Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Veranderen van distro  (gelezen 701 keer)

Veranderen van distro
« Gepost op: 2014/12/07, 10:50:37 »
Goedemorgen allemaal,ik ben nu wel zover dat ik zo'n beetje alles kan doen met linux op mijn Polar sporthorloge na dan:-).Maar ik heb een vraag ik ben er zelf al een tijdje naar op zoek maar krijg helaas nog geen duidelijk antwoord op mijn vraag.Wat ik graag wil weten is het volgende,ik gebruik nu xubuntu maar wil graag ubuntu-mate gaan proberen en ik wil geen 2 distro's geinstalleerd hebben. Ik wil dus ubuntu-mate installeren maar met behoud van mijn geinstalleerde programma's enz.Waarschijnlijk ga ik nu wat raars vragen kan ik alleen de root partitie herinstalleren?Ik zou dus graag willen weten hoe ik dit het beste kan aanpakken een verwijzing naar een uitleg ben ik ook al blij mee.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Veranderen van distro
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/07, 11:01:12 »
Nee.
Je moet alles wissen.
Dan de mate dvd downloaden, en schoon installeren.
Voor mate heb je nu ook 14.04 lts versie, dan heb je 5 jaar updates.

Re: Veranderen van distro
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/07, 11:04:30 »
Wat bedoel je met alles wissen alleen de root partitie neem ik dan toch aan mijn home kan ik toch wel behouden?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Veranderen van distro
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/07, 11:14:12 »
Ja alles wissen.
Je kunt wel je home backuppen, en alles of gedeeltes terug zetten, maar je geinstalleerde  software zit niet in je home, dus moet je toch weer installeren.(configuratie van programma's zit wel in je home als verborgen files).

Zelf doe ik,
downloads, files, films,  foto's backuppen.
Thunderbird in je home map backuppen(is een verborgen file), dit kun je later terugzetten, dan heb je je email weer.
Bij andere software kun je dit ook doen, die in je home staan.
Firefox, hier wachtwoorden exporteren via plugin.
Firefox je favorieten exporteren.
firefox map in je home backuppen, dan heb je bovenstaande ook, dit na installatie terug zetten.
En het meeste wat je hier ziet zul je ook tijdens gebruik van je pc moeten doen, zodat je backups hebt als iets defect gaat.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/07, 11:16:05 door jan11000 »

Re: Veranderen van distro
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/07, 11:25:27 »
Jammer dat na al die jaren dat Linux wordt bestempeld als een beter OS er nog steeds geen mogelijkheid is om van soort distro te veranderen zonder dat je allerlei instellingen en programma's opnieuw moet instellen of herinstalleren.Dan maar een dagje plannen voor deze werkzaamheden

Offline HarzG

  • Lid
Re: Veranderen van distro
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/07, 11:42:38 »
Nee.
Je moet alles wissen.
Dat lijkt mij niet Waarom zou dat moeten? Het is geen verandering van distro, maar een verandering van de desktopomgeving.

In principe is het mogelijk dat je gewoon een 2e desktopomgeving naast de bestaande installeert. Dat kan conflicten opleveren maar dat hoeft niet. Met Mate heb nooit gewerkt, dus kan ik daar niets over vertellen. Daar staan wat tips voor de installatiestappen voor (X)Ubuntu 12.04 en voor 14.04. Als ik het goed heb begrepen staat de configuratie van Mate al sinds 2012 op een andere plek dan die van Xubuntu, nl. in ~/.config/mate.
Na de installatie van Mate heb je bij het inlogscherm de keuze of je een Mate-desktop of een Xubuntu-desktop wilt zien.
Of je genoeg ruimte voor beiden hebt, kan ik niet beoordelen.

Met meerdere installaties en dezelfde data kan het trouwens ook. Ik kan met Xubuntu 12.04 / Mint / Xubuntu 14.04 met dezelfde home-data werken. Hierbij gaat het om 3 verschillende installaties met 1 plek voor documenten/Firefox&Thunderbird-profiel etc. Het nadeel daarvan is wel dat je systeembeheer/updates voor meerdere installaties moet uitvoeren.
Dat blijft je bespaart als je alleen de 2e desktopomgeving ernaast zet.
edit: link Mate-wiki
« Laatst bewerkt op: 2014/12/07, 16:45:25 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Ramana

  • Lid
Re: Veranderen van distro
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/07, 11:50:19 »
Altijd handig om met Clonezilla een imagekopie te maken. Kan je snel weer terug als een experiment niet bevalt. Maat dit  terzijde.

Mate en xfce bijten elkaar niet. Het is heel goed mogenlijk een tweede desktopomgeving erbij te hebben.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/07, 14:28:57 door Ramana »

Re: Veranderen van distro
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/07, 11:58:57 »
Jammer dat na al die jaren dat Linux wordt bestempeld als een beter OS er nog steeds geen mogelijkheid is om van soort distro te veranderen zonder dat je allerlei instellingen en programma's opnieuw moet instellen of herinstalleren.

En dat is beter op Windows en Mac in welke zin?

Overigens kun je gewoon de Mate-desktop installeren middels het Ubuntu Softwarecentrum. Vervolgens kun je op het inlogscherm dan kiezen voor de sessie Mate.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Veranderen van distro
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/07, 12:43:08 »
Het is altijd beter om schoon te beginnen.
Dan weet je zeker dat er niks van  de andere desktop omgeving meedraait, dat er niet teveel iconen zijn etc.
En mate distro is nu een aparte distro, je hoeft geen ppa toe te voegen.

Re: Veranderen van distro
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/07, 14:04:52 »
@Jan: Wie heeft het over PPA's?

Natuurlijk is een schone installatie beter, maar het gaat hier slechts om uitproberen. Voor uitproberen kan het geen kwaad een andere desktop ernaast te installeren. Als het echt bevalt, kun je altijd nog overwegen schoon te installeren :)

Offline Ramana

  • Lid
Re: Veranderen van distro
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/07, 14:31:45 »
Inderdaad, er komt maar een heel klein beetje software erbij. Ik weet het niet zeker, want ik draai nu Arch-KDE, maar als ik Mate erbij wil hebben is maar 6MB extra nodig.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Veranderen van distro
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/07, 15:53:43 »
Offtopic
Misschien een handige tip:
Maak een file, met daarin alle software die je installeert of verwijderd.
sudo apt-get install prog1 prog2 prog3 prog4 ....... prog99
sudo apt-get purge proga progb progc
install is installeren, purge is volledig verwijderen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.