Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Webcam Quickcam Messenger  (gelezen 3218 keer)

Offline Arion

  • Lid
Webcam Quickcam Messenger
« Gepost op: 2009/12/02, 17:16:59 »
Ik ben bezig met een volledige overstap van Windows XP naar Linux (Ubuntu 8.04).
Nu krijg ik mijn webcam niet aan de praat. Het is een Logitech Quickcam Messenger Plus. Ik heb het onder andere geprobeerd met EasyCam, dat heeft even gewerkt, maar nu krijg ik weer geen beeld (Camorama b.v. meldt: "Unable to capture image". Toch geeft "lsusb" aan dat de webcam aanwezig is: "Bus 002 Device 003: ID 046d:08f6 Logitech, Inc.". Wegens een ander probleem moest ik op gegeven moment Ubuntu helemaal opnieuw installeren. Ik meen dat de webcam daarvoor wel heeft gewerkt, na installatie van een driver "gspca" of iets dergelijks, maar ik kon de preciese downloadplek en installatieprocedure niet meer vinden.

Re: Webcam Quickcam Messenger
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/02, 17:23:19 »
Hoi Arion, ik heb dezelfde webcam, en voor zover ik weet werkt die prima in 9.04 en hoger. Heb je 9.10 al eens geprobeerd?

Offline Arion

  • Lid
Re: Webcam Quickcam Messenger
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/02, 17:35:45 »
Bedankt voor je reactie, Cumulus007.
Ik heb, al een tijdje geleden, 8.04 op cd gebrand, en dit is de enige versie die ik nu zo beschikbaar heb. Is het mogelijk om naar een nieuwere versie te upgraden? Of moet ik helemaal opnieuw installeren? Als dat zo is, ken jij een handleiding daarvoor, om gegevens, geinstalleerde software (bv drivers) etc. te kunnen behouden?

Re: Webcam Quickcam Messenger
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/02, 18:03:04 »
Je kunt upgraden, maar dat moet je versie voor versie doen. Dus eerst naar 8.10, dan naar 9.04 en vervolgens naar 9.10. Dat is natuurlijk niet echt handig, het kan een onstabieler en trager systeem oplopen dan een schone installatie. Je kunt 9.10 gewoon downloaden vanaf de site, daarna kun je het bestand op een cd branden en met die cd opstarten. Je kunt dan Cheese installeren in de live-omgeving, en vervolgens je webcam testen. Werkt die, dan kun je alsnog overwegen om 9.10 te installeren.

Offline Arion

  • Lid
Re: Webcam Quickcam Messenger
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/03, 14:08:32 »
Bedankt, Cumulus007. Hoe zit het met het overnemen van gegevens en programma, als ik een nieuwe versie ga installeren? Hoe doe jij dat? Of ken je een draaiboek?

Re: Webcam Quickcam Messenger
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/05, 11:36:12 »
Bedankt, Cumulus007. Hoe zit het met het overnemen van gegevens en programma, als ik een nieuwe versie ga installeren? Hoe doe jij dat? Of ken je een draaiboek?
Ik zet mijn belangrijke bestanden op een USB-stick, downloads staan sowieso op een aparte partitie hier.  Mail staat allemaal op Gmail, dus daar heb ik geen omkijken naar ;)

Offline Arion

  • Lid
Re: Webcam Quickcam Messenger
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/29, 11:42:43 »
Ik heb nu Ubuntu 9.10 geinstalleerd. Ook hier krijg ik, als ik Camorama opstart, de bekende foutmelding "Unable to capture image". Met welk programma werkt bij jou, Cumulus007, de Quickcam Messenger?
En nog iets: Heb jij - of heeft iemand anders - ervaring met een /home - partitie? Is dat een manier om eenvoudig persoonlijke bestanden en instellingen "mee te nemen" van een Ubuntu-versie naar een andere?

Offline annemia

  • Lid
Re: Webcam Quickcam Messenger
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/30, 22:28:03 »
Hoi, ik las deze discussie. Ik werk ook met 9.10 en heb een Logitech quickcam 2500. Deze werkt probleemloos onder Cheese. Als je onder Toepassingen > Softwarecentrum Cheese als zoekterm ingeeft zie je het wel en kun je het zo installeren. Mocht het dan nog niet lukken kan ik je mijn instellingen wel doorgeven.
Winus

Offline Arion

  • Lid
Re: Webcam Quickcam Messenger
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/31, 11:17:42 »
Bedankt, Annemia. Cheese werkt inderdaad ook bij mij. Blijft de vraag waarom Camorama niet werkt...
In feite zit ik daar niet echt mee. Het was gewoon mijn eerste test voor de webcam. Waar ik naartoe wil is Skype, dat ga ik nu dus proberen.

Offline Arion

  • Lid
Re: Webcam Quickcam Messenger
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/31, 12:12:25 »
Na heel wat gezoek en gedoe heb ik Skype geinstalleerd (skype-ubuntu-hardy_2.1.0.47-1_386.deb), dus kennelijk een versie voor hardy, iets anders is me niet gelukt. Hier werkt mijn webcam niet. Ik krijg wat roze en groene patronen, die wel bewegen als ik voor de webcam beweeg. Kent iemand dit probleem, of nog liever, een oplossing ervoor?

Offline RonaldP3

  • Lid
Re: Webcam Quickcam Messenger
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/01, 11:08:47 »
Ik heb een Logitech QuickCam Communicate STX (046d:08d7) Ik had eerst ook alleen maar groene ruis op m'n webcam. Dit is wat voor mij werkte, onder Karmic, met de nieuwste (Beta) versie van skype (2.1.0.47):


http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1178637


Volg de stappen in bericht nr. 10 en hopelijk werkt het voor jou ook!
« Laatst bewerkt op: 2010/01/01, 11:12:38 door RonaldP3 »

Offline Arion

  • Lid
Re: Webcam Quickcam Messenger
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/02, 11:07:26 »
Bedankt, Ronald, ik heb de stappen gevlogd en na wat probleempjes werkt het nu. Voor andere belangstellenden: Mijn probleempjes waren:
1. Hoe maak je een bestand uitvoerbaar?: Rechts klikken -> Eigenschappen, tabblad Rechten; onder het midden "Uitvoeren van bestand toestaan" aanvinken.
2. hoofdlettergevoeligheid: In stap 3 staat "save as 'Skypewebcam'", later wordt 'SkypeWebcam' gebruikt.
Maar nu werkt die dus. Betekent deze oplossing dat Skype met een oudere video-driver werkt?

Offline RonaldP3

  • Lid
Re: Webcam Quickcam Messenger
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/02, 20:12:28 »
Ik weet het eerlijkgezegd niet. Ik had de tip om LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so skype te gebruiken zelf ook weer van het Engelstalig Ubuntu forum. Alleen, moest ik daar skype in een terminal draaien en dat was niet zo praktisch. Mijn toevoeging is vooral geweest om het uitvoeren wat praktischer te maken.

Bedankt voor je opmerkingen! Ik heb meteen m'n bericht op het andere forum aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/02, 20:14:56 door RonaldP3 »

Offline Arion

  • Lid
Re: Webcam Quickcam Messenger
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/04, 09:43:46 »
Ik heb hier nog een aanvulling bij: Als ik op dezelfde manier Camorama opstart als beschreven voor Skype (dus met LD_PRELOAD...), dan werkt de Webcam ook