Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wordt mijn hardware goed ondersteund ?  (gelezen 957 keer)

Offline WilcoZ

  • Lid
Wordt mijn hardware goed ondersteund ?
« Gepost op: 2013/01/08, 12:21:29 »
Hallo ik hoop dat ik dit in het goede forum plaatst anders vertrouw ik er op dat dit vermeld wordt en het topic verplaatst wordt naar het goede forum.

Ik heb een vraagje, ik heb meerdere malen geprobeerd de overstap te maken naar Ubuntu maar telkens loop ik tegen problemen aan met Drivers enz. Toch wil ik weer gaan proberen over te stappen ! Ik heb zins kort een nieuwe setup en ik ben benieuwd of iemand mij wat meer kan vertellen over de ondersteuning qua drivers enz.
Meestal liep ik tegen het probleem van de videokaart driver aan, en ondersteuning van bijvoorbeeld flash in de browsers. Ik post hieronder een spec overzicht van mijn actuele systeem. Alvast bedankt voor alle reacties.

• CPU
QuadCore Intel Core I5-750
• Moederbord
ASRock H55M-LE
Intel Ibex Peak H55
2X 2 GB DDR3 1333
• Videokaart
ATI Radeon HD 5800 1024 Cypress
• Opslag
M4-CT128M4SSD2 ( 128 GB, SATA-III )
WDC WD10EAVS 1 TB

Dat is geloof ik wel beetje de basis info. Ik hoop dat jullie me van wat info kunnen voorzien met betrekking tot ondersteuning.

Misschien een compleet los staand probleem is dat ik nooit flash goed draaiende heb kunnen krijgen is dat een bekend probleem of moet hier iets speciaals voor gedaan worden. ?

//Wilco
« Laatst bewerkt op: 2013/01/08, 12:23:10 door WilcoZ »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wordt mijn hardware goed ondersteund ?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/08, 16:29:09 »
Zou moeten werken.
Lees ook eens deze site eens door, voor je flash etc. http://sites.google.com/site/computertip/

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wordt mijn hardware goed ondersteund ?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/08, 16:40:34 »
Wat je altijd moet doen:
1. bij de installatie aangeven, dat ook programma's van derden geïnstalleerd moeten worden en
2. na de installatie de restricted-extras installeren.
Als het goed is (positief blijven) heb je met de tip van mijn voorganger erbij een perfect systeem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wordt mijn hardware goed ondersteund ?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/08, 16:44:02 »
Ik zou geen ATI-videokaart nemen. De drivers van ATI zijn niet zo geweldig. NVIDIA doet het op dat punt beter.
Rest zou geen probleem moeten zijn. Intelchips werken doorgaans uitstekend op Linux.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wordt mijn hardware goed ondersteund ?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/08, 16:50:33 »
De drivers van ATI zijn niet zo geweldig.
Op mijn laptop werken de open-source drivers het beste en het snelste (met de ATI), maar dat is al vanaf de CD uit te proberen ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline WilcoZ

  • Lid
Re: Wordt mijn hardware goed ondersteund ?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/09, 00:44:11 »
Als eerst allen mijn dank voor de reacties tot zover.

ATI is de kaart welke ik nou eenmaal heb, en de kaart zelf is verder perfect jammer dan te horen dat misschien de driver ondersteuning van ATI minder is bij linux .. Waarom eigenlijk ?

Ik begrijp dat ik door live boot van de cd / dvd te doen ook al de drivers van mijn videokaart kan testen / installeren om te kijken of ik een volle ondersteuning krijg of niet ? Dat is natuurlijk wel gewoon de uitkomst hoef ik niet eerst mijn hele systeem over de kop te gooien draai nu namelijk op Win8 (zonder metro look) en dat draait op zich wel goed maar Linux / Ubuntu heeft een bepaalde aantrekkingskracht richting mij. Het interesseert me.

Hoe is het tegenwoordig gesteld met de 64Bitt ondersteuning ? Is dat al volledig werkende ? Ik ga is even de cd / dvd downloaden en een live run doen ben wel benieuwd nu.

Re: Wordt mijn hardware goed ondersteund ?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/09, 10:21:23 »
Leuk dat je Ubuntu wilt proberen, inderdaad kun je via de Live CD een beetje een opvatting krijgen of het werkt of niet.
Alleen om de driver te installeren moet je waarschijnlijk de PC opnieuw opstarten en dan zijn de drivers weer weg  ^-^
Waarschijnlijk werkt het wel, de drivers zijn flink verbeterd.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wordt mijn hardware goed ondersteund ?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/09, 10:45:59 »
In mijn bericht bedoelde ik ook de opensource drivers, die standaard in de kernel zitten.
v.w.b. de 64bit ondersteuning hoef je je geen zorgen te maken, dat is tegenwoordig (bijna ?) de standaard :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.