Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wil niet installeren  (gelezen 8838 keer)

Sam Vimes

  • Gast
wil niet installeren
« Gepost op: 2009/06/01, 15:03:25 »
Omdat ik toch 9.04 wilde proberen heb ik op een andere PC geprobeerd, zowel de Kubuntu als de Ubuntu, maar beiden weigerden te installeren! Heb niet kunnen ontdekken waarom. Distro's als PClinuxOS en Mandriva laten zich, zei het met wat geknoei, wel installeren en ook suse 11.1 deed het. ARK linux wilde wel starten, maar heeft een dusdanig andere aanpak tijdens de installatie, dat ik die heb gestopt. (kon niet zien waar hij zich wilde installeren). Alleen de buntu's stoppen alle twee al tijdens het inlezen van de CD. Iemand een idee?

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: wil niet installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/01, 15:05:17 »
Welke versie wil je installeren?
Heb je voordat de installatie begint je CD laten controleren op fouten?
Heb je de 32-bit of 64-bit genomen, en kan je processor dat aan?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: wil niet installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/01, 15:06:17 »
Als je eerst met de Ubuntu live cd opstart. Kan je dan info verzamelen? Geheugen, Cpu, grafische kaart etc.?
Nu blijft het een beetje raden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/01, 15:08:25 »
Sneller dan snel!
Zal even opnieuw moeten proberen en zal dan eventuele foutmeldingen e.d. noteren. Tot dan Paul

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: wil niet installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/01, 15:16:23 »
Als je vast loopt en niet meer verder kan, duw dan eens Ctrl-Alt-F4.
Ik meen me te herinneren dat je dan eventuele foutmeldingen kan zien, maar ik kan er ook naast zitten...
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/01, 20:41:39 »
 :( Ben ik weer. Heb zowel Ubuntu als Kubuntu nogmaals geprobeerd. Bij Ubuntu krijg ik al heel snel na het starten de melding.
Buff I-O error on device sr0, wat ie dan blijft herhalen met een nummer erachter.
Bij Kubuntu krijg ik een stukje verderop  een regel: codec is not valid /dev/sdb    en:

setting Advanced Power Management Level to Oxfc (254), wat ie dan diverse malen herhaald.

Heb nu juist Ubuntu nog een keer gedownload, en ga het op een ander schijfje branden en dan nog maar eens proberen.

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/05, 13:08:40 »
 :evil:
Heb dus een nieuwe image gedownload en gebrand, en die liet zich keurig netjes installeren.
Alleen heb ik er niks aan, want de drivers voor de grafische kaart zijn bagger. Ik kan kiezen uit resoluties van 200x320 tot 600x800, en je kunt je voorstellen wat je dan te zien krijgt op een 17"TFT scherm. Heb ditzelfde probleem gehad bij Mandriva, mar daar is het inmiddels opgelost.
De Buntu's zijn voor mij dus onbruikbaar, en waarschijnlijk voor (veel) meer mensen, want 17" TFT's zijn er best nog veel in omloop.

De mismatch geldt zowel voor de X11 ald de nVidia drivers. (173 voor de gForce 5200  Scherm is een AGNeovo 17")

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/05, 14:37:18 »
Als je even wacht dan krijg je vanzefl oplossingen aangedragen om het probleem van je resolutie te verhlpen. Of als je de zoekfunctie gebruikt met zoekwoord resolutie, zul je zien dat meer leden dit probleem hebben gehad en dat deze keurig zijn opgelost.
Dus niet zo snel bagger roepen als je nog niets aan het probleem gedaan hebt.

Vraag: welke videokaart heb je en heb je de hardwaredrivers via system>beheer>hardwarestuurprogramma's
wel bekeken.

