Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na instalatie veilig?  (gelezen 2219 keer)

Offline sveens

  • Lid
Na instalatie veilig?
« Gepost op: 2008/09/24, 09:03:10 »
Ik heb Ubuntu 8.04 geinstalleerd. Nog even de documentatie gelezen over veiligheid. Firestarter geinstalleerd (hoeft eigenlijk niet) enz... Geen anti virus programma geinstalleerd.

Verder doe ik niets wat betreft LAN of  FTP of Bittorent of iets dergelijks, dus geen diensten, alleen een ADSL internetverbinding. Volgens Firestarter heb ik geen diensten of  services ingesteld.  Met Windows was ik een dag bezig met allerlei troep om me veilig te voelen.

Ben ik met bovenstaande beschreven  Ubuntu situatie nu veilig? Mijn computer is dus aangesloten op het internet.


gr,


Stef

Offline sveens

  • Lid
Na instalatie veilig?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/24, 09:05:03 »
Citaat van: sveens
Ik heb Ubuntu 8.04 geinstalleerd. Nog even de documentatie gelezen over veiligheid. Firestarter geinstalleerd (hoeft eigenlijk niet) enz... Geen anti virus programma geinstalleerd.

Verder doe ik niets wat betreft LAN of  FTP of Bittorent of iets dergelijks, dus geen diensten, alleen een ADSL internetverbinding. Volgens Firestarter heb ik geen diensten of  services ingesteld.  Met Windows was ik een dag bezig met allerlei troep om me veilig te voelen. Met Ubuntu hoef ik eigenlijk niets in te stellen als standaard Inetrnet gebruiker.

Ben ik met bovenstaande beschreven  Ubuntu situatie nu veilig? Mijn computer is dus aangesloten op het internet.


gr,


Stef

Offline joop905

  • Lid
Na instalatie veilig?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/24, 09:09:30 »
hier wat lees voer: http://wiki.ubuntu-nl.org/Veiligheid

GRJ.

Dwarrel

  • Gast
Na instalatie veilig?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/24, 09:58:27 »
Ja zelfs zonder firestarter ben je met een gewone installatie van ubuntu veilig. Zorg er voor dat je netjes de updates installeerd en verder geen onbekende programma's van internet installeerd. Alles wat je nodig hebt valt te vinden in synaptic.


Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Na instalatie veilig?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/24, 11:04:43 »
En een beetje gezond verstand draagt nog het meeste bij tot veiligheid, op eender welk besturingssysteem :)

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Na instalatie veilig?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/24, 11:11:12 »
Citaat van: Scormen
En een beetje gezond verstand draagt nog het meeste bij tot veiligheid, op eender welk besturingssysteem :)

Kris
+1

Offline sveens

  • Lid
Na instalatie veilig?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/24, 13:03:35 »
Citaat van: Dwarrel
Ja zelfs zonder firestarter ben je met een gewone installatie van ubuntu veilig. Zorg er voor dat je netjes de updates installeerd en verder geen onbekende programma's van internet installeerd. Alles wat je nodig hebt valt te vinden in synaptic.
Hoi,

Ja de onbekende programma's. Er zijn zat programma's te downloaden die niet via Synaptic te krijgen zijn maar via Sourceforge.net althans die kunnen af en toe mijn voorkeur hebben. wat is in dit geval dan onbekend.?

Areca is een backup programma, die heb ik na veel zoeken gevonden (op hun eigen site) en werkt goed. Als ik je goed begrijp zou dat volgens  jou een veiligheidsrisico kunnen zijn. Hoe kom je daar achter.?  Door toch een anti-virus programma te installeren? want als dat programma tijdens de installatie om een password vraagt dan weet ik niet of het goed- of kwaadwillend is.

:)

gr,

Stef

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Na instalatie veilig?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/24, 13:51:16 »
Citaat
wat is in dit geval dan onbekend.?
Met "onbekend" bedoeld men de *.deb bestanden die her en der verstrooit liggen op internet.
De programma's die je kan vinden op sourceforge.net zijn over het algemeen wel te vertrouwen, daar zit meestal ook al een community achter.

Kom je op abrakadabra.xxx een *.deb tegen, dan denk je toch best twee keer na voordat je hem installeert. Is de maker ervan wel te vertrouwen? Deze programma's worden ook niet automatisch mee opgenomen in de veiligheidsupdates van Ubuntu zelf. Je zal steeds zelf moeten zoeken of er updates voor uitgebracht zijn.

