Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acer recovery  (gelezen 6904 keer)

Offline Eddie

  • Lid
Acer recovery
« Gepost op: 2008/05/18, 23:46:16 »
Ruim een jaar geleden heb ik op een Acer 2313 Unbuntu 7.04 geinstalleerd. Dat werkte goed, alleen werden de externe harddisks random genummerd waardoor scripts niet werkten. Verder was het ding lawaaierig. In oktober is hij vervangen door een stille desktop met een zeer grote interne disk en Ubuntu 7.10. Werkt prima, alleen de harddisk geeft aan de lopende band onduidelijke meldingen. Deze worden nu onderdrukt met 'dmesg -n1'.

Nu het probleem: als de Acer gebruikt wordt met Windows dan is hij zeeeeeer traag. Acer heeft een eigen controlesysteem voor de harddisk. Dat ziet dat er iets op de harde schijf staat dat niet bij Windows hoort en gaat daar bijna eindeloos in zoeken o.i.d. Er is ook een recovery mode (alt-F10 bij opstarten), maar die doet niets. De installatiesoftware staat in een 'verborgen' partitie op de harddisk, maar daar kan ik verder ook niet bij.

Heeft iemand een suggestie hoe ik Linux van deze laptop af krijg zodat het apparaat weer 'normaal' bruikbaar wordt met Windows?


M.vr.gr.
Eddie


Offline Eddie

  • Lid
Acer recovery
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/19, 20:03:07 »
Hallo Pjotr,

Ik heb jouw stukje over GRUB gelezen, punt 3 beschrijft hoe je teruggaat naar alleen Windows. Dat werkt hier niet, want er zit geen installatie-CD bij. Volgens Acer moet voor recovery bij het opstarten alt-F10 worden ingetypt maar dat doet helemaal niets.

Met vriendelijke groet,
Eddie

Offline jepe

  • Lid
    • http://www.johnyprovoost.net
Acer recovery
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/19, 21:00:47 »
Mijn ervaringen met Acer.  
Het eerst dat u moet aanmaken na de aankoop van een Acer is de Recovery dvd's (meestal 2 nodig) branden.  Deze worden niet meegeleverd, moet u zo snel mogelijk zelf maken volgens de documentatie.    De software hiervoor staat ergens in het menu.
De verborgen partitie is alleen een hulpmiddel voor de volledige recovery.
Gewoon booten met de eerste recovery dvd, en voor de rest de uitleg op het scherm volgen.
Ever tried? Ever failed? No matter. Try Again. Fail again. Fail better. 'Samuel Beckett'

Acer recovery
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/20, 01:17:01 »
Citaat van: Eddie
Hallo Pjotr,

Ik heb jouw stukje over GRUB gelezen, punt 3 beschrijft hoe je teruggaat naar alleen Windows. Dat werkt hier niet, want er zit geen installatie-CD bij. Volgens Acer moet voor recovery bij het opstarten alt-F10 worden ingetypt maar dat doet helemaal niets.

Met vriendelijke groet,
Eddie
Je moet wel eerst Acer Recovery in de BIOS aanzetten, anders werkt ie niet. Is iets van Acer Disk-to-disk o.i.d.

Jepe heeft wat dat betreft niet helemaal gelijk. Acer Recovery zet gewoon de standaardinstellingen van de computer terug, wat betekend dat hij Windows XP op de C-schijf neerzet. Als je je laptop voor het eerst opstart, installeert hij inderdaad eerst Windows XP, waarna je recovery-dvd's kunt branden. Maar voor een volledig werkend systeem is dat dus niet nodig. Daar heb je alleen Acer Recovery (of hoe dat ook moge heten) nodig. Check anders de documentatie die bij de laptop zit. Daar staat het in uitgelegd.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Eddie

  • Lid
Acer recovery
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/22, 20:50:03 »
In de winkel kregen we ook te horen dat we een recovery-CD hadden moeten branden. Omdat ik vrijwel onmiddellijk Linux heb geinstalleerd heb ik die mededeling nooit gezien. Ik heb dus geen recovery-CD. Volgens de handleiding staat dat de recovery met Alt-F10 opgestart wordt, maar dat doet helemaal niets.

De "beste winkelketen van Nederland" waar we de laptop gekocht hebben zegt dat ze ons niet verder kunnen helpen. De "oplossing" die ze aandragen is een recovery-CD copieeren van iemand die ook een Acer Travelmate 2312 LMi_L heeft.

Offline Dave

  • Lid
Acer recovery
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/22, 21:17:19 »
dus omdat er iets op de achtergrond blijft controleren willen we weer geheel over naar Windows.
Het elimineren van verborgen partities etc. is dus geen optie

Offline siegi

  • Lid
Acer recovery
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/22, 21:19:29 »
Normaal moet een windows xp home cd + de key op de laptop ook helpen.

Offline vanadium

  • Lid
Acer recovery
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/23, 09:32:32 »
De beste optie in deze omstandigheden is volgens mij in de andere richting: volledig herpartitioneren en enkel Hardy erop.

Offline Dave

  • Lid
Acer recovery
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/24, 00:34:24 »
geen hoofdpijn en verborgen partities die ruimte innemen meer...

Mightya

  • Gast
Acer recovery
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/24, 01:15:58 »
Citaat van: Eddie
In de winkel kregen we ook te horen dat we een recovery-CD hadden moeten branden. Omdat ik vrijwel onmiddellijk Linux heb geinstalleerd heb ik die mededeling nooit gezien. Ik heb dus geen recovery-CD. Volgens de handleiding staat dat de recovery met Alt-F10 opgestart wordt, maar dat doet helemaal niets.

De "beste winkelketen van Nederland" waar we de laptop gekocht hebben zegt dat ze ons niet verder kunnen helpen. De "oplossing" die ze aandragen is een recovery-CD copieeren van iemand die ook een Acer Travelmate 2312 LMi_L heeft.
Op de website van acer kun je je drivers downloaden http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_2310.html

Nu gewoon je comp opnieuw installeren met een willekeurig xp cd, maar let wel op! Je eigen xp key gebruiken die onder je laptop staat vermeld.

Daarna kun je naar eigen keuzen kijken of je ubuntu wil installeren. Als je bij de xp installatie bv 20 gb voor xp pakt en de rest unlocated achter laat, kun je daarna zeer gemakkelijk ubuntu er weer op zetten.

Dat windows zeeeeeeeeeeer traag is, is de reden dat ik ben overgestapt. Denk daar nog maar eens over na.

Groetjes Mightya