Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless verbinding alleen als er eerst een wired verbinding tot stand komt  (gelezen 2320 keer)

Offline pieter168

  • Lid
Merkwaardig, maar als ik Ubuntu 9.10 opstart kan ik geen wireless verbinding maken (het netwerk wordt wel herkend en staat in de lijst van beschikbare netwerken). Van zodra ik een ethernetkabel insteek, en een wired verbinding maak met de router, krijg ik plots wel een wireless verbinding?


Offline track

  • Lid
Hoi pieter,

werk je toevallig met de standaard- Network-Manager ?  Die is nl. een beetje buggy.
Misschien brengt het soelaas als je  wicd  installeert (via synaptic).
Die vervangt dan de Network Manager.

track

Offline pieter168

  • Lid
Hallo,

Bedankt voor de tip, ik heb wicd geinstalleerd, maar het probleem is helaas niet opgelost. Ik merk nu wel dat het al of niet tot stand komen van de wireless verbinding niet in verband staat met de wired verbinding.

Het lukt nooit van de eerste keer om een wireless verbinding te maken. Het loopt fout bij het verkrijgen van een ip-adres. Als ik een keer of 3 probeer lukt het doorgaans wel, maar uiteraard is dat geen manier van werken.

Wie biedt hulp? Bedankt alvast!

Groeten,
Pieter
« Laatst bewerkt op: 2009/12/14, 00:48:13 door pieter168 »

Offline track

  • Lid
Hoi pieter,

een praktische oplossing is misschien dat je geen "DHCP" gebruikt maar een staisch IP-adres.
(op die manier hebben ze ook op het Duitse forum een dergelijk probleem "opgelost")

Dus, klik op het netwerkicoontje, "Manual configuration" - bedraadde verbinding aanklikken, [eigenschappen] aanpassen.

Kijk even met ifconfig wat je nu hebt, dan:

Configuratie:  "statisch IP-adres"
IP-adres:  vanuit het bereik van jouw netwerk
Subnetmasker:  255.255.255.0
Gateway-adres:  zoals het ifconfig aantoonde.

[OK] [sluiten] - klaar.

track

Offline pieter168

  • Lid
Er zijn nog 2 andere laptops die van die router een ip-adres krijgen via dhcp. Is dat geen probleem?

Ik heb even geprobeerd, maar wicd vraagt ook naar dns-gegevens (dns1)?

Bedankt, Pieter

Offline rja

  • Lid
Je router zal waarschijnlijk ook je dns server zijn.

Moet je even kijken, wat voor dns server je dhcp verbinding zet.