Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MP3 in en out faden  (gelezen 7322 keer)

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #25 Gepost op: 2018/03/15, 15:45:34 »
Maar een CD-tje rechtstreeks naar ogg rippen weer wel. Ik ga straks eens kijken naar wat CD-tjes in de winkel, maar die wil ik dan ook via mijn mobiel kunnen beluisteren.
Ik rip ze twee keer, in flac en in ogg. Flac voor de stereo, ogg voor de telefoon.
Kijk eens naar Sound Juicer, die doet dat recht-toe-recht-aan.

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #26 Gepost op: 2018/03/15, 15:47:01 »
Nee, van mp3 naar ogg omzetten lijkt me niet zinvol.
Maar een CD-tje rechtstreeks naar ogg rippen weer wel.

Eigenlijk maakt dat ook geen verschil. Een cd is 44.1khz waardoor de ogg ook 44.1 khz wordt. Daar vindt je geen verbetering t.o.v. mp3.
Het enige voordeel wat je kunt hebben is een betere compressie met een wat kleiner bestand als gevolg.

Bij rip-geluidskwaliteit is vooral de originele kwaliteit sample rates van belang.
Je zou de beste ogg krijgen als je een 96khz flac omzet naar 96khz ogg. Maar dan kan bv android, je cd-speler of tv het niet meer afspelen want die zijn meestal beperkt tot 48khz (waarop de meeste apparatuur begrenst is).
Maar op zijn beurt kun je dezelfde flac ook omzetten naar een 96khz mp3 met dezelfde hoge kwaliteit. Die dan ook weer niet afgespeeld kan worden op de meeste apparatuur (want beperkt op 48khz).
Je kunt een 48khz ogg gebruiken. Maar dan net zo goed ook een 48khz mp3. Dat maakt voor de geluidskwaliteit niets uit.

In elk geval is een CD sample rate 44.1khz, en die rip kwaliteit kun je in elk geval nooit hoger krijgen door conversie.
Voor de beste kwaliteit zou je voor hoge sample rates flac moeten gaan, waar dan speciale HQ afspeelapparatuur voor nodig is (of op pc). En ook dan is het opletten want veel (duur) aangeboden flacs zijn naar hoge rates omgezet vanuit 44.1khz cd's, dus wordt je nog gefopt. ;)

Ogg heeft een wat betere compressie. Daar zit de enige winst.
En 48khz is de norm aan het worden (en dan werkt mp3 nog net zo goed).
« Laatst bewerkt op: 2018/03/15, 16:02:23 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #27 Gepost op: 2018/03/15, 16:07:46 »
Hoi Paul,

Sound Juicer? OK. Bedankt voor de tip. Dat ogg is open source, niet? Dan ligt mp3 er bij mij toch al uit.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Haris

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #28 Gepost op: 2018/03/15, 16:15:19 »
Hé jongens, ik probeer nog steeds in-en uit te faden.... ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #29 Gepost op: 2018/03/15, 16:48:00 »
Hoi Haris,

Ik snap het. Daarom ook hield ik mijn reactie richting Paul kort en ging verder nergens op in.

Lukt het nou of zit je nog te tobben met die spaties?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #30 Gepost op: 2018/03/15, 16:55:08 »
Hé jongens, ik probeer nog steeds in-en uit te faden.... ;)

En je vroeg in #18 naar de kwaliteit van mp3 naar ogg overzetten. Daar gaf ik antwoord op.  ;)
Maar succes verder met het in en uitfaden.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaring over wat ik zei van batch faden, of dat bij alle nummers wel goed gaat? Wil je dat terug koppelen?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

youpie123

  • Gast
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #31 Gepost op: 2018/03/15, 17:29:21 »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaring over wat ik zei van batch faden, of dat bij alle nummers wel goed gaat? Wil je dat terug koppelen?
Ja, wil ik ook best wel terugkoppelen maar het wachten is op vanadium voor het juiste commando!
Ik denk dat het wel een verbetering is. Het gaat om geripte mp3's die toch al niet zo hoog van kwaliteit zijn (zie https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103837.0)

Online vanadium

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #32 Gepost op: 2018/03/15, 18:12:40 »
Citaat van: Haris
Ik krijg:

