Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014  (gelezen 15048 keer)

Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Gepost op: 2013/02/05, 18:42:31 »
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTI5MzU

Dat zou goed nieuws zijn naar mijn mening :)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/05, 18:52:59 »
uiteindelijk winnen we wel  =D

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/05, 19:24:30 »
Als dat waarheid wordt, kan ik mijn Windows buiten kieperen!  :P
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/05, 19:27:19 »
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTI5MzU

Dat zou goed nieuws zijn naar mijn mening :)

Wat bedoel je nou net met "goed" nieuws? Ten eerste zal Microsoft Office geen open-source zijn. Ten tweede vrees ik dat als je Office zal willen installeren, je dan terug wat andere Microsoft-troep zal mogen installeren. Wordt het niet tijd dat we eindelijk eens van deze vendor-lock-in-toepassingen gaan afraken, zodat we terug een "vrije" keuze kunnen maken in welke middelen we kunnen investeren, zonder dat we al die legacy-troep dienen blijven mee te sleuren?

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/05, 19:29:32 »
Ik denk dat Microsoft zo voor zijn eigen ondergang gaat zorgen. Linux wordt al populairder nu er meer games naar Linux komen met Steam (reden 1 om geen Linux te gebruiken), en als dit doorgaat nóg populairder als Linux out-of-the-box met .doc onderweg kan (reden 2 om geen Linux te gebruiken). Niet dat ik het erg vind, natuurlijk  ;).

Offline brent8800

  • Lid
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/05, 19:33:20 »
Ik denk dat Microsoft zo voor zijn eigen ondergang gaat zorgen. Linux wordt al populairder nu er meer games naar Linux komen met Steam (reden 1 om geen Linux te gebruiken), en als dit doorgaat nóg populairder als Linux out-of-the-box met .doc onderweg kan (reden 2 om geen Linux te gebruiken). Niet dat ik het erg vind, natuurlijk  ;).

Geen linux gebruiken? , en libre office / open office kunnen goed overweg met .doc bestanden, ik hoef al die microsoft zooi niet te hebben.
Ubuntu 14.04 LTS

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/05, 20:13:59 »
Microsoft zit in een spagaat, ze heeft namelijk twee melkkoeien, Office en Windows. Wanneer Office op Linux draait, levert dat waarschijnlijk extra klanten op voor Office, klanten namelijk die Linux gaan gebruiken en anders anders dus op een concurrent als LibreOffice overstappen. En daar zit Microsoft niet op te wachten, LibreOffice mocht maar eens goed bevallen en beter worden... Maarrr.... als Office naar Linux wordt geport, dan behoudt Micorosoft Office klanten die naar Linux overstappen, maar verliest Windows waarschijnlijk weer klanten omdat Office voor veel bedrijven dé reden is om niet op Linux op de desktop over te stappen.

Zie daar het dilemma: Office porten behoudt het Office monopolie en dito winsten, maar gaat ten koste van Windows marktaandeel en dito winsten. Office niet porten gaat ten koste van het Office monopolie en dito winsten, maar is goed voor het Windows monopolie en dito winsten. Zie daar maar eens tussen te kiezen. :D

Een duivels dilemma dus voor Microsoft, ik wens ze veel wijsheid toe.  :P

Wat ze ook kiezen, open source vaart er wel bij. Wordt Microsoft Office niet geport, dan is dat goed voor LibreOffice/OpenOffice. Wordt Microsoft Office wel geport, dan is dat goed voor de Linux Desktop. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/05, 20:27:43 door Thomas de Graaff »

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/05, 20:21:01 »
Ik denk dat het goed nieuws is. Je wordt als Linuxgebruiker namelijk niet gedwongen om tóch een closed source officepakket te gebruiken, je krijgt alleen de keuze om het te doen. Wie niet zit te wachten op Microsoftsoftware en/of closed source software, laat MS Office links liggen en blijft gewoon verder werken met LibreOffice (of een ander open source pakket). Wie MS Office prettiger vindt werken, closed source geen punt vindt en het geld ervoor over heeft, kan dan gewoon daarvoor kiezen. Dat betekent dus meer keuze op softwaregebied en dat lijkt me een goede zaak voor Linux.

Als ik zo kijk naar de klanten van mij die Linux gebruiken is het ontbreken van een native versie van MS Office best een vervelend punt. Voor sommigen voldeed LibreOffice uitstekend, sommigen konden ermee leven, maar bijj twee van hen heb ik maar MS Office via CrossOver geïnstalleerd. Niet ideaal (integratie met Linux is slechter dan bij native applicaties).
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/05, 20:23:43 »
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTI5MzU

Dat zou goed nieuws zijn naar mijn mening :)

Wat bedoel je nou net met "goed" nieuws?

Tjongejonge, ik zet toch duidelijk dat dat mijn mening is? Dan hoef je niet meteen zo aanvallend te openen...

Ik vind het goed nieuws want meer mensen stappen dan mogelijk volledig over naar Linux plus ik vind de interface van MS Office fijner dan van LO.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/05, 22:28:46 »
Het moet niet gekker worden. Ik heet MS Office van harte welkom op Linux zolang LibreOffice nog niet op hetzelfde niveau zit.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/06, 07:14:29 »
Voor de zakelijke markt is dit een dikke plus, maar voor de 'gewone' gebruiker zit er weer een probleem met de licenties; gratis zal MS dit niet porten naar Linux. De gemiddelde Linux-gebruiker leeft nog steeds in de wolk van 'alles is gratis en goed'.

Ik zie MS dit met enige problemen overzetten naar Linux; je mag niet vergeten dat Office veelvuldig gebruik maakt van onderliggende services, dewelke niet in Linux aanwezig zijn. En mocht het dan toch haalbaar zijn: welke ongewenste troep ga je nog installeren om Office draaiende te krijgen. Vergeet niet dat een layer als Crossover noodzakelijk was om MSO redelijk draaiende te krijgen.

Dit is voor de 'gewone' gebruiker in mijn ogen een negatieve tendens; vooral illegale MSO's zullen hun weg vinden in Linux, en daarmee doen WIJ aan slechte reclame voor Linux.

LO blijven ontwikkelen is de boodschap. In ieder geval stappen wij niet over naar een MS-product net nu we volledig omgeschakeld zijn op Open Source, en licentie-vrije software.

Ik spreek me nog niet eens uit over het probleem van activeringsprocedures en installatie-beperkingen ....... (denk dan maar eens aan het distro-hoppen of uitproberen op een ander systeem) Het is gewoon niet te verzoenen MS en Linux ; just my 2 cents
« Laatst bewerkt op: 2013/02/06, 07:18:51 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/06, 10:34:29 »
Citaat
Ik spreek me nog niet eens uit over het probleem van activeringsprocedures en installatie-beperkingen ....... (denk dan maar eens aan het distro-hoppen of uitproberen op een ander systeem) Het is gewoon niet te verzoenen MS en Linux ; just my 2 cents

Ook mijn idee, plus, met het binnenhalen van Microsoft Office brengen we mogelijks ook de lekken van Microsoft binnen in Linux, (virussen, malware). Het valt nu eenmaal niet te ontkennen dat Windows producten zeer gevoelig zijn voor hackers. Met dit binnen te halen zal Linux volgens mij aan veiligheid inboeten, en dat is nu juist een van de sterke punten van Linux, géén malware of virussen.  :'(
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/06, 10:55:49 »
Voor de zakelijke markt is dit een dikke plus, maar voor de 'gewone' gebruiker zit er weer een probleem met de licenties; gratis zal MS dit niet porten naar Linux. De gemiddelde Linux-gebruiker leeft nog steeds in de wolk van 'alles is gratis en goed'.

Ik zie MS dit met enige problemen overzetten naar Linux; je mag niet vergeten dat Office veelvuldig gebruik maakt van onderliggende services, dewelke niet in Linux aanwezig zijn. En mocht het dan toch haalbaar zijn: welke ongewenste troep ga je nog installeren om Office draaiende te krijgen. Vergeet niet dat een layer als Crossover noodzakelijk was om MSO redelijk draaiende te krijgen.

Dit is voor de 'gewone' gebruiker in mijn ogen een negatieve tendens; vooral illegale MSO's zullen hun weg vinden in Linux, en daarmee doen WIJ aan slechte reclame voor Linux.

LO blijven ontwikkelen is de boodschap. In ieder geval stappen wij niet over naar een MS-product net nu we volledig omgeschakeld zijn op Open Source, en licentie-vrije software.

Ik spreek me nog niet eens uit over het probleem van activeringsprocedures en installatie-beperkingen ....... (denk dan maar eens aan het distro-hoppen of uitproberen op een ander systeem) Het is gewoon niet te verzoenen MS en Linux ; just my 2 cents
Prima samengevat. Met de toepassing van MS Office op Linux-bakken propageer je maar alleen de vendor-lockin (wat MS graag ziet), waar we (ik in ieder geval) nu juist vanaf willen.

Maar één ding snap ik niet: er wordt toch altijd, vaak door Windows-adepten geroepen dat Linux slechts 1% marktaandeel heeft? Hoe kun je nu in dat segment iets uitbrengen wat toch geld gaat opleveren? Of zou die 1% niet kloppen? Vragen, vragen....

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/06, 11:01:08 »
@Joris: Mac OSX is ook geen Windows en ik heb geen extra spul erbij gekregen toen ik Office 2011 erop zette. Dus dat zegt weinig.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/06, 18:27:44 »
@Joris: Mac OSX is ook geen Windows en ik heb geen extra spul erbij gekregen toen ik Office 2011 erop zette. Dus dat zegt weinig.

Klopt volledig, alleen heeft Apple bijzonder goed en graag meegewerkt aan dat project. En mede daardoor is dat een succes geworden.
Maar Linux is een héél ruim begrip dat bijzonder veel afsplitsingen heeft. Zuiver op de kernel kan je niet voort.
Die trouwerij van Microsoft en Apple was ook nodig; Apple een concurrent met goede verkoopcijfers en Microsoft met een monopoly-gevaar.

Let wel: ik juich het toe voor de zakelijke gebruiker, die kan daar enorme vruchten van plukken door een trouwerij van MSO en Linux.
Maar zaten we daar écht op te wachten ? Ik denk persoonlijk van niet. Dus blijft er een grote groep (die is het grootst b.t.w.) van thuisgebruikers over; die mogen meteen het testkonijn spelen voor MS. Alleen dienen ze daar voor te betalen theoretisch.
Praktisch zal menig gebruiker eerder overstappen met een 'gekraakte' versie, en hoe gaat MS daar dan mee om.
Hun kennende zal de installatie-procedure (die op Mac een fluitje van een cent is) weer enorme eisen gaan stellen, eerder om hun product te beveiligen. En tja meteen er een enorme EULA aan hangen die menig Linux-gebruiker compleet vreemd is (geworden).

En laat ons eerlijk zijn: is Linux zoals het nu is, eigenlijk wel klaar om zo'n dominante software als die van MS aan te kunnen ?
Ik doel vooral op installatie-beperkingen door activeringslimitatie, en dus compleet afgaan op een besturingssysteem dat fail-safe zou moeten zijn. En ja, ik appelleer aan de eerlijke gebruiker die een licentie gekocht heeft.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/06, 18:57:50 »
ik juich het toe voor de zakelijke gebruiker, die kan daar enorme vruchten van plukken door een trouwerij van MSO en Linux.
Mee eens. Over het geheel genomen dus een positieve ontwikkeling, denk ik....

Citaat
Maar zaten we daar écht op te wachten ?
Ik niet, in elk geval. Ben volkomen tevreden met Libre Office. Prima spul, doet alles wat ik nodig heb van een kantoorpakket.  8-)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/06, 19:24:33 »
Het zou in elk geval een enorme erkenning voor het linux platform betekenen: linux zou in veel kringen niet meer als een hobby platformpje kunnen gepercipieerd worden, maar als een waardig alternatief naast Apple OS X.

Als er aan de manier van vermarkten niets verandert, dan maakt het voor de vrije software adept geen verschil: het blijft even slecht.

Doordat hiermee een focus op het linuxplaform komt, is de evolutie netto toch positief.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/06, 20:16:59 »
@Joris: "Klopt volledig, alleen heeft Apple bijzonder goed en graag meegewerkt aan dat project. En mede daardoor is dat een succes geworden."

Sorry hoor, maar mag ik dat even afdoen als onzin? Waarom zou Apple willen dat MS haar office suite naar OSX porteert als Apple zelf een betaalde office suite heeft die ze te pas en te onpas promoten? (iWork)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/06, 20:44:05 »
IWork is geen directe concurrent van de Mac-versie van Microsoft Office: het is lager geprijsd en richt zich meer op presentatie en lay-out
LibreOffice is geen directe concurrent van de Linux-versie van Microsoft Office: het is lager geprijsd (€ 0,00)  :)
zodat we terug een "vrije" keuze kunnen maken in welke middelen we kunnen investeren, zonder dat we al die legacy-troep dienen blijven mee te sleuren?
Je bent "vrij" niet voor legacy-Office te kiezen.
Legacyversies zijn uitermate stabiel en bevatten over het algemeen weinig fouten
Wie weet wordt het wel de killerapp voor de Linux desktop.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/06, 21:13:57 »
zodat we terug een "vrije" keuze kunnen maken in welke middelen we kunnen investeren, zonder dat we al die legacy-troep dienen blijven mee te sleuren?
Je bent "vrij" niet voor legacy-Office te kiezen.
Beter: Je bent vrij om je eigen vrijheid te beperken (door gesloten software te kiezen). Keuzes, keuzes.  ;)

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/06, 21:26:40 »
En we beginnen aan de zoveelste gesloten vs open source-discussie. Fijne avond allemaal!

Offline siegi

  • Lid
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #21 Gepost op: 2013/02/06, 21:30:00 »
@Joris: "Klopt volledig, alleen heeft Apple bijzonder goed en graag meegewerkt aan dat project. En mede daardoor is dat een succes geworden."

Sorry hoor, maar mag ik dat even afdoen als onzin? Waarom zou Apple willen dat MS haar office suite naar OSX porteert als Apple zelf een betaalde office suite heeft die ze te pas en te onpas promoten? (iWork)
Het is juist een van de zaken die Steve Jobs bij zijn terugkeer naar Apple heeft gerealiseerd. Een deal met microsoft die onderandere inhield dat microsoft zich ertoe verplichte tenmiste voor 5 jaar office voor mac uit te brengen.
Dit heeft mede ervoor gezorgd dat apple uit het slop getrokken werd.

Of in steve zijn woorden:
Citaat van: wikipedia
If we want to move forward and see Apple healthy and prospering again, we have to let go of a few things here. We have to let go of this notion that for Apple to win, Microsoft has to lose. We have to embrace a notion that for Apple to win, Apple has to do a really good job. And if others are going to help us that's great, because we need all the help we can get, and if we screw up and we don't do a good job, it's not somebody else's fault, it's our fault. So I think that is a very important perspective. If we want Microsoft Office on the Mac, we better treat the company that puts it out with a little bit of gratitude; we like their software. So, the era of setting this up as a competition between Apple and Microsoft is over as far as I'm concerned. This is about getting Apple healthy, this is about Apple being able to make incredibly great contributions to the industry and to get healthy and prosper again.

