Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12 downloaden lukt niet en vraag over D:schijf  (gelezen 634 keer)

Offline pijltje

  • Lid
Ubuntu 12 downloaden lukt niet en vraag over D:schijf
« Gepost op: 2014/04/04, 20:15:44 »
Hallo!

Ik wil graag Ubuntu installeren op mijn pc (Asus Pundit) naast Windows XP (dual boot), maar een aantal zaken lukt niet (ik ben redelijk handig als gebruiker van de pc, maar zeker geen techneut):

1. Het lukt wel ubuntu versie 12 op usbstick te zetten, maar die leest de pc niet bij het opstarten.
Het lukt niet om het gedownloade bestand ubuntu versie12...iso te branden op schijf.
Is het mogelijk om het bestand direct op de pc te downloaden en dan uit te pakken?

2. Welk unzip prog raden jullie dan aan?
Ter info: Via Bios (F12) kan ik niet de de volgorde van opstarten wijzigen, er zijn drie onduidelijke mogelijkheden).
Hoe krijg ik Ubuntu op mijn pc gedownload?

3. Ik zou willen beginnen met een dualboot. Er is genoeg ruimte op de D:schijf (waar doc's staan) (C: zit bijna vol).
Kan ik Ubuntu direct op de D:schijf plaatsen (als het branden lukt...) of moet ik eerst een aparte partitie aanmaken (en hoe maak ik dan een aparte partitie aan?).

Alvast bedankt voor jullie hulp!   :)

groeten Pijltje

Offline Anco

  • Lid
Re: Ubuntu 12 downloaden lukt niet en vraag over D:schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/04, 21:00:08 »
Ik neem aan dat je ubuntu 12.04 bedoelt?

Ten eerste, hoe zet je het op de usb stick? via unitbootin of vergelijkbaar programma? En ondersteunt je computer opstarten vanaf usb?
Daarnaast via bios geeft die bij opstart volgorde 3 onduidelijke mogelijkheden? welke?
En welke fout geeft die branden van een cd? ik weet dat ubuntu op gegeven moment te groot werd voor een cd en dat dan een dvd gebruikt moest worden.

Voor punt 3, je kan wubi gebruiken om in windows te installeren, maar ik raad dit zeer af. Aangezien je dan ook je linux kan verkloten als je windows kapot gaat. Daarnaast is gewoon los ernaast zetten op partitie simpelweg sneller. (de wubi mogelijkheid is er bij nieuwere versies ook niet meer).

Je kan gparted gebruiken evt om d partitie te verkleinen. Aangezien windows xp daar zelf geen tool voor heeft.
WAARSCHUWING: Voor de zekerheid, zorg voor een backup van je documenten. Een foutje is zo gemaakt.
Daarnaast heeft ubuntu tijdens installeren ook optie om naast windows te zetten. Dat zou ook moeten werken.
Linux user #485563

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 12 downloaden lukt niet en vraag over D:schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/04, 21:23:42 »
Op een oude XP-computer installeer je beter wat lichters dan hoofdversie Ubuntu. Bijvoorbeeld de lichtgewicht-verwanten Xubuntu 12.04 of Linux Mint 13 Xfce:
https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Branden van het DVD-iso doe je zo (speciale manier):
https://sites.google.com/site/computertip/mint-dvd-branden

Installeren gaat zo:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren-mint

Succes!   :)

P.S.: webkoppelingen naar mijn handleidingen voor Xubuntu 12.04 kan ik niet meer plaatsen, aangezien ik die onlangs al heb omgezet naar Xubuntu 14.04 (die niet zo geschikt is voor veel XP-computers).
« Laatst bewerkt op: 2014/04/04, 21:32:31 door Pjotr »

Offline gerardk

  • Lid
Re: Ubuntu 12 downloaden lukt niet en vraag over D:schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/05, 14:19:35 »
op de site softwareconsulent.nl kan je tegen vergoeding van de (verzend) kosten een installatie dvd bestellen

Offline pijltje

  • Lid
Re: Ubuntu 12 downloaden lukt niet en vraag over D:schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/05, 20:04:38 »
Bedankt voor alle reacties!   :lol:
Het is gelukt, maar dan wel zonder dualboot. Dus alleen nog Ubuntu op mijn pc (uit 2005) en het draait (tot nu toe en sinds tijden weer) als een tierelier.   :)  :)  :)  Het ziet er ook super uit!
De XP op mijn laptop (ook 2005) laat ik nog even staan. Uiteraard van alles een backup gemaakt.

Nu nog uitzoeken of ik mijn oude mail van outlook kan inlezen in thunderbird. Dat is vast wel ergens te vinden op dit forum   ;)

Topic kan gesloten worden.

Groetjes Pijltje

PS: ik kreeg geen notificatie van jullie reacties, terwijl ik dit wel had aangevinkt.