Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schone installatie Ubuntu 9.10  (gelezen 2116 keer)

Schone installatie Ubuntu 9.10
« Gepost op: 2009/12/11, 17:29:09 »
Hallo allemaal,

Ik heb nog niet veel ervaring met Linux. Ik gebruik nu al een tijdje Ubuntu 9.04 en daar ben ik zeer tevreden van. Ik zou nu willen upgraden naar Karmic Koala. Ik heb 9.04 gewoon geïnstalleerd met de installatiewizard. Nu heb ik een aantal vragen ??? :

1. Is Karmic Koala nu eigenlijk beter? Ik heb al veel positiefs gehoord over 9.10, maar ik heb ook al gehoord dat het trager is en dat het nog niet zo stabiel is.
2. Is het verstandig om een schone installatie te doen? Ik weet dat een schone installatie altijd beter is dan een upgrade, maar is dat ook zo bij Linux? Kan je het ext4 bestandssysteem niet gebruiken met een upgrade?
3. Als ik een schone installatie wil doen, hoe behoud ik dan mijn bestanden, software en instellingen? Ik heb gehoord dat je een aparte home-partitie kan aanmaken. Als je een aparte home-partitie aanmaakt, behoud je dan al je instellingen en bestanden? Wat zijn de voor- en nadelen van een aparte home-partitie? Hoe maak je zo'n home-partitie eigenlijk aan? Hoe groot moet zo'n partitie zijn?
4. Als ik problemen met mijn hardware (die is niet meer zo nieuw  ;)) zou hebben, kan ik dan nog downgraden zonder verlies van mijn bestanden? Is dit ook mogelijk met een home-partitie?
5. Als je een schone installatie wil doen, moet je dan het volledige iso-file op een cd-rom branden en daarmee booten of is er ook een andere manier?

Oef, dat waren veel vragen. Hopelijk kunnen jullie antwoorden...
"Free as in freedom"

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/11, 17:44:33 »
Hallo allemaal,

Ik heb nog niet veel ervaring met Linux. Ik gebruik nu al een tijdje Ubuntu 9.04 en daar ben ik zeer tevreden van. Ik zou nu willen upgraden naar Karmic Koala. Ik heb 9.04 gewoon geïnstalleerd met de installatiewizard. Nu heb ik een aantal vragen ??? :

1. Is Karmic Koala nu eigenlijk beter? Ik heb al veel positiefs gehoord over 9.10, maar ik heb ook al gehoord dat het trager is en dat het nog niet zo stabiel is.
2. Is het verstandig om een schone installatie te doen? Ik weet dat een schone installatie altijd beter is dan een upgrade, maar is dat ook zo bij Linux? Kan je het ext4 bestandssysteem niet gebruiken met een upgrade?
3. Als ik een schone installatie wil doen, hoe behoud ik dan mijn bestanden, software en instellingen? Ik heb gehoord dat je een aparte home-partitie kan aanmaken. Als je een aparte home-partitie aanmaakt, behoud je dan al je instellingen en bestanden? Wat zijn de voor- en nadelen van een aparte home-partitie? Hoe maak je zo'n home-partitie eigenlijk aan? Hoe groot moet zo'n partitie zijn?
4. Als ik problemen met mijn hardware (die is niet meer zo nieuw  ;)) zou hebben, kan ik dan nog downgraden zonder verlies van mijn bestanden? Is dit ook mogelijk met een home-partitie?
5. Als je een schone installatie wil doen, moet je dan het volledige iso-file op een cd-rom branden en daarmee booten of is er ook een andere manier?

