Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nijmeegse linux gebruikers  (gelezen 9826 keer)

simvader

  • Gast
Nijmeegse linux gebruikers
« Gepost op: 2008/01/08, 15:06:42 »
Zijn er mensen in en rond nijmegen met linux? (ubuntu enzo)
Ik ben er wel en als je ergens in nijmegen leeft kun je bij mij hulp krijgen en instalatie cds!

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/08, 15:36:46 »
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

simvader

  • Gast
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/08, 17:32:50 »
Citaat van: bartek
Sta je ook op de kaart?

http://www.ubuntu-nl.org/kaart/support/
nu wel! ik woon in lindeholt, voor de nijmegenaren.

ik heb nu tijdelijk geen cds meer, maar ik heb er weer een hoop bestelt, ik ben tevens ook steunpunt!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/08, 19:08:06 »
Bravo !
Steunpunten kunnen we niet genoeg zijn, op het eiland Tholen ben ik de enige .......... (snif)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

simvader

  • Gast
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/09, 09:15:59 »
nijmegenaren? ergens? is er iemand daar buiten? (* je hoort een echo)

Offline panzervos

  • Lid
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/09, 22:12:44 »
Ja, mijn zusje gebruikt Ubuntu 7.04 voor haar studie pedagogiek in Nijmegen.
Ze zit hier niet op het forum want ze heeft geen enkel probleem met Ubuntu ;-p

Offline JvH

  • Lid
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/10, 16:41:59 »
Ik ben ook Nijmegenaar, en woon ook in de Lindenholt :)
Heb Ubuntu (nu 7.10) naast Vista op m'n PC staan, en rommel zo af en toe wat aan in Linux om er bekend mee te raken.
Zodra 8.04 uitkomt ben ik evt. wel geïnteresseerd in een Ubuntu-CD'tje...

Offline Dave

  • Lid
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/10, 17:35:34 »
Citaat van: JvH
Ik ben ook Nijmegenaar, en woon ook in de Lindenholt :)
Heb Ubuntu (nu 7.10) naast Vista op m'n PC staan, en rommel zo af en toe wat aan in Linux om er bekend mee te raken.
Zodra 8.04 uitkomt ben ik evt. wel geïnteresseerd in een Ubuntu-CD'tje...
gelijk heb je. Zo heb ik jaren dualboot met suse gehad want soms heb je gewoon even geen zin om iets weer opnieuw uit te zoeken wat je al jaren in windows voor elkaar had (en ook niet vanzelf)

Inmiddels zijn de Linux distributies steeds gebruiksvriendelijker geworden, lees: ook voor dummies als ik bijna alles met een paar muisklikken.

Gewoon uit interesse, waar gebruik je Vista nog voor wat je in Ubuntu nog mist of wat bevalt je gewoon beter in Vista.

Offline JvH

  • Lid
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/10, 20:11:11 »
Citaat van: "Dave"
Gewoon uit interesse, waar gebruik je Vista nog voor wat je in Ubuntu nog mist of wat bevalt je gewoon beter in Vista.
De redenen dat ik Vista nog gebruik:
1) Ik had het sowieso al aangeschaft voordat ik überhaupt met Ubuntu begon te experimenteren. Ik zou het zonde vinden om het nu al eraf te gooien, gezien het geld dat ik eraan besteed heb :)
2) Ik heb niets tegen Vista. Bepaalde dingen vallen me zeker tegen, maar bepaalde dingen ervaar ik ook als een enorme verbetering. Ik ondervind op mijn PC ook geen problemen als crashes en BSOD's onder Vista. Ik ben dus niet begonnen met Ubuntu uit onvrede met Windows, maar puur uit interesse.
3) Bepaalde programma's die ik gebruik zijn er alleen voor Windows (en evt. de Mac). Die kun je weliswaar geëmuleerd draaien (Wine), maar als ik dan toch een 'echte' Windowsversie heb, gebruik ik die liever.
4) Games... maar dat hoort eigenlijk ook onder punt 2.
5) Er zijn toch aardig wat dingen die bij mij in Windows out-of-the-box of na het draaien van een installer perfect werken, maar die onder Ubuntu in meer of mindere mate niet (goed) werken. Als voornaamste voorbeelden noem ik geluid onder bepaalde spelletjes, hardware-accellerated graphics (heb een ATI-kaart) en het afspelen van DVD's.
6) Sommige zaken die ik in Windows makkelijk voor elkaar krijg, vereisen in Ubuntu een (in mijn ogen) veel ingewikkelder aanpak. Bijv. het (handmatig) installeren van een videodriver, en hoe dat werkt i.c.m. de beperkt ondersteunde driver die automatisch wordt geïnstalleerd.
7) Eye candy. De Metacity-interface, waar ik met mijn ATI-drivertje nog op ben aangewezen, haalt het IMHO lang niet bij Aero. En aangezien ik juist een krachtige PC heb aangeschaft met Vista in het achterhoofd, wil ik toch eigenlijk wel blitse effecten zien :P