$ sox song.mp3  doel.mp3 fade t 3 0 3
sox WARN fade: End time past end of audio. Padding with silence

en alleen het begin is ge-fade....
Ik heb zelf ook geen ervaring met dit commando: mijn wijsheid komt uit "man sox". Daar staat vermeld dat 0 automatisch vanaf de aangegeven tijd voor het einde begint te faden "**op voorwaarde dat de lengte van het bestand uit de header van het inputbestand kan afgeleid worden**". Mogelijk (en wellicht) ontbreekt die informatie in mp3's geript van een stream (waar het hier waarschijnlijk om gaat). Misschien lukt het dan wel door eerst de mp3's om te zetten naar flac (er is hier geen kwaliteitsverlies), en dan de flacs te behandelen met het fade commando. Zal je moeten uittesten. (ook de omzetting naar flac kan in batch gebeuren met behulp van sox).

Citaat
Lijkt me fantastisch dat automatisch (batch) in en outfaden. Nou wilde ik het weer eens anders en dat lukte niet  :-
Doe dit alstublieft niet systematisch met je muziekcollectie: zo ruineer je die! Je wil je originele bestanden niet definitief veranderen. Bovendien decomprimeert het sox commando de muziek en gaat die daarna terug comprimeren, wat dus kwaliteitsverlies meebrengt. Dit is enkel nuttig voor die specifieke vraag hier, waar een aantal mp3 bestanden abrupt startten en stopten, wellicht omdat die geript werden van een radiostream?

Ik zag overigens net dat de cd-ripper Sound Juicer het Ogg Opus-formaat ondersteunt, dat is kennelijk een flink gecomprimeerde Ogg Vorbus.

@vanadium: webm ben ik nog niet (bewust) tegen gekomen.
Opus is het wat ik had moeten zeggen. Opus komt vaak in webm bestanden, maar kan ook in ogg bestanden gebruikt worden. Opus = de codec, webm = het containerbestandsformaat; Vorbis = codec, ogg = containerbestandsformaat. De ogg container kan ook gebruikt worden om Opus audio in op te slaan.
Citaat
sox The Beatles-Yesterday.mp3   doelbestand.mp3 fade t 3 0 3  pakt ie niet....
Aanhalingstekens (of escape-tekens) gebruiken om de blanco's te laten interpreteren als deel van de bestandsnaam:
sox "The Beatles-Yesterday.mp3"   "doelbestand met spaties.mp3" fade t 3 0 3
of
sox The\ Beatles-Yesterday.mp3   doelbestand\ met\ spaties.mp3
zijn beide goed

Citaat
Citaat van: youpie123 op Vandaag om 14:48:43

    O ja voor Just, ken je het programma soundconverter? Perfect om alles naar ogg om te zetten

Als je een mp3 naar ogg overzet zal de kwaliteit toch niet beter worden?
Zeker! In de regel niet doen! De enige reden om van het ene verlieslatende compressieformaat naar een ander te gaan, is dat je de muziek wil afspelen op een apparaat dat het ene formaat niet ondersteunt
Citaat
Citaat van: jvecht op Vandaag om 15:28:50

    Nee, van mp3 naar ogg omzetten lijkt me niet zinvol.
    Maar een CD-tje rechtstreeks naar ogg rippen weer wel.


Eigenlijk maakt dat ook geen verschil. Een cd is 44.1khz waardoor de ogg ook 44.1 khz wordt. Daar vindt je geen verbetering t.o.v. mp3.
Het enige voordeel wat je kunt hebben is een betere compressie met een wat kleiner bestand als gevolg.
Dit maakt wel degelijk verschil. Met ogg (t.t.z., vorbis) kan je een even goede kwaliteit behalen met minder opslagruimte dan met mp3, of een betere kwaliteit voor dezelfde bestandsgrootte als de mp3.

