Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: memory leak zoeken  (gelezen 2026 keer)

Offline postbus24

  • Lid
memory leak zoeken
« Gepost op: 2009/01/19, 16:12:35 »
Hoi allen,

Is er in ubuntu een commando waarbij je tot op de byte kan zien hoeveel storage je draaiende programma in gebruik heeft ?
Ik heb in de man pages van 'top' en 'ps' gekeken maar daar zie ik de bomen in het bos niet mee   :-[

Een andere (maar eenvoudige) manier om uit te zoeken of ik met een memory leak zit opgescheept is ook welkom ?  =D

alvast bedankt voor de tips,
pb24

Re: memory leak zoeken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/19, 16:52:21 »
Waarschijnlijk een debugger?
Ik heb gehoord van GDB, maar wat het is of hoe het werkt, vraag het mij niet :P . Mijn programma's zijn perfect van de eerste keer, die hebben geen debugging nodig ;)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: memory leak zoeken
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/19, 18:56:26 »
SeySayux: ik meen dat je daar een grapje maakt over je apps die geen debugging nodig hebben? ;)

Met een debugger ben je denk ik wel niet zoveel indien je geheugenlekken wil opsporen. Tijdens programmeeromgevingen op school hebben we "mtrace" gezien als tool om memleaks omwille van dynamische geheugenallocatie op te sporen, maar dat is eigenlijk alleen handig voor code waarbij je toegang hebt tot de broncode, en enkel als je in C programmeert.

Persoonlijk raad ik dus ook nog aan om naar iets als Valgrind te kijken, veel uitgebreider, maar wel een stuk moeilijker in gebruik...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline postbus24

  • Lid
Re: memory leak zoeken
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/19, 19:06:10 »
Ik heb ondertussen ook die mtrace ondekt:  8)
http://www.delorie.com/gnu/docs/glibc/libc_33.html

en er is al een lijk uit de kast gevallen   =D


Offline Kev

  • Lid
Re: memory leak zoeken
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/20, 20:45:06 »
Ja en Valgrind die raad ik echt heel hard aan, ik weet bijvoorbeeld Wine die daar extensief gebruik van maakt en nu met de nieuwe testcases in Valgrind die ze ontwikkeld hebben, hebben ze eindelijk de stap naar een 1.0 release kunnen maken, dus ja het moet dan echt wel goed zijn he.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline Double12

  • Lid
Re: memory leak zoeken
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/22, 20:47:56 »
Met Valgrind werkt het ongeveer zo:
je compileert je broncode. Daarna laat je Valgrind lopen over de binary. Valgrind geeft dan de memory leaks aan. Als je bij elk memory leak ook wil weten waar het stond (welke sourcefile op welke regel), dan moet je compileren met de flag -g.

Kijk voor meer informatie eens hier: http://www.cprogramming.com/debugging/valgrind.html