Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NVMe M.2 harde schijf start niet op.  (gelezen 1745 keer)

Offline DJ93

  • Lid
NVMe M.2 harde schijf start niet op.
« Gepost op: 2023/06/04, 17:46:25 »
Hallo allemaal,
ik heb een Samsung NVMe M.2 harde schijf gekocht en geïnstalleerd. Deze schijf zit in een PCI-adapter.
Nu heb ik Windows 11 geïnstalleerd en dat ging allemaal goed. De schijf werd herkend door het installatie-programma, maar bij de tussentijdse opstart (tijdens de installatie) startte hij niet op. Hetzelfde gebeurt ook bij een Linux Mint installatie.
In het BIOS wordt ie niet gedetecteerd, maar door het installatie-proces wel. Het moederbord is van Asus en heeft geen originele NVMe M.2 poorten.
Verscheidene You Tube filmpjes bekeken en daar gaat het lekker makkelijk, maar hier dus niet.
Nogmaals: hij wordt wel gezien voor de installatie, maar start er niet mee op.
Wie heeft een goede bruikbare tip?
ps: een normale SATA m.2 schijf is geen probleem. Die doet wel alles (installeren en opstarten), maar zoals jullie wel zullen weten: de snelheid van de NVMe is super.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en anders lees ik het wel. Groet, John.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: NVMe M.2 harde schijf start niet op.
« Reactie #1 Gepost op: 2023/06/04, 18:08:21 »
NVMe word niet door je BIOS gezien.
Je kunt dit alleen oplossen als er een andere BIOS voor je machine is.
Zoniet, kun je een workaround maken indien je ook een wel herkenbare schijf in je machine hebt zitten.
Bij installatie doe je de partitionering handmatig.
 / (en /home ? ) komt op de NVMe schijf maar /boot (en EFI ? ) op aparte partitie(s) op je wél herkende schijf.
grub gaat ook naar de wél herkende schijf.

/home is optioneel
EFI niet als je een machine hebt die dat niet ondersteund of in CMS modus draait.

In /boot staan de benodigde opstartbestanden en de  NVMe ondersteuning.
Op een installatie medium worden deze drivers tijdens de opstart geladen. Je kunt dus wel installeren maar bij geïnstalleerde opstart  wordt de NVMe pas geladen vanuit /boot. Als deze niet zichtbaar is werkt het niet.

Hoe dit in Windows opgelost zou moeten worden .............. weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2023/06/04, 18:20:23 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DJ93

  • Lid
Re: NVMe M.2 harde schijf start niet op.
« Reactie #2 Gepost op: 2023/06/04, 18:39:55 »
Hoi DeBaas,
hartelijk dank voor jouw uitgebreide reactie. Alleen is dit voor fervente Linux-gebruikers gesneden koek, maar voor mij als beginneling toch een brug te ver.
Ik geloof alles wat je geschreven hebt, omdat ik ook het een en ander geprobeerd heb, maar toch niet werkend kreeg (het opstarten dus).
Is het soms teveel gevraagd of je dit in een uitgebreide stappenplan kunt uitleggen? Ik ben je nu al veel dank verschuldigd en het zou super zijn als dit zou lukken.

Groet, John.

Offline DeBaas

  • Lid
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DJ93

  • Lid
Re: NVMe M.2 harde schijf start niet op.
« Reactie #4 Gepost op: 2023/06/10, 09:31:23 »
Ik heb er een paar dagen voor uitgetrokken om te experimenteren, maar kom nu tot de conclusie dat ik moet opgeven.
De aangedragen opties van DeBaas heb ik ook overwogen, maar gaat mij toch een beetje te ver met mijn geringe kennis van Linux.
Uiteindelijk heb ik Asus maar benaderd of ik misschien een speciale driver nodig had, maar die reageerden met de mededeling dat het moederbord (H81M-A) geen M.2 ssd ondersteunt.
Gek eigenlijk, omdat hij wel gezien wordt door het installatie-programma (zowel Windows als Linux), maar in het BIOS niet.
Dan gebruik ik hem maar als reserve opslag schijf.
Allemaal bedankt en tot de volgende.
Groet, John.

Offline bart85

  • Lid
Re: NVMe M.2 harde schijf start niet op.
« Reactie #5 Gepost op: 2023/06/10, 16:11:57 »
je kunt efi partitie ook op een usb stick zetten. Bij installeren kun je die gebruiken door te koppelen aan /boot/efi bij de partitieconfiguratie. /boot hoeft waarschijnlijk niet. Maar zonder op nieuw installeren wil waarschijnlijk ook.

Methode zonder herinstallatie ubuntu:

Aanmaken efi partitie:
https://wiki.archlinux.org/title/EFI_system_partition

Vervolgens met live cd opstarten en werken in chroot omgeving naar installatie van ubuntu. Daarin grub herinstalleren.
https://wiki.archlinux.org/title/chroot
https://wiki.archlinux.org/title/GRUB#Installation

mount aangemaakte efi partitie aan /boot/efi. Uitvoeren voor herinstallatie grub:
grub-install --target=x86_64-efi --efi-directory=/boot/efi --bootloader-id=UBUNTU
/etc/fstab updaten ivm wijzigen efi partitie.
« Laatst bewerkt op: 2023/06/10, 16:16:07 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline DJ93

  • Lid
Re: NVMe M.2 harde schijf start niet op.
« Reactie #6 Gepost op: 2023/06/11, 17:29:58 »
Ook bedankt voor de reactie, bart85.
Alleen; zoals eerder opgemerkt, het gaat mijn petje te boven. Voor deze handelingen is mijn Linux-kennis te gering.
Ik ga er gemakshalve vanuit, dat dit moederbord inderdaad geen M.2 NVMe SSD kan opstarten.
Nogmaals dank; misschien moet ik mijn systeem maar upgraden.

Groet, John.