Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: All-in-one : HP of Canon  (gelezen 12510 keer)

APriem

  • Gast
All-in-one : HP of Canon
« Gepost op: 2007/07/30, 15:00:38 »
Ik heb net Ubuntu geinstalleerd (werkt mooi!) en ben nu van plan om een all-in-one fotoprinter aan te schaffen. Momenteel zit ik te denken aan de Canon Pixma MP510, de Canon Pixma MP600, de HP PhotoSmart C5180, of de HP PhotoSmart C5280.

Kan iemand mij vertellen hoe goed deze printers ondersteund worden in Ubuntu Feisty? Het zijn redelijk nieuwe printers en ik ben op zoek naar iets dat out-of-the-box goed werkt, waarbij uiteraard zowel de printer als de scanner moet werken :)

Heeft iemand ervaring met deze ptiners? Ik heb zelf al gezocht naar ervaringen, maar zie vooral verwijzingen naar oudere types.

Alvast bedankt :)

Cobuntu

  • Gast
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/30, 15:11:49 »
Welkom op het forum APriem :)

Het is geen antwoord op je vraag, maar kijk eens in dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/message/120249

Naar aanleiding van dit topic, zou ik kiezen voor HP :)
(op het Engelse ubuntu-forum kiezen meerdere mensen ook voor HP)

Succes ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/30, 15:17:45 »
Normaal gesproken kan je op linuxprinting.org uitzoeken in hoeverre je printer ondersteund wordt, maar die site ligt er nu even uit volgens mij.

Zonder verder gezocht te hebben denk ik dat je beter een HP kan nemen. Die hebben over het algemeen betere driverondersteuning.

Volgens deze duitse blog werkt de C5180 perfect:
http://blog.aufsfeld.org/?p=39

APriem

  • Gast
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/30, 15:29:12 »
Dank je Cobuntu :)

De thread die je noemde heb ik inderdaad ook gelezen en ik las al op meerdere plekken dat HP over het algemeen betere ondersteuning kent dan Canon in Linux.

Dan nog zou ik graag persoonlijk ervaringen van gebruikers hier horen, en dan wel met de specifieke modellen die ik noemde. Heeft iemand ervaring met het gebruik van de HP PhotoSmart C5180 / 5280 onder Ubuntu Feisty ?

APriem

  • Gast
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/30, 15:33:54 »
Bedankt voor de reactie Johan, die duitse blog is erg positief volgens mij (al is mijn duits erg slecht).

Iemand nog ervaring met de 5280? Zo niet, dan is denk ik de 5180 de beste keus. 5280 kan echter weer net iets meer, dus zou nog beter zijn, als hij ondersteund wordt....

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/30, 15:36:06 »
De 5280 kon ik niks over vinden, die is denk ik nog te nieuw.
Met een beetje geluk werkt hij ook met de 5180 drivers, maar dat is gokken.
Als je op zeker wil spelen koop je de 5180 :)

Cobuntu

  • Gast
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/30, 16:06:08 »
Ik heb ook gezocht voor drivers etc. voor Linux voor de HP PhotoSmart C5280. Johan heeft gelijk, de HP PhotoSmart C5280 is nog te nieuw, en ik denk dat de HP PhotoSmart C5180 wel goed werkt en de drivers :)

All-in-one : HP of Canon
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/30, 16:43:43 »
hp photosmart all-in-one 3100 serie geweldig ding werkt gelijk. kan scannen kopieren en printen en hefet ook nog een card-reader die gewoon werkt.
homemade HTPC

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/30, 17:20:58 »
Mijn moeder heeft een of andere HP All-in-one, die doet het prima out of the box in Ubuntu (printer + scanner).
Ik weet wel niet precies welk model ze heeft.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Jorizzz

  • Gast
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/30, 17:23:22 »
Heb hier een Canon Pixma MP160 staan die draait op drivers van de MP150, en ik moet zeggen dat ie erg goed werkt zonder verdere problemen, zowel scannen als printen.

All-in-one : HP of Canon
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/31, 12:14:20 »
Hier een HP Photosmart 2575 All-in-One. Werkte direct zonder problemen in Ubuntu als in Pardus.

gr. Marcel
Ubuntu-user 12429
Nexus Psile White | Jetway J9F2-Extreme Mini-ITX - i945GM - DVI – HDMI | Intel Core 2 Duo Mobile T7200 2.00GHz 667MHz 4MB | OCZ DDR2 PC2-5400 Gold GX XTC Dual Channel 1GB | Western digital Caviar GP 500 GB | Samsung SyncMaster 710v | HP Photosmart 2575 | QNAP - TS110 (NAS)

Offline Hanssun

  • Lid
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/05, 19:43:55 »
Citaat van: APriem
Ik heb net Ubuntu geinstalleerd (werkt mooi!) en ben nu van plan om een all-in-one fotoprinter aan te schaffen. Momenteel zit ik te denken aan de Canon Pixma MP510, de Canon Pixma MP600, de HP PhotoSmart C5180, of de HP PhotoSmart C5280.