Oef, dat waren veel vragen. Hopelijk kunnen jullie antwoorden...
We zullen het proberen. ;)

1. Zelf heb ik geen problemen, Karmic is prima te gebruiken.
2. Een herinstallatie is foutloos, bij een upgrade is er een kleine kans op fouten, hier is alles goed gegaan. Als je op Jaunty ext4 gebruikt, kan dat ook op Karmic. Als je op Jaunty ext3 gebruikt, kan dat ook op Karmic. Bij een upgrade heeft het bestandssysteem niets te maken met de versie. Als je wilt overschakelen naar ext4 (ik zou adviseren: voor de upgrade, wat vinden de deskundigen daarvan?) kan ik je deze pagina aanbevelen: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/MigratieExt4
3. Een van de nadelen van een herinstallatie is dat je alles kwijt bent, bestanden kan je neerzetten op /home, die behoud je, instellingen gedeeltelijk en software helemaal niet. Als je een aparte /home wilt, moet je daarvoor een aparte partitie aanmaken en die tijdens het installeren aankoppelen als /home. De grootte hangt af van je bestanden, met 10 GB kom je een aardig eind.
4. Downgraden zal met de bestanden wel lukken, met de instellingen minder. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die het heeft gedaan en weet dus niet of het mogelijk is.
5. Je kan ook de .iso op een usb-stickje zetten met Unetbootin of Systeem>Beheer>USB-opstartschijf aanmaken.

Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/11, 18:07:05 »
Bedankt voor je snelle reactie, :)

Als ik het goed begrijp, is een schone installatie dus niet veel beter. Werkt je systeem niet sneller met een schone installatie? Die software die je kwijt bent door een schone installatie, kan je die niet back-upen of zo?
Dat van ext3 en ext4 begrijp ik nog niet zo goed, vrees ik. Als mijn systeem nu ext 3 is en ik wil het omzetten naar ext 4, ben ik dan mijn ext3 bestanden kwijt? Hoe zet je dat juist om, is dat tijdens de installatieprocedure of in 9.04 zelf?

Dank bij voorbaat
"Free as in freedom"

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/11, 19:40:37 »
Bedankt voor je snelle reactie, :)

Als ik het goed begrijp, is een schone installatie dus niet veel beter. Werkt je systeem niet sneller met een schone installatie? Die software die je kwijt bent door een schone installatie, kan je die niet back-upen of zo?
Dat van ext3 en ext4 begrijp ik nog niet zo goed, vrees ik. Als mijn systeem nu ext 3 is en ik wil het omzetten naar ext 4, ben ik dan mijn ext3 bestanden kwijt? Hoe zet je dat juist om, is dat tijdens de installatieprocedure of in 9.04 zelf?

Dank bij voorbaat
Er zijn hier twee stromingen: de herinstallateurs en de upgraders, ik zou je een upgrade adviseren, maar de herinstallatie-aanhangers zullen ook nog wel hier hun zegje komen doen. ;) Je kan je softwarelijst backuppen, maar dat is ook niet helemaal betrouwbaar.

Als je wilt omzetten naar ext4 worden alle nieuwe bestanden in ext4 geschreven, de oude blijven ext3. Daarom heb ik zelf eerst ext3 naar ext4 omgezet en daarna ge-upgrade, dan worden alle updates in ext4 verwerkt.

Tijdens de installatie heb je geen mogelijkheid om ext3 naar ext4 om te zetten, dat kan op ieder willekeurig moment, uiteraard na een backup.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/11, 20:09:05 »
Een keer upgraden kan zeker geen kwaad volgens mij.
Maar vele malen upgraden leidt meestal tot problemen. Je moet zo nu en dan eens en schone install doen. Eens per jaar bijvoorbeeld.

Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/11, 23:12:04 »
Een schone installatie lijkt wellicht meer werk maar is in de praktijk meestal veel sneller dan een upgrade.
Ook het eindresultaat is in de meeste gevallen beter omdat er geen onnodige restanten achter blijven.

Beginnen met een backup met Evolution van de e-mails e.d. in een map backup;
Hierna een backup van de bladwijzers van Firefox idem;
Een handmatige backup van de zichtbare (niet verborgen) mappen in de home map naar een externe schijf (een andere partitie of interne schijf kan uiteraard ook).

