Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB problemen  (gelezen 676 keer)

Offline Prdele

  • Lid
USB problemen
« Gepost op: 2016/08/04, 13:00:24 »
Ik heb een zelfbouw PC staan met een Asus Z170 Pro moederbord daarin, aan deze PC hangt een groot formaat printer, een snijplotter en een dongel voor de software, alle 3 zijn aangesloten via USB.
Als ik de computer opstart gaat het systeem voor de login hangen, start ik de computer op en ik heb niks aangesloten op de USB poorten, dan start het systeem normaal op.
Ik kan natuurlijk wel alles aansluiten als het systeem is opgestart, alleen dan komt het wel eens voor dat als we wat printen dat de printer stopt omdat er iets fout gaat met de verbinding.
Dit gebeurd 2 a 3x per week net zoals vandaag en natuurlijk gebeurt dat als ik iets print van een aantal meter lang.

Nu zijn er ook PCI USB kaarten te koop, als ik in de BIOS alles uit vinkt en mijn apenraten aansluit aan de USB poorten van de PCI kaart, zal dat mijn probleem oplossen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: USB problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/04, 14:14:27 »
Welke Ubuntuversie?

Offline Prdele

  • Lid
Re: USB problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/04, 14:25:26 »
Sorry Pjotr, dit had ik natuurlijk in mijn startpost moeten vermelden.

Onze servers draaien met Ubuntu, helaas kan de software die wij moeten gebruiken niet draaien op Ubuntu en draait dit alleen op Debian Wheezy.
Ik heb het wel geprobeerd aangezien Ubuntu en Debian redelijk familie van elkaar zijn.

Re: USB problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/05, 18:18:31 »
Mijn gewone ouderwetse PC uit 2009 wil alleen booten als de USB poort een gedumpte ISO bevat en geen bestandssysteem, op de USB mag wel MBR of UEFI staan. Echter zodra er een bestandssysteem zoals gebruikelijk op de USB stick/dongel staat, wil het systeem niet opstarten.

Zo kan ik niet booten met die PC als er een USB harde schijf op zit of een USB flash drive op zit met een ander bestands systeem dan een gewoon gedumpte ISO.

Ik kwam erachter dat RUFUS meerdere manieren kent om een ISO te dumpen op een USB dongel/drive, gewoon als bestandssysteem werkt bij mij niet, precies dezelfde klacht als jij. Maar als ik de ISO letterlijk door RUFUS laat dumpen op de USB dongel/drive waarbij aanpassing aan het bestandssysteem niet meer mogelijk is, werkt het gewoon.

Dit is een fout in mijn PC in mijn geval een Foxconn uit het jaar zoveel geleden. De vraag is dus of 1 van jouw devices een gewoon bestandssysteem heeft. Zo ja dan kan je er een ISO van maken en die met RUFUS dumpen. Maar RUFUS kent wel meer manieren om bestandssystemen te dumpen.

Nadeel is dat als ik een 8 GigaByte Stick gebruik RUFUS er bijvoorbeeld een ISO van 1.4 GigaByte opdumpt, de MBR/UEFI erop dumpt, de Stick slechts 1.4 GigaByte groot is en er geen wijziging meer aan gedaan kan worden. (Tenzij je opnieuw RUFUS gebruikt.)

Met de volgende bestandssystemen kan ik booten vanaf de USB,
CD-ROM
DVD-ROM
Dvd's en CD's gebruiken een speciaal bestandssysteem afhankelijk van wat voor type bestanden. In ieder geval de Ubuntu ISO of Windows ISO letterlijk gedumpt voldoen aan de voorwaarden om te kunnen booten. Heb veel gezocht op internet over dit probleem, maar voor mij is dat verder niet nodig. Ik zie wel dat jouw moederbord veel nieuwer is, denk 2012 en mijne uit 2009.

Ik heb niet geprobeerd met een Live Setup waarbij je met RUFUS letterlijk dumpt maar toch een paar GigaByte als gereserveerde ruimte maakt die wel schrijfbaar is (persistent groot bestand dat in de ISO wordt gepushed.)
« Laatst bewerkt op: 2016/08/05, 18:29:18 door Geert Jalink »
motion@home:~$ sudo apt-get install steam