Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10  (gelezen 2425 keer)

Ik snap er niets van: ik heb een externe harddisk die NTFS geformateerd is. Dat was af fabriek al zo en ik heb het nooit aangepast vanwege compatibiliteit met Windows. De disk is al jaren op mijn Ubuntu systeem in gebruik. Ik heb ook nog met GParted gecontoleerd of de disk ook echt een NTFS bestandsysteem heeft en dat is zo.
Onder Ubuntu werkt de disk prima maar onder Windows wordt de inhoud niet herkend en wordt gevraagd om opnieuw te formateren. Aangezien ik 3TB niet zo maar ergens kan stallen ga ik dat dus niet doen.
Het is toch wel een grote verrassing de deze disk niet herkend wordt in Windows. Doet Ubuntu toch 'iets' met NTFS disken waardoor Windows er niets mee kan?

Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/12, 18:22:48 »
Screenshot:

Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/12, 18:53:56 »
En in Windows 10:

Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/12, 19:04:12 »
En als aanvulling: ik heb een ICY box, een SATA dock en een gewone externe HDD behuizing getest. In alle gevallen vreet Ubuntu de disk wel maar Windows 10 niet. Vreemd...

P.s. ik ben niet de eerste:

http://superuser.com/questions/55994/what-to-do-with-an-ntfs-external-hard-drive-that-can-be-read-on-linux-but-not-wi

Maar een SATA naar IDE converter gebruiken????
« Laatst bewerkt op: 2016/07/12, 19:10:17 door paultje1965 »

Offline Bloom

  • Lid
Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/12, 19:46:48 »
Een schijf van meer dan 2 TB moet in Windows 8 en groter verplicht een GPT-indeling hebben. Als jouw schijf een klassieke MS-DOS-indeling heeft met MBR en klassieke partitietabel, wordt die wel door Linux maar niet door Win8/8.1/10 herkend.

Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/12, 19:51:31 »
Dat lijkt meinderdaad juist. Het is wel vreemd dat deze externe disk pre-formatted werd geleverd. Tenminste, zover ik me kan herinneren..... helaas laat mijn geheugen wel eens te wensen over.

Kan Ubuntu de disk omzetten zonder dat ik de data moet over lepelen? Dat duurt wel even bij 3TB.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/12, 19:56:07 door paultje1965 »

« Laatst bewerkt op: 2016/07/12, 20:08:34 door paultje1965 »

Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/12, 19:57:45 »
Dat lijkt meinderdaad juist. Het is wel vreemd dat deze externe disk pre-formatted werd geleverd. Tenminste, zover ik me kan herinneren..... helaas laat mijn geheugen wel eens te wensen over.

Kan Ubuntu de disk omzetten zonder dat ik de data moet over lepelen? Dat duurt wel even bij 3TB. Ik heb een backup maar die is verdeeld over meerdere disken. Een hele puzzel om alles weer bij elkaar te zoeken. Heb voor de zekerheid al een bestandje gemaakt met de inhoud (ls -R > inhoud.txt)

Dubbelpost, sorry!

Offline jolo

  • Lid
Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/12, 20:10:04 »
Dat zou wellicht kunnen met de info van deze hyperlink  https://wiki.archlinux.org/index.php/GUID_Partition_Table#Convert_from_MBR_to_GPT
Maar evengoed zou het nog fout kunnen gaan, en gaat er dus toch data verloren. Vooral ook omdat die 3 TB harddisk propvol is. Het maken van een back-up vooraf, is dus altijd aan te raden.

Het converteren zou eventueel ook kunnen in Windows 10 http://www.thewindowsclub.com/convert-mbr-to-gpt-disk
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/12, 20:19:20 »
Bedankt voor het linkje. Ik doe dit toch maar liever in Linux, ik heb al lang niets meer gedaan in Windows. Vandaar dat ik het MBR vs GPT probleem niet onmiddelijk herkende. De disk is inderdaad propvol maar er is nog 43GB over. Past een flinke partitie-tabel in. Je hebt wel gelijk dat een backup beter is. Die heb ik ook maar gebruik ik liever niet vanwege de traagheid bij het kopieeren en het puzzelen om de juiste data van verschillende disken af te halen. Enfin, de back-up is er in ieder geval en een inhoudsopgave heb ik ook. In het ergste geval zit ik weer een paar dagen te prutsen om het weer netjes op orde te krijgen. 

Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/12, 21:24:58 »
Blijkbaar weer aan het klungelen geweest. Gelukkig is de disk in Linux nog gewoon bruikbaar. Windows kan er niets mee.

Ik ben nu een kopie aan het maken van de eerste 2TB. Voor de zekerheid en het gemak. 1:1 kopieren is handiger dan alles bij elkaar vegen. Het kost alleen 5 uur om dat via USB2 te doen. En dat is nog maar de helft. De andere helft haal ik van mijn back-up. Vervolgens ga ik de schijf maar in Windows formateren.

Overigens, Linux rapporteert nog gewoon de volledige (bijna) 3TB.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/12, 22:03:22 door paultje1965 »

Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/13, 10:59:15 »
Windows kan er nog altijd absoluut niets mee maar Linux nog altijd wel. Ik heb dus maar een back-up gemaakt en ga een 'return-to-zero' format doen. Formatteren in GParted werkt niet en ook een nieuwe partitie tabel generen doet niets. Nu ben ik dus bezig met 'dd if=/dev/zero of=/dev/sdX' Waarbij devX bij mij sdb is. Het nadeel van dit command is dat je, na het typen van je root password niet meer kunt zien wat hij nu eigenlijk aan het doen is. Uit ervaring weet ik alleen dat zoiets heel lang kan duren. De vraag is alleen hoe lang. Vooral als je geen voortgang ziet is dat niet echt fijn.

Offline koos4401

  • Lid
Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/13, 12:22:45 »
Vraag en opmerking:Ik vraag mij af of het schrijven van 64 nullen op de plaatsen 1 t/m 63 van de drive niet voldoende is.
Nota bene: "Ik vraag mij a"f is iets anders als "ik weet". Wie weet het wel?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #13 Gepost op: 2016/07/13, 14:51:48 »
Goeie vraag, maar hoe schrijf je selectief nullen? Het zou wel veel tijd besparen. Gisteren de halve disk gekopieerd en dat duurde 5 uur. Vermoedelijk duurt het overschrijven van de disk met nullen dan 10 uur. Helaas weet ik niets zeker omdat er niet zoiets als een progress bar is. Alleen als ik afbreek zie ik hoeveel hij op dat moment heeft overschreven. Kun je weer opnieuw beginnen. Uit een heel ruwe berekening kom ik dan op 50 uur uit. Oef! Is het schrijven van nullen dan zoveel meer werk? Ik zie wel dat de PC hard moet werken. Het is een i7-950, die kan toch wel wat aan.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/13, 14:56:25 door paultje1965 »

Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #14 Gepost op: 2016/07/13, 15:04:19 »
O.k. snelle berekening gebaseerd op de afgebroken sessie:


4TB => 4000GB => 4000000MB bij 32.5MB/s => 34 uur

Nog maar 30 uur te gaan en hopelijk kan ik dan wel met een frisse disk verder.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/13, 15:06:48 door paultje1965 »

Offline Bloom

  • Lid
Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #15 Gepost op: 2016/07/14, 07:23:06 »
Installeer eerst dit:

sudo apt-get install pv
Vervolgens kun je dit gebruiken om een progressiebalk te maken voor dd:

dd if=/dev/zero bs=1G | pv |sudo dd of=/dev/sdb bs=1G conv=notrunc: sync

Dit werkt met 1G blokken en zal dus sneller zijn dan het standaardbevel.

Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #16 Gepost op: 2016/07/16, 11:11:45 »
Bedankt! Ik test het morgen uit, dan heeft de PC lang genoeg zitten zwoegen op de vollen return-to-zero.  Al 2 etmalen op een oudere PC...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #17 Gepost op: 2016/07/16, 11:23:25 »
Ik zie wel dat de PC hard moet werken. Het is een i7-950, die kan toch wel wat aan.

Ik denk, Paul, dat hier niet zozeer de proccesor telt. Hier telt meer de schrijfsnelheid. Ik zet tegenwoordig in al mijn computers een SSD. Die zijn heel veel sneller.

Bij de oudste laptop, een Dell Inspiron netbook uit de tijd van XP, wordt het systeem ook dan een heel stuk levendiger. Maar in bepaalde gevallen moet de processor aan de bak en dat merk je dan wel.

Niet dat je nou een SSD van me moet gaan kopen, hoor!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #18 Gepost op: 2016/07/16, 19:11:43 »
Bottleneck zal hier de USB2 aansluiting zijn. Die beperkt de snelheid nog meer dan de HDD. In mijn Windows PC heb ik een SDD (en USB3) en dat is een enorm verschil. Helaas herkent Windows de drive niet eens en Linux wel. Ik zal dus door moeten gaan met oude hardware.  Zojuist de return-to-zero (zonder 1GB blokken) maar afgebroken. Na ruim drie etmalen had hij 1.3TB geschreven. Nog maar 2.7TB te gaan. Dat werd me een beetje te gek. Ik ga nu een poging doen met 1GB blokken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #19 Gepost op: 2016/07/16, 19:31:06 »
Ach ja, die USB2 zit er natuurlijk ook tussen. Persoonlijk had ik met Gparted de hele partitie (alles dus) van die schijf afgehaald, helemaal doorgevoerd, schijf dan ontkoppeld en weer aangekoppeld (dat is wel erg streng en voor niks nodig) en dan een nette nieuwe partitie aangemaakt en met NTFS geformatteerd.

Dat  is in 10 minuten klaar. Al die bitjes overschrijven is nergens voor nodig. Wel oppassen dat je echt DIE schijf voor je neus hebt in Gparted en niet iets dramatisch belangrijk anders, geef hem gelijk een leuke naam (Etiket alias Label) en hup met die geit.

Hoe dan ook, succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

NTFS geformateerde disk werkt in Ubuntu maar niet in Windows 10 (opgelost)
« Reactie #20 Gepost op: 2016/07/16, 20:32:46 »
Dat is nu precies wat ik net gedaan heb! Ik heb de return-to-zero afgebroken en vervolgend nog maar eens met Gparted aan de slag gegaan nu weer op een oude PC met Ubuntu 16.04 Studio. Nu ging het wel goed -> nieuwe partitietabel aanmaken -> nieuwe partitie aanmaken -> als NTFS formateren. Het is nu dus een GPT-NTFS disk en werkt ook onder Windows. Eindelijk! Om de een of andere reden kreeg ik dit op mijn Ubuntu 14.04 systeem niet voor elkaar. Het systeem is sinds kort ook erg instabiel. Vooral bij data-verkeer over USB loopt hij telkens vast. Dat is misschien de reden dat de andere PC met 16.04 Studio (oud beestje) dat wel lukt met deze externe drive. Enfin, eind goed, al goed en weer wat dingen bij geleerd. Bovendien is de disk nu compatibel met Windows. Bedankt voor alle goede raad. :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #21 Gepost op: 2016/07/16, 20:47:47 »
Hoi Paul,

Goed zo, Paul. Super dat je er iets op gevonden hebt.

Vink je het onderwerp linksonder nog even aan als opgelost? We zijn gék op al die groene vinkjes :D

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: NTFS geformateerde disk werkt wel in Ubuntu maar niet in Windows 10
« Reactie #22 Gepost op: 2016/07/16, 21:28:35 »
Sorry, over het knopje heen gekeken. Ik had netjes 'opgelost ' in onderwerp gezet maar zo'n vinkje is natuurlijk beter.