Hierna de nieuwe installatie uitvoeren en alle partities formateren.

Maak de zelfde gebruiker aan en kopieer de mappen weer terug.
In Firefox de bladwijzers terug zetten.
En met Evolution de backup restoren.

Op deze wijze heb je meteen een backup voor het geval de interne HD het ooit zou begeven.

Het is wel praktisch om omvangrije verzamelingen muziek, films e.d. op een aparte partitie te zetten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/11, 23:15:53 »
Een schone installatie lijkt wellicht meer werk maar is in de praktijk meestal veel sneller dan een upgrade.
Ook het eindresultaat is in de meeste gevallen beter omdat er geen onnodige restanten achter blijven.

+1

Offline HarzG

  • Lid
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/12, 11:49:02 »
Er is nog een andere variant.
Maak eerst een backup van de bestaande installatie/data, probeer de upgrade volgens de instructie uit te voeren.
Mislukt de upgrade van de huidige installatie dan kan je beter/sneller een nieuwe schone installatie uitvoeren dan de langere weg van de analyse en de reparatie te gaan.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/12, 11:57:37 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik toch maar een schone installatie ga doen dan heb ik ook meteen ext4.  =D

Ik maak dus best dezelfde gebruiker aan in 9.10 om zo mijn back-ups terug te zetten? Een back-up van de bladwijzers in Firefox maak je toch aan door de optie Bladwijzers - Bladwijzers organiseren - Importeren en reservekopie maken - reservekopie maken? De software moet ik dan gewoon via de package manager van 9.10 opnieuw installeren? Als ik Ubuntu 9.10 naast Ubuntu 9.04 installeer (met keuzemogelijkheid bij het opstarten), dan kan ik de partitie met 9.04 toch gewoon verwijderen als Karmic volledig werkt? Nog een laatste vraag: als ik dan toch bezig ben met alles opnieuw in te stellen, is het dan ook niet beter om een aparte home-partitie aan te maken. Zo ja, hoe doe je dat dan?

Het is wel praktisch om omvangrijke verzamelingen muziek, films e.d. op een aparte partitie te zetten.
Is dat dan zo'n home partitie of dat nog iets anders? ???
"Free as in freedom"

Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/12, 12:31:11 »

Is dat dan zo'n home partitie of dat nog iets anders? ???

Meestal wordt er op de PC met meerdere partities gewerkt, systeem / , /home en een swap (en wellicht nog windows).
Als je nog een extra partitie of zelfs 2e schijf hebt, is het praktisch om daar verzameling muziek, video e.d. op te zetten.
Ik vind het niet zo handig om de /home map hiermee vol te zetten.
Maar dat hangt uiteraard af van je eventuele verzamel woede.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/12, 12:36:06 »
Gezien de vragen die je hebt, adviseer ik voor de eenvoud te kiezen en dan geen aparte /home partitie te installeren.

Voorbeeld: ik heb een installatie met een Ubuntu-partitie van 10GB (dat is sda2). Hierin is ook de /home opgenomen als onderdeel van de systeem(root)-partitie. Mijn foto's staan niet in mijn /home-partitie maar in een aparte partitie voor veel/grote bestanden op sda9 (die is 40GB groot).
Als je van plan bent om heel veel foto's en video in de /home te plaatsen, dan is het een afweging om of
- een heel grote systeem(root)-partitie te maken waarin /home en onderdeel van is
of
- te kiezen voor een aparte grote /home-partitie.

De vraag is dus: hoe wil je je systeem gebruiken, welk data-volume komt in /home?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/14, 18:01:39 »
Hallo,

Even om te zeggen dat ik Karmic heb geïnstalleerd. Ik heb toch maar voor de schone installatie gekozen. Ik heb ook een aparte homepartitie aangemaakt.

Bedankt voor jullie hulp
"Free as in freedom"