Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: explorer.exe?  (gelezen 2078 keer)

deafcon1

  • Gast
explorer.exe?
« Gepost op: 2006/12/21, 13:10:59 »
Hoi allemaal!
Ik merkte de llatste tijd wel vaker dat mijn computer wat trager werd.Ook heb ik de laatste tijd wel erg veel force quits nodig.Ik kom nu net tot de ontdekking dat er een proces draait,wat ongeveer 62% van mijn CPU gebruik veroorzaakt.Het heet explorer.exe,en kan me niet herineeren het eerder te hebben gezien.Wat is dit?En werkt dit met Wine?
Ik vertrouw dit dus bepaald niet,maar googlen kom ik niet veel verder mee,alleen maar *****soft gerelateerde hits...Weet iemand hier meer?
Zenx!
Groet,Bart.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
explorer.exe?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/21, 13:15:41 »
Hier begrijp ik niks van....

Het is per definitie onmogelijk dat een .exe bestand opstart in Linux. Alleen onder Wine kan dat, maar Wine moet je toch eerst  handmatig opstarten? Als je dat niet doet, dan kan het probleem zich toch helemaal niet voordoen?

Groet, Pjotr.

deafcon1

  • Gast
explorer.exe?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/21, 13:19:24 »
Ik heb onder Wine inderdaad een trojan,zegt AVG nu net.En ik snap er dus helemaal niets van,ik heb niets handmatig opgestart.....

breukkie

  • Gast
explorer.exe?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/21, 13:27:59 »
zo te zien aan de bestandsnaam lijkt het mij een versie van Internet explorer.
Mocht het zo zijn dat je in wine hiermee werkt en na afsluiten van wine dit process niet word afgesloten kan je het volgende doen.

Open een terminnal typ ps -x en klik op enter
Vervolgens zie je de draaiende processen.
Als hier dat explorer.exe bestand tussen staat kijk je aan de linker kan naar het pid nr en typt kill nr van het pid en enter
vervolgens opnieuwe ps -x en kijken of het proces is gekilled
Vervolgens het commando "w" intypen in je terminal en je ziet wat je cpu op dat moment doet

deafcon1

  • Gast
explorer.exe?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/21, 13:32:11 »
Dat was dus ook mijn gedachte,maar ik gebruik wine eigenlijk niet,en al helemaal geen I.E.Ik heb wel picasa geinstalleerd,en daar zit wine standaard ingebakken.Picasa doet ook al een tijdje erg vreemd.Blijft albums kopieren,terwijl ik dat niet het opgestart.Stopt ook niet als ik dat afsluit.Pas als ik picasa kill,werkt het niet meer.....

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
explorer.exe?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/21, 13:33:31 »
Citaat van: pjotr123
Hier begrijp ik niks van....

Het is per definitie onmogelijk dat een .exe bestand opstart in Linux.
Niet helemaal juist Pjotr,
Citaat van: blubber
Code:
cd #zodat je in je /home/gebruiker komt
mkdir fah
cd fah
wget http://www.stanford.edu/group/pandegroup/release/FAH504-Linux.exe
chmod a+x FAH504-Linux.exe
./FAH504
Dit programma werkt perfect onder Linux en is een .exe bestand. Je moet 't wel uitvoerbaar maken maar 't lukt wel.
Programma Folding werkt overigens perfect meer info hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/57478#p57478
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
explorer.exe?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/21, 13:50:09 »
Nou, weer wat geleerd. Het is Deafcon dus gelukt om onder Linux besmet te raken met een Windowsvirus!

Terzake: ik zou allereerst zowel Wine als Picasa de

deafcon1

  • Gast
explorer.exe?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/21, 13:58:52 »
Ik geloof het ook.Wine en Picasa gaan eraf natuurlijk!Maar ik heb nu een sollicitatiegesprek!Later meer.Vriendelijke dank voor de hulp alvast!
Bart.

Offline Soul-Sing

  • Lid
explorer.exe?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/21, 14:08:24 »
picasa lijkt zich te gedragen als een trojan. idd is picasa een wine oplossing, het is geen deb. procesbeheer: proces killen, picasa verwijderen. reboot. kijken of het terug komt......
alleen picasa laat zich heel moeilijk echt verwijderen. hoe kom ik erbij?
-picasa eerste keer opstarten:- hele schijf scannen? heb ik per abuis gekozen. eindeloze speurtocht van het prog....tientallen minuten.
gedeinstalleerd met purge, opnieuw installeren en  opstarten, prog begint weer de hele schijf rond te speuren naar plaatjes. er zit nog iets van het prog op mijn systeem. het laat mij niet meer kiezen!

Gandyman1

  • Gast
explorer.exe?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/21, 14:29:10 »
Zomaar een gedachte ???

Kan het niet wezen dat hij Picasa geinstalleerd heeft en na de 1e opstart Picasa niet zijn werk heeft laten afmaken ??

Nadat ik dit 1e keer kennis maakte met Picasa en hij mijn PCtje ff wilde onderzoeken op plaatjes was hij nogal een aantal uurtjes bezig.
( heb veel plaatjes en een aantal HDtjes)) :P

Ik kan me zo voorstellen wanneer hij dit proces afgebroken heeft, er waarschijnlijk iets fout is gegaan waardoor na ieder boot Picasa gaat proberen zijn werk af te maken.

Op deze manier bleef wine actief.
Nu nog erachter komen op welke manier en een explorer.exe van Windows zich erin heeft kunnenn nestelen.

:D

Offline Soul-Sing

  • Lid
explorer.exe?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/21, 14:53:29 »
@gandy

logisch verhaal, wordt vervolgd. ben erg nieuwsgierig.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
explorer.exe?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/21, 15:44:34 »
Citaat van: bartek
Citaat van: pjotr123
Hier begrijp ik niks van....

Het is per definitie onmogelijk dat een .exe bestand opstart in Linux.
Niet helemaal juist Pjotr,
Citaat van: blubber
Code:
cd #zodat je in je /home/gebruiker komt
mkdir fah
cd fah
wget http://www.stanford.edu/group/pandegroup/release/FAH504-Linux.exe
chmod a+x FAH504-Linux.exe
./FAH504
Dit programma werkt perfect onder Linux en is een .exe bestand. Je moet 't wel uitvoerbaar maken maar 't lukt wel.
Programma Folding werkt overigens perfect meer info hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/57478#p57478
omdat linux niet naar de extensie kijkt... je vraagt om het bestand uit te voeren, en dat zal hij ook doen... eigenlijk is het dus geen .exe, een beetje een vreemde manier van redeneren van die FAH gasten om die extensie .exe te houden op linux... meeste mensen zouden daar gewoon .bin ofzo zetten, of gewoon niets...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
explorer.exe?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/21, 17:01:43 »
idd profoX,
in Linux kun je bij wijze van spreken elk bestand uitvoerbaar maken.
Een voorbeeld dat de meesten wel zullen kennen is 't uitvoerbaar maken van een tekstbestandje.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
explorer.exe?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/12/21, 17:45:05 »
explorer.exe is onder windows het bestand dat de desktop aanstuurt !
Het draait bij MS dus altijd en daardoor de ideale plek voor een virus.

't is maar een gedachte ......
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

explorer.exe?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/12/21, 18:21:42 »
Maar hoe krijg je vanuit Linux een virus geinstalleerd in Wine? Je moet het volgens mij handmatig activeren, tenzij je een webservice via Wine gebruikt. Als je Wine verwijdert, moet je er wel voor zorgen dat ~/.wine ook weg is, want anders is alles nog geinstalleerd als je wine weer instelleerd(in ~/.wine/c(ook wel drive_c of iets anders) zit namenlijk je virtuele c en in ~/.wine zit je virtuele register.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!