Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik kan niet in de map downloads komen  (gelezen 715 keer)

Offline DeerDitch

  • Lid
Ik kan niet in de map downloads komen
« Gepost op: 2012/11/26, 14:29:26 »
Hoi!

Hier een Ubuntu noob (but willing to learn). Ik ken eigenlijk alleen windows, dus neem me niet kwalijk als ik wat dingen uit de MS stal door elkaar haal...

Ik heb op een oude laptop (Acer Travelmate 5620) Ubuntu 12.10 geïnstalleerd. Verliep allemaal soepel, dus tot zover geen issues. Omdat het met openen van diverse applicaties niet soepel draait (duurt lang, lag met de muis) dacht ik dat dit misschien lag aan de videodrivers. Er zit een nVidia Go Geforce 7300 chip in. Via Firefox heb ik enkele drivers gedownload om daarna in de terminal te installeren. Uiteraard wel via een handleiding, want anders zou ik er nooit uitkomen!

Waar ik nu tegenaan liep, is het volgende:
Ik moest die drivers (volgens de instructies) installeren door het volgende te typen: "sh [nvidiadrivers]" >> enter
Hierna kreeg ik een foutmelding, dat de file niet gevonden kon worden. Ik dus op zoek naar de locatie waar Firefox die drivers heeft opgeslagen. Via de 'verkenner' bleek dit in /home/[username]/downloads te zijn opgeslagen. Dus heb ik in de terminal het volgende getypt: [username]@[pc_name]:~$ cd /home/[username]/downloads. Hierna kreeg ik echter weer de melding dat de map niet gevonden kon worden...?
Ik kan wel cd /home doen. Dan kom ik wel in die map. Een "ls" command geeft dan ook een keurige lijst met een aantal mappen, waaronder "downloads", "favorites", etc. Maar ik kan dus niet naar de map "downloads"!? Waarom kan dit niet?

Voor de rest kan ik wel gewoon in /usr, /bin, etc!

Hopelijk kunnen jullie me helpen,
Alvast bedankt!

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Ik kan niet in de map downloads komen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/26, 14:38:29 »
Welkom bij ons forum  :)

De linux wereld werkt minder via google wat programma's en drivers aangaat.

bij deze twee links om je kennis bij te spijkeren:
http://wiki.ubuntu-nl.org/
https://sites.google.com/site/computertip/

- Roc

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ik kan niet in de map downloads komen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/26, 14:58:27 »
Bij linux is er verschil met hoofd en kleine letters, dit is dus niet hetzelfde.(windows ziet dit als hetzelfde).

Ook geen spaties in namen gebruiken, mag wel, maar soms geeft dit problemen.

Als je in je home staat, werkt dan, cd usernaam niet, en dan cd downloads.

Je kan ook een gedeelte intypen van de naam en dan TAB indrukken dan wordt de naam aangevuld(behalve als er meer namen hetzelfde heten of de naam niet bestaat).

Anders kijk met nautilus hoe de rechten op de download map is.

En programma's starten in linux, naar de map gaan en ./ ervoor zetten is vaak noodzakelijk, dus bijv  sudo ./starten.sh
« Laatst bewerkt op: 2012/11/26, 15:00:40 door jan11000 »

Re: Ik kan niet in de map downloads komen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/26, 15:00:45 »
De map Downloads is met een hoofdletter.

Maar Nvidia drivers installeren gaat veel makkelijker vie Systeeminstellingen=>Softwarebronnen=>Extra Stuurprogramma's.

Offline DeerDitch

  • Lid
Re: Ik kan niet in de map downloads komen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/27, 13:15:13 »
Kijk, dat zijn dus nuttige tips! Werkt gelijk...
Eerst maar eens die wiki wat doorlezen! (en proberen van et Windows denken af te komen)

Dank u allen!

Offline Dave

  • Lid
Re: Ik kan niet in de map downloads komen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/27, 20:03:40 »
Het is even anders denken/werken en na een paar weken wil je niet anders meer  8-)