Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: herinstallatie hardy  (gelezen 1687 keer)

Octothorp

  • Gast
herinstallatie hardy
« Gepost op: 2008/05/30, 17:43:02 »
Na wat problemen met m'n gnome en compiz heb ik beslist om een herinstallatie te doen. Ik heb een aparte home partitie van de vorige installatie maar weet niet goed hoe ik nu best opnieuw installeer.
Ik heb al geboot vanop de live cd en gekozen voor 'installeer ubuntu'
Momenteel zit ik aan stap 5, de schijfruimte voorbereiden.
Hier kies ik voor handmatig.
En nu zit ik wat vast.

De partitie die vroeger als '/' gemount werd moet geformatteerd worden, dus daar kies ik voor 'bewerken' en bij 'gebruiken als' kies ik voor Ext3 loggend bestandssysteem? met partitie formateren aangevinkt en Aanhechtpunt '/'. Klopt dat?
Ik herinner me niet meer dat daar 'loggend' bij stond de vorige keer maar het was alleszins een ext3 partitie voordien.
De swap laat ik gerust, en moet er verder nog iets gebeuren? Moet ik mijn home laten overschrijven door die partitie ook te bewerken en te mounten als home maar formatteren niet aan te vinken?
En is het normaal dat ik terug mijn gebruikersnaam en paswoord enzo terug moet opgeven?

moderator edit : verplaatst naar installatie en beginners

Octothorp

  • Gast
herinstallatie hardy
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/30, 18:08:29 »
Sorry, dit staat in het verkeerde forum... Admins?

herinstallatie hardy
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/30, 18:24:20 »
Geen vinkje zetten bij je /home anders wordt deze ook geformateerd en ben je je gegevens kwijt. wel even aageven met /home  Je / ofwel root partitie wel aanvinken je swap kan je ook een vinkje voorzetten. ext3 is het goede formaat. Succes.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Octothorp

  • Gast
herinstallatie hardy
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/30, 18:27:55 »
ok dank u Gijs.
En op het eind staat aangevinkt 'opstartlader installeren' Is dit nog nodig?

Octothorp

  • Gast
herinstallatie hardy
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/30, 19:14:19 »
Heb ik gedaan, installatie was voltooid, ik herstart de computer. En als ik in de bootloader kies voor linux komt erop:
Error 22 no such partition.... Ik zit nu terug op de live cd. Kan ik van hieruit mijn grub aanpassen? Of is dat het probleem niet?

Octothorp

  • Gast
herinstallatie hardy
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/30, 20:46:26 »
Het is al gelukt om te booten. Ik heb de schijfvolgorde aangepast in mijn BIOS. Bleek dus dat hij de bootloader van een andere schijf toonde (van de vorige installatie). Met andere woorden, deze keer heeft hij de bootloader geinstalleerd op een andere schijf. Nu moet ik dus uitzoeken hoe ik die bootloader kan kopieren naar de MBR van deze schijf. Hoewel het in feite niet uitmaakt welke schijf hij eerst kiest in de BIOS. Wel heb ik gemerkt dat een schijf niet meer gemount wordt, weet niet of het er mee te maken heeft. Ook zie ik ze nergens staan, maar dat probleem los ik hopelijk later wel op....