Kan iemand mij vertellen hoe goed deze printers ondersteund worden in Ubuntu Feisty? Het zijn redelijk nieuwe printers en ik ben op zoek naar iets dat out-of-the-box goed werkt, waarbij uiteraard zowel de printer als de scanner moet werken :)

Heeft iemand ervaring met deze ptiners? Ik heb zelf al gezocht naar ervaringen, maar zie vooral verwijzingen naar oudere types.

Alvast bedankt :)
Hallo APriem,

ik heb een HP psc 1315 all-in-one en hij wordt meteen herkent door Ubuntu , je moet alleen even naar systeem <=>beheer <=> printer dan zet je de printer aan   en klik in beheer op de printer en hij wordt automatisch geinstalleerd even als standaard printer aangeven en hij werkt perfect en als scanner  software heb ik kooka draaien maar daar heb je ook genoeg keus in.

Gr Hans,

rob2u

  • Gast
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/08, 10:25:47 »
Ik heb gelezen dat m.n. HP een goede keus is. HP heeft zelf, als een van de weinige leveranciers, eigen (unsupported) drivers gemaakt (HPLIP).
Ik het net een HP Photomart C3180 All-in-one printer gekocht; installeren is een fluitje van een cent. Printen en scannen gaat prima!

Rob.

PHiXioN

  • Gast
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/14, 22:17:19 »
Ik ben nu zelf ook op zoek naar een multifunctional printer, maar ik breek me er het hoofd over. Brother ondersteunt Linux, maar schijnt lelijke prints af te leveren, dus de DCP-560CN en de MFC-440 vallen af als opties. Zoals velen al aangaven wordt Linux door HP ook goed ondersteund, maar je hoort vaak dat HP slechte printers aflevert, die het nog wel eens begeven. De C5280 heeft trouwens geen network aansluiting, dus dat maakt hem voor mij wat minder interessant dan de C5180. Ik ben echter nog wel huiverig om die aan te schaffen vanwege de slechte reputatie van het bedrijf op gebied van printers. Dan blijft Canon over, ik heb een 10 jaar oude BJC-4400, oerdegelijk, maar Canon heeft waardeloze Linuxondersteuning, dus vallen opties van dat merk af.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/15, 00:01:47 »
HP printers zijn over het algemeen zeer goed, zeker als je niet de allergoedkoopste inkjets neemt.
Het nadeel van de goedkoopste printers is dat de kwaliteit slechter is, en de inkt een stuk duurder.
Uiteindelijk ben je goedkoper uit om een goede printer te kopen die een stuk duurder is omdat die langer meegaat en de inkt/toner veel goedkoper is.

Je kan op deze site uitzoeken hoe goed de ondersteuning van een printer is: http://www.openprinting.org/printer_list.cgi

All-in-one : HP of Canon
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/15, 12:32:55 »
Na lang zoeken naar een all in one printer voor Ubuntu heb ik op basis van dit topic (en de topics waarnaar wordt verwezen) de HP C5180 besteld.  Als je via kieskeurig.nl zoekt naar printer (multifunction) met linux als zoekterm vind je alleen een brother dcp-150c. Ik vond deze wat te goedkoop. Maar anderen willen het mischien wel proberen.
Mijn ervaringen met hp zijn technisch best goed, maar helpdesk ondersteuning voor linux is onder de maat. Ik was gisteren in een computerwinkel in Sittard op zoek naar een all-in-one printer voor ubuntu. De medewerker kon mij niet helpen, maar wilde wel met hp bellen. Hij kreeg van hp te horen dat ze hem niet konden helpen met linux.
De eerste winkel waar ik was wilde overigens niet eens verder helpen: linux weten we niks van. (daar kom ik dus niet meer) .
Als er belangstelling voor is zal ik een nieuw topic openen: ervaringen met HP C5180. Maar dat duurt nog een paar dagen.
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

PHiXioN

  • Gast
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/15, 15:34:30 »
Diezelfde printer heb ik ook op het oog, laat graag weten wat je er van vindt. De computerwinkels die niets van Linux willen weten zijn waarschijnlijk zwaar locked-in door Microsoft, bang dat ze hun Microsoftrelatie op het spel zetten.

All-in-one : HP of Canon
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/15, 17:20:26 »
ik verwacht hem dinsdag (via een .com bedrijf uit Hengelo). Woensdagavond ga ik hem dan installeren.
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

Offline mcgyver

  • Lid
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/15, 20:36:28 »
Ik heb de vergelijking ook gemaakt. Zie een paar andere topics. Jullie moeten niet altijd verwijzen naar de hardware list. Vaak werkt er meer dan op de hardwarelist staat aangegeven.

Zelf heb ik getwijfeld. Ik heb niet alleen gekeken naar "wat werkt er met Linux" maar ook naar wat werkt goed en heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding. Als je geen printer/scanner nodig hebt voor topkwaliteit print/scan werk hoef je geen dure te kopen. Canon heeft vaak losse cartridges (1 cartridge per kleur). De inkt is goedkoper. Ook gaan de cartridges meestal langer mee (dan HP, alle andere merken behalve Epson zijn al weggeselecteerd). HP valt dus ook uit, ondanks het feit dat zij het beste Linux ondersteunen OP PAPIER. De goede printers van HP zijn meestal ook ietsje duurder. Dus blijft over Canon of Epson. Voor mij is het dus een Canon geworden (weer om cartridge gedoe) In de praktijk blijkt dat het met de slechte ondersteuning van Linux door Canon wel meevalt, zeker bij de nieuwere modellen.

