Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen toegang tot een Garmin GPS  (gelezen 997 keer)

Offline ajjp

  • Lid
Geen toegang tot een Garmin GPS
« Gepost op: 2018/11/07, 20:06:45 »
Ik ben gebruiker van een Garmin Foretrex 301; een pols-GPS, zonder kaartachtergrond, waarin zogenaamde tracks kunnen worden opgeslagen. Deze worden weergegeven als een te volgen lijn op het scherm. Tracks worden ingeladen als .gpx-file van een computer -met thunar kopiëren en plakken- waarbij de Garmin zich als usb-opslagapparaat gedraagt.
Dit ging goed met Xubuntu 14.04 en 16.04. Maar nu met 18.04 lukt het niet.
Na aankoppelen wordt de Garmin wel gezien, maar openen -dit is nodig om de .gpx-file in de submap GPX te kunnen plaatsen- lukt niet:
Citaat
Kon map 'Garmin' niet openen.
Error when getting information for file “/media/ajjp/GARMIN/Garmin/GPX”: Invoer-/uitvoerfout.
Rechten zijn identiek aan een goed te gebruiken usb-stick: Eigenaar: ajjp (ajjp); Toegang: lezen en schrijven. Deze is op hetzelfde punt aangekoppeld.

Als ik in Bestandssysteem media uitvouw, zie ik één map: ajjp. Deze vertoont een kruisje, en eigenaar is root (root). Als ik ajjp uitvouw zie ik twee mappen: AJJP-USB (de goed werkende usb-stick) zonder kruisje en de map Garmin, met kruisje. Deze map heeft als eigenaar root (root). Dus binnen het Bestandssysteem lijkt het anders dan in /home.

Kan iemand mij zeggen of hier het probleem zit? Of zit het elders? Maar de hoofdvraag is: weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Offline Nero

  • Lid
Re: Geen toegang tot een Garmin GPS
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/08, 09:22:10 »
Je kan eens proberen met een partition check: fsck.vfat (linux) of chkdsk (Windows).

Offline ajjp

  • Lid
Re: Geen toegang tot een Garmin GPS
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/08, 11:39:26 »
Dank je Nero.
Als ik zonder meer een terminal open krijg ik dit:
ajjp@ajjp-BTO-W9x0LU:~$ fsck.vfat
usage: fsck.vfat [-aAbflrtvVwy] [-d path -d ...] [-u path -u ...]
               device
  -a       automatically repair the filesystem
  -A       toggle Atari filesystem format
  -b       make read-only boot sector check
  -c N     use DOS codepage N to decode short file names (default: 437)
  -d path  drop that file
  -f       salvage unused chains to files
  -l       list path names
  -n       no-op, check non-interactively without changing
  -p       same as -a, for compat with other *fsck
  -r       interactively repair the filesystem (default)
  -t       test for bad clusters
  -u path  try to undelete that (non-directory) file
  -v       verbose mode
  -V       perform a verification pass
  -w       write changes to disk immediately
  -y       same as -a, for compat with other *fsck
ajjp@ajjp-BTO-W9x0LU:~$

Als ik een terminal open in /media/ajjp/GARMIN/Garmin krijg ik precies de zelfde uitvoer. Wat kan en/of moet ik hiermee?

Offline peer

  • Lid
Re: Geen toegang tot een Garmin GPS
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/08, 11:49:02 »
"Als ik in Bestandssysteem media uitvouw, zie ik één map: ajjp. Deze vertoont een kruisje, en eigenaar is root (root). Als ik ajjp uitvouw zie ik twee mappen: AJJP-USB (de goed werkende usb-stick) zonder kruisje en de map Garmin, met kruisje. Deze map heeft als eigenaar root (root). Dus binnen het Bestandssysteem lijkt het anders dan in /home."

Ik begrijp niet helemaal wat je hier opschrijft, waarschijnlijk omdat met Kubuntu werk.
Maar ik vermoed dat de map AJJP-USB en de map Garmin verschillende rechten hebben. Dat is dus wat ik zou controleren.  Ik denk dat je de rechten kunt zien als de in de filemanager met de rechtermuisknop op de map klikt. Dan zie je waarschijnlijk een tabblad met Properties(eigenschappen)

Re: Geen toegang tot een Garmin GPS
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/08, 11:59:51 »
Open de map eens als 'Beheerder'.
(Rechtsklik-> Open als beheerder)

Offline Nero

  • Lid
Re: Geen toegang tot een Garmin GPS
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/08, 13:39:35 »
Welk device geeft de Garmin?
lsblk -fAls dat bv /dev/sdc1 als resultaat geeft:
sudo umount /dev/sdc1
sudo fsck.vfat /dev/sdc1

Offline ajjp

  • Lid
Re: Geen toegang tot een Garmin GPS
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/08, 13:59:47 »
@peer en VuurVosje: sorry dat ik niet expliciet vermeldde dat ik Xubuntu gebruik; vandaar thunar.
Maar ook als root kon ik de map niet openen. Mezelf -ajjp- eigenaar maken hielp ook niet. Dus het lijkt toch geen rechtenkwestie.

@Nero: de Garmin heet sdb.
Gedaan wat jij zei, met als resultaat:
ajjp@ajjp-BTO-W9x0LU:~$ sudo umount /dev/sdb
[sudo] wachtwoord voor ajjp:
ajjp@ajjp-BTO-W9x0LU:~$ sudo fsck.vfat /dev/sdb
fsck.fat 4.1 (2017-01-24)
0x25: Dirty bit is set. Fs was not properly unmounted and some data may be corrupt.
1) Remove dirty bit
2) No action
? 1
Omdat 2) No action me zeker niet verder zou brengen, voor 1) Remove dirty bit gekozen:
FATs differ but appear to be intact. Use which FAT ?
1) Use first FAT
2) Use second FAT
?