Volg na installatie aub de volgende tips: http://wiki.ubuntu-nl.org/
of deze: http://sites.google.com/site/computertip/Home

Ik heb een heleboel aan het probleem gedaan. Ik heb het geprobeerd met de nVidia drivers, en met de Buntu eigen drivers (nou ja de X11). Maar de instellingen zijn zeer beperkt, en dus onbruikbaar. Zoals ik in m'n eerdere inbreng aangaf heb ik een geforce fx5200 kaart, die ook direct als dusdanig wordt herkend, maar waarvoor op een of andere manier NIET de juiste resolutie mogelijkheden worden meegegegven (zelfs 800x600 is niet meer van deze tijd, laat staan nog minder).
Heb uiteraard Ubuntu er weer vanaf gedaan, want er is zo niet mee te werken, maar ik vind het wel belangrijk dat dit soort ervaringen bij de gemeenschap terecht komt, zodat men ervan kan leren. Ik weet niet waar de fout is ontstaan, maar ik neem aan dat er mensen zijn die dat wel weten en stappen kunnen ondernemen. Automatische hardware herkenning is heel mooi, maar moet dan wel goed werken, of te omzeilen zijn.

Offline Willem_D

  • Lid
Re: wil niet installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/05, 14:52:24 »
Als je even wacht dan krijg je vanzefl oplossingen aangedragen om het probleem van je resolutie te verhlpen. Of als je de zoekfunctie gebruikt met zoekwoord resolutie, zul je zien dat meer leden dit probleem hebben gehad en dat deze keurig zijn opgelost.
Dus niet zo snel bagger roepen als je nog niets aan het probleem gedaan hebt.

Vraag: welke videokaart heb je en heb je de hardwaredrivers via system>beheer>hardwarestuurprogramma's
wel bekeken.

Volg na installatie aub de volgende tips: http://wiki.ubuntu-nl.org/
of deze: http://sites.google.com/site/computertip/Home


Paul, heb je dit geprobeerd (uit http://sites.google.com/site/computertip/fouten)?

b. Geeft punt a onvoldoende resultaat en hebt u een Nvidia videokaart?

Let op: het onderstaande geldt alleen voor Nvidia-videokaarten die draaien op de fabrieksdriver
(het propriëtaire beperkt ondersteunde stuurprogramma van Nvidia zelf).

Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer

zoekterm:

nvidia-settings

vink aan en druk op knop Toepassen

Daarna:

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster

tik in:

gksudo nvidia-settings

druk op Enter

Nu kunt u uw scherm(en) goed instellen, met dit praktische hulpprogramma van Nvidia zelf.


« Laatst bewerkt op: 2009/06/05, 15:00:28 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: wil niet installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/05, 14:56:43 »
Zelfs de huis tuin en keuken drivers, zoals VESA, geven een betere resolutie. Erg vreemd, de nvidia fx5200 is toch een bekende grafische kaart, heb deze zelf nog gehad en meerdere forum leden hebben deze kaart ook. Ik denk dat je beter de alternate cd kan downloaden. Dit is een Windows-achtige installatie methode, text gebaseerd. Hier kan je veel meer instellen of weglaten dan met de grafische installatie. http://www.ubuntulinux.org/getubuntu/downloadmirrors#alternate
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/05, 15:12:25 »
fijn dat er antwoorden komen (is wel anders op ubuntu-forums.nl).
Heb inderdaad de nvidia settings gebruikt, maar geeft geen soelaas kan alleen nog erger (480x320 o.i.d.)
Kan me niet voorstellen dat er geen "patch" komt, kan nooit de bedoeling zijn van canonical dat mensen moeten gaan liggen klooien met truckjes en speciale bestandjes.

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/05, 16:55:48 »
Zoals je leest van Gijs zijn er meerdere leden die deze kaart hebben en daar werkt het wel bij.
Dus een patch is niet nodig wanneer het bij de minderheid niet normaal werkt.
Wat ik mij afvraag is of je echt alles wel gedaan hebt, zoals al eerder aangegeven. De sites die worden gegeven als link, kan je heel goed gebruiken.
Maar dat lees ik dus niet van je. En ja, als je niet alles uitprobeert en gelijk de pijp aan maarten geeft, dan weet je nooit of het normaal gaat werken.
Een nieuweling in Ubuntu land, ik snap het best dat het er soms niet makkelijker op wordt, hoewel het eigenlijk zo simpel is als het maar zijn kan.

