Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oorsprong en doel en zin van PPA's  (gelezen 1139 keer)

Oorsprong en doel en zin van PPA's
« Gepost op: 2011/05/28, 17:45:07 »
Interessant artikel op Omg! Ubuntu!:

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/the-evolution-of-the-personal-package-archive-system/

Kort samengevat: PPA's waren bedoeld voor softwaredevelopers om hun software sneller en eenvoudiger bij de testers te krijgen. Nu worden ze gebruikt om nieuwe versies van bijvoorbeeld Firefox 4 te installeren. Zouden ze er niet zijn, dan zou je nog steeds geen nieuwe versie van de browser kunnen krijgen en moest je elke keer een half jaar lang wachten totdat Ubuntu weer eens een nieuwe versie van het besturingssysteem uitbracht.

Wat mij betreft zijn PPA's een prima oplossing voor dat probleem. Enige waar ik mee zit, is dat PPA's niet gecheckt zijn en daardoor bijvoorbeeld malware o.i.d. zou kunnen bevatten.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oorsprong en doel en zin van PPA's
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/28, 18:10:49 »
De nieuwste Firefox krijg je uiteindelijk toch wel, ook in stabiele Ubuntuversies:
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel-announce/2010-June/000719.html

Voor niet-Mozilla-toepassingen is je mededeling overigens wel juist.  :)

Nadeel van PPA's is niet alleen de mogelijke aanwezigheid van kwaadaardige software, maar ook het risico dat ze scheppen voor de stabiliteit en betrouwbaarheid van het hele systeem.

Niet afdoende beproefd, niet vantevoren uitgeprobeerd op voldoende machines en systemen. Kortom: in zijn algemeenheid voor niet-ervaren Linuxgebruikers een afrader (uitzonderingen daargelaten).

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Oorsprong en doel en zin van PPA's
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/28, 18:40:46 »
UDEV-notify PPA is echt handig!!
okè PPA's vergroten wel het risico op malware en instabiele systemen, maar gewoon even googelen en wat recensies lezen helpt al veel hoor!

Re: Oorsprong en doel en zin van PPA's
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/28, 18:45:42 »
Ik heb 10 ppa's actief buiten de gewone ubuntu bron om. Dit zijn ppa's die vrienden van mij onderhouden, ik zelf beheer maar bijvoorbeeld ook de ppa van Firefox, Thunderbird, shotwell, gwibber 0 AD.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Oorsprong en doel en zin van PPA's
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/28, 20:10:07 »
Vincent +1
Er zijn genoeg PPA's die wel echt beproefd zijn. Bijv. die van het Kubuntu-team waar ik zelfs een pagina op mijn website aan gewijd heb. Maar bijv. ook die Udev-notify, die van 0aD (hoewel dat wel alpha-software is, maar de PPA zelfs is veilig en beproefd). En natuurlijk die van Webupd8. En nog een hoop meer.