Citaat
Bij rip-geluidskwaliteit is vooral de originele kwaliteit sample rates van belang.
Een goede rip brengt eenvoudig het origineel zonder kwaliteitsverlies over op harde schijf. sample rates zijn hier van even weinig belang als de andere eigenschappen van de originele muziek. Wel van belang is dat de eigenschappen van de rip identiek zijn aan die van het origineel.

youpie123

  • Gast
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #33 Gepost op: 2018/03/15, 18:59:43 »

Citaat
Lijkt me fantastisch dat automatisch (batch) in en outfaden. Nou wilde ik het weer eens anders en dat lukte niet  :-
Doe dit alstublieft niet systematisch met je muziekcollectie: zo ruineer je die! Je wil je originele bestanden niet definitief veranderen. Bovendien decomprimeert het sox commando de muziek en gaat die daarna terug comprimeren, wat dus kwaliteitsverlies meebrengt. Dit is enkel nuttig voor die specifieke vraag hier, waar een aantal mp3 bestanden abrupt startten en stopten, wellicht omdat die geript werden van een radiostream?

Geen zorg vanadium  :D  Het gaat mij ook alleen maar om het gedeelte van de audiobestanden die ik geript heb en toch al niet zo goede kwaliteit hebben. Maar dit ging dus niet goed, wat doe ik daar fout? Ik wilde de bestanden in deze map als batch laten in/out faden zonder de bestanden te hernoemen...

$ for f in *.ogg ; do sox "$f" "$f" fade t 3 0 3 ; done

sox WARN fade: End time past end of audio. Padding with silence
sox WARN fade: End time past end of audio. Padding with silence

Ik heb ook gekeken in die man sox maar kom er helaas niet uit  :'(

Offline Haris

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #34 Gepost op: 2018/03/15, 20:10:26 »
@vanadium
Wat een informatie weer! Ik heb voorlopig wat te doen!
Gewoon doorgaan allemaal met de discussie! Interessant! :)

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #35 Gepost op: 2018/03/15, 20:55:31 »
$ for f in *.ogg ; do sox "$f" "$f" fade t 3 0 3 ; done
sox WARN fade: End time past end of audio. Padding with silence
En is dat storend, die toegevoegde stilte?

youpie123

  • Gast
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #36 Gepost op: 2018/03/15, 21:52:32 »
En is dat storend, die toegevoegde stilte?
Nou Paul, die stilte was best storend, zeg maar 252 bestanden waar geen geluidje meer uitkwam ==> the very long version of the sound of silence  =D

Maar ik heb het met een workaround opgelost

~$ for f in *.ogg ; do sox "$f" "$f".mp3 fade t 3 0 3 ; done
Resultaat was een nette fade-in en een nette fade-out van 3 seconden, alleen was de extentie nu *.ogg.mp3 geworden. Dit met Thunar weer op *.ogg gezet en ik ben nu de lijst van 252 bestanden aan het beluisteren.

Dit is dan ook meteen de terugkoppeling voor partyrabbit. Klinkt stukken beter den de abrupt afgebroken mp3'tjes van voorheen.

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #37 Gepost op: 2018/03/16, 13:38:09 »
Citaat
Citaat van: jvecht op Vandaag om 15:28:50

    Nee, van mp3 naar ogg omzetten lijkt me niet zinvol.
    Maar een CD-tje rechtstreeks naar ogg rippen weer wel.


Eigenlijk maakt dat ook geen verschil. Een cd is 44.1khz waardoor de ogg ook 44.1 khz wordt. Daar vindt je geen verbetering t.o.v. mp3.
Het enige voordeel wat je kunt hebben is een betere compressie met een wat kleiner bestand als gevolg.
Dit maakt wel degelijk verschil. Met ogg (t.t.z., vorbis) kan je een even goede kwaliteit behalen met minder opslagruimte dan met mp3, of een betere kwaliteit voor dezelfde bestandsgrootte als de mp3.

Sorry Vanadium. Ik moet je toch enigszins corrigeren.  :(
Dat eerste (groene) klopt. Dat tweede (rode) niet.

In het tweede (rode) geval zit je vast aan de kwaliteit van het origineel, en aangezien deze 44.1khz is zal de muziekkwaliteit ook nooit hoger worden dan 44.1khz. Je kunt wel een hogere kwaliteit ogg maken, maar de muziek die er op staat zal altijd 44.1khz blijven!!
Een een gangbare mp3 is ook gewoon 44.1khz, dus dezelfde kwaliteit.
De kern van mijn reactie. Je kunt de geluidskwaliteit van de conversie nooit hoger maken dan het origineel. Je kunt de geluidskwaliteit nooit verbeteren.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/16, 14:04:44 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #38 Gepost op: 2018/03/16, 13:55:54 »
Ik heb het net even getest met een HQ origineel.
Daar moet ik een kleine aanvullende correctie geven.