Let bij je keus op dat je kiest voor producten die anderen al met succes aan de praat hebben gekregen.
Ik heb de mijne nog niet gekocht hoewel ik mijn keus wel heb gemaakt. Zuinig als ik ben kijk ik nog rond op.....jaja, de marktplaats. Ik print alleen hele simpele dingen. Brieven, proefwerken, notulen etc..

Dit zijn MIJN overwegingen, de jouwe moet je maken op grond van je eigen vereisten voor je printer/scanner. Je moet dus goed weten wat je nodig hebt en dan een goed beredeneerde keuze maken.

Offline Hanssun

  • Lid
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #19 Gepost op: 2007/09/16, 07:33:01 »
mcgyver,

ik heb zelf ook een Canon gehad 4 jaar geleden en toen waren de cartridges ook behoorlijk aan de prijzige kant daar is nu bijna geen verschil meer in , je heb nu veel winkels die de cartridges onder een veel lagere prijs aanbieden   o.a kruitvat , mediamarkt , vd.
ik zelf heb nu een hp all-in-one 1315 voor nog geen 70€ en met het scanprogramma Xsane werkt het echt probleemloos  en met het inkt is de printer onder Ubuntu heel erg zuining , waar dat aan kan leggen i 'dont know.
maar iedereen moet zelf weten welke printer die koopt , maar mij evaring is dat Hp perfect werkt onder Lunix.

All-in-one : HP of Canon
« Reactie #20 Gepost op: 2007/09/16, 12:53:18 »
ik gebruik al hp sinds de middelbare school (>30 jaar geleden, toen je proefwerken nog in schoonschrift in moest leveren). Jeugdsentiment zal ook wel meespelen. :) Mijn scanjet 2200C vertoont bij het scannen de laatste tijd banen die helderder zijn dan de rest van de scan. Onder Windows doet hij het overigens wel, maar ik wilde sowieso een sneller apparaat. De scanner gebruik ik heel veel om verenigingsarchief in te scannen.
Met canon is overigens niks mis. Mijn powershot a620 camera doet het uitstekend.
Ik gebruik Ubuntu sinds december 2006 en heb tot nu toe alles plug en play kunnen gebruiken. Ben benieuwd hoe het met het nieuwe apparaat gaat. Als het niet lukt ben ik er van overtuigd dat iemand hier of op het Engelstalige forum mij op gang weet te helpen.
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

PHiXioN

  • Gast
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #21 Gepost op: 2007/09/18, 21:07:37 »
Ik heb net een Photosmart C5180 gehaald en ik krijg hem zo gauw niet ingesteld dat hij via het netwerk gaat printen. Ik weet de host naam, het ip-adres, maar printen doet ie niet als ik iets in de queue zet. Volgens deze pagina moet ie werken:

http://www.openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=HP-PhotoSmart_C5180

Maar mij lukt het zo gauw niet hem aan de praat te krijgen. Is er iemand met ervaring met deze printer via een netwerk? Ik heb het geprobeerd met ipp en met HP Jetdirect over TCP, maar erg succesvol ben ik niet geweest. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik een absolute newbie ben met printers en linux en dat ik nog nooit eerder een netwerkprinter heb gehad. In de DHCP lijst staat de printer gewoon vermeld...


Verder  vroeg ik me af hoe ik hplip kan gebruiken, want volgens synaptic staat het gewoon geïnstalleerd, maar ik kan het niet vinden.

PHiXioN

  • Gast
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #22 Gepost op: 2007/09/19, 01:08:05 »
Eigen vraag beantwoord, deze handleiding is erg handig mocht iemand met het zelfde probleem op dit topic stuiten:

http://hplip.sourceforge.net/install/step4/cups/net.html

IHC100

  • Gast
All-in-one : HP of Canon
« Reactie #23 Gepost op: 2007/09/19, 20:18:26 »
Ik heb net een HP c5180 via netwerk werkend gekregen, heb hem ca 6mnd.
Via synaptic python-qt3 en hplip installeren.
dan in terminal: sudo hp-setup.
Proefdafdruk volgt automatisch.
Ik haal mijn drukspullen bij 123 enz.

succes.

All-in-one : HP of Canon
« Reactie #24 Gepost op: 2007/09/19, 21:06:00 »
zoals beloofd hier ook mijn ervaringen. Niks spectaculairs. Vanavond uitgepakt, hplip (2.7.7 van soucefourge) geinstalleerd en hp setup gedraaid op 1 ubuntu computer, printen en scannen over netwerk werkte direct.
Op andere ubuntu computer (van dochter) via add printer, printer toegevoegd ok dit werkte direct (alleen printen dan).
Op de vista/xp dual boor van mijn zoon de hp cd erin gestopt, geïnstalleerd en hij kon direct printen en scannen.
kortom: (bijna) plug en play!
mvg
Ger
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725