Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dualboot ubuntu windows 7  (gelezen 7693 keer)

Offline gerrit6

  • Lid
dualboot ubuntu windows 7
« Gepost op: 2009/11/18, 16:17:27 »
Beste,

ik heb mij zojuist een nieuwe laptop aangeschaft, met windows 7, nu zou ik er natuurlijk ook graag ubuntu opzetten. Ik werk al even met ubuntu maar een dualboot heb ik nog niet gedaan, alleen een installatie met alleen ubuntu. Kunnen jullie me mss zeggen waar ik moet op letten zoals partities enzo en nog andere dingen waar ik niets van af weet.

mvg,

Gerrit

Offline Bobbie

  • Lid
Re: dualboot ubuntu windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/18, 16:28:59 »
gefeliciteert met je nieuwe aankoop, indien je al belangrijke bestanden er opstaan altijd een backup ervan maken.
Dan voor het installeren zijn er mooie beschrijvingen voor bv de site an Pjotr
http://sites.google.com/site/computertip/installeren.

Let voor al op datje bij het indelen van je schijf, nauwlettend de procedure volgd.

Offline gerrit6

  • Lid
Re: dualboot ubuntu windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/19, 11:04:12 »
Ik heb alles eens gelezen maar ik heb toch nog een vraag:

ik heb nu twee partities die ongeveer even groot zijn (zo een 150 GB). Moet ik ubuntu dan op de partitie zetten waar windows al op staat zodat mijn andere tot nu toe lege partitie nu kan gebruikt worden om mijn bestanden op te zetten? En kan ik dan met windows en met ubuntu aan deze bestanden? Of hoe zorg ik er dan voor dat ik met altijd aan mijn bestanden kan?

Het is meer dan 1 vraag geworden maar ik veronderstel dat dit niet erg is  :P.

mvg,

Gerrit

Re: dualboot ubuntu windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/19, 11:31:24 »
volgens mij moet je de ubuntu op de ene en windows op de andere partitie zetten... (weet niet zeker. wacht ff op antwoord van mensen die t zeker weten)
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: dualboot ubuntu windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/19, 11:45:50 »
Windows op de ene, Ubuntu op de andere.

Offline gerrit6

  • Lid
Re: dualboot ubuntu windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/19, 11:49:23 »
Als ik dus windows op de ene zet en ubuntu op de andere kan ik dan met deze beide besturingssystemen aan al mijn documenten? Of ik moet dan mijn muziek bv twee maal op mijn pc zetten?

Offline Jan E.

  • Lid
Re: dualboot ubuntu windows 7
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/19, 11:51:43 »
Ik zelf heb er goede ervaringen mee, om Ubuntu op de tweede (= data) partitie te zetten, en dan wel ACHTER de data partitie. Zet je Ubuntu er voor, dan is het mij al overkomen dat ik niet met Windows (Vista) bij mijn data kon.

Dan wordt het dus eerst Win7, dan de data partitie en dan de partitie voor Ubuntu. Heb zelf zeker een jaar zo gewerkt, tot volle tevredenheid.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline gerrit6

  • Lid
Re: dualboot ubuntu windows 7
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/19, 11:59:17 »
En hoe groot zou ik deze partities dan maken? Die voor windows en ubuntu dan de kleinste en mijn data de grootste dacht ik maar hoeveel moeten de partities van windows en ubuntu dan minimum bevatten?

Gerrit

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: dualboot ubuntu windows 7
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/19, 12:06:00 »
Ubuntu 10 GB, bij Windows ligt het eraan hoeveel je nu gebruik en hoe waarschijnlijk het is dat er nog programma's bijkomen.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: dualboot ubuntu windows 7
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/19, 19:23:03 »
10 is wel een beetje minimum hoor... Voor gewoon proberen is het zat, maar als je het echt gaat installeren is een beetje meer gewoon gemakkelijk. En met zijn schijfruimte hoeft 'ie niet te beknibbelen..... Ikzelf heb nu 6 Gb in gebruik, voor een van origine normale Ubuntu installatie, met daarbij geinstalleerd alle Ubuntustudiopakketten.

Maar volg maar gewoon deze link: http://sites.google.com/site/computertip/installeren.. Wat ik zelf destijds wel gedaan heb, is de schijf voor de installatie partitioneren, en niet tijdens. Ik heb toen iets gebruikt als partition magic of zo.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline gGuzz

  • Lid
Re: dualboot ubuntu windows 7
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/20, 17:25:57 »
Zet je data altijd op een partitie waar geen besturingssystemen op staan! Dat is bij dual boot nog belangrijker als bij gebruik van één besturingsysteem.
Denk dan niet alleen aan je documenten maar zeker ook aan je mailbox!
Zelf werk ik al lang met een dualboot systeem van Ubuntu en XP. Op een 3de partitie de mailbox en alle documenten. Alles staat er maar een keer op.
Dat is ook gemakkelijker en betrouwbaarder back-uppen.

Re: dualboot ubuntu windows 7
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/22, 09:49:43 »
Linux gebruikt EXT3 of het nieuwere EXT4 bestandssysteem dat sneller is maar nog een beetje experimenteel. Voor je linuxsysteem (en je installeerd versie 9.10) kun je EXT4 gebruiken. Voor data beter het stabiele EXT3. Maar bedenk wel dat win dit niet kan lezen. Als je een datapartitie wil die je met de 2 systemen wil benaderen moet je de datapartitie formateren als ntfs. Dat kan linux ook lezen ;)
Mijn ervaring heeft me geleerd dat je een dualbootsysteem best inricht met 2 hdd. Je installeert dan ubuntu op de 2de hdd waardoor de bootloader van win onaangeroerd blijft. Bij het installeren van ubuntu op de 2de hdd maakt de bootloader grub dan netjes een verwijzing naar je windows schijf. De schijf met ubuntu moet dan wel eerst staan in je bios. Wil je terug naar windows alleen versteek je gewoon de schijven en zet de win schijf terug eerst
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 09:55:12 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk