Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie op een ASUS G75VW  (gelezen 754 keer)

Offline cyanidenl

  • Lid
Installatie op een ASUS G75VW
« Gepost op: 2013/05/07, 15:25:41 »
Beste Ubuntu-NL leden,

Ik ben nu twee maanden in het bezit van een ASUS G75VW,
omdat ik regelmatig Linux (Ubuntu) gebruik voor het ontwikkelen van Android applicaties heb ik besloten om een dual-boot op te zetten op mijn laptop. Ik heb op meerdere systemen een geweldige ervaring met Ubuntu, behalve op mijn laptop. Deze besloot na de installatie ineens niet meer op te starten. Zelfs na het volledig verwijderen van de CMOS batterij kwam het systeem niet verder dan een zwart scherm. Omdat ik al meerdere malen dezelfde procedure succesvol heb uitgevoerd op andere systemen, lijkt het me niet dat een simpele software-matige aanpassing een BIOS volledig corrupt kan maken, of toch wel? ASUS beweert namelijk dat het systeem niet getest is met Linux en dit mijn eigen verantwoordelijkheid is, het enige wat ik van jullie vraag is een bevestiging dateen simpele software-matige aanpassing als Ubuntu niets intern kan vernielen.

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/07, 18:55:12 door cyanidenl »

Re: Installatie op een ASUS G75VW
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/07, 16:22:13 »
Heb je hier wat aan? https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair of kan de laptop in kwestie ook niet meer van USB booten?

Offline cyanidenl

  • Lid
Re: Installatie op een ASUS G75VW
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/07, 17:06:05 »
Helaas niet, hij komt niet eens bij het POST scherm.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie op een ASUS G75VW
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/07, 17:18:46 »
Het lijkt me onmogelijk dat de installatie van Ubuntu, het BIOS beschadigt.... Nog nooit meegemaakt, zoiets. En ik draai toch al heel wat jaren mee, in Ubuntuland.

Als twee verschijnselen (in dit geval: installatie en kapot BIOS) zich na elkaar voordoen, dan hoeft er nog geen verband tussen beide te bestaan. In dit geval lijkt dat me zelfs niet mogelijk, zoals gezegd. Ik zou gewoon een beroep doen op de garantie.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Installatie op een ASUS G75VW
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/07, 18:10:27 »
Op deze site zie ik ook geen opmerkingen over een kapotte BIOS.
Er staan wel andere handige tips die je zou kunnen proberen om allerlei onderdelen aan het werk te krijgen.

Offline cyanidenl

  • Lid
Re: Installatie op een ASUS G75VW
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/07, 18:53:32 »
Bedankt voor de bevestigingen  ;), we hebben inmiddels contact opgenomen met ASUS. Wederom werden we niet correct behandeld en heeft een van hun medewerkers zelfs de verbinding verbroken. Deze medewerker stelde dat ik het systeem had aangepast en geen recht had op reparatie of vervanging, ook al viel mijn toestel nog binnen de garantie.

Word vervolgd...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Installatie op een ASUS G75VW
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/07, 19:40:59 »
Net zoals de garantie van een smartphone niet vervalt als je hem jailbreakt of root (link) vervalt de garantie van een computer of laptop niet als je er een ander besturingssysteem op zet.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatie op een ASUS G75VW
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/07, 19:49:38 »
Er waren samsung laptops en windows systemen(dacht met installeren van windows ook), die met installeren van ubuntu, de bios beschadigt raakte, en de laptop niks meer deed. Fout was van samsung. Samsung en ubuntu hebben dacht de cd en firmware aangepast.
http://www.geek.com/microsoft/not-good-samsung-uefi-laptops-can-brick-when-booting-ubuntu-1537900/
Met google zoeken op: ubuntu bricked samsung

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie op een ASUS G75VW
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/07, 19:52:59 »
Bedankt voor de bevestigingen  ;), we hebben inmiddels contact opgenomen met ASUS. Wederom werden we niet correct behandeld en heeft een van hun medewerkers zelfs de verbinding verbroken. Deze medewerker stelde dat ik het systeem had aangepast en geen recht had op reparatie of vervanging, ook al viel mijn toestel nog binnen de garantie.

Word vervolgd...
Ik zou het zo aanpakken:
Jij: "meneer, hij doet 't ineens niet meer....
Medewerker: "maar hoe komt dat dan?"
Jij: "weet ik niet, hij deed 't ineens niet meer toen ik 'm wilde aanzetten"

Geen woord zeggen over Linux, jezelf gewoon van de domme houden.

10 tegen 1 dat dit je een succesvol beroep op de garantie oplevert.  =D
« Laatst bewerkt op: 2013/05/07, 19:55:14 door Pjotr »

Offline cyanidenl

  • Lid
Re: Installatie op een ASUS G75VW
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/08, 09:51:11 »
Net zoals de garantie van een smartphone niet vervalt als je hem jailbreakt of root (link) vervalt de garantie van een computer of laptop niet als je er een ander besturingssysteem op zet.

Dat heb ik de helpdesk-medewerker geprobeerd uit te leggen, alleen verdrijven deze mensen natuurlijk continu hun eigen common-sense met de protocollen die de corporates voor ze opleggen om zo de consument in een hoekje te drijven. Uiteindelijk hebben we een brief geschreven naar ASUS waarin we ons recht aanvechten en de bespottelijke manier waarop we zijn behandeld hebben aangekaart.

Offline cyanidenl

  • Lid
Re: Installatie op een ASUS G75VW
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/08, 09:58:36 »
Bedankt voor de bevestigingen  ;), we hebben inmiddels contact opgenomen met ASUS. Wederom werden we niet correct behandeld en heeft een van hun medewerkers zelfs de verbinding verbroken. Deze medewerker stelde dat ik het systeem had aangepast en geen recht had op reparatie of vervanging, ook al viel mijn toestel nog binnen de garantie.

Word vervolgd...
Ik zou het zo aanpakken:
Jij: "meneer, hij doet 't ineens niet meer....
Medewerker: "maar hoe komt dat dan?"
Jij: "weet ik niet, hij deed 't ineens niet meer toen ik 'm wilde aanzetten"

Geen woord zeggen over Linux, jezelf gewoon van de domme houden.

10 tegen 1 dat dit je een succesvol beroep op de garantie oplevert.  =D

Ik ben helaas iets te eerlijk geweest. Normaal is dit een goede eigenschap, maar dit keer heeft het alleen maar voor problemen gezorgd. Weer een les voor de volgende keer.

Re: Installatie op een ASUS G75VW
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/08, 15:57:04 »
Vreemd, ik heb juist hele goede ervaringen met ASUS. Voor mij één van de redenen om eerst bij hun producten te kijken wanneer ik iets nodig ben. Twee maal een laptop teruggestuurd vanwege problemen. In beide gevallen een nagelnieuw exemplaar terug gekregen. En dat terwijl in een van de gevallen het defect was veroorzaakt door een pot thee die tot in de laptop was doorgedrongen....

Waar heb je de laptop gekocht? Misschien kunnen zij voor je bemiddelen? Kan soms helpen als ze een beetje grote afnemer zijn.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/08, 15:59:00 door DirkJan »