Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]internet  (gelezen 1063 keer)

Offline jaalsi

  • Lid
[opgelost]internet
« Gepost op: 2011/01/03, 21:38:37 »
Ik ben compleet nieuw qua Linuxgebruiker en wil t.z.t. Windows vaarwel zeggen. Mijn eerste probleem is de aansluiting op de kabelprovider UPC die in mijn woonplaats het monopolie schijnt te hebben. Mijn probleem is: welke modem en welke router moet ik gaan gebruiken? Ik heb zo hier en daar al gelezen dat er diverse mogelijkheden zijn. Voor alle duidelijkheid: ik wil mijn laptop in de woonkamer draadloos gebruiken, en mijn desktop op zolder graag ook, maar er moeten wel 2 verdiepingsvloeren (van gewapend beton worden gepasseerd )mijn huidige aansluiting aldaar werkt niet draadloos.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/20, 22:15:37 door jaalsi »

Offline chaos7

  • Lid
Re: internet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/03, 22:31:46 »
op de modem van upc sluit je een router aan met wifi, dat zorgt er voor dat je beneden ontvangst hebt. wil je op de desktop boven ook internet dan raad ik toch een aan draadje te gaan gebruiken. veel routers hebben meerdere netwerk aansluitingen. je kan het proberen met zo'n homeplug (internet via wandcontactdoos) maar tussen beneden en boven zit vaak electragroepen verschil in en dat wil soms niet helemaal goed gaan.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline jaalsi

  • Lid
(OPGELOST) Re: internet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/03, 22:38:23 »
Dank voor de tip!
jaalsi
« Laatst bewerkt op: 2011/02/20, 22:16:08 door jaalsi »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: internet
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/03, 23:54:58 »
Ik heb ook UPC. Vroeger moest je het MAC-adres van de router moet doorgeven aan UPC, want je kreeg van UPC slechts internet voor 1 MAC-adres.....

Het schijnt dat ze dat hebben veranderd (eindelijk!). Aansluiten zou nu als volgt moeten lukken: http://vragen.upc.nl/app/answers/detail/a_id/31/~/nieuwe-computer-of-router-op-de-modem-aansluiten
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 00:01:44 door Pjotr »

Offline jaalsi

  • Lid
Re: internet
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/04, 21:09:45 »
Een woord van hartelijke dank aan Pjotr.
Nu zou ik graag willen weten welke router hij/zij gebruikt (snelheid, merk enz.) en welke snelheid van UPC (25 Mbps?).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: internet
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/04, 23:05:29 »
Een woord van hartelijke dank aan Pjotr.
Nu zou ik graag willen weten welke router hij/zij gebruikt (snelheid, merk enz.) en welke snelheid van UPC (25 Mbps?).


Hij gebruikt deze:
http://www.paradigit.nl/PARADIGIT/product/ZPR_09NET/01_WIFIROU/productdetails/10013628/Linksys_Wireless_G_Broadband_Router_WRT54GL_EU/WRT54GL_EU/default.aspx

Dat is de "open-bron"-router van Linksys, die draait op een eigen Linux. Maximale snelheid 54 Mbps, maar dat is voor mij snel zat, want mijn abonnement is 25 Mbps.

Ik heb er zelf DD-WRT op gezet, als vervanging van het Linksys-besturingssysteem dat erop zat. Werkt uitstekend. Het fabrieks-besturingssysteem werkte trouwens ook goed, maar met DD-WRT kun je nog meer zelf instellen en knutselen.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 23:08:56 door Pjotr »

Offline jaalsi

  • Lid
Re: internet
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/05, 09:22:00 »
chaos7 en Pjotter: enorm bedankt!