Heb je bijv. via systeem>beheer>NVIDIA X Server Setting daar het een en ander al uitgeprobeerd?
De veranderingen die je daar aanbrengt, kunnen alleen worden opgeslagen wanneer je dit in Root.

Via de X11 xorg.conf kan je ook via root dingen aanpassen.
Via Pers.map>Bestandssyteem/etc/x11/xorg.conf  kom je dan bij die file. Om rootrechten te krijgen kun je eerst in terminal invoeren: sudo nautilus

Ja dus, je slaat de spijker op de kop. Het zou volgens canonical eenvoudig moeten zijn, maar dat is het dus niet. Je moet allerlei kunstgrepen uithalen om de resolutie van je scherm aan te passen. Dat ligt trouwens aan ofwel nVidia ofwel X11, want beiden bieden in de standaard aanpassings-velden GEEN keuze voor bijvoorbeeld de door mij gewenste 1280x1024, ze gaan beiden niet verder dan een schamele 800x600, zoals ik al schreef. En dat wisselen naar SU zou van mij in de buntu's ook wel wat makkelijker mogen, maar dat is persoonlijk.
Ik probeer nu Mandriva te gebruiken,en PCLinuxOS, die zijn beiden wat gebruiksvriendelijker als de buntu's, maar ook nog verre van ideaal.
Maar als we als gebruiker niet laten horen wat er niet lekker zit, zal het nooit wat worden, denk ik.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/05, 17:34:15 »
Dit al gelezen http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/driverproblemen-geforce-fx-5200-ubuntu-9-04/ ?

Had dit niet gelezen, maar heb er ook niets aan. Jullie zoeken het allemaal in de grafische kaart, maar daar zit het probleem niet.
De drivers kijken naar het gedetecteerde scherm, en koppelen daar een resolutie aan, en die klopt niet. Is een software probleem van de drivers die nu gebruikt worden.

Re: wil niet installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/05, 18:26:57 »

Ik heb een heleboel aan het probleem gedaan. Ik heb het geprobeerd met de nVidia drivers, en met de Buntu eigen drivers (nou ja de X11). Maar de instellingen zijn zeer beperkt, en dus onbruikbaar. Zoals ik in m'n eerdere inbreng aangaf heb ik een geforce fx5200 kaart, die ook direct als dusdanig wordt herkend, maar waarvoor op een of andere manier NIET de juiste resolutie mogelijkheden worden meegegegven (zelfs 800x600 is niet meer van deze tijd, laat staan nog minder).

Ben je wel eens op het idee gekomen dat het helemaal niet aan de VGA kaart drivers ligt maar dat jouw nogal onbekende Monitor niet herkend word ?

Citaat
Heb uiteraard Ubuntu er weer vanaf gedaan, want er is zo niet mee te werken, maar ik vind het wel belangrijk dat dit soort ervaringen bij de gemeenschap terecht komt, zodat men ervan kan leren.
De gemeenschap leert hier niet van, helaas.
De gemeenschap had er wel van geleerd wanneer je middels het proggie " Hardware Testen" en het "Fouten proggie" de boel via internet had opgestuurd,
Ja dan hadden we geleerd met welke hardware er problemen waren en dan had het opgelost kunnen worden.

Nu dus niet, als mensen meteen ermee stoppen en op een forum komen klagen.
Dat heeft niet met structueel helpen te maken!


Citaat
Ik weet niet waar de fout is ontstaan
Idd en hier zit nu net het probleem.
Je hebt geen geduld en je wilt je niet verdiepen in het probleem.

Citaat
Automatische hardware herkenning is heel mooi, maar moet dan wel goed werken, of te omzeilen zijn.
Zie boven, dit kan alleen als er genoeg input komt van de mensen en niet zoals je nu te werk gaat.

