Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mappen synchroniseren afhankelijk van aanwezigheid systemen  (gelezen 1782 keer)

mappen synchroniseren afhankelijk van aanwezigheid systemen
« Gepost op: 2010/06/11, 12:23:30 »
ik ben zelf vaak bezig met de computer, onderandere webcoding (xHTML/PHP/CSS/JS) en schrijven.

nu heb ik een probleempje, het word opgeslagen op deze locaties:
~/Documenten/Stories/*.odt
~/Aptana Studio Worspace/<project>/*.html/*.php/*.css/*.js

wat is het het probleem daarmee? de map stories staat op mijn desktop, en Aptana Studio Workspace op mijn laptop, ik wil graag bijde mappen gesynchroniseerd op bijde computer.


nou weet ik dat ik, b.v.b., RSync kan gebruiken om twee mappen te synchroniseren.
maar ik wil graag iets met een GUI, en het moet controleren of de andere computer beschikbaar is en als dat zo is de bestanden synchroniseren.

geen idee hoe dat kan, en ik hoop dat iemand anders daar wel wat voor weet...



Edit: Ow ja btw: optioneel maar wel handig zou zijn als het ook kan synchroniseren naar windows 7.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/11, 12:49:49 door richard »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: mappen synchroniseren afhankelijk van aanwezigheid systemen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/11, 12:47:21 »
Heb je al gekeken naar Ubuntu One?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: mappen synchroniseren afhankelijk van aanwezigheid systemen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/11, 12:48:44 »
nope, en dat is omdat ik al weet dat ik dat niet zoek.
ik wil namelijk niet via het internet synchroniseren maar via mijn locale netwerk.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: mappen synchroniseren afhankelijk van aanwezigheid systemen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/11, 12:58:03 »
Ik snap je punt, dat had ik zelf eerst ook. Je doel is dat je laptop en PC syncen.
Het middel om dat doel te bereiken (lokaal of via internet) maakt toch niet zoveel uit? Maar dat is mijn mening.

Het is zeker het proberen waard. Ik gebruik zelf dropbox, en was in het begin erg sceptisch. (dacht dat het traag zou zijn, of mijn inet verbinding zou vertragen). Dat valt nu allemaal reuze mee...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: mappen synchroniseren afhankelijk van aanwezigheid systemen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/11, 13:19:13 »
Het middel om dat doel te bereiken (lokaal of via internet) maakt toch niet zoveel uit?
ik doe webcoding voornamelijk commercieel, die code mag niet gepubliceerd worden dus wil ik graag exact weten hoe het met de beveilegings instellingen e.d. zit.
dat kan alleen als het lokaal gaat, daarbij het gaat enkel om twee computers, en ik wil het niet via het web bereikbaar hebben, ook niet als dat beveiligd is.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: mappen synchroniseren afhankelijk van aanwezigheid systemen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/11, 13:22:58 »
Het middel om dat doel te bereiken (lokaal of via internet) maakt toch niet zoveel uit?
ik doe webcoding voornamelijk commercieel, die code mag niet gepubliceerd worden dus wil ik graag exact weten hoe het met de beveilegings instellingen e.d. zit.
dat kan alleen als het lokaal gaat, daarbij het gaat enkel om twee computers, en ik wil het niet via het web bereikbaar hebben, ook niet als dat beveiligd is.
Goed argument ;) Ik zou het idd ook niet doen voor code die ik verkoop
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline vanadium

  • Lid
Re: mappen synchroniseren afhankelijk van aanwezigheid systemen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/11, 15:18:47 »
Een gui-programma is wat het is, maar ik doe dit via een script:

#!/bin/bash

function backup {
if [ -d $1 ]
then
if [ -d $2 ]
then
rsync -av --delete "$1" "$2"
else
echo "Destination $2 not available"
fi
else
echo "Source $1 not available"
fi
}

backup "/home/vanadium/Documents/" "/media/Media/bk/Documents/"
backup "/media/Media/Music/" "/media/mars/bk/Music/"
backup "/media/Media/Pictures/" "/media/jupiter/bk/Pictures/"

Zoals je ziet, is er één functie. De laatste lijntjes zijn drie backups. Als een bronschijf of een bestemmingsschijf niet beschikbaar zijn, dan wordt dit gemeld.

Eéns opgezet, is het typen van bkup voldoende om de backup te starten. Kan ook volledig automatisch via een cron job. Maar misschien kent iemand anders wel een gui tooltje. Kan dit niet met grsync?

Re: mappen synchroniseren afhankelijk van aanwezigheid systemen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/11, 15:49:11 »
Kan dit niet met grsync?
kweenii, kan ik daarmee een netwerk lokatie kiezen om mee te syncen?


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline vanadium

  • Lid
Re: mappen synchroniseren afhankelijk van aanwezigheid systemen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/11, 22:29:22 »
rsync kan rechtstreeks met een server werken over ssh, grsync mogelijk dus ook. Anders is het ook mogelijk servers lokaal aan te koppelen, en dan synchroniseer je met de server alsof het een lokale directory is. Als je via nautilus een verbinding maakt met een server, dan vind je die verbindingen lokaal terug in je ~/.gvfs directory. Er zijn ook mogelijkheiden om servers via de commandolijn lokaal aan te koppelen, waar je maar wilt.

Re: mappen synchroniseren afhankelijk van aanwezigheid systemen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/13, 23:30:42 »
ik zie in grsync geen optie voor netwerk paden.
en sftp://<computer>/ pikt hij niet.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline vanadium

  • Lid
Re: mappen synchroniseren afhankelijk van aanwezigheid systemen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/14, 13:03:06 »
Je  ~/.gvfs directory is een lokaal pad, maar wel "verborgen" (punt voor de naam).

Re: mappen synchroniseren afhankelijk van aanwezigheid systemen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/14, 13:35:34 »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB