Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eenvoudig netwerkje thuis, hoe maak ik dat?  (gelezen 22440 keer)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Eenvoudig netwerkje thuis, hoe maak ik dat?
« Reactie #25 Gepost op: 2008/04/06, 20:58:19 »
Geen punt Kees, gaan we gewoon wat meer basic doen. Maarrehh ik kan je niet helemaal helpen want ik ben juist weer niet zo goed met de grafische interface. Vele jaren Unix-hacken heeft me een command-line verslaafde gemaakt ... Misschien dat een van de meelezers mij kan corrigeren als ik iets voorstel dat niet klopt. Additionele complicerende factor, ik werk vaak niet vanaf Ubuntu systemen (nu eventjes een Apple bijv.) dus momenteel kan ik geen handig grafisch tooltje adviseren.

Allereerst, je zou een bestand kunnen aanmaken met een programma als "pico". Dat is een tekst-editor. Een tekst-verwerker als OpenOffice zou ook kunnen, maar dan moet je wel als ASCII tekst (dus totaal geen opmaak) kunnen opslaan. Als je in een terminal intypt:

cat /etc/exports

als je op een systeem dat bestand hebt aangemaakt, en je ziet inderdaad heel "clean" de tekst verschijnen die ik je opgaf, dan is het gelukt. Trouwens, je moet de tekst-editor van jouw keuze wel opstarten met root-rechten, dus wordt het commando iets in de stijl van: "gksudo pico" gok ik.

Waar ik later nog aan dacht, ik weet niet of Ubuntu-desktop standaard de NFS server installeert. Zo niet, dan kan je deze via Synaptic ongetwijfeld installeren. Zoek in Synaptic op "nfs" en er zal ongetwijfeld iets naar voren komen als nfs-server.

Vervolgens is het belangrijk je te realiseren dat BEIDE servers zowel elkaars client zijn als server, de een biedt dus een directory aan en de ander kan 'm gebruiken en andersom.

Afijn, die directory "share" kan in feite elke directory zijn die je wilt delen. Het lijkt me het meest eenvoudig als je op elke server een directory maakt die je gebruikt voor het delen van gegeven, maar dat kan natuurlijk net zo makkelijk een directory in je HOME zijn. Dus waar ik /share had staan, vervang je dat door /home/ca.

Laten we eerst even kijken hoe ver je komt met het maken van de bestanden als boven beschreven, praten we over de commando's later, OK?

p.s. Als je er echt niet uitkomt zo, dan kunnen we een afspraak maken dat ik je telefonisch of via Skype help of zo. Stuur me in dat geval maar een email via de E-mail link hier.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Eenvoudig netwerkje thuis, hoe maak ik dat?
« Reactie #26 Gepost op: 2008/04/06, 21:01:47 »
Ik zie net ook je post over dat fout-bericht. Nee, heeft niks te maken met waar wij nu mee bezig zijn. Zoals het wederzijds "pingen" aangeeft, heb je een goed functionerend netwerk. Alleen moeten we daar nu de software die je nodig hebt over laten werken.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline KeesS

  • Lid
Eenvoudig netwerkje thuis, hoe maak ik dat?
« Reactie #27 Gepost op: 2008/04/07, 19:51:24 »
Citaat van: tukcedo
p.s. Als je er echt niet uitkomt zo, dan kunnen we een afspraak maken dat ik je telefonisch of via Skype help of zo. Stuur me in dat geval maar een email via de E-mail link hier.
tukcedo,
ik vrees dat ik er op deze manier echt niet uit kom.
Wees er van overtuigd, dat ik je zeer erkentelijk ben voor de geboden hulp.
Maar ik voel me bezwaard dat ik jouw (mogelijk kostbare) tijd verspil met al  het werk wat je voor mij doet.

Ik wil niet onbeleefd of ondankbaar zijn, maar ik heb het gevoel dat ik spreek met een hooggeleerde van een Universiteit, waarvoor het allemaal "gesneden koek", en dus heel simpel is; terwijl ikzelf  nog maar in de eerste klas van de basisschool zit en geen flauw benul heb waar ik mee bezig ben.

Ik heb gezocht naar je E-mail link hier (=waar?) maar kan dat niet vinden en de/het Skype wat je vermeld is mij ook onbekend.
Als hulp via E-mail mogelijk is zou ik dat zeer op prijs stellen, maar als dat teveel gevraagd is, laten we dan maar stoppen en dan wil ik je heel vriendelijk danken voor de geboden hulp.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline HP

  • Lid
Eenvoudig netwerkje thuis, hoe maak ik dat?
« Reactie #28 Gepost op: 2008/04/07, 20:36:32 »
Ik waag een poging vanuit de grafische desktop. Nu heb ik zelf geen referentie momenteel, want in mijn netwerk zit na een verhuizing nog maar 1 PC voorlopig. Komt-ie:

KeesS, ga boven in je taakbalk naar Systeem>Beheer>Gedeelde mappen, klik erop en vertel me wat er gebeurt.
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline KeesS

  • Lid
Eenvoudig netwerkje thuis, hoe maak ik dat?
« Reactie #29 Gepost op: 2008/04/07, 21:18:49 »
HP,
na invoeren van mijn wachtwoord,
krijg ik een schermpje "Gedeelde mappen" met 2 tabbladen.
1. Gedeelde mappen = leeg of blanco
2. Algemene eigenschappen = leeg of blanco.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline HP

  • Lid
Eenvoudig netwerkje thuis, hoe maak ik dat?
« Reactie #30 Gepost op: 2008/04/07, 21:52:36 »
Algemene eigenschappen > niet naar kijken dat gaat over windows en je had 2 Ubuntu bakken toch?
Gedeelde mappen > kijk eens rond wat je allemaal kunt selecteren, het meeste spreekt voor zich. Ik kan het hier dus niet voor je controleren, maar volgens mij moet je dit doen: selecteer op de PC waar je een map van wilt delen, de bewuste map. Het lijkt me dat je bij hosts moet selecteren het IP van je andere systeem; maar zeker weten doe ik dat niet. Probeer het eens uit: met de hulp van tukcedo vond je al het IP adres en meer gegevens van je beide systemen.

En hoe zie je dan die gedeelde map op die andere PC? Dat doe je bijv. door in de taakbalk naar Locaties>Netwerk te gaan

Klaar.
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Eenvoudig netwerkje thuis, hoe maak ik dat?
« Reactie #31 Gepost op: 2008/04/07, 22:44:22 »
Volgens mij zijn die "locaties" voor Samba/Windows netwerken, maar ik kan het fout hebben.

Kess, je mag me ECHT bellen of mailen hoor, maak je geen zorgen. Als ik het niet zou willen doen dan biedt ik het niet aan.

Direct onder mijn fotootje hier links staat het woord "E-mail" en daarnaast "Website". Als je op E-mail klikt dan kun je me een email sturen.

Weet je wat, ik probeer jou wel even een bericht te sturen...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline KeesS

  • Lid
Eenvoudig netwerkje thuis, hoe maak ik dat?
« Reactie #32 Gepost op: 2008/04/07, 23:00:46 »
HP,
je ziet dat tukcedo me nog niet in de steek laat.
Daarom wil ik graag nog met hem verder gaan.
Maar 2 tegelijk, dat wordt wat teveel voor mij.
Dus vriendelijk dank voor je hulp zo ver.

VrGr
Kees.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline HP

  • Lid
Eenvoudig netwerkje thuis, hoe maak ik dat?
« Reactie #33 Gepost op: 2008/04/07, 23:03:29 »
Geen probleem Kees, als het je lukt met de commandline dan heb je 100% wat je noemt een gedegen oplossing: veilig en zo stabiel als een betonnen paal ;-)
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline KeesS

  • Lid
Eenvoudig netwerkje thuis, hoe maak ik dat?
« Reactie #34 Gepost op: 2008/04/07, 23:03:43 »
Citaat van: tukcedo
Kess, je mag me ECHT bellen of mailen hoor, maak je geen zorgen. Als ik het niet zou willen doen dan biedt ik het niet aan.
Weet je wat, ik probeer jou wel even een bericht te sturen...
tukcedo,
ik heb je mail ontvangen; bel je dinsdagavond

VrGr
Kees
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg