Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu/tp-link usb hdd koppelen  (gelezen 828 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
xubuntu/tp-link usb hdd koppelen
« Gepost op: 2015/12/11, 16:47:00 »
Beste mensen,

Ik heb een nieuwe router (hiephoi) met een usb poort waarop je een hdd kan insteken. Leuk. Maar nu is mijn vraag: hoe kan ik dit benaderen vanuit mijn Xubuntu machine. Vanuit een windows 7 computer kon ik de mediaserver meteen zien en heet het "multimedia-apparaat": MediaShare:1

Even wat gegevens:
De router is een tp-link Archer C2
Ik heb Xubuntu 14.04 draaien

Wat wil ik:
De hdd benaderen alsof het een gewone hdd is en daar bestanden heen en terug schrijven.

Ik heb geen ervaring met dit soort dingen, maar misschien dat iemand me een beetje op weg kan helpen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline aartje

  • Lid
Re: xubuntu/tp-link usb hdd koppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/11, 17:58:05 »
Als je "samba" hebt ge-installeerd onder Xubuntu zou je via je verkenner (Nautilus?)
links ergens iets met "netwerk" moeten zien (onder Mint is dat in Caja "Netwerk verkenner")
als je daar op klikt zie je de naam van je tp-link router en als je daarop klikt zou je je "share"
moeten zien.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: xubuntu/tp-link usb hdd koppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/11, 18:04:54 »
Als je "samba" hebt ge-installeerd onder Xubuntu zou je via je verkenner (Nautilus?)
links ergens iets met "netwerk" moeten zien (onder Mint is dat in Caja "Netwerk verkenner")
als je daar op klikt zie je de naam van je tp-link router en als je daarop klikt zou je je "share"
moeten zien.
In Xubuntu is dat Thunar......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

DarkEra

  • Gast
Re: xubuntu/tp-link usb hdd koppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/11, 18:09:36 »
Xubuntu heeft inderdaad Thunar als verkenner. (Ron was me voor :) )

[offtopic]Caja is de filemanager/verkenner van de MATE desktop en onder Cinnamon heb je Nemo. Het is dus afhankelijk welke desktop omgeving je gebruikt bij Mint.[/offtopic]

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: xubuntu/tp-link usb hdd koppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/11, 20:53:53 »
inderdaad smb://192.168.0.1 invoeren in Thunar

weet iemand ook hoe ik de schijf vanuit Sonos kan benaderen?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline jan11000

  • Lid
Re: xubuntu/tp-link usb hdd koppelen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/12, 09:52:51 »
Handleiding van je router gaan lezen.
Daar staat hoe je de router kunt benaderen en instellen.
Vaak is dit via windows software.

Zelf zou ik nooit via een router een hd delen, dit is gewoon tav beveiliging niet goed.
Routers worden vaak niet geupdate of stoppen na korte tijd met updaten, dan ligt je hd open naar het internet.

Offline jolo

  • Lid
Re: xubuntu/tp-link usb hdd koppelen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/12, 12:23:05 »
Een algemeen artikel over de usb-aansluiting van de router staat op http://www.computeridee.nl/workshop/benut-de-usb-aansluiting-van-uw-router/
Er wordt blijkbaar vanuit gegaan, dat er Windows op de pc draait.
Check verder de Sonos website https://sonos.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/657/kw/USB%20drive%20router
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM


Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: xubuntu/tp-link usb hdd koppelen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/12, 16:26:15 »
Wat een hoop reacties. Dank jullie. Even alles per stuk beantwoorden:

@Pjotr
Dank je voor de link. Wat is het voordeel van Gigolo ten opzichte van een smb:// of (inmiddels ook werkend) ftp:// verbinding in Thunar?

@Jolo
Het algemene artikel is wel erg algemeen. Het Sonos artikel betreft een Apple dingetje. Is weer anders dan wat ik heb. Helaas.

@Jan
Tja, handleidingen zijn niet meer wat het geweest is. Anders was het daarmee wel gelukt. Verder dan stop de stekker er  in en ga naar 192.168.0.1 om de router in te stellen staat er eigenlijk niet.

@Algemeen
Maar het goede nieuws is, dat een verbinding met Sonos wel gelukt is. Maar verder werkt het niet. Kennelijk herkent het systeem de audiobestanden niet. Maar het vreemde is dat ook vanuit Linux  de bestanden op de netwerkschijf geen audio eigenschappen meer hebben. Hoe zou dat kunnen?
« Laatst bewerkt op: 2015/12/12, 16:28:45 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: xubuntu/tp-link usb hdd koppelen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/12, 18:02:49 »
Dank je voor de link. Wat is het voordeel van Gigolo ten opzichte van een smb:// of (inmiddels ook werkend) ftp:// verbinding in Thunar?
Dat zou ik niet weten.... Ik heb alleen ervaring met Gigolo, en daar was ik zeer tevreden over.   :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: xubuntu/tp-link usb hdd koppelen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/12, 18:11:53 »
In de handleiding staat veel meer, lees dus de handleiding eens door, en stel alles in wat er uitgelegd wordt.
Zelf heb ik dit net doorgelezen over usb aansluiten.