MP3 is gelimiteerd op 48khz. Daar is OGG inderdaad beter want die kan hogere rates handlen.
Maar in dit geval reageerde ik op CD's rippen. En aangezien CD 44.1khz is blijft de conclusie dat de mogelijkheid  van hogere rate van ogg hier geen winst brengt omdat het origineel (CD) die hogere rates niet heeft. En blijft het rode punt onjuist.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/16, 14:05:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #39 Gepost op: 2018/03/16, 14:48:26 »
Maar een CD-tje rechtstreeks naar ogg rippen weer wel.
Dan heb je kwaliteits verlies. Rippen naar FLAC, daarna converteren naar .ogg of .mp3

Online vanadium

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #40 Gepost op: 2018/03/16, 22:05:13 »
Citaat van: vanadium
Dit maakt wel degelijk verschil. Met ogg (t.t.z., vorbis) kan je een even goede kwaliteit behalen met minder opslagruimte dan met mp3, of een betere kwaliteit voor dezelfde bestandsgrootte als de mp3.

Sorry Vanadium. Ik moet je toch enigszins corrigeren.  :(
Dat eerste (groene) klopt. Dat tweede (rode) niet.

In het tweede (rode) geval zit je vast aan de kwaliteit van het origineel, en aangezien deze 44.1khz is zal de muziekkwaliteit ook nooit hoger worden dan 44.1khz. Je kunt wel een hogere kwaliteit ogg maken, maar de muziek die er op staat zal altijd 44.1khz blijven!!
Een een gangbare mp3 is ook gewoon 44.1khz, dus dezelfde kwaliteit.
De kern van mijn reactie. Je kunt de geluidskwaliteit van de conversie nooit hoger maken dan het origineel. Je kunt de geluidskwaliteit nooit verbeteren.
Met "betere kwaliteit" heb ik het over "beter de kwaliteit van het origineel bewaren". Er is geen enkele compressie die toelaat de kwaliteit te verbeteren. Hoogstens behoudt je de kwaliteit van het origineel.
Verlieslatende compressie houdt steeds kwaliteitsverlies in, aangezien je informatie weggooit (daarmee heb ik niet gezegd dat je dit noodzakelijk ook hoort). Als je een geluidsbestand comprimeert met een efficiëntere codec (vorbis), dan zal je minder kwaliteitsverlies hebben dan met de minder efficiënte codec (mp3). Je vorbis bestand is dus van betere kwaliteit dan het mp3 bestand (maar nog steeds niet dezelfde kwaliteit als het orgineel, natuurlijk). Ik vind dus dat het rode gedeelte van mijn reactie wel degelijk juist is.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/16, 22:07:28 door vanadium »

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #41 Gepost op: 2018/03/16, 22:06:59 »
(@vanadium: je quotes staan verkeerd).
Edit. Sneller gecorrigeerd dan mijn reactie!).

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #42 Gepost op: 2018/03/16, 22:17:46 »
Ik vind dus dat het rode gedeelte van mijn reactie wel degelijk juist is.
Dat gaan we morgen gewoon eens uitproberen. Horen we een verschil tussen een mp3, een ogg en een flac?
Anticiperend antwoord: ja! In elk geval tussen flac en mp3. Maar ik herinner me dat je ook op talloze manieren (bitrates, frequenties, meer?) een mp3 kunt maken (maar niet met Sound Juicer, die heeft maar één mp3-stand).

Online vanadium

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #43 Gepost op: 2018/03/17, 10:03:02 »
Ik vind dus dat het rode gedeelte van mijn reactie wel degelijk juist is.
Dat gaan we morgen gewoon eens uitproberen. Horen we een verschil tussen een mp3, een ogg en een flac?
Anticiperend antwoord: ja! In elk geval tussen flac en mp3. Maar ik herinner me dat je ook op talloze manieren (bitrates, frequenties, meer?) een mp3 kunt maken (maar niet met Sound Juicer, die heeft maar één mp3-stand).
Blijkbaar wordt dit niet goed begrepen. Anders gesteld: een betere codec biedt een betere compressiekwaliteit voor dezelfde bestandsgrootte.