Laat ons deze kans ook nemen als linux, met andere woorden ... :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #22 Gepost op: 2013/02/06, 22:01:02 »
En we beginnen aan de zoveelste gesloten vs open source-discussie.
Ach, het is nu eenmaal de aard van het beestje: gesloten software (MSO) bovenop vrije software (Ubuntu), dus dan krijg je dit vanzelf. De meeste posts hierboven gaan daar ook over, de beperkingen van die gesloten software. Maar goed.

ik juich het toe voor de zakelijke gebruiker, die kan daar enorme vruchten van plukken door een trouwerij van MSO en Linux.
Mee eens. Over het geheel genomen dus een positieve ontwikkeling, denk ik....
Positief dat wel, maar op een iets andere manier:

Wat vaak in verkoopland gebeurt is dat de klant een wensenlijstje heeft van absolute must-haves. Een goede verkoper kan inschatten of de klant die (na de aankoop/implementatie) ook daadwerkelijk gaat gebruiken of niet. Want in de praktijk staan er een heleboel dingen op zo'n lijstje, alleen maar om een eerste selectie van leverancier te maken, de zogenaamde shortlist.

En stel nu dat zo'n klant vraagt om MSO op Ubuntu, dan kan het antwoord een volmondig  ja zijn. Na de beslissing om met Ubuntu in zee te gaan, zullen er, voor de vorm zeg maar, eerst nog wat testjes gedaan worden of LibreOffice toch ook voldoet. En als dat zo is, dan is MSO helemaal niet nodig. En als het niet zo is, ach, doe dan maar zo'n MSO-pakketje, liever niet (natuurlijk).  Alleen de mogeljkheid al dat MSO op Ubuntu draait is voldoende om iemand over de streep te halen.

Daarnaast is het, wat hier ook al aangehaald wordt, een stuk erkenning van het Linux-platform waarmee bewezen wordt dat het geen niche-speler meer is. En alleen dat al is genoeg voor een zakelijke gebruiker om Ubuntu (Linux) serieus te nemen, en dan maakt het niet uit of deze nu uiteindelijk MSO neemt of niet. MS faciliteert daarmee overstappers van Windows naar Ubuntu, iets met eigen graf graven?

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #23 Gepost op: 2013/02/06, 22:37:21 »
@siegi: En we zitten nu hoeveel jaar verder? Office 2011 is veeeel later uitgebracht dan de 5 jaar-deal en iWork is inmiddels erg populair op Mac OSX maar toch gaat MS door met Office voor OSX.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #24 Gepost op: 2013/02/06, 22:52:44 »
Hoewel de bron wat vaag is ('meaningful look' op een congres, hmm) is dit een interessante ontwikkeling. Als dit zo is, ziet MS Linux toch als een volwaardig platform, en dat is te prijzen.

Ik ben niet altijd zo fundamentalistisch, als dit in het vat zit en zolang dit een keuzemogelijkheid is biedt dit imho een geweldige impuls voor met name de zakelijke markt. En dat kan nieuwe mogelijkheden bieden.

Kanttekening: zakelijk werk ik dagelijks met MS Office. Een geweldig pakket, en dat gebruik ik dan ook nog op een W8 omgeving (yes, I confess). De uitdaging zit hem imho erin, dat ik graag zou zien dat open source office-pakketten als LO (en er zijn er wel meer) juist eens een prikkel zouden krijgen om dit te verbeteren. In een ander draadje heb ik al gemopperd dat LO spreadsheet niet eens curve-fitting kent, zo zijn er ook wel eens problemen in onderlinge rekenbladen die elkaars data moeten overnemen. Toegegeven, dit zijn details, voor het dagelijkse huis-tuin-en-keuken werk voldoet LO prima. Maar toch: kan dit nu niet eens opgepakt worden? Ik zie liever keuzemogelijkheid dan monopolie...

Je zou dit kunnen zien als nieuwe kansen en mogelijkheden, althans zo kijk ik er tegenaan.

Just my two eypo-cents.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]