Als je even de Xorg was ingedoken en bij de monitor de resolutie had neergezet die je wilde hebben en alle anderen had weggehaald was er waarschijnlijk geen vuiltje aan de lucht geweest.

Of je had simpelweg bij het booten in veilige modes nogmaals de Xorg geconfigureerd en daar de juiste monitor gekozen..

Mja tis te laat je hebt al geen Ubuntu meer, dus veel plezier met de andere OSen..
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/05, 18:54:08 »
Punt is dat de buntus pretenderen "gebruiks-vriendelijk" te zijn. Zodra er een klein probleempje is moet je als gebruiker allerlei trucks gaan uithalen om de boel draaiend te krijgen. Mijn monitor is een heel gewone 17"TFT van niet dertien maar veertien in een dozijn, alleen herkent de software hem niet en zegt dan maar dat het een of andere kassa is met 800x600 resolutie. Daar zit de fout, en als je het daar niet mee eens bent is dat jou zaak. Ik heb hier aangegeven dat er iets fundamenteel fout zit in de grafische drivers die meegeleverd worden. Dat daar speciale programmaatjes voor zijn , weet ik ook, alleen heeft nooit iemand de moeite genomen om die "gebruiks vriendelijk" te maken, zodat ik na twee pogingen om op die manier de fouten die ik tegenkom door te geven, het heb opgegeven. Gebruik trouwens met tussenpozen de buntus sinds 5.10, en sommigen deden het prima, en anderen niet, zijn nog steeds erg hardware afhankelijk.

Re: wil niet installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/05, 18:56:42 »
Punt is dat de buntus pretenderen "gebruiks-vriendelijk" te zijn. Zodra er een klein probleempje is moet je als gebruiker allerlei trucks gaan uithalen om de boel draaiend te krijgen. Mijn monitor is een heel gewone 17"TFT van niet dertien maar veertien in een dozijn, alleen herkent de software hem niet en zegt dan maar dat het een of andere kassa is met 800x600 resolutie. Daar zit de fout, en als je het daar niet mee eens bent is dat jou zaak. Ik heb hier aangegeven dat er iets fundamenteel fout zit in de grafische drivers die meegeleverd worden. Dat daar speciale programmaatjes voor zijn , weet ik ook, alleen heeft nooit iemand de moeite genomen om die "gebruiks vriendelijk" te maken, zodat ik na twee pogingen om op die manier de fouten die ik tegenkom door te geven, het heb opgegeven. Gebruik trouwens met tussenpozen de buntus sinds 5.10, en sommigen deden het prima, en anderen niet, zijn nog steeds erg hardware afhankelijk.
En wiens schuld is dat? Jij installeert software die niet bij ubuntu hoort (drivers van Nvidia) en die zorgt ervoor dat je systeem zich niet gedraagt zoals het hoort. Als jij op Windows een virusscanner installeert die je computer enorm traag maakt, dan is dat toch ook niet de schuld van Windows?

Als je hardware van goede kwaliteit hebt, zit je meestal wel snor.

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/05, 19:05:09 »

En wiens schuld is dat? Jij installeert software die niet bij ubuntu hoort (drivers van Nvidia) en die zorgt ervoor dat je systeem zich niet gedraagt zoals het hoort. Als jij op Windows een virusscanner installeert die je computer enorm traag maakt, dan is dat toch ook niet de schuld van Windows?