Kwaliteit in mijn uitspraken slaat uiteraard op *compressiekwaliteit*, gedefinieerd als de mate waarin het geluid van het gecomprimeerde bestand het origineel nog benadert in verhouding tot de bereikte compressie (verkleining van de bestandsgrootte). Lees de groene en rode uitspraken nu eens opnieuw.

Omtrent dat uittesten en verschil horen wil ik ook wel eens anticiperen. Je anticiperend antwoord zal niet zomaar "ja" zijn. Om namelijk het verschil te horen tussen het origineel van een CD en een goede compressie met mp3 of ogg moet je 1) een verduiveld goede installatie hebben en 2) al even goede oren. Wat hier bovenop helpt, is getraind zijn in het horen van audiocompressie-artefacten.

De enige juiste manier om dergelijke test te doen is een dubbel blind ABX test. Hierbij krijg je vele malen willekeurig het origineel en gecomprimeerd geluid voorgeschoteld (X). Je moet telkens aangeven of het A (vb. het origineel)  of B (de gecomprimeerde versie) betreft.  Is er een statistisch verschil tussen je juiste en foute antwoorden, dan pas kan je er van uitgaan dat je het verschil hebt gehoord, en wordt het je anticiperende ja.

mp3 bij 320 kbps of variable kbps van 192 en meer, aangemaakt met de lame codec, wordt algemeen gezien als "transparant", d.w.z., bij die compressieinstellingen zullen de meesten in de beste omstandigheden praktisch nooit het verschil kunnen duiden tussen originele CD en gecomprimeerd bestand. Meer efficiënte codex zoals opus (ogg) en tegenwoordig opus halen die transparantie met een lagere bitrate, met een kleinere bestandsgrootte. Ook bij grotere compressie (lagere bitrate) klinken die beter dan mp3 (mijn rode stelling).

je anticiperend antwoord hangt dus van vele factoren af, en vooral ook van de kwaliteitsinstellingen die je kiest tijdens compressie (hoge kwaliteit (compressiekwaliteit) heeft als kostprijs een grotere bestandsgrootte. Een zeer compact bestand komt ten koste van geluidskwaliteit (in vergelijking met het origineel).

@partyrabbit: ik heb het hier enkel over audio in CD kwaliteit. Iemand die bezorgd is om hogere kwaliteitsformaten zoals 98 Hz audio, zal enkel omzetten in mp3 of ogg voor onderweg, als de kwaliteit er niet toe doet. Thuis wordt uiteraard afgespeeld in verliesloze formaten, zoals flac of andere formaten zonder kwaliteitsverlies. Als je verlieslatend comprimeert, is de eerste en gemakkelijkste compressie die je kan bereiken juist dat reduceren van de bemonsteringsfrequentie en bit-diepte.

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #44 Gepost op: 2018/03/17, 17:54:04 »
Met "betere kwaliteit" heb ik het over "beter de kwaliteit van het origineel bewaren". Er is geen enkele compressie die toelaat de kwaliteit te verbeteren. Hoogstens behoudt je de kwaliteit van het origineel.

Dan zijn we het daar in elk geval over eens. We zijn het best ver eens Vanadium. ;)

Ik vind dus dat het rode gedeelte van mijn reactie wel degelijk juist is.
Inzichten mogen verschillen. Mij prima. Dat voorop.

Voor zover ik op de hoogte ben van de werking van mp3 denk ik dat deze echt wel zo goed is dat 44.1khz geen verliezen oplevert. Mp3 is echt zo slecht nog niet.
Dat ogg beter is ben ik met je eens, met de nuance dat het in de compressie zit wat kleinere bestanden oplevert en daar waar ogg hogere kwaliteiten kan verwerken.
Ik denk toch echt dat in geluidskwaliteit bij 44.1khz conversie beiden geen "minder goed geluid" zullen produceren. Ogg geen "beter geluid" dan mp3. Wel een kleiner bestand ja, dus efficientere compressie.

En ja, open source. Daar zit ook nog een klein voordeeltje. Als is mp3 al lange tijd ook gewoon vrij beschikbaar.

Dat gaan we morgen gewoon eens uitproberen. Horen we een verschil tussen een mp3, een ogg en een flac?
Anticiperend antwoord: ja! In elk geval tussen flac en mp3.

