Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Half GELUKT opstart-usb-drive aanmaken  (gelezen 1253 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
Half GELUKT opstart-usb-drive aanmaken
« Gepost op: 2010/12/05, 14:22:47 »
Hoe kan men een live-usb-drive maken op een wat oudere machine die niet zelf kan starten vanaf een usb-schijf?

In verschillende topics over "een usb-schijf  bootable maken" stuit ik telkens op de voorwaarde dat de machine zelf moet kunnen booten van usb. Ook de wiki "Een Live USB-stick aanmaken" vertrekt uit die veronderstelling.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/05, 21:42:29 door Jakke5 »

Re: opstart-usb-drive aanmaken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/05, 14:23:47 »
Via Systeem=>Beheer=>Opstartschijf aanmaken.

De computer waarop dit gebeurd moet niet kunnen booten vanaf usb.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: opstart-usb-drive aanmaken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/05, 15:49:22 »
Dankjewel Nunslaughter, maar dat lukt niet. Ik krijg na enig gesputter een fout-melding nml. "Can't read from /tmp/tmpZssNim"


Offline Jakke5

  • Lid
Re: GELUKT opstart-usb-drive aanmaken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/05, 17:33:01 »
jan11000, dankjewel. In een of ander topic had ik iets gevonden over tóch opstarten van usb ondanks verouderde apparatuur, en daar was sprake van Plop. dank zij je suggestie hoef ik er niet meer naar te zoeken.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: GELUKT opstart-usb-drive aanmaken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/05, 19:30:55 »
Ben weer es te optimistisch geweest.
Op het einde van de wiki http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Plop lees ik
Nu boot Grub "/boot/plpbt.bin" op en kan je nu selecteren van welk soort apparaat je wilt opbooten van je Harddisk, Floppy, CDrom of USB wij kiezen dan voor usb. Zorg er wel voor dat je USB stick in je computer zit voordat je in Plop op USB drukt. Plop gaat dan zoeken naar massa storage devices of er iets op staat waar hij van kan opbooten.Als u uw USB stick in de computer hebt gedaan en je hebt er ook een USB boot stick van gemaakt kan je zo Linux instaleren.
Wat betekent in deze zin "Linux installeren"? Kan dat dan ook op de usb-stick zelf?
Ik wil nml. niet alleen een live-usb-stick, maar de usb-stick helemaal operationeel maken, dwz. hem gebruiken als een "echte" hdd, waarop dus alle event. veranderingen, instellingen enz. blijven staan, ook na afsluiten.
 (Er bestaat al een topic over dit probleem op het forum, echter zonder oplossing, voorzover ik het begrijp)

Offline Jakke5

  • Lid
Re: GELUKT opstart-usb-drive aanmaken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/05, 20:42:50 »
En nu duikt er nog een ander probleem op.
Het lukt nml. niet om plpbt.bin te copiëren naar /boot. Niet op m'n "normale" manier met locaties, en ook niet met de terminal. In het laatste geval krijg ik als melding dat het bestand na cp niet bestaat. In Locaties wordt "plakken" niet actief na "copiëren" en slepen geeft als foutmelding dat er een fout is opgetreden tijdens het verplaatsen.

Een uur later ... Wat een geluk dat dom zijn geen pijn doet. Ik had domweg /Downloads geschreven, zodat telkens in de root ging zoeken i.p.v. in Downloads in mijn eigen deel van /home

En weer een nacht later lees ik dit
Citaat
Zo'n Linux op een externe usb-schijf zou ik ook niet doen.  Te instabiel en traag.
(auteur :track)
Dus geef ik deze poging maar op.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/06, 09:12:49 door Jakke5 »