Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe kan ik software backuppen en verhuizen naar nieuwe Linux installatie?  (gelezen 482 keer)

Offline jan-1

  • Lid
hallo allemaal,

Ik heb een verouderde Lubuntu versie die ik wil vervangen door Xubuntu. Nu wil ik graag mijn geïnstalleerde software mee verhuizen. Wat is de simpelste manier om dit te doen?
Ik heb zelf al iets gevonden: https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=819396
alleen werkt dit niet. Na het laatste commando krijg ik dit:

dpkg-deb: warning: './dpkg-repack-2422/DEBIAN/control' contains user-defined field 'Original-Maintainer'
dpkg-deb: warning: ignoring 1 warning about the control file(s)

dpkg-deb: building package `abiword' in `./abiword_2.9.2+svn20120603-8_i386.deb'.
dpkg-deb: warning: './dpkg-repack-2422/DEBIAN/control' contains user-defined field 'Original-Maintainer'
dpkg-deb: warning: ignoring 1 warning about the control file(s)

dpkg-deb: building package `abiword-common' in `./abiword-common_2.9.2+svn20120603-8_all.deb'.
dpkg-deb: warning: './dpkg-repack-2422/DEBIAN/control' contains user-defined field 'Original-Maintainer'
dpkg-deb: warning: ignoring 1 warning about the control file(s)

dpkg-deb: building package `accountsservice' in `./accountsservice_0.6.21-6ubuntu5.1_i386.deb'.
dpkg-deb: warning: './dpkg-repack-2422/DEBIAN/control' contains user-defined field 'Original-Maintainer'
dpkg-deb: warning: ignoring 1 warning about the control file(s)

dpkg-deb: building package `ace-of-penguins' in `./ace-of-penguins_1.3-10_i386.deb'.
dpkg-deb: warning: './dpkg-repack-2422/DEBIAN/control' contains user-defined field 'Original-Maintainer'
dpkg-deb: warning: ignoring 1 warning about the control file(s)

dpkg-deb: building package `acl' in `./acl_2.2.51-8ubuntu2_i386.deb'.
dpkg-deb: warning: './dpkg-repack-2422/DEBIAN/control' contains user-defined field 'Original-Maintainer'
dpkg-deb: warning: ignoring 1 warning about the control file(s)

dpkg-deb: building package `adduser' in `./adduser_3.113+nmu1ubuntu1_all.deb'.
dpkg-repack: Fatal Error: Package adun.app not fully installed

Wat nu? Of weet iemand een andere methode/programma?
bedankt!
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu

Hallo, het is niet vanzelfsprekend dat je jouw software van het ene Linux-OS kunt oververhuizen naar een ander Linux-OS (Lubunty vs. Xubuntu in jouw geval). De kans dat je problemen gaat tegenkomen ivm. verschillende (afwijkende) softwarebibliotheken is erg groot. En dan werkt de boel niet meer.

Veel handiger is om een lijstje te maken met de software die je in Lubuntu hebt geïnstalleerd en daarna zien te proberen deze zelfde software op een Xubuntu-installatie te plaatsen, nieuw dus.

Dit voorkomt ook vervuiling, bedoeld als oude Lubuntu-bibliotheken die je in Xubuntu niet meer nodig hebt maar die toch blijven staan en daarna misschien weer om updates gaan vragen.

Kortom, ik raad je een frisse Xubuntu-installatie aan waarop je de door jou gewenste software direct nieuw installeert.

Offline jan-1

  • Lid
Ik heb ondertussen nog even verder gezocht en deze tip gevonden:
https://www.maketecheasier.com/backup-your-applications-with-a-single-command/
Dit lijkt me wel wat, dan kan ik die lijst bewerken en overbodige rommel verwijderen.

Bedankt Paul, ik snap je verhaal, maar dat kost erg veel tijd en dat wil ik juist vermijden.  dus waag ik toch liever een gokje.
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu

Offline ajjp

  • Lid
Heb je ook de noot gelezen?
Citaat
Note: This will only reinstall the applications. It won't restore back the settings that you have previously set. You might want to back up the whole Home folder to preserve all your settings.
Daar gaat je besparing van tijd ...

Offline jan-1

  • Lid
Ja, die had ik gelezen. Je moet dus de home folder backuppen, dat is weinig werk.
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu

Offline ajjp

  • Lid
Maar geeft het kopiëren  van de home van een verouderde Lubuntu geen conflicten in Xubuntu? Om eerlijk te zijn, ik weet zelf het antwoord op deze vraag niet.