Maar dan zou je wel voor de ogg 44.1khz aan moeten houden om hem gelijkwaardig met de mp3 te vergelijken.
Anders ga je appels met peren vergelijken. Als je een 96khz ogg maakt zal deze inderdaad klinken als de 96 khz flac, terwijl de mp3 niet hoger kan dan 48khz.
Voor gebruik zoals onderweg (waar ook vanadium naar verwijst) is er weinig apparatuur die een 96khz ogg (of flac) kan afspelen. Android niet. De meeste autoradio's ook niet.

Bij 96khz flac versus 96khz ogg ben ik eigenlijk wel benieuwd naar het verschil in grootte van bestand. Welke 96khz is kleiner? Ogg of flac?
« Laatst bewerkt op: 2018/03/17, 18:00:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Online vanadium

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #45 Gepost op: 2018/03/17, 17:59:08 »
Voor zover ik op de hoogte ben van de werking van mp3 denk ik dat deze echt wel zo goed is dat 44.1khz geen verliezen oplevert. Mp3 is echt zo slecht nog niet.
Dan begrijp je toch niet goed waar verlieslatende audiocompressie over gaat. En dat het kwaliteitsverlies op het gecomprimeerde geluid afhangt van de compressieinstellingen, en niet van het feit of je 44.1 of 48 hz comprimeert.
Citaat
Dat ogg beter is ben ik met je eens, met de nuance dat het in de compressie zit wat kleinere bestanden oplevert en daar waar ogg hogere kwaliteiten kan verwerken.
. Helemaal niet het punt, dat ogg "hoger kwaliteiten" kan verwerken.
Citaat
Ik denk toch echt dat in geluidskwaliteit bij 44.1khz conversie beiden geen "minder goed geluid" zullen produceren. Ogg geen "beter geluid" dan mp3. Wel een kleiner bestand ja, dus efficientere compressie.
Zeker en vast wel bij lagere bitrate. Veel mensen horen bij 128 kbps al het verschil met een CD. Voor een ogg iets moeilijker dan voor een mp3.

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #46 Gepost op: 2018/03/17, 18:10:35 »
Voor zover ik op de hoogte ben van de werking van mp3 denk ik dat deze echt wel zo goed is dat 44.1khz geen verliezen oplevert. Mp3 is echt zo slecht nog niet.
Dan begrijp je toch niet goed waar verlieslatende audiocompressie over gaat. En dat het kwaliteitsverlies op het gecomprimeerde geluid afhangt van de compressieinstellingen, en niet van het feit of je 44.1 of 48 hz comprimeert.

Ik begrijp prima hoe het werkt. Uitgebreid geleerd van een persoon die als medewerker bij de ontwikkeling betrokken was.

Bij mp3:
s = 1
ch = 2
oo = 3
l = 4
1234 schijft school

Bij ogg:
sch = 1
oo = 2
l = 3
123 schijft school

Het 6-cijferige woord school schijf je bij mp3 met 4 bitrijtjes, en bij ogg met 3 bitrijtjes.
Maar ...... ze schrijven allebei nog steeds netjes het woord school. ;) Geen van beide mist de c.
Ok, ogg schrijft kleiner. De winst.

Ik denk toch echt dat in geluidskwaliteit bij 44.1khz conversie beiden geen "minder goed geluid" zullen produceren. Ogg geen "beter geluid" dan mp3. Wel een kleiner bestand ja, dus efficientere compressie.
Zeker en vast wel bij lagere bitrate. Veel mensen horen bij 128 kbps al het verschil met een CD. Voor een ogg iets moeilijker dan voor een mp3.

Als je gaat vergelijken moet je ook wel gelijke waardes comprimeren want anders vergelijk je appels met peren.
Ogg pakt standaard hogere rates dan mp3. Maak je de mp3 (kan tot 320kbps) en ogg gelijk in rates dan heb je dezelfde kwaliteit (maar wel een iets groter mp3 bestand).

En dan kan ogg nóg hoger. Hoger dan mp3 kan handlen.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/18, 11:38:51 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Online vanadium

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #47 Gepost op: 2018/03/18, 13:08:31 »
Jou voorbeeld beschrijft goed hoe lossless compression werkt (extreem vereenvoudigd, natuurlijk). Bij mp3 en ogg gaat het echter om compressie waarbij bovendien informatie weggegooid wordt (lossy compression) om tot een kleiner bestand te komen. Decompressie levert *niet* meer de identieke informatie op van het origineel: (je kan dus niet meer het exacte woord "school" van je voorbeeld reproduceren, maar hoogstens iets wat er heel goed op lijkt en het origineel benadert.

Wat je aangeeft, bereik je met een lossless codec zoals FLAC. Het bestand wordt gecomprimeerd door terugkerende informatie met een korter symbool weer te geven (in werkelijkheid zijn die compressiealgoritmes véééél ingewikkelder dan dat). Uit het gecomprimeerde bestand kan het oorspronkelijke bestand *exact* gereproduceerd worden. Vergelijk dit ook met zip bestanden: daar werkt het ook zo. Lossless compressie bereikt een bestandsreductie van hoogstens om en bij 50%.

mp3, vorbis en opus kunnen veel hogere compressie bereiken: vanaf 80% voor transparante kwaliteit tot > 90% voor hoge compressieinstellingen (en hoorbaar kwaliteitsverlies). Dat bereiken ze door niet alleen efficiënter ("in steno") op te schrijven, maar door ook uit het complexe geluidssignaal informatie te verwijderen, die je in de praktijk toch niet of moeilijk hoort. Zo wordt het geluidssignaal vereenvoudigd, waardoor het weer gemakkelijker met minder tekens kan beschreven worden. Bij lossy codec kan je een gewenste compressie instellen. Hoe meer je comprimeert, hoe meer het signaal vereenvoudigd wordt. Bij hogere compressieinstellingen (128 kbps en lager) zal je dat duidelijk beginnen horen. Bij hogere compressieinstellingen (192 variabel of 360 kbps) hoort praktisch niemand nog het verschil met origineel CD geluid (hogere kwaliteitsformaten zoals 96 kHz zijn een ander verhaal - die worden in een eerste stap al gedownsampled om een eerste grote winst te boeken).

Vandaar mijn rode statement
ogg en mp3 bij 128 kbps: zelfde bestandsgrootte, maar minder compressieartefacten bij de efficientere codec (ogg vorbis) dan bij mp3.

Mijn groene statement:
De kwaliteit van het gecomprimeerde geluid van een opus bestand benadert bij 128 kbps (kleiner bestand) de kwaliteit van een mp3 bij 160 kbps (groter bestand).

Hoe meer compressie, hoe gemakkelijker je het onderscheid zal kunnen maken met het originele geluid. Ook het reduceren van de bemonsteringsfrequentie (96 kHz vs 48 kHz of 44.1 kHz (CD)) is een strategie in lossy compression. Als je 96 kHz probeert om te zetten naar mp3 of ogg dan zal dat geluid als allereerste stap naar 48 kHz gedownsampled moeten worden. Het heeft absoluut geen zin bij lossy compressie die hoge rates te behouden. Die formaten ondersteunen dat dan ook niet.

Voor gecomprimeerde lossy bestandsformaten betekenen de compressieinstellingen voor mp3 zowat het volgende:

Bitrate      Bemonsteringsfrequentie   Kwaliteit

320 kbps CBR   44.1 kHz                Transparant, CD-kwaliteit
190 kbps VBR   44.1 kHz                Transparant, CD-kwaliteit
128 kbps       44.1 kHz                "near CD" kwaliteit
96 kbps        32 kHz                  FM radiokwaliteit
lager                                  "Speetch"
Zelfde codec, maar functie van de gekozen compressieinstellingen. Voor modernere codex worden de bitrates waarmee een bepaald kwaliteitsniveau gehaald wordt, lager: ze zijn meer efficient en kunnen eenzelfde (subjectieve) kwaliteit handhaven met een kleinere bestandsgrootte.

Re: MP3 in en out faden
« Reactie #48 Gepost op: 2018/03/18, 18:57:48 »
Je vergeet in het opsomminkje dat mp3 tot 48khz kan. ;)
Dat ogg hoger kan wat een voordeel is heb ik al bevestigd. Maar de meeste apparatuur kan geen >48khz afspelen (niet iedereen heeft high end gear). Waardoor ook voor ogg die 48khz weer een limiet is, waardoor ogg daar ook niet "beter" kan zijn.