Los van het feit dat ik altijd dacht dat een device maar één FAT kon hebben, is het veilig om de eerste dan wel de tweede te kiezen?


Offline Nero

  • Lid
Re: Geen toegang tot een Garmin GPS
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/08, 14:15:52 »
Met dit resultaat zou ik gaan voor een herstel onder Windows... ???

Offline ajjp

  • Lid
Re: Geen toegang tot een Garmin GPS
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/08, 14:26:44 »
Maar ik heb helemaal geen Windows!
Bovendien weet ik onder de motorkap van Windows (in 2012 achter me gelaten) nog veel minder dan van Xubuntu. Wat ik tot nog toe gedaan heb, had ik in Windows echt niet gekund.
Evengoed bedankt; ik zal eens kijken.

Offline Nero

  • Lid
Re: Geen toegang tot een Garmin GPS
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/08, 15:09:55 »
Je kan ook (risicoloos) proberen of de fouten te herstellen zijn op een image:
sudo dd if=/dev/sdb of=garmin.img
sudo cp garmin.img.back    # Deze is enkel om eventueel met andere parameters te proberen.
sudo fsck.vfat garmin.img

Offline peer

  • Lid
Re: Geen toegang tot een Garmin GPS
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/08, 16:32:31 »
"0x25: Dirty bit is set. Fs was not properly unmounted and some data may be corrupt."

het lijkt erop alsof je garmin niet goed afgesloten is. Omdat het een windows apparaat is is de makkelijkste remedie toch even het ding aan een windows machine hangen en dan goed ontkoppelen. Vermoedeijk werkt het dan weer.  Maar ja, zonder windows is dat lastig

Anders de tip van Nero volgen en eerst maar eens rommelen met een image. Lijkt me een goede oplossing.


Offline ajjp

  • Lid
Re: Geen toegang tot een Garmin GPS
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/08, 17:55:46 »
Eerst even @peer: het is geen Windows apparaat. Het is een OS-onafhankelijk apparaat dat zich voor bestanden net zo gedraagt als een usb-stick; ook voor Apple en onder Linux.

@Nero: slim idee. De kopie maken lukt, maar bij het uitvoeren van de tweede opdracht komt een foutmelding:
ajjp@ajjp-BTO-W9x0LU:~$ sudo dd if=/dev/sdb of=garmin.img
[sudo] wachtwoord voor ajjp:
8704+0 records gelezen
8704+0 records geschreven
4456448 bytes (4,5 MB, 4,2 MiB) copied, 21,2263 s, 210 kB/s

ajjp@ajjp-BTO-W9x0LU:~$ sudo cp garmin.img.back
cp: ontbrekende bestemming na 'garmin.img.back'
Typ 'cp --help' voor meer informatie.
Natuurlijk heb ik cp --help bekeken, maar daar kom ik niet uit. Geen idee waar jij die image naar toe had gedacht. Help a.u.b.

Offline Nero

  • Lid
Re: Geen toegang tot een Garmin GPS
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/08, 18:12:48 »
Mijn fout.
sudo cp garmin.img garmin.img.bak

Offline ajjp

  • Lid
Re: Geen toegang tot een Garmin GPS
« Reactie #13 Gepost op: 2018/11/09, 14:47:39 »
Omdat Nero en peer beiden adviseerden voor een herstel onder Windows te gaan, en dochterlief met Windows-laptop thuis zou komen, gisterenavond onder Windows de GPS gecheckt (FOUT!) en hersteld. Ook in Xubuntu werd geen foutmelding meer gegeven na fsck.vfat. Hoera!
Toen was toegang tot de map Garmin wel mogelijk en werden diverse (systeem?) bestanden getoond, die voorheen nooit zichtbaar waren; de meeste niet leesbaar. Maar de map GPX, waar de route-files in geplakt dienen te worden, was er niet. Dus te vroeg gejuicht.
Wel was er een onbekend bestand GPX, met als datum 17-05-18; de laatste datum dat ik files geïmporteerd had. Ook de grootte was gelijk aan die van mappen in thunar, te weten 4,1 kB. En hoewel de inhoud grotendeels onleesbaar was, kon ik wel zien dat er vier files genoemd werden (klopt ook).
In mijn oneindige simpelheid dacht ik het probleem op te lossen door zelf in de map Garmin een map GPX aan te maken. Maar toen kreeg ik de waarschuwing dat het bestand GPX al bestond en overschreven zou worden.
Vraag 1: kent thunar geen verschil tussen mappen en bestanden?
Vraag 2: kan door een fout (dirty bit) een map "spontaan" wijzigen in een andersoortig bestand?
Als iemand en antwoord of suggestie heeft, graag.
Ik ga er zelf voorlopig van uit dat de systeem-infrastuctuur van de GPS corrupt is geraakt, zodat ik de importeur hiermee lastig ga vallen.
Maar ik zal eerst nog even gaan spelen met de terminal-commando's die Nero gegeven heeft m.b.t. de eerder gemaakte image.

Offline Nero

  • Lid
Re: Geen toegang tot een Garmin GPS
« Reactie #14 Gepost op: 2018/11/09, 15:14:38 »
Er is wel degelijk een verschil tussen mappen en bestanden, maar je kan dezelfde naam niet gelijktijdig voor beiden gebruiken.

Onder Linux kan je wel spelen met hoofdletters/kleine letters, maar wat dan het resultaat onder Windows zal zijn weet ik niet.