Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting  (gelezen 41701 keer)

Offline Drummies

  • Lid
financieel steunen Ubuntu NL

-Waar gaat het over
hoe kunnen we als forum lid iets meer betekenen voor Ubuntu NL

-Het voorstel
een bedrag overmaken tbv support Ubuntu NL,geheel op vrijwillige basis
bv 25 euro op jaarbasis

-Het uiteindelijke doel
bedrag komt ten goede aan nou vul maar in....server onderhoud ,evenementen,promotie materiaal etc

wat vinden jullie als forum lid van bovenstaande,evt invulling van bepaalde zaken is nu nog niet aan de orde
doel van dit topic is jullie gedachten/ideeen hierover te peilen

mijn eigen motivatie Ubuntu NL als produkt en het forum geven zoveel plezier,dat ik als gebruiker en forumlid,daar best een bedrag voor wil overmaken,dat dan weer ten goede komt aan ons allen

Moderator edit: Titel aangepast. Het is Ubuntu NL of Ubuntu-NL, niet Ubuntu.nl
« Laatst bewerkt op: 2008/12/15, 17:36:06 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/06, 12:54:58 »
financieel steunen Ubuntu.nl

-Waar gaat het over
hoe kunnen we als forum lid iets meer betekenen voor Ubuntu.nl

-Het voorstel
een bedrag overmaken tbv support Ubuntu.nl,geheel op vrijwillige basis
bv 25 euro op jaarbasis

-Het uiteindelijke doel
bedrag komt ten goede aan nou vul maar in....server onderhoud ,evenementen,promotie materiaal etc

wat vinden jullie als forum lid van bovenstaande,evt invulling van bepaalde zaken is nu nog niet aan de orde
doel van dit topic is jullie gedachten/ideeen hierover te peilen

mijn eigen motivatie Ubuntu.nl als produkt en het forum geven zoveel plezier,dat ik als gebruiker en forumlid,daar best een bedrag voor wil overmaken,dat dan weer ten goede komt aan ons allen


dan zou ubuntu-nl een rechtspersoon moeten worden. naar mijn beste weten is dat nu niet zo. het zou mij niet  verbazen dat door de schaalvergroting/groei van ubuntu-nl we vrij binnenkort die richting op gaan.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/06, 13:13:47 »
Donaties

Ik meen ergens op een Ubuntu site ooit eens zo'n zin gelezen te hebben. Kan een Engelstalige site geweest zijn.
Toen ik er later op terug wou komen, kon ik het niet meer vinden. Die donaties gingen naar een potje algemeen Ubuntu internationaal. Voor Ubuntu-nl of speciale bestemming kon je aangeven.

In principe en zolang het vrijwillig blijft ben ik een groot voorstander van een donatie systeem. Mezelf al vaak afgevraagd wie de kosten voor servers, promotie, release party's, ed draagt. En ik vind het niks gek als daarvoor een bijdrage gevraagd wordt. En degenen die het kunnen missen, nou hoppa.

Vr.groet, peter

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/06, 13:19:56 »
Ik heb het topic even verplaatst naar het Ubuntu NL gedeelte :)

On topic: Het steunen van Ubuntu NL is natuurlijk heel welkom, maar zoals Leoquant al zegt moeten we dan eerst een stichting of vereniging oprichten voordat dat echt mogelijk is. Zoiets opzetten is vrij ingewikkeld en kost een hoop tijd, wat we nu niet genoeg hebben. Verder kost het hebben van een stichting enkele honderden euro's per jaar, zonder dat je ook maar iets doet. (Kosten KvK, administratie, etc.).

We lossen het nu op door mensen direct dingen te laten sponsoren, bijvoorbeeld flyers, cd's etc. voor de release party's.

