Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Launcher onderaan scherm  (gelezen 858 keer)

Offline Patrick12

  • Lid
[opgelost] Launcher onderaan scherm
« Gepost op: 2011/09/24, 20:59:58 »
Hi allemaal,

Ik heb gister Ubuntu (11.04) geinstalleerd en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de gebruiksvriendelijke interface en vooral dat alle apparaten al direct naar behoren werkte :) Ik kan me nog 10 jaar geleden herinneren dat het beduidend omslachtiger was om een linux versie op je pc te draaien.

Ik loop alleen nog tegen het probleem aan dat ik de launcher nogal irritant vind werken.
1. Is het mogelijk om deze onderaan het scherm te positioneren ipv links?
2. Is het mogelijk om alle geopende vensters op de launcher te laten zien ipv 1 button waar de aanwezige vensters met kleine witte pijltjes worden aangegeven? (dus als men bijv verchillende websites heeft open staan, en dan niet ' getabbed'  dat er dan ook 3 firefox icoontjes op de launcer komen te staan)
3. Is het mogelijk om de launcher altijd ontop te laten staat, zodat ie niet verdwijnt?

Ik heb al gekeken bij de opties van 'Launcher & Menus' kan ik alleen maar kiezen
' Show the launcher when the pointer:
 x pushes the left edge of the screen
x touches the top left corner of the screen'

dat is het enige wat ik van de hele launcher kan instellen. Dus is er nog ergens een verborgen configuratie file van?


Alvast bedankt!



« Laatst bewerkt op: 2011/09/25, 12:50:09 door Patrick12 »

Re: Launcher onderaan scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/24, 22:47:09 »
Welkom op het forum :)

1 Nee, dat is niet mogelijk.
2 Nee, dat is nog niet mogelijk.
3 Ja. In het Ubuntu Softwarecentrum kun je CompizConfig Instelligenbeheerder vinden. Als je die installeert, dan opent en dan op Unity-plugin klikt, kun je nog wat Launcher-dingetjes aanpassen, waaronder ook dat je de autohide op Never kunt zetten.

Re: Launcher onderaan scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/24, 23:02:52 »
Je kunt classic ubuntu gebruiken op basis van gnome 2. Ik weet alleen niet of dat standaard geinstalleerd is. Anders kom je waarschijnlijk een heel eind met
sudo apt-get install gnome.

Dan uitloggen, je inlog naam intikken/selecteren. Vervolgens kun je ubuntu classic helemaal onderaan in het scherm selecteren.

Als alternatief kun je ook KDE of XFCE nemen.
sudo apt-get install kubuntu-desktop
resp
sudo apt-get install xubuntu-desktop
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader

Re: Launcher onderaan scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/24, 23:06:33 »
@gavin: Wowow, dat is wel een heftige ingreep voor iemand die net aan Unity begint te wennen. Volgende keer even oppassen graag.

Re: Launcher onderaan scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/25, 00:13:15 »
@gavin: Wowow, dat is wel een heftige ingreep voor iemand die net aan Unity begint te wennen. Volgende keer even oppassen graag.
Maybe... maar als de standaard gnome desktop gewoon geinstalleerd is valt het wel mee.. ik weet alleen niet of dat zo is... mss kan iemand dat even checken... ff geen zin om een clean install te doen nu :)

En nee, ik vind unity niets. En helaas is KDE wat te instabiel op mijn systeem. Gnome 3 nog niet geprobeert.... ik denk dat ik voorlopig 11.10 ook maar ff oversla.
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader

Offline Patrick12

  • Lid
Re: Launcher onderaan scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/25, 03:06:30 »
Je kunt classic ubuntu gebruiken op basis van gnome 2. Ik weet alleen niet of dat standaard geinstalleerd is. Anders kom je waarschijnlijk een heel eind met
sudo apt-get install gnome.

Dan uitloggen, je inlog naam intikken/selecteren. Vervolgens kun je ubuntu classic helemaal onderaan in het scherm selecteren.

Als alternatief kun je ook KDE of XFCE nemen.
sudo apt-get install kubuntu-desktop
resp
sudo apt-get install xubuntu-desktop


Allright ik heb sudo apt-get install gnome uitgevoerd en voor 400 mb aan mooi zaken geinstalleerd. Echter krijg ik bij het opnieuw opstarten niet de keuze om ergens uit te kiezen (behalve mijn username).

Is Ubuntu 11.04 zoveel verschillend van vorige versies dat deze ' Launcher'  helemaal nieuw is?
Want als het mogelijk is, dan heb ik gewoon graag een 'windows xp stijl'  programma balk onderaan mijn scherm. :)


Offline jan11000

  • Lid
Re: Launcher onderaan scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/25, 06:59:56 »
Installeer xubuntu.

Re: Launcher onderaan scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/25, 08:21:26 »
Ubuntu 11.04 is idd nogal verschillend met voorgaand versies.
De gehele desktop is hierin vernieuwt en dit is Unity geworden.
Omdat Unity zo nieuw is, is er nog niet veel aan de configuratie mogelijkheden gedaan.

Als je de launchbar onderin wil zijn er verschillende mogelijkheden.
- Je installeert Kbuntu (KDE) of Xubuntu (XFCE).
- Je logt in in klassieke omgeving. Dan heb je gnome.
Je zou hier geen nieuwe packages voor hebben moeten installeren omdat het al standaard in zit.
Betreft het overschakellen naar klassiek heb ik hier een link:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UnityDesktop

Offline Patrick12

  • Lid
Re: Launcher onderaan scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/25, 12:49:32 »
Ah oke ik ben gewoon met mijn neus in de boter gevallen met deze nieuwe versie  ;)

Ik was inderdaad op zoek naar deze setting:

Nu zit er weer een vertrouwde programma balk onder aan mijn scherm.

Bedankt allen!