Als op termijn de 'grote' games en betere drivers beschikbaar komen voor Ubuntu zou ik overigens zonder twijfel volledig overstappen. Ik heb namelijk een enorm positief gevoel over de Ubuntu-community en de gedachten achter open source software ontwikkeling.

Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/10, 21:04:28 »
@jvh: even een paar kleine opmerkinkjes:

2) Wow, mag ik je Cray even lenen? ;) Vista dat vlot draait... en met al die drm :P
5) Bepaalde dingen mogen niet om legale redenen (dvd's, codecs), en de opensource community wilt eigenlijk liever niet propretaire drivers meegeven, omdat het ergens in een grijs legaal gebied zich bevind of het wel of niet mag.
6) Ja, ergens een vinkje bij plaatsen is vrij moeilijk hé?
7) Aero VS. Compiz Fusion... Wie zou winnen? Je kent toch Compiz Fusion?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline JvH

  • Lid
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/11, 09:19:19 »
@SeySayux:
Om te beginnen zou ik graag willen zeggen dat ik de manier waarop je commentaar levert op enkele punten uit mijn post enorm jammer vind. Ik dacht dat het in deze community ging om respect voor elkaars mening.
Ik krijg bijna de indruk dat je mijn post als een aanval ziet op Ubuntu (wat zeker niet mijn bedoeling is), en dat je de post ziet als aanleiding om nog eens lekker af te geven op Windows (en dat weet ik zo onderhand ook wel, zelfs als beginnende forumbezoeker).
Nu over je opmerkingen:
Citaat van: "SeySayux"
2) Wow, mag ik je Cray even lenen? wink Vista dat vlot draait... en met al die drm tongue
Slechtere prestaties vallen voornamelijk op onder zware spellen, en dat is inderdaad een enorm minpunt van Vista. Windows zelf loopt bij mij verder prima.
Citaat van: "SeySayux"
5) Bepaalde dingen mogen niet om legale redenen (dvd's, codecs), en de opensource community wilt eigenlijk liever niet propretaire drivers meegeven, omdat het ergens in een grijs legaal gebied zich bevind of het wel of niet mag.
Dat geloof ik graag en daar heb ik ook begrip voor, maar de vraag was waarom ik voor sommige dingen terugval op Windows. Nou dit is dus een van de redenen. Waarom dat zo is vind ik dan iets minder belangrijk; als iets in Windows bij mij beter werkt, dan pak ik gewoon Windows. Lijkt me logisch.
Citaat van: "SeySayux"
6) Ja, ergens een vinkje bij plaatsen is vrij moeilijk hé?
Voor het handmatig installeren van de ATI-driver moeten veel meer stappen worden ondernomen dan het 'plaatsen van een vinkje'. Daarbij is het mij niet erg duidelijk hoe dat zit met eventueel geïnstalleerde restricted drivers (ja dat is inderdaad een kwestie van aanvinken) als je de open source tegenhanger ernaast installeert.
Citaat van: "SeySayux"
7) Aero VS. Compiz Fusion... Wie zou winnen? Je kent toch Compiz Fusion?
Ik heb het ook niet over Compiz Fusion :S:S (ja ik weet wel wat dat is). Zoals je had kunnen lezen in m'n post werkt Compiz onder de restricted ATI-driver niet. En het handmatig installeren van de open source ATI-driver is mij, als newbie, gewoon nog veel te hoog gegrepen.
Dat betekent dus dat ik nu nog vast zit aan de Metacity interface, en sorry hoor, maar dan vind ik Aero toch mooier.

simvader

  • Gast
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/11, 12:57:28 »
Ik denk dat ik deze post gemaakt hebt om mensen die uit nijmegen komen en helpen en van cds te voorzien, dit was niet echt bedoelt als een descusie wat nou wel of niet beter is, daar kun je beter een eigen topic aanmaken, (als die nog niet bestaat)
Dus zullen we weer verder gaan als je in nijmegen woont,

ik had trouwens een idee, mischien kunnnen we een keer in de stad cds gaan uitdelen en informatie geven? veel mensen weten nog niet wat linux is , dus daar kun je mischien wat lnieuwe linux gebruikers uit halen, want ik vind het nog behoorlijk stil hier in nijmegen.
Wat nodig hebben is een vergunning, en ontiegelijk veel cds, nog iedeeen? of iets anders, (wil je meedoen?)