Quatroking

  • Gast
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/06, 13:48:25 »
Gooi maar een paypal knop op het forum. Als m'n zaken goed gaan doneer ik misschien wel wat.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/06, 13:56:30 »
Gooi maar een paypal knop op het forum. Als m'n zaken goed gaan doneer ik misschien wel wat.

nee, nogmaals eerst moet er een ¨basis¨ zijn om die giften/donaties te regelen, ontvangen, bewaken en de prioriteiten te stellen wat te doen met de verschillende giften. die ¨basis¨ is een rechtspersoon.
concreet: ik ben voor het voorstel om donaties mogelijk te maken ten faveure van ubuntu-nl, want dat was de vraag.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/06, 14:12:07 »
Helemaal mee eens natuurlijk om het dan ook grondig te regelen. Maar dat kost wel veel tijd en geld.
Ooit eens meegewerkt aan zo'n verenigings opzet. Ben ik helemaal niet geschikt voor, maar goed. Kan toch geen kwaad om er eens serieus over door te denken.
En als er, zoals Johanvd schreef, iets gesponsord moet worden, doe ik graag mee.
Vr.groet, peter
 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/06, 14:21:29 »
Het kost helemaal niet veel tijd en moeite om een vereniging/stichting met rechtspersoonlijkheid in het leven te roepen...

Het volstaat om eens te gaan praten met een plaatselijke notaris. Omdat het een niet-commercieel, ideëel initiatief is, zijn notarissen vaak bereid om kosteloos hun medewerking te geven.

Het gaat er overigens niet alleen om, om donaties mogelijk te maken. Het gaat ook om het bieden van een fatsoenlijke aansprakelijkheidverzekerings-dekking aan vrijwilligers die activiteiten ondernemen voor Ubuntu-NL (release parties). Dat kan alleen door een rechtspersoon die die verzekering voor ze sluit.

Ik zeg dit al jaren. Ook al, toen ik nog lid was van Ubuntu-NL. Ik vind het een enorme en zeer verwijtbare nalatigheid, dat de verantwoordelijke mensen hier nog niets mee hebben gedaan.

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/06, 15:07:56 »
gaat hier hier om ubuntu.nl of ubuntu-nl.. aangezien www.ubuntu.nl een totaal andere site is..

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/06, 15:08:36 »
Dat ben ik met je eens Pjotr, voor een nonprofit organisatie zijn er vele wegen .........

Citaat
gaat hier hier om ubuntu.nl of ubuntu-nl.. aangezien www.ubuntu.nl een totaal andere site is..
Het gaat de Ubuntu gemeenschap in het Nederlands taal gebied (dus grensoverschrijdend), met alles wat daar bij hoort.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/06, 15:10:09 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/06, 15:15:39 »
Is er een behoefte aan meer financiele speelruimte? Oftewel wordt Ubuntu-nl op dit moment beperkt door geldgebrek? Want een rechtspersoon oprichten slechts om te voorzien in een behoefte van gebruikers om financieel bij te dragen lijkt me niet zinnig?

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/06, 16:02:48 »
het is niet alleen de centen kwestie, maar ook de aansprakelijkheid tijdens een evenement. doordat Ubuntu-nl geen rechtspersoon is, kunnn er bv geen verzekeringen afgesloten worden

Waarvoor zijn op dit moment dan organisatoren van een evenement als een releaseparty hoofdelijk verandwoordelijk zonder dat dit verzekerd kan worden? (Ik wil niet zeuren hoor, ben gewoon benieuwd!)

Offline Double12

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/06, 16:03:32 »
Inderdaad niet alleen voor de donaties. Als je een grote evenementen als landelijke release parties wilt organiseren, is het ook verantwoord om wel een stichting/vereniging op te richten. Sponsors kijken wel een beetje raar op als ze ineens op de rekening van een persoon hun geld moeten storten. En het is ook een vrij groot risico als je als privé-persoon alle risico moet dragen voor de kosten van zo'n release party.
Stichtingen en verenigingen zijn in vergelijking met bijv. een eenmanszaak of vof heel veilig, je kunt niet zomaar zelf aansprakelijk worden gesteld, de rechtspersoon wordt namelijk aansprakelijk gesteld.
Je moet wel mensen hebben die in het bestuur willen zitten.

Offline Double12

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/06, 16:16:57 »
het is niet alleen de centen kwestie, maar ook de aansprakelijkheid tijdens een evenement. doordat Ubuntu-nl geen rechtspersoon is, kunnn er bv geen verzekeringen afgesloten worden

Waarvoor zijn op dit moment dan organisatoren van een evenement als een releaseparty hoofdelijk verandwoordelijk zonder dat dit verzekerd kan worden? (Ik wil niet zeuren hoor, ben gewoon benieuwd!)
Sowieso voor alles waar ze een contract voor hebben afgesloten (bijv. het huren van het gebouw). Als bijv. het gebouw schade oploopt, beroept de eigenaar van het gebouw zich op het contract.
Daarnaast kun je natuurlijk (per ongeluk) de computer van iemand kapot maken terwijl je er Ubuntu erop installeert. Het is moeilijk te bewijzen dat "door de installatie van Ubuntu" de computer kapot gaat. Maar wel als je er per ongeluk een kop koffie overheen gooit. Er is dan ook kans dat niet per se de organisator, maar degene die die computer installeert aansprakelijk is. Die moet dan z'n verzekering gaan aanspreken om de schade te vergoeden.

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/06, 16:23:21 »
Ik denk dat ubuntu-nl donaties van leden goed kan gebruiken.

Bijvoorbeeld voor projecten als deze: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,34714.0.html
Is gewoon geld nodig voor bijvoorveeld een stand op een beurs, brochures....

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/06, 16:34:26 »
Als ik het zo zie zijn er zowel financieel als op het gebied van aansprakelijkheid en mogelijkheden om met andere partijen tot afspraken te komen redenen om een rechtspersoon op te richten. Ik heb begrepen dat dit niet veel hoeft te kosten.

Het lijkt mij dat zo'n rechtspersoon er gewoon moet komen. Ik wil daar best aan meehelpen als daar behoefte aan is.

edit: Wel lijkt het me belangrijk dat er een zekere onafhankelijkheid blijft bestaan in het functioneren van ubuntu-nl. Zo'n rechtspersoon zou zich vooral daar mee moeten bezighouden waarvoor deze opgericht is en niet de verantwoordelijkheid willen nemen voor allerlei zaken die nu ook al prima lopen. Het doel van zo'n rechtspersoon kan natuurlijk in de statuten worden vastgelegd.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/06, 16:38:54 door tommie74 »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/06, 16:45:09 »
Is er een behoefte aan meer financiele speelruimte? Oftewel wordt Ubuntu-nl op dit moment beperkt door geldgebrek? Want een rechtspersoon oprichten slechts om te voorzien in een behoefte van gebruikers om financieel bij te dragen lijkt me niet zinnig?
het is niet alleen de centen kwestie, maar ook de aansprakelijkheid tijdens een evenement. doordat Ubuntu-nl geen rechtspersoon is, kunnn er bv geen verzekeringen afgesloten worden

idd zo is het. en nogmaals bij schaalvergroting en groei hoort dit buitengewoon serieus genomen te worden. risico''s behoren niet afgewikkeld te worden op enkel een vrijwilliger, of een groep vrijwilligers. wanneer we echt een partj zijn/worden in computerland is dat nodig: goede verzekeringen, en dekking.
ik spreek de verwachting uit, en hoop, dat het bij de eerstvolgende LTS party helemaal in orde is wat bovenstaande betreft.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/06, 16:52:21 door leoquant »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/06, 18:20:01 »
Heb lang getwijfeld om dit voorstel te posten(ontstaan op de terug reis vanuit Hasselt een boom opgezet met @arie ;)) gelukkig zijn de reacties zeer volwassen

zaken zoals rechtspersoon,aansprakelijkheidsverzekering,vereniging etc zijn hier volkomen terecht benoemd(had dit wat later willen benoemen,maar is als reactie volkomen terecht en was eigenlijk voorspelbaar)

een opmerking de bereidheid van onze leden om financieel een bijdrage te leveren,is er nog niet helemaal uitgekomen,en dat was eigenlijk mijn 1e stap

Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/06, 18:37:51 »
Naast alle bovenstaande argumenten om een vereniging/stichting op te richten, mis ik nog 1 ding: het vergoeden van kosten die vrijwilligers voor Ubuntu hebben gemaakt.
Nou snap ik natuurlijk ook wel dat niet altijd alles vergoed hoeft te worden, maar met name bij de grotere releaseparties lopen de kosten aardig op. Die moeten minimaal vergoed kunnen worden
Ook bv. reiskosten voor mensen die een presentatie over Ubuntu geven, mogen van mij wel vergoed worden.
Tijd hoeft wat mij betreft niet vergoed te worden.
De tijd van onze vrijwilligers is tenslotte onbetaalbaar.  ;)
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/06, 18:58:44 »
ik denk zelf dat doneren iets goeds is,, ik kan zelf niks overmaken(te lage leeftijd), maar als er op een releaseparty een donatiebus ofzoiets staat, zal ik daar zeker wat instoppen om ubuntu-nl te steunen..

maak eerst van ubuntu-nl een echte vereniging, want ik denk niet dat 1 iemand aansprakelijk voor alles wat misgaat (als dat gebeurt) wil worden..

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/06, 19:17:23 »
Geen gekke discussie hier  :D

Misschien is het niet noodzakelijk dat Ubuntu-NL een eigen rechtspersoon wordt, maar kan Ubuntu-NL voor de financiële zaken en aansprakelijkheidskwesties aanhaken bij een andere rechtspersoon die overkoepelend kan werken. Immers, er zullen wel meer vrije en open source organisaties zijn met veel vrijwilligers die tegen hetzelfde vraagstuk aanlopen. Waarom niet toewerken naar een oplossing die voor al die partijen zinvol kan zijn, al was het maar als een soort 'administratiekantoor'.

Welke dat moet zijn, daar heb ik geen directe voorkeur voor.  De NLLGG schiet me zo als eerste te binnen, een andere zou Holland Open kunnen zijn. Die hebben media januari een jaarvergadering met een discussie over een nieuwe koers, dus wellicht zou dit soort werk daar binnen kunnen passen.

Het formeel regelen van een rechtspersoon is op zich niet zo'n heel groot probleem, dat is een kwestie van een paar bezoekjes en het betalen van wat rekeningen. Belangrijker is eerder de discussie welke rechtspersoon dit moet worden (sterke voorkeur voor een vereniging boven een een stichting) en de wijze van functioneren.

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/06, 19:24:28 »
een opmerking de bereidheid van onze leden om financieel een bijdrage te leveren,is er nog niet helemaal uitgekomen,en dat was eigenlijk mijn 1e stap

En de vorm van bijdrage. Een vereniging heeft meestal leden die contributie betalen, en een stichting donateurs?

Misschien is het leuk om die bereidheid om financieel een bijdrage te leveren met een poll te onderzoeken?

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/06, 19:58:01 »
een opmerking de bereidheid van onze leden om financieel een bijdrage te leveren,is er nog niet helemaal uitgekomen,en dat was eigenlijk mijn 1e stap

En de vorm van bijdrage. Een vereniging heeft meestal leden die contributie betalen, en een stichting donateurs?

Misschien is het leuk om die bereidheid om financieel een bijdrage te leveren met een poll te onderzoeken?
En sponsors moeten steeds een factuur kunnen krijgen. Wat dus niet kan zonder vereniging (in belgie is dit een vzw)
En met een vereniging kan je dan ook makkelijker sponsors aantrekken omdat je dan een factuur kan schrijven die de sponsor  kan inbrengen als onkosten. Dus dit kan zelfbedruipend zijn. Enig minpunt is dat er iemand wat boekhouding moet doen.
Vele projecten/evenementen worden maar groot door een goede sponsoring.

gd

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/06, 20:17:03 »
allereerst is dit een uiterst zinvolle discussie.
werk zelf al jaren in een professionele organisatie als vrijwilliger, waar de directie extra geld krijgt als men sávonds wat moet doen.
de vrijwilligers moeten reizen e krijgen daarvoor de gemaakte vergoedingen terug.
de topgroep van de vrijwilligers krijgt ook representatie geld.
ik hoop dat dit soort toestand wordt voorkomen in een eventueel op te richten stichting of vereniging.
in ieder geval moeten in voorkomende gevallen de reiskosten en/of een dagvergoeding worden vergoed.

binnen een stichting zou dit niet moeilijk te organiseren zijn. Raadzaam is wel een volledige openheid te hanteren.
Ik ben er in ieder geval een groot voorstander van.

graag volg ik deze discussie

hans

Offline Tom

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #24 Gepost op: 2008/12/06, 20:25:00 »
Ik sta honderd procent achter het idee voor een vast gesteld Lidgeld of Donatie voor Ubuntu.NL/BE.
Wel gaat mijn voorkeur uit naar een jaarlijks Lidgeld .
Grt Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.