Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geheugen.  (gelezen 1842 keer)

Bazzer

  • Gast
Geheugen.
« Gepost op: 2008/12/12, 15:02:44 »
Op mijn PC, AMD atlon 64x2 Dualcore processor 4000+ had ik 2GB ram geplaatst (2x1GB) en dit
werd ook keurig in de Systeem monitor weergegeven.
Toen ik 1 bankje verruilde voor 2GB (dus samen 3GB) gaf systeemmonitor 2.4GB weer......
Daarna 2 bankjes van 2GB geplaatst gaf de systeemmonitor weer 2.4GB weer....

Rara hoe kan dit of wat doe ik fout?

Groetjes Ben.
.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Geheugen.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/12, 15:06:29 »
Dan draai je de 32-bits versie van Ubuntu. Wil je de volledige capaciteit kunnen gebruiken, dan zal je over moeten schakelen op de 64-bits versie.

Bazzer

  • Gast
Re: Geheugen.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/12, 15:08:57 »
Huh, Volgens mij had ik de 64-bits geinstalleerd.....
« Laatst bewerkt op: 2008/12/12, 15:16:49 door Ben Looijen »

Offline chaos7

  • Lid
Re: Geheugen.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/12, 22:39:35 »
nu ga ik iets vertellen wat neer komt op een bel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

ik heb ergens gelezen dat het 32 bits systeem theoretisch tot 4GB aan kan doordat het maar 32 pennetjes heeft voor zijn geheugen.
de nieuwere type moederborden hebben 36 pennetjes doorgelust en kan daardoor meer GB aan tot ik dacht 64GB.
in de praktijk blijkt dat als je theoretisch 4GB aan kan dat het max 3,2GB is en alles wat je meer aan GB er in stopt zal ie nooit of te nimmer herkennen om dat er 4 pennetjes niet zijn doorgelust.
nu schijnt het zo te zijn dat de 64bits versie het wel aan kan maar vaak is er in de bios nog geen rekening mee gehouden omdat voor een aantal jaren terug het ondenkbaar was dat we met zoveel geheugen zouden gaan werken.
dus je bios moet aangepast worden (waar weet ik niet)en daarnaast schijnt er nog software matig iets aan gepast te moeten wordendat het dan ook daadwerkelijk meer dan 4GB kan.

het vervelende vindt ik dat ik niet meer weet waar ik het gelezen heb.
waarschijnlijk zijn er heel veel mensen die wel weten waar ik het over heb en kunnen misschien wel aanvullen.
kan natuurlijk ook zijn dat ik er volledig naast zit, dan sorry voor de dwaalspoor.
stiekum hoop ik dat ik wel gelijk heb.(houdt dan in dat ik het een beetje begint te begrijpen)

greetz
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Bazzer

  • Gast
Re: Geheugen.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/12, 22:47:38 »
Oke, Bedankt Chaos7, ik wacht even verdere reacties af.

Offline ptb

  • Lid
Re: Geheugen.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/13, 00:03:53 »
Zou zomaar kunnen wat chaos7 aangeeft.
Je kunt op de site van de moederbordfabrikant de specificaties eens nalezen, en evt biosupdates voor dat moederbord nalezen.Meestal wordt daar vermeld wat de update aan verbeteringen oplevert.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Geheugen.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/13, 11:30:28 »
chaos7, het gaat vooral om de software. Met 64-bits software kan je meer geheugen aan dan met 32-bits.
32-bits gaat maar tot ongeveer 4 GB. Met trucjes (o.a. PAE) kan dat wel uitgebreid worden, maar dat levert wel wat snelheidsverlies op.

Of je computer 64-bits aankan, hangt vooral af van de processor. Moderne processoren kunnen dat allemaal aan, maar voor de iets oudere processoren zal je even moeten kijken in de handleiding of op internet.

Bazzer

  • Gast
Re: Geheugen.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/14, 15:06:15 »
Ik heb even een test gedaan, op een ander kastje (ubuntu 8.10) waar 32-bits opzit heb ik 3GB geheugen ingestopt
en het systeem geeft keurig 3GB geheugen weer in systeemmonitor.

Ik probeer uit te zoeken hoe dit kan, zodra ik meer weet laat ik het horen.

Groetjes Ben.

Offline kamelot

  • Lid
Re: Geheugen.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/15, 20:04:21 »
Ik denk dat je toch echt met dit probleem bij je bios moet zijn .
Zoizo is het niet slim om zo je geheugen op te stellen neem altijd even grote repen
Anders kan het in conflict komen .
Misschien word jij type werkt geheugen niet helemaal ondersteunt door je moederbord .
Hoop wel dat je het zelfde merk werkgeheugen heb genomen .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Bazzer

  • Gast
Re: Geheugen.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/15, 21:25:36 »
Ik denk dat je toch echt met dit probleem bij je bios moet zijn .
Zoizo is het niet slim om zo je geheugen op te stellen neem altijd even grote repen
Anders kan het in conflict komen .
Misschien word jij type werkt geheugen niet helemaal ondersteunt door je moederbord .
Hoop wel dat je het zelfde merk werkgeheugen heb genomen .


Dit was even als test bedoeld op een andere PC en ik heb het nu op dat kastje weer teruggebracht
naar twee bankjes van 1GB.

Dat je gelijke bankjes moet hebben was volgens mij vroeger zo maar bij nieuwere PC maakt dat volgens
mij niet meer uit, ik heb genoeg kastjes gezien met verschillende bankjes en die werkte ook goed.

Groetjes Ben

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Geheugen.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/16, 18:26:42 »
Kreeg gisteren reactie op een mailtje van de OCZ helpdesk. Deze raadde me af om mix geheugen allebei van OCZ en allebei 1066 MHz te gebruiken. Kans op problemen of niet goed samenwerken is zeer groot, schreef hij.

Bazzer

  • Gast
Re: Geheugen.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/16, 18:40:07 »
Oke, bedankt voor de info!

Offline Cami

  • Lid
Re: Geheugen.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/16, 23:07:08 »
32 bits kan 2^32 geheugen aan. Dat is precies 4 gb.

Per OS is het volgens mij een beetje verschillend hoe daar mee omgesprongen word. In windows wordt standaard 2 gb gebruikt voor applicaties en 2 gb voor het OS. Overigens is dit aan te passen door een parameter /3gb op te nemen in je boot.ini waarnaar applicaties 3 gb kunnen aanspreken. Hoe dit in Ubuntu/Linux werkt weet ik niet precies.