Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vertraging bij de NS  (gelezen 4007 keer)

Offline redmar

  • Vertaalteam
Vertraging bij de NS
« Gepost op: 2013/09/22, 11:10:18 »
Ik ben een tijdje bezig geweest met een python programma dat reisgegevens van de ov-chipkaart analyseert en je vertelt wanneer je meer dan 30 minuten vertraging hebt, zodat je je geld bij de NS terug kunt vragen. Het programma heeft nu alleen nog een command line interface, en staat nu op github (https://github.com/trijntje/vertraging). Hopelijk zijn er mensen die het interessant vinden en/of willen testen.

Om het programma te downloaden kan je het volgende in de terminal doen:
sudo apt-get update && sudo apt-get install git python-xlrd
git clone git@github.com:trijntje/vertraging.git

Er zit een readme bij, als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/22, 12:10:26 »
Klinkt goed! Ik zal het doorgeven aan mijn OV'ende kinderen.  :)

Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/22, 12:36:02 »
Leuk idee, maar een beetje oplettende reiziger weet wel uit zijn hoofd hoe lang ie vertraging heeft ;)

Maar analyseert het ook de oorzaak? Want als NS op de site een storing aangeeft omdat er bijv. een ongeluk is gebeurd dan krijg je geen geld terug van ze.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/22, 21:56:26 »
Ik ben altijd al na een week vergeten welke dag en hoe laat ik precies vertraging had, maar dat kan ook aan mij liggen ;)
De NS houdt voor zover ik weet helaas alle informatie over vertragingen geheim, en ik kon ook geen overzicht van aangekondigde storingen of werkzaamheden vinden.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/22, 22:56:11 »
Goed werk, Redmar! Gewoon declareren bij de NS, die boel. Die gokken er ook op dat niemand het na een tijdje meer precies weet

Nou doe ik vrijwel niks met het OV. (Overigens kom ik niet verder dan één dag herinnering. Je bent dus in mijn ogen gewoon goed wat dat betreft)

Dochterlief OV't echter wel. Ff een vraag: moet je dan die OV-chip kaart op de een of andere manier uitlezen of vind je de data ergens online?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/22, 23:42:03 »
Ik ben altijd al na een week vergeten welke dag en hoe laat ik precies vertraging had, maar dat kan ook aan mij liggen ;)
De NS houdt voor zover ik weet helaas alle informatie over vertragingen geheim, en ik kon ook geen overzicht van aangekondigde storingen of werkzaamheden vinden.

Dat kondigt de NS gewoon op hun voorpagina aan. Ik ben wel de laatste die positief over NS is (ondanks dat ik een OV'er ben) maar melding van storingen en werkzaamheden hebben ze wel netjes voor elkaar.
(voor als je het over het hoofd ziet op de voorpagina, hier is de directe link: http://www.ns.nl/storingen/index.form)

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/23, 21:09:13 »
Dochterlief OV't echter wel. Ff een vraag: moet je dan die OV-chip kaart op de een of andere manier uitlezen of vind je de data ergens online?
Die data wordt niet op de kaart opgeslagen, maar bij Translink systems. Via een NS-account kan je inzicht krijgen in al je treinreizen (daar is deze tool vooral voor bedoeld), via ov-chipkaart.nl kan je alle reisdata downloaden, dus ook reizen met andere vervoerders dan de NS. Mijn programma ondersteunt data van beide sites.

Dat kondigt de NS gewoon op hun voorpagina aan. Ik ben wel de laatste die positief over NS is (ondanks dat ik een OV'er ben) maar melding van storingen en werkzaamheden hebben ze wel netjes voor elkaar.
(voor als je het over het hoofd ziet op de voorpagina, hier is de directe link: http://www.ns.nl/storingen/index.form)
Die pagina ken ik inderdaad, maar wat als ik wil weten of een reis drie weken geleden een voor-aangekondigde vertraging had? Via die site kan je alleen de vertragingen op dit moment zien. Daarnaast: alleen als de storing van tevoren is aangekondigd heb je geen recht op geld terug (bijv bij werkzaamheden). Als er een  boom op het spoor valt komt dat ook op die pagina, maar heb je alsnog recht op geld terug.

Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/25, 11:02:47 »
Nee, NS geeft geen geld terug als er iets staat vermeld op die pagina. Dus als er op die pagina staat "Utrecht-Arnhem: er rijden geen treinen door een boom op het spoor. Reizigers naar Arnhem reizen via Zwolle." dan krijg je geen geld terug van ze. Dus als jij wat indient van 3 weken geleden gaat NS in haar data nakijken of er op die dag geen storing vermeld stond. Stond die storing vermeld dan krijg je geen geld terug. Ik en vele anderen hebben dat meermaals ervaren en zowel Rover als Voor Beter OV (onze twee grote reizigersbelangenorganisaties) beamen dat.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/25, 11:04:24 door Vistaus »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/26, 09:17:09 »
In nagenoeg alle gevallen krijg je geld terug bij vertraging. Je krijgt alleen geen geld terug bij voorziene vertraging, bijvoorbeeld bij een aangepaste dienstregeling (1 mm sneeuw  :P), geplande werkzaamheden.  Ook wordt er geen onderscheid gemaakt wie de 'schuldige is (NS, Prorail of derden (b.v op last van de brandweer..). In de afgelopen 14 jaar dat ik trein (vooral een aantal jaren gelden heel wat storingen meegemaakt) is mij nooit geld terug bij vertraging geweigerd. Nu met de NS-abonnementen op de OV-chipkaart is het bijhouden en terugvragen makkelijk op 'Mijn NS.   

Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/26, 11:29:13 »
Dan heb jij geluk gehad Ramana. (overigens reis ik al 21 jaar met de trein ;) mijn ouders hebben nooit een auto gehad)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/26, 16:15:45 »
Het Europese Hof heeft vandaag bepaald, dat de spoorwegmaatschappijen zich niet kunnen beroepen op overmacht: http://www.telegraaf.nl/buitenland/21923382/__Ook_vergoeding_bij_overmacht__.html

Klinkt goed.  :)

Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/26, 20:23:15 »
Het Europese Hof heeft vandaag bepaald, dat de spoorwegmaatschappijen zich niet kunnen beroepen op overmacht: http://www.telegraaf.nl/buitenland/21923382/__Ook_vergoeding_bij_overmacht__.html

Klinkt goed.  :)

Klinkt slecht. Dan komen er zoveel claims dat NS een hoop geld kwijtraakt. En dat wordt uiteindelijk weer verhaald op ons door de ritprijzen te verhogen. Wat we terugkrijgen leveren we later dus weer in...

Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/01, 11:01:30 »
Het Europese Hof heeft vandaag bepaald, dat de spoorwegmaatschappijen zich niet kunnen beroepen op overmacht: http://www.telegraaf.nl/buitenland/21923382/__Ook_vergoeding_bij_overmacht__.html

Klinkt goed.  :)

Klinkt slecht. Dan komen er zoveel claims dat NS een hoop geld kwijtraakt. En dat wordt uiteindelijk weer verhaald op ons door de ritprijzen te verhogen. Wat we terugkrijgen leveren we later dus weer in...

helemaal met vistaus eens, als de treintijden je niet na zinnen zijn ga je toch lekker fietsen? :)

OT: mooi bedacht, mischien ooit uitbreiden naar android app? :)

Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/01, 11:19:08 »
Of de bus, wat ik tegenwoordig zoveel mogelijk doe als alternatief voor NS-treinen :)

OT: een app zou inderdaad mooi zijn voor dit, voor de 3 grote platformen in ieder geval.

Trouwens redmar, vraagje: werkt dit ook bij andere vervoerders?

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #14 Gepost op: 2013/10/07, 16:14:55 »
Trouwens redmar, vraagje: werkt dit ook bij andere vervoerders?

Excuses voor de late reactie, ik was vergeten de notificaties voor dit topic te activeren.

Momenteel kan je de databestanden van twee organisaties inlezen, namelijk die van de NS en van ov-chipkaart.nl. De data van ov-chipkaart.nl bevat ook gegevens van andere vervoerders dan de NS, dus dat zou gewoon moeten werken. Zelf reis ik eigenlijk alleen met de NS, dus ik heb dat niet zelf kunnen testen. Ik hoor het graag als je problemen tegen komt met andere vervoerders, dan kan ik het programma aanpassen zodat het daar ook goed mee werkt.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #15 Gepost op: 2013/10/07, 18:15:33 »
Ik zal eens kijken binnenkort of ik dit op Harmattan werkend kan krijgen. Zou wel tof zijn, er is nog geen NS app. :)

Re: Vertraging bij de NS
« Reactie #16 Gepost op: 2013/10/07, 20:25:30 »
@redmar: Oké, bedankt voor de reactie! Ik zal het dan binnenkort uitproberen :)

@Timo: Dat is apart. Zelfs webOS heeft een paar NS-apps dus ik had verwacht dat Harmattan er dan ook wel één zou hebben...