Als je hardware van goede kwaliteit hebt, zit je meestal wel snor.
[/quote]

Het werkt ook niet met de X11 drivers van linux. Ik heb die nVidia drivers geïnstalleerd OMDAT het niet werkte. Direct na de installatie van 9.04 kon ik al niet fatsoenlijk bij de knoppen komen, omdat de resolutie op 800x600 stond, en dan zit je knop bevestigen of doorgaan of iets dergelijks buiten beeld. En ook bij die drivers kon ik dus niets instellen als nog grover (640x420 en kleiner)

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/05, 19:19:24 »
Femke, dat is precies wat ik heb gedaan. Maar zoals ik al eerder schreef, de software herkend wel mijn kaart, maar niet mijn monitor, en gaat er dan van uit dat het er een uit het jaar nul is. En voor een standaard gebruiker houd het verhaal dan op, ik wil niet via allerlei sluipweggetjes standaard dingen moeten doen.
Slecht voorbeeld, maar werkt wel: In windows :rechts-klikken op bureaublad: eigenschappen: instellingen: waarde van je scherm.  Klaar. Kun je ook nog je kleurdiepte kiezen. Zo hoort het volgens mij ook.

Re: wil niet installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/05, 19:20:30 »
Tegenwoordig hebben monitors een stukje geheugen genaamd EDID. Hierin staat welke resoluties enzo ze ondersteunen. Als je een goedkope of oude monitor hebt, kan dit er niet in zitten. En dan blijft het gokken geblazen voor de driver.

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/05, 19:30:11 »
Tegenwoordig hebben monitors een stukje geheugen genaamd EDID. Hierin staat welke resoluties enzo ze ondersteunen. Als je een goedkope of oude monitor hebt, kan dit er niet in zitten. En dan blijft het gokken geblazen voor de driver.

En dat gokken moet je dan simpel kunnen omzeilen. Met de nu meegeleverde drivers gaat dat niet simpel, of helemaal niet, en dat is jammer.
De monitor was trouwens niet goedkoop, en echt oud kun je hem ook niet noemen, jaar of vijf. En hij is heel goed. Draait ook prima met Mandriva 2009-1, PClinuxOS2009 en ook met Suse11.1 deed ie wat er van verlangd werd (weergeven met 1280x1024).Mandriva 2009 en Sabayon 4-0 en Pardus 2008 lieten het, even als de Buntus afweten

Reactie op Arie: bij Windows moet je drivers installeren als je volledige controle wilt hebben. De standaard windows drivers hebben de 1280x1024 er al inzitten.Normaal is dat bij Linux niet anders, maar sinds enige tijd hebben ze er een automatische monitor herkenning inzitten, om het makkelijker te maken. Nu krijg je daardoor Vista effecten: als het niet nieuw genoeg is, werkt het niet.....

Re: wil niet installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2009/06/05, 19:32:08 »
Citaat
Nu krijg je daardoor Vista effecten: als het niet nieuw genoeg is, werkt het niet.....
Eerder andersom... als het te nieuw is, werkt het soms niet onder Linux ;)

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2009/06/05, 19:51:30 »
Citaat
Nu krijg je daardoor Vista effecten: als het niet nieuw genoeg is, werkt het niet.....
Eerder andersom... als het te nieuw is, werkt het soms niet onder Linux ;)

 =D Klopt, ook dat heb ik meegemaakt, en daar ben ik vier maanden mee zoet geweest, leuke nieuwe pc in elkaar geknutseld (niet het nieuwste van het nieuwste, maar wel redelijk, met een dual core van AMD en een nVidia kaart) liet alleen de toen nieuwste Suse zich met veel pijn en moeite erop zetten(ook nog met hulp van een doorgewinterde Suse gebruiker), en windows, natuurlijk. Toen maanden later nieuwere versies van linux verschenen konden die er wel op!, Maar in dit specifieke geval schijnt de monitor dus "outdated" te zijn, en kan ik het schudden.

Re: wil niet installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2009/06/05, 20:07:43 »
Staat je monitor hier tussen: http://www.mythtv.org/wiki/Modeline_Database

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil niet installeren
« Reactie #24 Gepost op: 2009/06/05, 20:36:33 »
Nee, staat er niet tussen. Verhaal erbij is wel helder, er zit dus waarschijnlijk geen herkenningsdingetje in, waardoor de drivers er maar wat van bakken. Jammer, ga er geen nieuwe monitor voor kopen.