Best van al blijf je in de pakketbronnen van Ubuntu zelf, dan ben je zeker zo goed als veilig.

Als je niet weet of een programma al dan niet veilig is, ga voor de zekerheid en installeer het niet. Vraag het desnoods na hier op het forum, misschien dan iemand er ervaring mee heeft of dat iemand een alternatief kent.

Een anti-virus programma scant meestal enkel op virussen voor windows, zodat je bij b.v. te communiseren via e-mail geen windows virus naar je windows-gebruikende-collega zou doorsturen.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline sveens

  • Lid
Na instalatie veilig?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/24, 14:05:25 »
Citaat van: Scormen
Citaat
wat is in dit geval dan onbekend.?
Met "onbekend" bedoeld men de *.deb bestanden die her en der verstrooit liggen op internet.
De programma's die je kan vinden op sourceforge.net zijn over het algemeen wel te vertrouwen, daar zit meestal ook al een community achter.

Kom je op abrakadabra.xxx een *.deb tegen, dan denk je toch best twee keer na voordat je hem installeert. Is de maker ervan wel te vertrouwen? Deze programma's worden ook niet automatisch mee opgenomen in de veiligheidsupdates van Ubuntu zelf. Je zal steeds zelf moeten zoeken of er updates voor uitgebracht zijn.

Best van al blijf je in de pakketbronnen van Ubuntu zelf, dan ben je zeker zo goed als veilig.

Als je niet weet of een programma al dan niet veilig is, ga voor de zekerheid en installeer het niet. Vraag het desnoods na hier op het forum, misschien dan iemand er ervaring mee heeft of dat iemand een alternatief kent.

Een anti-virus programma scant meestal enkel op virussen voor windows, zodat je bij b.v. te communiseren via e-mail geen windows virus naar je windows-gebruikende-collega zou doorsturen.

Kris
Ik haal, als ik het niet kan vinden in Synaptic mijn proggramma's op bij http://www.getdeb.net/ en sourceforce.net.
Vraag1 :  Die twee zijn toch wel te vertrouwen?
Vraag 2: Stel ik heb een virus binnengelaten. wat is dan het waarschuwingsmechanisme als het virus actief wordt.????

Bij Ubuntu moet je vaak (gelukkig) het root password invoeren bij bepaalde handelingen. Zo'n virusmaker  kan daar op speculeren. Als ik al die documentatie zo lees over virussen en die tegen het licht aanhoud en vergelijk met de windows omgeving dan is het volgens mij gevaarlijker een virus te hebben binnen Linux dan binnen Windows.

Aan de andere kant, ook al is je Linux systeem bsmet, dan nog moet er heel wat gebeuren willen ze je pc kraken, toch?

gr,


Stef

Dwarrel

  • Gast
Na instalatie veilig?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/24, 15:47:40 »
Zo ver ik weet zijn er geen (lees misschien een paar) virussen voor linux. De onveiligheid zit ook niet in virussen, maar meer in pakketten die een onstabiel systeem maken etc. Sourcenet en getdeb zijn zo ver ik weer heel goed te vertrouwen.
Het probleem met linux zou kunnen zijn dat je b.v. een scriptje of een .deb van een onbetrouwbaar persoon activeerd. In dat script of .deb zou iets kunnen staan dat bepaalde belangrijke bestanden wist, of wat je harde schijf gaat formatteren etc.
Maar als ik jou was zou ik hier niet te veel zorgen om maken, ik heb zelf op mijn pc een gewone ubuntu en een extra ubuntu geïnstalleerd om mee te testen etc. Heb in de 2 jaar dat ik nu linux (ubuntu) gebruik op de test ubuntu echt alles wat ik tegenkwam geinstalleerd en uitgeprobeerd en nooit is het mis gegaan daardoor. (!! dit is natuurlijk niet een uitnodiging om dat ook te gaan doen aangezien ik ook gewoon even geluk gehad kan hebben!!)
Blijft bij synaptic, getdeb en sourcenet en je zit wel veilig. Als je echt nog een programma ziet die je wilt gebruiken maar je kan hem niet daar vinden post het hier dan inderdaad even, van mij betreft mag je het mij ook PMen en dan test ik het hier even op mijn test ubuntu (die is daar toch voor bedoelt.)

Offline sveens

  • Lid
Na instalatie veilig?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/24, 19:01:42 »
Dwarrel,

Dank je wel:)