Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fstab-foutmelding in Xubuntu [OPGELOST]  (gelezen 597 keer)

Offline Partynoud

  • Lid
Fstab-foutmelding in Xubuntu [OPGELOST]
« Gepost op: 2013/04/04, 13:36:17 »
Ik heb onlangs Xubuntu geinstalleerd en heb vervolgens de fstab aangepast  (om 2 schijven te mounten). Dit ging altijd goed in Ubuntu. Nu kreeg ik echter de melding dat fstab nog iets van een beeindigende regel nodig had of iets dergelijks (kan het nu niet meer achterhalen). Ik heb het gewoon genegeerd, maar maak me wel zorgen. De schijven zijn nu "gewoon" gemount en ze doen het, maar nogmaals ik maak me wat zorgen daarover. Weet iemand wat er evt fout gaat?

Ik heb overigens de procedure gevolgd zoals Vanadium die mij gegeven heeft in dit topic:  http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/harde-schijven-automatisch-aankoppelen/msg791766/#msg791766
Dit werkt altijd goed.


Dit is overigens hoe mijn fstab eruit ziet (zoals het er in Ubuntu ook uit zou zien), waarbij ik de laatste 2 regels zelf heb toegevoegd:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=38bcf90a-28e8-4bba-b275-b3e9fcc290a3 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=a5a098e0-bdaf-41c7-8a50-dc3f95759e37 none            swap    sw              0       0
UUID="25fbda2d-1639-483f-adea-c63cca732fd3" /mnt/RNBNOUD               ext4    defaults  0  2
UUID="6a1effb9-db02-41e2-9d90-d8e5e8917b61" /mnt/PUCK               ext4    defaults  0  2
« Laatst bewerkt op: 2013/04/05, 03:28:19 door Partynoud »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Fstab-foutmelding in Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/04, 21:39:20 »
Zorg dat fstab altijd eindigt op een lege regel, dan krijg je die foutmelding niet. Overigens een voorbeeld van een compleet idiote en volmaakt overbodige en zinloze foutmelding.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Fstab-foutmelding in Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/05, 00:27:43 »
Zorg dat fstab altijd eindigt op een lege regel, dan krijg je die foutmelding niet. Overigens een voorbeeld van een compleet idiote en volmaakt overbodige en zinloze foutmelding.

Dus een lege regel op het einde? En waarom is het een compleet idiote en zinloze foutmelding?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Fstab-foutmelding in Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/05, 01:34:46 »
Omdat het systeem er hoegenaamd geen last van heeft als er geen blanco regel onderaan de fstab staat, alles wordt correct verwerkt met of zonder lege laatste regel.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Fstab-foutmelding in Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/05, 03:27:25 »
Omdat het systeem er hoegenaamd geen last van heeft als er geen blanco regel onderaan de fstab staat, alles wordt correct verwerkt met of zonder lege laatste regel.

oké, dat had ik idd ook al gemerkt. Goed om te weten, bedankt!