Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee  (gelezen 4035 keer)

Offline Tom

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #25 Gepost op: 2013/06/04, 10:21:35 »
Ik gebruik veel Gnome progjes b.v Totem ,EOG en nog wat en nooit problemen mee in tegendeel.
De originele players van Xubuntu bevallen mij niet dus die verwijder ik eerst en dan komt Totem daarvoor in de plaats ,idem met Ristretto gebruik liever EOG en zo zijn er wel meer progjes.
De andere reden is Xubuntu 12.04 is een lts met 3 jaar ondersteuning ,ubuntu 12.04 lts heeft vijf jaar ,nu ik ga de Xuby 12.04 ook vijf jaar gebruiken en die hierboven genoemde programma´s krijgen wie Ubuntu dus 5 jaar ondersteuning.
En die paar xfce dingetjes zie ik geen veiligheids probleem in kwestie 3 jaar ondersteuning.
Maar goed zo doet een ieder zijn ding.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jabuca

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #26 Gepost op: 2013/06/04, 10:48:51 »
Hallo Soppel
Hopelijk heb hier iets aan, er staat ook een uitleg bij van diverse installatiemethodes

http://wiki.xfce.org/nl/faq#algemeen

Vr.gr.
jabuca

Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #27 Gepost op: 2013/06/04, 11:25:53 »
@soppel: Ehm, KDE-pakketten krijgen niet zoveel updates aangezien het team meestal de punt-releases laat schieten dus je krijgt dan hooguit een beveiligingsupdateje maar dat is hooguit voor een paar pakketten.

En w.b.t. die melding van werkomgeving: tja, het Ubuntu Softwarecentrum laat het wel wat duidelijker zien. Maarja, ik wil niet weer die discussie oplaaien want men heeft hier een afkeer tegen het Softwarecentrum.

@h2o: Enkele dingen zijn al naar elkaar toe getrokken zoals bijv. KDE's geluidsserver die nu GStreamer standaard gebruikt, net als GNOME i.t.t. vroeger toen het Xine gebruikte. En blokkendozen zijn leuk maar je moet wel weten wat je doet. Ik ga een beginnend persoon echt niet opzadelen met een blokkendoos.

@Johan: O ja, indexeringsservice is onzin want Nepomuk staat standaard uit dus dat draait niet op de achtergrond.

Offline h2o

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #28 Gepost op: 2013/06/04, 11:37:41 »
@h2o: Enkele dingen zijn al naar elkaar toe getrokken zoals bijv. KDE's geluidsserver die nu GStreamer standaard gebruikt, net als GNOME i.t.t. vroeger toen het Xine gebruikte. En blokkendozen zijn leuk maar je moet wel weten wat je doet. Ik ga een beginnend persoon echt niet opzadelen met een blokkendoos.
Ik mag aannemen dat iemand die een topic start over 'halve desktops' en af en toe laat lezen over Gnome en KDE pakketten niet onder de noemer 'beginner' valt.
En ik probeer alleen maar aan te tonen dat je wel degelijk het een en ander tot het minimum kunt beperken.  Wel ben ik het met je eens dat een 'beginner' niet met een blokkendoos installatie moet beginnen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #29 Gepost op: 2013/06/04, 12:24:01 »
@h2o: Ik doelde meer in het algemeen en niet op de topicstarter ;)

Offline soppel

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #30 Gepost op: 2013/06/05, 00:35:42 »
@jabuca: dank voor de link. Ooit heb ik daar wel eens naar gekeken, maar nu met andere ogen. Goed dat je me daar weer eens op wees.

@Vistaus: KDE geen punt-releases.... je hebt me om! Ik ga kde gebruiken =D   Nee, sorry heb het wel eens geprobeerd, maar ik kan daar niet aan wennen.

@h2o Dat blokkendoos systeem trekt mij absoluut, en wil ik -voor mezelf- zeker mee stoeien.
Maar om mensen over de streep te krijgen richting Linux is dat geen optie. Dat zal toch een Xubuntu of Mint met xfce moeten worden.
Hoewel ik eigenlijk nauwelijks bezwaren zie in debian met xfce. (Echter nieuwelingen die al eens van Linux gehoord hebben of geproefd hebben een vooroordeel dat Debian voor nerds is. maar dat is een andere discussie)

Ik ben in ieder geval stukken wijzer geworden, allen bedankt voor de hulp en inzichten!
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline h2o

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #31 Gepost op: 2013/06/05, 07:17:42 »
@Soppel: Hieronder twee links (voor de AMD64 en i386) versies van de live-CD's van Debian:

http://cdimage.debian.org/debian-cd/current-live/i386/iso-hybrid/
http://cdimage.debian.org/debian-cd/current-live/amd64/iso-hybrid/

Dan kun je het gewoon uitproberen. Er zit ook een XFCE4 en een LXDE versie tussen (+KDE4 voor de liefhebbers).
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #32 Gepost op: 2013/06/05, 11:01:29 »
@soppel: Waarom zou ik jou ompraten als ik zelf ook geen KDE gebruik? Ik had het over de KDE-pakketten. Die dingen die je meetrekt als je een KDE-programma op GNOME/Unity/whatever installeert. Slechts bij uitzondering worden de punt-releases erdoor gejast dus weinig kans op grote downloads bij updates.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #33 Gepost op: 2013/06/05, 11:42:19 »
Proef op de som genomen en K3b via het Ubuntu softwarecentrum geïnstalleerd op een Ubuntu 13.04 (Unity) computer. Installatie duurt wat langer dan gemiddeld maar na de installatie kan ik kiezen Brasero of K3b te gebruiken als brandprogramma. :)

Zolang ik K3b niet start is er niets te merken van de KDE-software die is geïnstalleerd. Ook niet bij het opstarten of afsluiten. In de Systeemmonitor zie ik op het 1e gezicht geen extra processen.

Als K3b start zijn er 3 extra achtergrondprocessen die actief blijven, ook als K3b weer afsluit. Maar deze processen zijn klein en gebruiken bijna geen % CPU:


Uploaded with ImageShack.us

Na een herstart van de computer zijn deze processen weer weg, tot K3b weer wordt gebruikt.

Natuurlijk zijn er updates te verwachten voor de nieuw geïnstalleerde K3b en KDE software maar dat geldt voor alle software die je extra installeert en is relatief ten opzichte van de updates die er zijn voor andere geïnstalleerde pakketten.

Een professionele beheerder of fanatieke ("blokkendoos") hobbyist zal voor het meest optimale systeem gaan en bij voorkeur geen desktopomgevingen willen mengen. Maar voor een gemiddelde gebruiker met een moderne computer en een redelijke internetverbinding (zoals ik) zie ik in de praktijk geen probleem.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #34 Gepost op: 2013/06/05, 12:03:30 »
Amen, testcees.

Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #35 Gepost op: 2013/06/05, 12:57:12 »
Inderdaad, niks aan toe te voegen, dank Testcees.

Offline soppel

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #36 Gepost op: 2013/06/05, 13:54:49 »
@testcees:  Dank je dank je dat je dit helemaal voor mij gedaan hebt  =D
en dan nu serieus: geweldige test inderdaad. Neemt een hoop indianenverhalen weg!

@vistaus: smiley= grapje.....
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan