Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe release Gimp  (gelezen 6179 keer)

Nieuwe release Gimp
« Gepost op: 2017/09/29, 20:11:02 »
@ Forum, Gimpers, geïnteresseerden,

de nieuwste, stabiele release van Gimp (2.8.22) is te installeren (ppa):
http://www.webupd8.org/2017/02/install-gimp-2820-in-ubuntu-or-linux.html

Doe er uw voordeel mee.

Groet,
spievensterke.


 
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/29, 21:59:27 »
Als de huidige Gimp goed werkt, heeft updaten volgens mij geen zin. Er zijn geen nieuwe functies toegevoegd volgens mij 
https://git.gnome.org/browse/gimp/plain/NEWS?h=GIMP_2_8_22

Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/29, 23:46:12 »
Die update werd al in februari dit jaar aangeboden. Ik gebruik al een poos de 2.9.x-uitgaven ("experimenteel", ook via een ppa) en zie dat de fotografische kwaliteiten van Gimp sterk achteruit lopen, vooral door de 'tegeltjes-preview', waarbij het effect van een filter direct op de hele foto wordt getoond. In nogal wat gevallen betekent dit dat je met een foto van 16mb (echt de ondergrens van wat tegenwoordig gangbaar is) een minuutje of twee of zes (!) moet wachten (*) voordat het effect van een filter op je scherm staat. Een filterwaarde veranderen (bv. iets meer of minder onscherpte) kan zomaar opnieuw heel lang duren.

(*) met een instap 4-core processor van een jaar of wat oud

Versie 2.9 is mijns inziens niet of weinig geschikt voor fotografisch gebruik. Dat is te ondervangen door G'mic te installeren (via Synaptic bv.), daar vind je filters die voor fotografisch gebruik veel sneller zijn en in elk geval op het eerste gezicht even goed, en soms op het tweede gezicht stukken beter zijn.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/30, 09:03:34 »
Paul Matthijsse, ik heb dezelfde ervaring met GIMP 2.9.4 en idd de tegeltjes-preview werkt niet prettig De ontwikkeling van Gimp gaat me eigenlijk te langzaam, niet specifiek voor mij, maar de concurrentie in het windowswereldje is "moordend" voor Linux 

Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/30, 14:54:57 »
RikRik, mijn reactie ging vooral over de trage filters in Gimp 2.9. Maar overeind blijft wel dat Gimp al lange tijd een boel tools biedt om foto's te verbeteren, zoals curven en niveaus, de selectiegereedschappen, het lagensysteem, etc. Dat Gimp 2.9 niet geschikt is voor fotografisch gebruik neem ik dan ook terug, Gimp is in combinatie met G'MIC (www.gmic.eu) een prima fotografisch instrument.

Daarnaast kun je natuurlijk gebruik maken van Darktable, RawTherapee of Digikam. Of doen zoals de topicstarter, bij versie 2.8 blijven!

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/30, 21:36:04 »
Paul Matthijsse, we zijn het eens, dat waren we al in deze topic, Wat ik nog te zeggen heb, er is een online versie https://gmicol.greyc.fr/  kan handig zijn om even snel het effect te bekijken van deze software (verder heb je niets aan deze link) Ik dacht dat  G'MIC oorspronkelijk bedoeld was voor de medische wetenschap, er staan nogal wat filters tussen die niet interessant zijn voor een gemiddelde fotograaf. Heb jij een idee waar de letters G'MIC voor staan?
« Laatst bewerkt op: 2017/09/30, 21:47:56 door RikRik »

Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #6 Gepost op: 2017/09/30, 22:17:50 »
Werkt G'mic wel goed met die 2.8.22 versie? Ik heb eerder Gimp via een ppa gehad, maar G'mic sloot niet goed aan waardoor er bepaalde effecten niet (goed) werkten. Ik heb nu gewoon Gimp en G'mic uit de repo om dit te voorkomen.
Kubuntu 20.04

swake

  • Gast
Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #7 Gepost op: 2017/09/30, 22:26:02 »
Met nog eens een speciaal bedankje aan Just voor zijn bundel .

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #8 Gepost op: 2017/09/30, 22:29:30 »
dellkubuntu, in de link die Paul gaf kan je het bestandje, G'MIC  downloaden, uitpakken en  plaatsen in ..gimp-2.8/plug-ins   Werkt op mijn pc heel goed .

Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #9 Gepost op: 2017/09/30, 22:31:28 »
Okee, dat is dus gelukkig geen probleem. Dank je Rikrik  :)
Kubuntu 20.04

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #10 Gepost op: 2017/09/30, 22:35:56 »
Okee, dat is dus gelukkig geen probleem. Dank je Rikrik  :)
Nu maak ik een fout, ik gebruik GIMP 2.8.16 ..maar als  G'MIC  niet goed werkt, kan je dat ene bestandje zo weer verwijderen.

Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #11 Gepost op: 2017/09/30, 23:16:10 »

 G'MIC ook afzonderlijk installeren, zie:



Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #12 Gepost op: 2017/09/30, 23:42:01 »
Heb jij een idee waar de letters G'MIC voor staan?
Hallo, G'MIC staat voor GREYC's Magic for Image Computing. GREYC staat weer voor Groupe de Recherche en Informatique, Image, Automatique et Instrumentation, een onderzoeksinstituut in het Franse Caen. Vroeger heette dat programma GREYCstoration en zat toen ook al in Synaptic.

Het is waar dat een deel van deze filters ontwikkeld is voor wetenschappelijke toepassingen. Ook waar is dat een klein deel ervan prima te gebruiken is voor fotografische toepassingen, zoals een stuk of tien scherptefilters en, uit m'n hoofd, nog meer (ont)ruisfilters. Waar ik zelf vaak/altijd gebruik van maak, zijn de contrast- en toon-enhancers. Die maken je foto heel levendig, heel echt en soms bijna driedimensionaal. Ik moet hier gauw weer eens een stukje over schrijven op mijn blog.

Meer over dit prima programma, dat onlangs ook als plug-in voor het tekenprogramma Krita beschikbaar is gekomen, is te vinden op mijn Gimp-blog:
https://allesgimpofbijna.wordpress.com/2014/12/11/rondleiding-gmic/

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #13 Gepost op: 2017/10/01, 07:50:56 »
voor fotografische toepassingen, zoals een stuk of tien scherptefilters en, uit m'n hoofd, nog meer (ont)ruisfilters. Waar ik zelf vaak/altijd gebruik van maak, zijn de contrast- en toon-enhancers. Die maken je foto heel levendig, heel echt en soms bijna driedimensionaal.
Off topic, Paul, bedankt voor de info..waar ik enorm benieuwd naar ben, misschien wil je een voorbeeld plaatsen van een foto, die had bewerkt zoals hierboven beschreven. Niet bedoeld om kritiek (of trol gedrag) te geven, maar je hebt me heel nieuwsgierig gemaakt. Misschien in een andere topic, Before and After.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #14 Gepost op: 2017/10/01, 11:26:34 »
de nieuwste, stabiele release van Gimp (2.8.22) is te installeren (ppa):
Gimp versie 2.8.22 kan je ook direct installeren via het Ubuntu Software icoon. :)

Tip: Als je zoekt via Ubuntu Software naar Gimp vind je 2 versies, de bovenste is 2.8.22. Daaronder staat de oudere versie (2.8.16 in 16.04 LTS) uit de pakketbron.

Ja kan versie 2.8.22 ook installeren als snap met een terminalvenster:
sudo snap install gimp
Klik links bovenin op Documentatie

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #15 Gepost op: 2017/10/01, 12:46:57 »
 testcees, bedankt voor de code :-D  Snap, daar moet ik nog even aan wennen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #16 Gepost op: 2017/10/01, 13:07:44 »
En hoe verwijder je een geïnstalleerde snap in terminal, ik heb nu twee versies van Gimp. De nieuwste mag wat mij betreft wel weg. Ik had de nieuwste Gimp verwijderd via software.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/01, 13:17:04 door RikRik »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #17 Gepost op: 2017/10/01, 13:16:40 »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #18 Gepost op: 2017/10/01, 15:50:04 »
Okee, dat is dus gelukkig geen probleem. Dank je Rikrik  :)
Nu maak ik een fout, ik gebruik GIMP 2.8.16 ..maar als  G'MIC  niet goed werkt, kan je dat ene bestandje zo weer verwijderen.
Ik draai momenteel 2.8.20-1, die laat ik er wel opstaan. Ik heb Gimp liever stabiel, gebruik het nogal veel. ;)
Kubuntu 20.04

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #19 Gepost op: 2017/10/01, 20:39:27 »
Ik draai momenteel 2.8.20-1, die laat ik er wel opstaan. Ik heb Gimp liever stabiel, gebruik het nogal veel. ;)
Mooi, dat 2.8.20-1 zo stabiel is, bij mij nog nooit een probleem ondervonden met GIMP 2.8.16  :-D

Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #20 Gepost op: 2017/10/02, 15:32:01 »
Off topic, Paul, bedankt voor de info..waar ik enorm benieuwd naar ben, misschien wil je een voorbeeld plaatsen van een foto, die had bewerkt zoals hierboven beschreven.

Jazeker Rik. Zie bijgaand, de bovenste is de onbewerkte jpg uit m'n toestel, de onderste is bewerkt met het Gmic-filter Normalize brightness en de tone-enhancer. Misschien heb ik er ook nog de cmyk-mixer op losgelaten en waarschijnlijk ook een ruisfilter.

Afgezien van de brigthness normalizer zijn dit mijn standaardhandelingen om een foto te bewerken. Kost me tussen de 30 en 60 seconden.


Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #21 Gepost op: 2017/10/02, 15:44:23 »
Prachtig Paul, het geeft een HDR effect, binnenkort ook maar eens proberen. Het bewerken van een foto kan heel goed in Gimp, en een bijna "overdreven"  bewerkte foto kan heel mooi zijn. Bedankt voor je voorbeeld!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #22 Gepost op: 2017/10/02, 16:07:45 »
Heb ik ook eens geprobeerd. Schitterend, inderdaad. Bij landschappen met blauwe hemel zorgt de filter voor mooie diepblauwe hemels. De filter heeft zelfs soms de neiging de helderheid om te keren - schaduwpartijen komen er lichter uit. Toch oogt het allemaal nog natuurlijk en niet overdreven "HDR". Zeer interessant, eventueel in combinatie met laagmaskers om plaatsen waar het effect minder goed uitkomt te maskeren, of gewoon om het effect wat minder hard te doen doorspelen door de bewerkte laag wat transparant te maken.

De echte pro speelt met de parameters van de filter, natuurlijk. Er is een reset knop om hopeloos verknoeide instellingen weer ongedaan te maken  :)
 

Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #23 Gepost op: 2017/10/02, 17:21:01 »
Zeer interessant, eventueel in combinatie met laagmaskers om plaatsen waar het effect minder goed uitkomt te maskeren, of gewoon om het effect wat minder hard te doen doorspelen door de bewerkte laag wat transparant te maken.
Je kunt in G'mic aangeven dat het resultaat van een filter in een nieuwe laag wordt geplaatst (onder de knop Output), waarna je simpelweg door met de laagtransparatie te spelen, het filtereffect tussen maximaal en nul direct op je scherm kunt beoordelen. Gaat ook op voor scherpte- en ruisfilters en dergelijke. G'mic is echt mijn standaard fotografische tool geworden (in combi dan nog steeds met de Gimp natuurlijk).

Hier nog een foto (deze draad is nu toch al vakkundig gekaapt, sorry Spiev!) die echt stevig over de top is, maar ik vind het zelf een heerlijke plaat. Drie keer door de tone-enhancer gehaald.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe release Gimp
« Reactie #24 Gepost op: 2017/10/02, 17:46:46 »
Bedankt voor de tip Paul, dankzij jouw hulp kunnen we Gimp meer promoten en er zelf nog meer van genieten. Het is m'n eerste poging, niet te veel kritiek geven hoor.  ;) Deze foto was de eerste die ik tegenkwam, niet helemaal perfect,  maar ik begrijp nu de werkwijze.  Ik wilde je even laten zien dat ik er mee bezig was. Het is toch leuk om respons te krijgen op je inspanning om iemand te helpen. 


Boven Groningen is er "niets" meer :-D
« Laatst bewerkt op: 2017/10/02, 17:51:13 door RikRik »