Jou voorbeeld beschrijft goed hoe lossless compression werkt (extreem vereenvoudigd, natuurlijk). Bij mp3 en ogg gaat het echter om compressie waarbij bovendien informatie weggegooid wordt (lossy compression) om tot een kleiner bestand te komen. Decompressie levert *niet* meer de identieke informatie op van het origineel: (je kan dus niet meer het exacte woord "school" van je voorbeeld reproduceren, maar hoogstens iets wat er heel goed op lijkt en het origineel benadert.

Dan moet je wel even refereren aan Nyquist.
En er dan bij uitleggen dat de digitale invoer in de analoge transistoren weer (voor de meesten) onhoorbaar voor ons gehoor terug gebracht wordt.

En ja, daar is men het inmiddels over eens dat mp3 (of ogg) in 44.1khz te laag zit.

Komen we terug bij waar dit om begon. Waarop ik reageerde.
Het maakt niet uit of je een CD omzet naar mp3 of ogg, want beiden zullen eenzelfde 44.1khz kwaliteit geluid als eindresultaat geven (ogg in kleiner efficiënter bestand).

Sterker nog. :evil: Als je het strikt neemt is CD al niet eens lossless. Je kunt niet eens een maximale geluidskwaliteit lossless flac maken van een CD. Een lossless flac kan alleen gemaakt worden van een high rates originele opnames.
In antwoord op de vraag waar het hier dan om gaat en waar ik al eerder op reageerde maakt het niet eens verschil of je een CD naar high rates mp3 of high rates flac converteert. En dan laat ik er nog even buiten dat de gangbare apparatuur high rates geluidsbestanden toch al niet kan weergeven, waardoor het alleen al om die reden geen zin heeft.

Een discussie over HQ geluid zoals lossless flac in high rates ga ik hier niet voeren, want dan verzanden we in de inmiddels eindeloos gevoerde discussie of dat hoorbaar is .... en dat is een discussie over persoonlijke beleving waar nog nooit een eind aan gekomen is. En waar ik eerlijk gezegd ook geen zin in heb. Ik vind deze discussie nu al verder gaan dan eigenlijk nodig voor de vraag "CD naar mp3 of ogg?"

Voor wie er nog wat meer over wil lezen...
https://www.hifi.nl/artikel/1918/Audio-compressie.html
https://pc-en-internet.infonu.nl/diversen/145395-mp3-wav-ogg-vorbis-wma-en-flac-wat-zijn-de-verschillen.html
Citaat van: pc-en-internet.infonu.nl
Het heeft echter zelden zin om voor meer dan 16 bits per sample bij een frequentie van 44100 samples per seconde (44,1 kHz) te kiezen. Dat is namelijk de kwaliteit van de muziek op een audio cd. Een hogere kwaliteit kiezen biedt geen toegevoegde waarde, maar zal alleen je bestanden onnodig groter maken.
Citaat van: hifi.nl
Vanaf 192 kbps wordt de geluidskwaliteit door de meeste mensen als goed ervaren. Een MP3-bestand met een bitrate van 320 kbps nadert zelfs de kwaliteit van een cd.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/18, 20:05:30 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Online vanadium

  • Lid
Re: MP3 in en out faden
« Reactie #49 Gepost op: 2018/03/19, 09:13:35 »
Je toont opnieuw aan een geheel verkeerd inzicht te hebben hieromtrent. Daar is niets mis mee, maar wat wel verkeerd is, is halsstarrig te blijven beweren dat een statement van iemand anders verkeerd is met een onderbouwing met foute argumenten en een vertekende discussie.

Citaat van: Partyrabbit
k vind deze discussie nu al verder gaan dan eigenlijk nodig voor de vraag "CD naar mp3 of ogg?"
Zelfs hier sla je de bal mis: dit is absoluut niet waarover dit draadje ging. En ja, we zijn al ver off-topic. Maar de oorspronkelijke vraag werd dan ook al lang opgelost, dus ik denk dat we ons wat kunnen permitteren verder in dit draadje "for ter leering ende vermaeck". Anderen hebben er misschien iets - of niets - aan. Jij doet er in elk geval verder mee wat je wil.