwoord genoemde patch heet Phatch gemaakt door Stani.Is op dit forum wel wat over te vinden en anders op zijn website.Gebruik het niet zelf dus kan er verder niet veel over zeggen.

Offline wowo

  • Lid
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #18 Gepost op: 2010/05/28, 00:27:15 »
Het in eerste antwoord genoemde patch heet Phatch gemaakt door Stani.Is op dit forum wel wat over te vinden en anders op zijn website.Gebruik het niet zelf dus kan er verder niet veel over zeggen.
Dank voor deze aanvulling.
Phatch zit gewoon in Ubuntu Softwarecentrum.
Via de site http://photobatch.wikidot.com/ kwam ik op http://tilloy.net/dev/pyexiv2/tutorial.html
Hier vond ik nuttige uitleg over:
- EXIF tag
- IPTC tag
- XMP tag
Als tzt weer wat tijd heb, zal ik met Phatch en met Pyexiv2 gaan experimenteren.
Lijkt op het eerste gezegd hetgeen wat ik nodig denk te hebben.

Met mijn muziekcollectie breng ik nl ook eerst de tags in orde (weliswaar met externe databases) en maak aan de hand van de tag-informatie indelingen en selecties.

Met mijn fotocollectie wil ik ook op diezelfde manier gaan werken: eerst de tags in orde maken en vervolgens aan de hand van de tag-informatie indelingen en selecties maken.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #19 Gepost op: 2010/05/28, 09:34:44 »
Ik heb net gisteren weer wat foto's verstuurd naar een krant en krijg het dus niet voor elkaar om daar tags en een description aan toe te voegen. Heb weer elk programma dat ik heb voorbij laten komen maar het lukt me niet om - wat ik dus wil - een groepje foto's te selecteren en daar gegevens aan toe te voegen. Nu heb ik de informatie maar weer in de mail gezet. Erg inefficiënt... :(
JackTummers.nl

Offline Jenske

  • Lid
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #20 Gepost op: 2012/09/28, 22:21:29 »
Hoewel dit topic reeds lang niet meer "beroerd" is, toch even opmerken dat Digikam alle behoeftes dekt, die in de threads hier naar boven komen. Ik heb op dit ogenblik 15.000 foto's in mijn database zitten en alles draait naar behoren.
Ik denk dat het zelfs mogelijk is om ZOWEL naar een zgn. sidecarbestand gegevens te schrijven als naar de interne database van Digikam.
Er zit in de laatste versie van Digikam zelfs een module die je toelaat geolocatie na het fotograferen aan te brengen in RAW-bestanden (vb. NEF) en deze zelfs in het NEF bestand op te slaan. En da's spectaculair, want voorheen kon dat niet. Ik heb het hier dus niet over een fotootje maken met GPS eraan gekoppeld, maar wel degelijk over foto's, die bv. jaren geleden zijn gemaakt in NEF of ander RAW-vorm alsnog te voorzien van geolocatie-informatie.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline RikRik

  • Lid
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #21 Gepost op: 2012/09/29, 12:44:17 »
« Laatst bewerkt op: 2012/09/29, 17:01:58 door RikRik »

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #22 Gepost op: 2012/09/29, 12:56:41 »
Ik gebruik Gimp erg veel en die haalt alle iptc/exif info uit de bestanden. Erg irritant, want dan moet ik achteraf die weer toevoegen via XNView of gThumb. Wat betreft archivering en database zoek ik eigenlijk nog een programma dat een database kan aanleggen met alleen maar thumbs + info, waarbij de eigenlijke bestanden op een externe schijf of dvd staan. Dan kan ik zoeken in de database en vervolgens de foto erbij halen als dat nodig is. Voor zover ik weet kan Digikam dat niet, alleen Banshee, maar die leest voorlopig alleen maar dvd's en geen mappen.

Edit: Ik bedoel niet Banshee, maar een programma op wiens naam ik nu even niet kan komen. Je stopt een dvd in je pc en het programma indexeert die.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/29, 13:04:01 door moxie »
JackTummers.nl

Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #23 Gepost op: 2012/09/29, 13:15:53 »
Doel je op Patch?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Gimp, exif, tags, archivering foto's
« Reactie #24 Gepost op: 2012/09/29, 13:17:12 »
Basenji heet het programma, net weer gevonden. Maar die indexeert wel dvd's maar geen mappen. Batch ken ik niet, ik zal eens kijken.
JackTummers.nl