Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu met zo weinig mogelijk systeemvereisten  (gelezen 1407 keer)

Ubuntu met zo weinig mogelijk systeemvereisten
« Gepost op: 2011/08/19, 17:21:11 »
Hallo,

Ik zou graag een ubuntu systeem hebben, die zo licht mogelijk draaid, met een desktop environment die zeker GTK aankan. Ik hoef geen fancy windowmanagers enzo, gewoon basic. Het moet Gambas apps kunnen draaien, daarom heb ik GTK nodig.

Ik dacht aan Xubuntu, of Lubuntu, maar ik weet eigenlijk niet welke de lichtste is? Of als er nog betere zijn?

Bij voorbaat dank.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu met zo weinig mogelijk systeemvereisten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/19, 17:23:33 »
Lubuntu lijkt mij zeer licht.
Blokkendoos is nog lichter(zoek op forum wat dit is).
http://distrowatch.com/ zoek hier op bijv ubuntu of debian, dan zie je meer ubuntu achtige systemen.

Re: Ubuntu met zo weinig mogelijk systeemvereisten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/19, 17:35:31 »
Aha, ik heb blokkendoos eens opgezocht, dat lijkt me inderdaad wel minimalistisch! Perfect!

Maar alleen zie ik op de ubuntu pagina dit staan:

Citaat
Na de basisinstallatie kunt u verdergaan met het installeren van een minimaal grafisch systeem. Daarvoor hebt u een paar dingen nodig: een x-server, een grafische omgeving, een internetbrowser, een terminal, een grafische teksteditor en de Synaptic pakketbeheerder.

heb ik een internetbrowser en grafische teksteditor nodig? Want ik ga die pc niet écht gebruiken als computer, meer om gewoon te laten aanstaan en constante taken te verrichten.
Of heb ik die 2 elementen nodig om alle packages te hebben om een goed werkend systeem te hebben?

En is het nodig dat ik na XFCE nog gnome installeer? XFCE ziet er goed uit, of kan ik daar geen Gambas apps op draaien? (die GTK vereisen.)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/19, 17:39:20 door Carharttguy »

Re: Ubuntu met zo weinig mogelijk systeemvereisten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/19, 18:04:49 »
Nee hoor, je hoeft geen browser of editor te installeren, waarschijnlijk ook geen gnome of XFCE.

Gambas ken ik niet, maar wat ik er zo van zie kun je het gewoon installeren vanuit het softwarecentre, en dan zal het vanzelf GTK meenemen, zonder GNOME, want GTK is genoeg.

X-server en windowmanager heb je wel nodig. Een windowmanager kan heel basaal, maar werkt dan niet echt handig meer als je een normale gewend bent(TWM bijvoorbeeld). Misschien is dan iets als ICEWM geschikter, die werkt wel redelijk hetzelfde, maar heeft niet zo veel "extra's" als GNOME en KDE, maar ook XFCE en in mindere mate LXDE.

Re: Ubuntu met zo weinig mogelijk systeemvereisten
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/20, 15:51:42 »
Bodhi is ook een zeer goede optie.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu met zo weinig mogelijk systeemvereisten
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/20, 16:43:46 »
Bodhi is ook een zeer goede optie.
Die heb ik eens bekeken in een virtuele omgeving, hij was snel en goed doordacht, een openbaring voor de mogelijkheden op "oude" computers.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu met zo weinig mogelijk systeemvereisten
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/20, 21:16:20 »
Ook hier Bodhi warm onthaalt; licht snel en stabiel.

Lubuntu is zeker ook een optie ! Er is pas een nieuwe versie uitgebracht dus zeker te proberen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ramana

  • Lid
Re: Ubuntu met zo weinig mogelijk systeemvereisten
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/21, 08:21:38 »
En Lubuntu ziet er ook nog eens netjes uit...  :)