Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uiterlijk Thunderbird veranderen dmv css  (gelezen 2394 keer)

Offline tabasco

  • Lid
Uiterlijk Thunderbird veranderen dmv css
« Gepost op: 2012/05/20, 15:51:21 »
Hallo,
Ik probeer Mozilla Thunderbird er wat aangenamer uit te laten zien. De letters in het scherm zijn voor mij iets te klein.

Nu heb ik uitgevonden dat ik met behulp van css dit makkelijk kan aanpassen. Lettergrootte lukt inderdaad alleen de rijen blijven smal dus staat de tekst erg dicht op elkaar. Ik zou graag wat meer 'marge' ruimte zien onder en boven de tekst.

Wie weet hoe ik ook de rij-hoogte apart kan aanpassen?

Het volgende bestand heb ik aangemaakt  ~/.thunderbird/***.default/chrome/userChrome.css
/*
 * Do not remove the @namespace line -- it's required for correct functioning
 */
@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul"); /* set default namespace to XUL */


/* Grotere letters. */
treechildren {
  font-size: 16px !important;
}

Re: Uiterlijk Thunderbird veranderen dmv css
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/20, 22:29:49 »
Het padding-attribuut zou dat moeten doen.

padding-top: 4px !important;
padding-bottom: 4px !important;
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline tabasco

  • Lid
Re: Uiterlijk Thunderbird veranderen dmv css
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/20, 23:27:37 »
dankje! dat werkt inderdaad... maar, het venster waar je de mails ziet (bijv. inbox) heeft om en om een verschillende kleur, nu is het witte gedeelte hoger dan het grijze gedeelte...

Dit grijze gedeelte is een soort achtergrond voor iedere (on)even regel, waarschijnlijk is die wel hoger te krijgen?

edit:
(met 'hoger' bedoel ik de breedte ten opzichte van de lengte, huh dit is niet duidelijker of wel?)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/20, 23:33:56 door tabasco »

Re: Uiterlijk Thunderbird veranderen dmv css
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/21, 10:36:45 »
dankje! dat werkt inderdaad... maar, het venster waar je de mails ziet (bijv. inbox) heeft om en om een verschillende kleur, nu is het witte gedeelte hoger dan het grijze gedeelte...

Dit grijze gedeelte is een soort achtergrond voor iedere (on)even regel, waarschijnlijk is die wel hoger te krijgen?

edit:
(met 'hoger' bedoel ik de breedte ten opzichte van de lengte, huh dit is niet duidelijker of wel?)

Ik weet niet zo direct hoe dit is gedaan, waarschijnlijk is er een andere class voor de grijze lijnen.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline tabasco

  • Lid
Re: Uiterlijk Thunderbird veranderen dmv css
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/21, 10:54:04 »
ik weet niets over classes en andere css terminologie , ik knip en plak gewoon wat ik tegenkom :P

Hier heb ik het volgende gevonden:
De grijze lijnen zijn dus wel te verwijderen, iedere oneven regel de achtergrondkleur verbergen.
Waarom dan bij odd, selected die highlight moet weet ik niet....

#threadTree treechildren::-moz-tree-row(odd) {
  background-color: transparent !important;
}

#threadTree treechildren::-moz-tree-row(odd, selected) {
  background-color: Highlight !important;
}
Nu nog uitvinden of ik die zogenaamde 'padding' dus ook een eigen kleur kan geven, dat zou het oplossen toch?

Re: Uiterlijk Thunderbird veranderen dmv css
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/21, 11:35:40 »
Padding heeft geen kleur, is gewoon hoe ver de inhoud (tekst) vanaf de rand van een object staat. De kleur van de ruimte die je met padding open laat is de achtergrondkleur van het object.

Offline tabasco

  • Lid
Re: Uiterlijk Thunderbird veranderen dmv css
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/21, 11:41:02 »
Misschien is het dan mogelijk om in plaats van 'padding' te gebruiken, een rand toe te voegen die een kleur krijgt?

Blijkbaar heeft de grijze achtergrond een vooraf bepaalde hoogte afhankelijk van de tekstgrootte en onafhankelijk van een padding instelling.

Ook ben ik ergens 'line-height' tegengekomen , maar kan hier helaas niets mee
« Laatst bewerkt op: 2012/05/21, 11:42:48 door tabasco »

Re: Uiterlijk Thunderbird veranderen dmv css
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/21, 13:03:43 »
Ik zou je toch eens aanraden om een beetje over CSS te leren, zodat je weet wat een selector, class, id, node, ... is.  http://www.w3schools.com/css/default.asp geeft een korte, maar vrij volledige uitleg over CSS. CSS is veel nattevingerwerk, het zou al een heel stuk gemakkelijker zijn als je zelf er wat ervaring mee hebt en dingen kan uitproberen dan tegen dat wij moeten gokken hoe Thunderbird juist in elkaar zit qua documentstructuur.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline tabasco

  • Lid
Re: Uiterlijk Thunderbird veranderen dmv css
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/21, 14:18:45 »
Ik zou je toch eens aanraden om een beetje over CSS te leren, zodat je weet wat een selector, class, id, node, ... is.  http://www.w3schools.com/css/default.asp geeft een korte, maar vrij volledige uitleg over CSS. CSS is veel nattevingerwerk, het zou al een heel stuk gemakkelijker zijn als je zelf er wat ervaring mee hebt en dingen kan uitproberen dan tegen dat wij moeten gokken hoe Thunderbird juist in elkaar zit qua documentstructuur.

Ik verwacht zeker niet dat iemand hier voor mij gaat uitzoeken hoe dit opgelost moet worden. Misschien is het je niet opgevallen in mijn vorige posts maar ik ben zelf actief aan het zoeken en uitproberen.

De reden dat ik de vraag op dit forum heb gesteld is mede omdat ik weet dat hier een grote actieve groep meedenkende gebruikers zit. Tevens is Thunderbird momenteel de standaard in Ubuntu en zullen er waarschijnlijk meer Ubuntu gebruikers na de overstap van Evolution naar Thunderbird vergelijkbare vragen stellen. (liever was ik bij Evolution gebleven, maar daar werkt de imap niet goed)

Ik ben dit onderwerp (css in Mozilla produkten) op dit forum nog weinig tegen gekomen. Wellicht zijn er gebruikers die het al hebben toegepast en dit lezen, en dit kunnen vertellen. Ik heb geen ambities het wiel een tweede keer uit te vinden. Mocht het nodig zijn dan onderzoek ik met plezier verder ook buiten dit forum en deel dan ook mijn resultaten.

Kortom, jij hoeft niet te gokken over de documentstructuur, een ander weet wellicht meer... Maar meepuzzelen is natuurlijk altijd welkom als je dat leuk vind om te doen...

ps. Bedankt voor je link, ik ben hem aan het uitpluizen...