Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren met dual boot mislukt  (gelezen 638 keer)

geovers

  • Gast
installeren met dual boot mislukt
« Gepost op: 2007/11/21, 12:31:45 »
Ik heb een paar maal geprobeerd Ubuntu 7.10 te installeren naast Windows XP, met de bedoeling dual boot mogelijk te maken. Systeem: Packard Bell, sda (master) 300 GB 1e partitie Backup Fat32 10 Gb 2e NTFS 290 GB, hda (slave) 160 GB, hiervan moet 50 GB beschikbaar blijven voor Backup NTFS, de rest is bestemd voor Ubuntu. Installatie vanaf Live-CD. Tijdens de installatie kan op het scherm waarin wordt aangegeven welke gegevens kunnen worden overgenomen niets worden ingevuld, kennelijk wordt er iets niet herkend. Na installatie geen dual boot menu, de PC start op met Windows. Heb de forums doorgespit, heb de hoofdstukken van de alternate CD doorgespit, ik word er niet wijzer van. Wat gaat er mis, of liever wat moet ik wel doen?

Offline emargen

  • Lid
installeren met dual boot mislukt
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/21, 12:53:12 »
Beginnen om deze handleiding stap voor stap goed te volgen!

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Als het niet lukt nog maar eens aangeven waar het fout gaat!

Voor andere installatie mogelijkheden:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/

Offline emargen

  • Lid
installeren met dual boot mislukt
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/21, 13:04:10 »
P.s. je hebt je disk verdeeld in meerdere partities begrijp ik. Dat betekent dat Ubuntu je harde schijf (sda) in meerdere delen ziet sda1, sda2 en sda3 zou kunnen. Bij de stap "Schijfindeling" zul je binnen één van deze partities ruimte vrij moeten maken voor Ubuntu.
Het vrije deel moet je dan gaan toewijzen aan Ubuntu zoals beschreven. Dat betekent dat er dan nog 3 delen bij komen sda4, sda5 en sda6.  Overigens merk je daar in het werken met verder Ubuntu niks van. Ook XP heeft hier geen last van...die ziet alleen de NTFS/Fat gedeelten op de schijf.

JimZ

  • Gast
installeren met dual boot mislukt
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/22, 00:04:54 »
Citaat
Dat betekent dat er dan nog 3 delen bij komen sda4, sda5 en sda6
Maar hij wil hem op de tweede schijf hebben (hda) dus dat verhaal gaat niet op.

Ubuntu noemt trouwens tegenwoordig alle schijven (PATA en SATA) sdx dus bij de installatie duikt hij hoogstwaarschijnlijk op als sdb

Gr,
Jim