Offline JvH

  • Lid
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/11, 13:28:38 »
Inderdaad het begon wat off-topic te raken.

On-topic dus maar weer. Zoals ik al zei ben ik
a) nog behoorlijk onervaren met Linux
b) niet iemand van de vlotte verkooppraatjes.
Dus aan mij zul je niet veel hebben bij het aan de man brengen van Ubuntu-CD'tjes...

Een ander idee is misschien om een bijeenkomst voor Nijmeegse Ubuntugebruikers te organiseren, om een indruk te krijgen van deze groep gebruikers. De vraag is dan alleen wat een handige locatie zou zijn.

simvader

  • Gast
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/11, 13:51:45 »
Een bijeenkomst lijkt wel leuk, maar een plaats?
mischien bij iemand thuis? bij mij kan in ieder geval niet, vinden mij ouders niet erg leuk...

Offline JvH

  • Lid
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/11, 14:46:23 »
In mijn (naïeve) optimisme ga ik er vanuit dat de groep inderdaad wat aan de grote kant zal zijn om het bij iemand thuis te organiseren.
Een andere optie is het afhuren van een zaaltje (wijkcentrum De Brack of iets dergelijks). Maar ook dat zal het nodige kosten lijkt me. Ik zal eens op internet rondkijken of ik daar iets over kan vinden.

Wat ook kan natuurlijk is het organiseren van een gezamenlijke activiteit (kroeg, bowlen, weet ik het wat), maar dat leent zich dan iets minder goed voor diepgaande discussies over Linux en open-source software :)

Offline Dave

  • Lid
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/11, 20:30:20 »
Een inloopmiddag bij een wijkcentrum waar je connectie mee hebt is ook een optie zodra je zeker weet dat je voldoende mensen hebt.

JVH bedankt voor de uitleg en moet je gelijk geven. Die ati kaarten is een drama nu eenmaal en er is nu eenmaal heel veel software(games) voor dat andere OS.
Ben zelf wat gefrustreerd geraakt want het lijkt wel of alle gevraagde hulp een ati kaart had op zeker moment.
Laat ze nu eerst de live cd draaien en als die niet start begin ik er niet meer aan want je blijft er mee bezig en ik denk dat je mensen alleen maar afstoot en niet terug krijgt als alles niet goed werkt.

Offline JvH

  • Lid
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/13, 19:10:21 »
Ik heb vluchtig gezocht op zaalverhuur in Nijmegen, en kwam terecht op deze pagina van het Triavium. Als ik bij 'Zalen & Tarieven' kijk, lijken bijv. de Labda-zalen voor een groep van, zeg, 20 personen of meer goed betaalbaar. Als iedereen gewoon lapt dan, maar dat lijkt me niet meer dan redelijk.
Ik weet niet of dit ook voor particulieren bedoeld is. Er is ook een invulformuliertje te vinden op deze pagina om hier info over op te vragen, maar daarvoor moet ik eerst een idee hebben op hoeveel mensen we kunnen rekenen. En natuurlijk moet iedereen het eens zijn met deze locatie. Het is iig goed bereikbaar...

simvader

  • Gast
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/14, 14:28:29 »
Citaat van: JvH
Ik heb vluchtig gezocht op zaalverhuur in Nijmegen, en kwam terecht op deze pagina van het Triavium. Als ik bij 'Zalen & Tarieven' kijk, lijken bijv. de Labda-zalen voor een groep van, zeg, 20 personen of meer goed betaalbaar. Als iedereen gewoon lapt dan, maar dat lijkt me niet meer dan redelijk.
Ik weet niet of dit ook voor particulieren bedoeld is. Er is ook een invulformuliertje te vinden op deze pagina om hier info over op te vragen, maar daarvoor moet ik eerst een idee hebben op hoeveel mensen we kunnen rekenen. En natuurlijk moet iedereen het eens zijn met deze locatie. Het is iig goed bereikbaar...
Dit is een prachtig idee, maar zijn er genoeg mensen?

saskia

  • Gast
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/14, 14:44:28 »
Hoi,
Ik woon ook in nijmegen, maar wat is de bedoeling van zo'n bijeenkomst? desktops vergelijken / nieuwe mensen werven / biertje drinken??
Op de universiteit wordt trouwens wel op een aantal plaatsen linux gebruikt... Dus ook al komen ze niet, ik denk wel dat er wat linux gebruikers zijn in nijmegen :)

Offline JvH

  • Lid
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/14, 14:58:22 »
Citaat van: "simvader"
Dit is een prachtig idee, maar zijn er genoeg mensen?
Daar valt of staat dit plannetje idd wel mee. Voor mensen die persoonlijk Linux-gebruikers (beginner of expert) kennen: zegt het voort!

Citaat van: "saskia"
maar wat is de bedoeling van zo'n bijeenkomst?desktops vergelijken / nieuwe mensen werven / biertje drinken??
Ik stel me zo voor dat het een combinatie wordt van:
- Mede Linux-gebruikers uit Nijmegen ontmoeten (@simvader: had je specifiek Ubuntu-gebruikers in gedachten, of Linux in het algemeen?)
- Gelegenheid voor beginnende Linux-gebruikers (zoals ikzelf :)) om vragen te stellen
- Desktops showen is natuurlijk ook altijd mooi, als daar de faciliteiten (beamers?) voor zijn. Helemaal leuk zou het wat mij betreft dan zijn als de beginners een indruk kunnen krijgen hoe ze al dat moois op kunnen zetten :)
- Biertje(s) drinken is natuurlijk ook nooit weg ;)

Maar goed dat is dan wat ik me er zo'n beetje bij voorstel, maar ideeën zijn natuurlijk meer dan welkom.

simvader

  • Gast
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #20 Gepost op: 2008/01/14, 16:03:00 »
Citaat
(@simvader: had je specifiek Ubuntu-gebruikers in gedachten, of Linux in het algemeen?)
eerst algemeen? we gaan er vanuit dat niet iedereen pro is in linux,

en inderdaad, een biertje is nooit weg, (gelukig ben net 16 :D)

en inderdaad, zeg het voort!

willen de mensen die geinteresseerd, zijn, melden dat ze kunnen?

hoeveel mensen moeten er minimaal zijn?

Offline JvH

  • Lid
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #21 Gepost op: 2008/01/14, 16:40:08 »
Citaat van: "simvader"
hoeveel mensen moeten er minimaal zijn?
Je hebt zalen in variërende grootte, en elke zaal kan op een bepaalde manier ingericht worden (zie Congres- en Vergaderzalen).
De mogelijke capaciteit varieert daarmee van 12 tot 450 personen :) Als iedereen meebetaald zou de prijs te doen moeten zijn lijkt me.

De gewenste groepsomvang hangt af van de invulling die we aan de bijeenkomst willen geven.
Een kleine groep is handig voor het stellen van bepaalde vragen ("Hoe stel je dit in?", "Hoe heb jij dat opgelost?", ....).
Een grote groep is leuk als er mensen zijn die een interessant praatje weten te houden. Het gevaar dat ik daarin zie is echter dat het dan wel wat chaotisch zou kunnen worden.

Laten we maar eerst reacties afwachten van geïnteresseerden.

simvader

  • Gast
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #22 Gepost op: 2008/01/30, 15:57:10 »
Laten we maar eerst reacties afwachten van geïnteresseerden.

weinig die willen lijkt me... :(

Offline JvH

  • Lid
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #23 Gepost op: 2008/01/30, 16:04:48 »
Erg jammer. Wat ik me dan afvraag is of er in Nijmegen zo weinig Ubuntero's te vinden zijn, of dat er gewoon weinig Nijmeegse Ubuntu-gebruikers gebruik maken van dit forum.

rulin

  • Gast
Nijmeegse linux gebruikers
« Reactie #24 Gepost op: 2008/01/30, 22:11:25 »
Ik woon in Wychen.
Heb Ubuntu 7,10 naast Xp geinstalleerd.
Als beginnend Linux gebruiker is een bijeenkomst van gebruikers erg nuttig.